20 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

20 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

Kılavuz için dersler S Yölene Yadigâr, bergüzar «« Andaç, anmaş Müuhtrra — Andıç Hatıra -— Anı Bu ev baba andaçı'dır. Onun için Bir türlü kıyıp 'dü vatamıyorum. Bu armağanı birlikte geçirdiğimiz günlerin anmacı © larak kabul eder misiniz? Fransa hükümeti, son silâhlanma meselesi üzerine, Almazk ya hükümetine yeni bir. andıç daha verdi. K Bu yolculuktan güzel anılarla döneceksiniz, Gaeztelerde Kaysefin anılarını okuyor musanuzi *.. Beşeri —« İnsel İnsaniğ (T. Kö.) Bu kadar gurur belki İnsel'dir;fakat insaniğ de iğildir. ... Bidat «& Türeç Osmanlı tarihinin iyi ve kötü türeçler Kavgasımı hâs tırlar mısımız? — (Bidatı hasene, bidatı seyyie) Her türeç yeni olduğu kadar faydah olmak Tâzım gelmez. ... Bilâvasıta — Araçsız, doğrudan doğruya Bilvasıta — Araçlı, araçla Araçlı, araçsı z vergiler — Bilvasıta ve Dilâvası:' ta vergiler. Ben araçla iş görmeği sevmem, ... İttifak —-« Bağlaşma İttifakı ara — Oybirliği Bilittifak — 1 - Oy birliği ile, 2 - Elbirliği ile Müttefik — Bağlaşık Osmanlı imparatorluğu hangi taribte ve kimö 'karşı Ak manyaile bağlaştı? Sürsal b a ğ | a ş m a'larının önüne nasıl geçeceğiz| Dünkü kanun Kamutayda oybirliği ile kabul edilmiştir. Buişte elbirliği ile yürüyelim. Büyük harpta bağlaşık devletler hangileri idi? Bu örneklerde geçen yeni kelime: Taarruz «« Sürsal İtilâf —- Anlaşma Mütelif - Anlaşrk Balkan anlaşm a”sının rullu, Balkanlarda Barış ve öşite lik düzenini korumaktır. Büyük harpte anlaşık devletlerin hangileri olduğunu söyler misiniz? ... İttihad — Birleşme Müttehid — Birleşik Vahdet, ittihad — Birlik Şimdiye kadar aramırzda hiç birtikir birlemesi ok Marmıştır. Bukhranın ilk büyük fırtmaları Amerika birleşik cu muriyetlerinde köpmuştur. Bizde halk birliği Yeni kanunlar talebe birliklerinin sıyasa ile uğraş- Masını yasak edecektir. esastir. ... 'Tefrik etmek —- Ayırmak Fark — Ayrımı İlttirak, firkat — Ayrılık İstisna —« Ayra İstisna etmek — Ayramak Müstesna «- Ayram Temyiz — Ayırd 'Temyiz etmek — Ayırd etmeli Bahçeleri yüksek divarla ayırmak doğru değildir. Al. manyada bunun tamtersine gözle güç görülür teller: 'den başka bir şey koymazlar, Onun için ev arkaları geniş bit park göreyi alır. İkinizin Hikirleriniz arasında Büyük bir ayrım göre Müyorum. Aşk tatlı olurdu, ayrılık olmasaydı.. Kanun yurttaşlar arasında ayra tanımaz. Bu işte sizi ayramak istedim. Bu sabah yüzünün ayram ' bir güzelliği var. İyiyi kötüden ayırd edemez, Tehlike karşısında ayırd melekesini kaybetmiyenlerâ be kadar az rastlamı? Bu örneklerde geçen kelimeler: Görey »— Manzara Meleke — T. kö. Öngörü »- Basiret ULUS içi Z0 MAYIs # KALARN Kİ DUYUKLA K ——— ——— A OA “ İstanbulda büyük bisiklet |Samsunda İ9 mayıs Tecim ve Endüstri oda yarışları yapılıyor Ankara, 19 (A.A.) — 24 Mayıs- da İstanbulda Topkapı — Çatalca arasında büyük bisiklet yarışı ya- pılacaktır. Bu yarış şimdiye ka - dar yapılan büyük bisiklet yarışla rınım ikincisidir. Bilindiği üzere 110 kilometrelik ilk birinci büyük bisiklet yarışı 28 nisanda Ankara da yapılmıştı. İstanbul Topkapı yarışına An - kara bisikletçilerinden sekiz, İz. mit bisikletçilerinden de üç sporcu girecektir. Ankara bisikletçileri bu akşam İstanbula gitmektedir 4 ler. Bu suretle İstanbul — Topkapı yarışına girecek sporcuların sayı st otuzu bulacaktır. Bu sayıda bi- sikletçilerin girdiği böyle büyüt bir bisiklet yarısı memleketimizde ilk defa yapılmaktadır. Öğrendiğimize göre, bisillet fe derasyonu temmuz sonlarında An- kara — İstanbul arasında gidip gelme bin kilometrelik bir -yarış hazırlamaktadır. Federasyon bundan sonra bisik let yarışlarını uzun yol olmak üze re bölgeler arasımda yapmayı ka rarlaştırmıştır. Federasyon bisik let sporunun canlandırılmasına ve memleket içinde yayılmasına çalı şacaktır. Istanbulda bu defa yapılacak o lan ikinci büyük bisiklet yarışı sporcular arasındâ büyük bir ilgi uyandırmıstır. Apollon Galatasarayı 3-0 yendi Yunanistan ayaktopu — ikin- cisi Apollan takımı ile İstanbul ikâincisi Galatasaray, dün, İstan bulda bir maç yapmışlardır. Büyük bir kalabalık karşısın - da tam saat 17 de başlıyan bu ma- ça Apollon cuma günü Beşiktaşa yenilen takımiyle çıkmıştır, Birinci yarıoyunun on beşinci dakikasında, kaleci Avninin lü - zumsuz.bir çıkışı sırasında, — bir baş vuruşiyle birinci golü yapan Apollon, devre sonuna doğru bir, ve ikinci devrede de bir gol daha yaparak 3—0 oyunu bitirmiştir. Galatasaray bu maçta Apollon- dan aşağı bir oyun göstermemişse de bahtsızlığı yüzünden bu bek - lenilmiyen sonucu almıştır. Apollon, Calatasaray maçm - dan önce Vefa ve Beykoz takım- ları arasında yapılan ayaktopu maçı beraberlikle bitmiştir. —— —— Türk Uçak Cemiyetinde Türk Uçak Cemiyeti altıncı ka rultayı 24 mayısta Başbakan İs met İnönü tarafından açılacaklu. wet Türk Uçak Cemiyeti genel mer- kez kurulu dün Tekirdağı say lavı B. Cemilin- başkanlığında toplanmış, kurultayda okunaca' raporu gözden geçirmiş, mura - kiblerin iş raporunu gözden ge - çirmiş, bilânçoyu, 935 büdcesini onaylamış, tüzükte yapılacak d> ğişiklikleri gözden geçirmiştir. w4 Maksim Gorki uçağının uğra- dığı kazadan ötürü, Türk Uçak Cemiyeti tarafından Sovyet Rus- ya Ankara Büyük Elçiliğine ve Ossoaviyahim'e duyduğu derin a- cıları bildirmiştir. Çağırı 20 — 5 — 1935 pazartesi günü genel kurul - toplantısından sonra ulusal savga komisyonu (milli mü- dafaa encümeni) toplanacaktır. ** * 20 — 5 — 18935 pazartesi günü saat 14 de iller özel yönetgeleri komisyonu toplanacaktır. Samsun, 19 (A.A) — Atatürk- ün Samsuna ilk ayak atışmım 16 ın € yıldönümünden ötürü yapılan şenlikler çok canlı ve coşkun ol - muştur. Samsunlular — bugün en kıymetli bayramları olmak üzere kutlamaktadırlar. Basın Kurultayı 25 mayısta Basın kurultayı 25 mayıs cu martesi günü saat on beşte İç Ba- kanmın bir söyleviyle açılacaktır. Kurultayda 105 delge bulunaca - ı anla; rektörlü cak işleri saptamış ve kurultaya gelecek üvelere dağıtmak üzere bağr keadlar bastırı ır. Bu ara- da dünya gazeteciliği hakkında bir broşür de bastırılmıştır. Bun- dan baska, gene delgelere dağı tilmak üzere,; ende ve güzel rozet. "e vantırılmretir. Karsta deprem kesildi Kars, 19 (A.A.) — Ayın 15 in- de Diğor ilcesine yakın Selim ka- monuna bağlı Bermek köyünde ©- lan depremden başka bu çevrede yeni bir deprem olmamıştır. Ber- mek köyü Diğor kamonuna yakın olduğundan bu deprem Digor böl gesindeki depremlerle ilgili olarak kabul edilmekte ve yeni bir dep rem hadisesi sayrlmamaktadır. İspanyaya gönderilecek mallar Ankara, 19 (A.A.) — Türkofisten İspanya ile tecim anlaşması konuş- maları sonuçlanıncaya kadar teci- menlerimizin zarardan korunması için bu memlekete mal gönderme- meleri tavsiye olunuyor. Aydın Halkevi sınaçları Aydın, 19 (A.A) — Halkevi nakış kurslarını bitiren yüz baya- nm dün sınaçları yapıldı. Bayan- lar Halkevinde nakış işlerini gös terir güzel bir sergi açtılar. Eyi çalışan kurs öğretmenine Halkevi bir tuvalet takımı armağan etti. Samsun'da stadyom yapılacak Samsun, 19 (AA) — C.H. Partisinin onaylanan 935 büdce- sinde stadyom için konulan para: nın harcanması onanmış — ve işe başlanmıstır. .—— Her gün beş kelime (Başt 1 inci sayıfada) 3. — Ehemmiyet — Önem Ehemmiyet vermek -- Öne mek Mühim — Önemli Örnekler: Son yıllarda ekono- mik işlere büyük önem ver- mektayiz. Son yıllarda en çok önedi- ğimiz işler, endüstri girişim- leridir. — Son yıllarda en çok ehemmiyet verdiğimiz işler, sınai teşebbüsatlır. 4. — Merasim — Tören Örnekler: Dün yeni bir restm sergisinin resmi küşadında bulunduk — Dün yeni bir re- sim sergisinin açım törenin- de bulunduk. Reisicamhura askeri mera- «im yapılmak usuüldendir — Cumur Başkanına süel tören yapılmak usuldendir. 5. — Müsavi — Eşit Müsavât — Eşitlik Örnekler: Türk kanunları kar şısında, bütün yurddaşlar e- Türkiyede kadın ,erkek eş'i. liği cumuriyetin eseridir. Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin asmanlı. caları kullanılmamastını rica ede- ları kurultayı Türkiye dördüncü Tecim ve Endüstri Odaları genci kurultayı mayısın 21 inci salı günü öğleden sonra saat 15 de Yenişehirdeki Ekonomi Bakanlığında toplana- caktır. Kurultaya Ekanomi Baka- nı B. Celâl Bayar radyo ile de ya- yılacak bir söylevle açacaktır. Kurultayda yurdumuzun cko- nomi ve tecim durumlarını — ilgi- lendiren çok önemli konular gö- rüşülecektir. İç tecim genel direk. törlüğü kongrenin gündemine gir- mek üzere bütün tocim odaların- dan gelen raporları ve genel ve özel şekilde yapılan dilekleri ay- rı ayrı incelemiş ve ayırmış, ku- rultay üyelerine dağıtılmak üzere hazırlamıştır. Kurultay sekreterli- ği kurultayın nasıl çalışacağını öğ- renmek için başvuranları aydın- latmaktadır. Bundan başka kurule tayın toplanacağı yetde kurultay, günleri için bir başvurma bürosu açılacak ve bu büro, üyelerin isti. yecekleri bütün bilgileri verecek» tir. Kurultayda her ilden iki ÜUye bulunacak ve her bakanlık delge ve danışmanları da kendi bakan- Jıklarını kurultayda orunşayacak- tır. Memleketimizde çalışan bü- tün ulusal bankalar da birer delge göndereceklerdir. Üyeler şehrimize gelmiye baş lamışlardır. Afyon'da yağmur var Afyon, 19 (A.A) — Üç gündür şehrimize ve yöresine aralıklı o - Tarak faydalı yağmurlar düşmek- tedir. KADIN ESİRGEME KURUMU Geçenlerde kongresini yapmış olan kadın esirgeme kurumu ge. nel merkezi toplantısını yapmış, başkanlığa Bayan Fıtnat Çakmak, ikinci başkanlıklara da Bayan Me« diha Orbay, ve Zehra Duydal, genel sekreterliğine Melahat Öz- budun seçilmişlerdir. Bugün toplanan yönetim kurulu çalışmasını genişletmek için ulu- canlardaki yeni yerine geçmeğe' karar vermiştir, Burada bayanla- ra çorab, ve dikiş işleri yaptırıla« caktır. — ——— Bugünkü sayımızda ge- çen kılavuz kelimeleri Aszığ — Menlaat Ayral — Müstesna Deneç — Tecrübe Eşit — Müsavi Güdem — Sevk ve idarg Hakyeri — Mahkeme İçtem — Samimi Kapasite — Kabiliyet Kurul — Heyet Önem — nmiyet li — Mühim amak — Tesbit etmek Süre — Müdget Uçak — Teyyare Üznomal — Fevkalâde Yargıç — Hakem Yeti: — Tatbik etmek Yönetim — İdare Romanımızın bugünkü parçasınaa kullamlan kelimclerin osmanlıca karı şılıkları: Ahlakiğ — Ahlaki Akliğ * Akli Ertik — Meslek Hapsevi * Hapishane Güven — Emniyet Kıyan — Cani Kurağ — Bina Kutsal — Kudst Öklemek — Mubakeme etmek Ökmen — Hakim — Pr. (Sage) Ölütçü — Katil Soravsiz “ Güyri mesul Tecim — Ticaret Tabiğat — Tabiat 'Törümsüz — Gayri mesru