5 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Şündelik VASIF Vasıfın, aramızdan, bir daha tönmemek üczre ayrılıp çittiğine bir türlü aklımı yatıramıyorum. ©O kadar genç ve canlı, o kadar bizden, gönlümüzden ve içimiz- dendi. Vâsıf'ta bütün - tanıyanlar bir kardeş, tanımayanlar bir kalb ve kafa arkadaşı kaybettiler. Vüse,-ileri harekelin — yeve düşmez bayraklarından biri idi. Kamutayda ve Kültür Bakanlı- gında, kaytaklığa karşı nasıl kah- ramanca döğüşmüş olduğunu he- nüz hepimiz hatırlarız. Atatür- "ün büyük eseri için - savaşırken ne kadar çetin ve sertse, bildikleri ve bilmedikleri için o kadar eyi- cil ve hoşgörür bir dost, bir efendi idi. Bütün kargaşalar ve sağnak- lar arasında safından oynamak bilmiyen Vüsıf'ı, büyük partinin Tz yançlarından sayardık. Büyük parti onda en derin yaslarından birini tutacaktır. Necotlile;: kabayi mil- liye ordasında he güzel' iki halk çocuğu idiler, İkisi de Ata- türk'e ellerinden geldiği kadar evlâdlık ettiler. İkisi de, şen gü- lüşlerinin sesini kulaklarımızda bırakarak, yeşil yaprak kadar ta- ze gençliklerinde, bir kör barsak yüzünden ölüp gittiler. Yaşamağa hakları vardı. Böyle günde böyle bir arkadaş için ne yazılabilir? VâsıP'ın öldü- ğünü düşünmek, aklı uyuşturu- yor. Yurd ve parti Vâsıt'ı her za- man anacaktır. Vüâsıf kelimenin bütün kuvvetiyle bir ' ada m de F.R. ATAY Normandie Modern Nuhun Gemisi Geçenlerde Havr'dan Nevyor- ka ilk yolculuğunu yapan büyük fransız transatlantiği Normandie- ye modern “Nuhun gemisi,, demek yanlış olmaz. 313 metre uzunluğunda, ve 36 metre genişliğinde olan bu gemi- nin yüksekliği, aşağı yukarı on Katlr bir evinki kadardır. Gemi Penhoet tezkâhları ta- tarafından beş yılda bitirilmiştiri. 25 mühendis ve 250 den fazla de- sinatör, 7000 tane kadar plân ha- zıtlamışlardır. Birinci sınıf yolcular için gü- vertenin üstünde büyük bir salon- la sigara salonu, kış bahçesi var- dır. Bu bahçede, kuşlarla balıkla- rın en az görülmüş cinsleri bulun- maktadır. Gene ayni sınıfta bir yüzme havuzu, bir kilisa, bir ti- yatro ve salonu, bir yemek salonu Ve bir de hol vardır. (Sonu 6. incı sayıfada) 5, HAZİRAN 1935 ÇARŞAMBA! Adımız, andımızdır Atatürk Ankara'da Cumur Başkanımızİstanbuldan döndü Cumur Başkanı Kamâl Atatürk birkaç zamandanberi bulundukla. rı İstanbul'dan Ankara'ya dön- müşler ve saat 12 de Çiftlik istas- Fransız kabinesi Güven oyu aldıktan sonra devrildi Paris, â4 (A.A.) — Parlamen- to hü ete 192 oya karşı 390 oy- la güvel bildirmiştir. (Somu 5. inci sayıfuda) yonunda trenden inmişler, Kamu- tay Başkanı, Başbakan, Bakanlar, C.H.P. Genel Sekreteri ve saylav- lar tarafından karşılanmışlardır Vasıf Çınar için tören Moskova, 4 (A.A.) — Büyük Elçi Vasıf Çınar'ın ölümü dola- yısiyle, ingiliz, japon ve alman bü- yük elçilikleri şeflerile bulgar, Norveç, İsveç, Danimarka, Fin- landiya ve macar orta elçilikleri şefleri de Türkiye Büyük Elçiliği- :ıı giderek başsağılığı dilemişler- vuz Moskova, 4 (A.A.) — Dün sa- at 18 de Türkiye Büyük Elçiliğin. de Vasıf Çınar için bir ölü töreni yapılmıştır. Törende Kalenin'in oruntağı Miazki ile Voroşilof, Ro- zengolç, Krestinski, Stononiakof, Unşliht, Yekeröf, Budenni, Zolo- taref, elçiler ve söyyet kurumları oruntakları hazır bulunmuştur. Tabut, Kalenin, Mölotof, Vo- (Song 3. cü sayıfada) Vakti hali yerinde olanlar Türk Havaj Kurumuna daimi üye olarak hiç olmazsa venede 20 lira vermeyi teahhül etmelidir- ler. — İsmet İNÖNÜ Her yerde 5 kuruş "î(amut_arıy_ _grypur.dâ : Fabrikada toz şekerin kilosu 25 kesme şekerin kilosu 28 kuruşa sa- tılmak için hazırlanan kanun ve Kamutaya sunuldu Dış Bakanımız son Bükres ve Cenevre konuş- maları hakkında parti arkadaşlarını aydınlattı C. H. Partisi Kamutay Grupu dün saat 15 te Erzincan Say- lavı Sâffet Arıkan'ın Başkanlığı altında toplandı. Başbakan İsmet İnönü, hükümetin ulusal ihtiyaçları gözet- mek ve finansal yeğretimleri imkân gördükçe hemen taptamak yönündeki prensiplerini bir daha belirtmiş ve bu cümleden ol- mak üzere fabrikada toz şekerin kilosunun yirmi beş kuruşa ve kesme şekerinkinin de yirmi sekiz kuruşa indirilmesi için hazır lanmış olan kanunun Kamutaya sunulduğunu bildirmiştir. Bundan sonra Dış Bakanı Tevfik Rüştü Aras son Bükreş ve Cenevre konuşmaları hakkında Parti arkadaşlarını aydınlatmış- tır. Gerek Başbakanın ve gerek Dış Bakanı Tevfik Rüştü Aras- ın diyevleri grupça alkışlarla karşılanmış ve onanmıştır. Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor. Türki- yede çıkan gazete ve dergile- te her gün verilen S er keli- melik listeleri de yazıyoruz. Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. YIRMİ BİRİNCİ LİSTE 1. — Matbuat — Basın Örnek: Basın kurumunun dördüncü kuvvet olduğunu söylemek, ona boş bir gurur vermek değil, tamtersi (bil- akis) onu derin ödev ve so - ravları karşısında düşün - dürmek demektir. 2. — Vazife — Ödev Cenevre'den İstanbula dönen '3, — Mesuliyet — Sorav Dış Bakanı B. Tevfik Rüştü Aras, | Cumur Başkanımızla - birlikte, 4. — Neşriyat — Yayın Örnek: Radyo, asrımızın en (Sonu 3. cü sayıfada) dün, Ankara'ya gelmiş - ve karşı- lanmıştır. Habeş - italyan sını- rında iki hâdise Roma, 4 (A.A.) — 31 mayıs- ta, İtalya - Habeş sınırı boyanda çıkan hadisede italyan - ve eritre- lilerden 30 kişi ölmüştür. Gene o gün Somali sınırların- da, Müstahilde çıkan - başka bir önemli hadisede, İtalyan hat- larına, saldıran habeşlerden 10 kadarı öldürülmüştür. Yukarda: Bir habeş topçusu uçağa karşı kullanılan bir topla P mişan alıtken. Ortada büyük harp- Be bulunarak dört madalya almış bir habeş piyadesi. Aşağıda bütün gereç. beri tam iki habeş süvarisi; eksikleri potinleridir . Londrada umutsuzluk Londra, 4 (A.A.) — Habeşis. tan'ın İtalya'ya karşı yeni bir sal- dırşda bulunduğu haklkında Ro:- 2 dan gelen haberler, büyük bir (Sonu 3. cü sayıfada)