22 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

22 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Adımız, andımızdır Büenos Ayres; 22, MAYIS 1935 ÇARŞAMBA 22 (A.1.) — 5000 kile dinamit yüklü bir vagonda patlama olmuş, beş işçi 6 anda ölmüş ve altı işçi de ağır yaralanmıştır. Tecim ve Endüstri odaları kurultayı dün Ekonomi Bakanımızın bir söylev Türk Tecini ve Endüstri Odaları dördüncü genel kurultayı, dün, on beş- te, Ekonomi Bakanlığının yeni ve gü zel kurağında toplandı. Yurdun dört bucağından gelen yüz elliden fazla delge ile bakanlıkların ve ulusal tecim ve kredi kurumlarının dele geleri, büyük bir kalabalık belinde, Ba kanlık kı biş koridorlarını doldurmuştu. Kurultay hazırlıkları örnek olavak bir üstünlük gösteriyordu. Bakanlığın dışt ve İçi bayraklarla donanmıştı. Sa- rekleri, ay-yıldızlı bir ağının altkat salonlarını, ge- Jarın beya: brelürk. etrü Janmış demet şeklindeki — güzel rengi ile bezenmişti. rakları da ayıı bit gü bayraklarımızın al Halk Partisi bay- Toplantı yeri, yeni m kati çeken güzel ve ax rans salonu idi. Kurultayda olup bi tenleri, dışarıya ve yurdun her tarafı- Na dinletebilmek için radyo tertibatı yapılmıştı. Kurultayın ; sışmalarını kolaylaştı. racak her şey düşünülmüş, delgelerin yazılarını yazabilmesi için bir daktilo bürosu, gazeteciler için bir basın bü « rosu, bir posta gişesi açılmuştı. Orman Çiftliğinin büyük masraflar- la kurduğu zengin ve güzel büfede ku- rultay üyeleri, temiz ve soğuk ayranlar içerek, çerezler yiyerek hoş vakit ge * & sizdiler. Yurdun her yanradan gelenler, SİftliŞin kendilerine sunduğu içecek - lerin ve yiyeceklerin temizliğini, iyili- Bini öve öve bitiremiyorlardı. 1 bir yenilik bir sorgu Bakanlık, te - Bunlardan baş k kurultay üyeleri asılmıştı. Bund Cim acununa Bakanlıktan istekleri, di- lekleri, şikâyetleri olup olmadığını so- ruyor, bunların hemen — oraya asılmış kutuya yazı ile yazılıp — konulmasını diliyordu. Çok yerinde, çok faydalı ve bizim halkçı prensiplerimiz bakrmından öv » meye değer bu hareket, üyeler üstünde iyi bir etki bıraktı, Üyeler, kurultay genel sekreterli » ğinin, kurultay için yaptırdığı bronz rozetleri, yakalarına takmışlardı. Met « kürün tecim amblemini taşıyan bu to « zetlerde kurultayın adı ve ber üyenin kendi adiyle temsil ettiği kurum yazılı idi. Böylece üyeler, — tanıştırılmamış olsalar bile, birbirlerini kolayca tanı « yabiliyorlardı. Kurultey toplanmadan önce, içinde dünkü toplantı programı, üyelerin ad- larmnı taşryan bir liste, kucultay başlıklr zarf ve kâğıtlar, bloknot ve kalem bu- lunan birer dosya dağıtıldı. Tam on beşte bir yoklamıs Hle İşe başlandı. Yoklamadan sonra kurultay başkanı Ekonomi Bakanrmız Bay Celal Bayar alkışlar arasında kürsüye çıka « rak şu söylevi verdi ? — Türk Ticaret ve Sanayl oda- ları kurultayının sayın ıiy.luı p Yurdun, tecim endüstri, fi- nans... Kısaca ekonomik âlemini temsil eden dördüncü kurultayı- mızı, hepinizi selâmlıyarak — açı yorum. Asbaşkan B. Şakir Kesebrr Son toplantınız ıııilıin_d'ınbeıi. yurdun iş ve ekonomi politikasın- da ulusal ekonomi yöndeminden ehemmiyetli adımlar atılmıştır. Bu adımların ana çizgilerini, her birinize ayrı ayrı sunulmuş o- lan bitiklerde bulacaksınız. Ben sizin dikkatinizi, geçmişte yapılmış, bitmiş veya bitmek üze- re olan işler üzerinde israf etmi- yoceğim. ği Bu kadarcık işaretim bile yal- te,» takib ettiği güdümlü ekono- mi politikasında, ne derece şuur- Kurufteyr bir söylevle açan Ekonoml Bakanımız B. Celsl Bayar la, disiplinle yardım etmiş oldu- ğunu söyliyebilmek ve özleriniz- de temsil ettiğiniz kütleye teşek- kürlerimi arzetmek içindirt (Sonu 4 üncü sayıfada) Bay Hitler beklenen Berlin, 21 (A.A.) — Günde- minde yalnız hükümetin bildiriği yazılı olan Rayştag'ın bugünkü toplantısı, 669 saylav hazır oldu- Önemli bir söylev veren B, Hitler ğu halde başkan general Göring'- in bir söylevile açılmıştır. Genceral, söylevinde, Sar'ın yeni saylavları- nt selamlamış ve dost Polonya u- hasunun büyük önderi Mareşal Pil- ı ile açıldı Kamutay grupu toplantısı C. H. Partisinin Kamutay Grupu dün öğleden sonra saat 15 te toplandı. Grup; kendisi- | ni ilgilendiren bir kıstm işler hakkında görüştükten - va ha- rarlar aldıktan sonra partinin yenilenen programında amaç- ladığı toprak kanununun esas- larını hazırlamak üzere parti- ce yapılması - kararlaştırılmış olan on beş kişilik özel komis- yonu seçtli ve Kamutay Baş- kanlık Divanında açılan sek- reterliğe partice adaylanacak | olan arkadaşı saptaladı. Bun- dan sonra hükümetten kamu- taya sunulmuş olan vergi ka- nunlarının esasları üzerindeki görüşmelere geçildi. Birçok ay- W taçların söylevlerine Finans | Bakanı ve Büdce Komisyona W cevab verdiler. Bu konuşmalar sonunda grup; hükümetin sun- * duğu bu hanunların yerinde ve | doğru olduğu kanağına ererek esaslarını benimsedi ve kabul etti. söylevini verdi sudski'nin anısını heyocanlı söz- lerle hatırlatmıştır. General Göring'den sonra Bay Hitler söz alarak, bir özetini aşa- ğıya koyduğumuz söylevini ver- miştir: B. Hitler, bu söylevinde Alman- yanın, zamanımızın büyük mese- leleri önündeki gidişini hatırlat- mak istemiştir. Fürer söylevinde başlangıç ola. rak alman ekonomisinin, harbtan sonraki onarım ödekleriyle yıkıl- mış olduğunu söyledikten sonra bütün devletlerde bugün gerçek- leşmek tehlikesi gösteren ekono- mik otarşinin pek eyi bir hareket olmadığına, etkilerinin bütün u- luslar için zararlı bulunduğuna i- şaret ettikten sonra demiştir " —. Almanya, bu değişikliğin önüne geçecek bir durumda değil- dir.,, (Sonu 5. inct sayıfada) Her yerde 5 kuruş |Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavaz kelimeleri ile çıkıyor. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5 er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır, YEDİNC İLİSTE 1. — Emrivâki — Olut Örnek: Almanya, silâhlan- makla, Avrupayı yeni bir o- lut karşısında bıraktı. 2. — Tayin etmek — 1. Belitmek, 2. Atamak Tayin 1. Belit, 2. Atama Örnekler: 1. Türkçe yazılar da, yeni kelimelerin kullanış yerini eyi belitmek lâzımdır. 2. xxx konsolosluğuna Bay xxx alanmıştır. Gazetelerde yeni atamlar lis- tesi bugün çıktı. 3, — İstihsal etmek —« Üretmek Müstahsil — Üretmen Mahsul (genel olarak) — Ü. rüt, ürün 4. — İstihlâk etmek —« Yoğaltmak Müstehlik —— Yoğaltman B. — Arz ve talep »« Sunum ve is- sunum ve istem kanunlarını altüst etti, Bu yıl dokuma piyasasında sunum az, istem çoktur. Türkiyede yoğaltmanlarla ü- retmeanler — arasında — asığ (menfaat) kavgası yoktur. Buhran yüzünden Avrupada yalnız maddiğ sıkıntı artmış değildir; yüksek fikir ve sa- nat ürütlerinin de gittikçe a- zaldığını görüyoruz. Bu yıl endüstri ürünlerimiz iç pazarda, tarım (ziraat) ürünlerimiz dış piyasalarda çok istek (rağbet) görmüş- tür. Not: Gazetemize gönderilecek yazılarda bu kelimelerin osmanlı: caları kullanılmamasını rica ede- riz. Habeş imparatoru Haike Seltse İmparatoru Londra, 21 (A.A.) — Deyli Meyl gazetesinin Harrar aytarı habeş imparatorunün kendisine yolladığı bir mektubu gazetesine bildirmiştir. Bunda deniliyor ki: (Sonu 5. cı sayılada ) Habeş ASN TT MA AM