7 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

7 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

SS TT 7 ON ALTINCI YIL. No: 4978 Gündelik ÇALIŞMA TEKNİĞİ Herhangi bir -kuvvetten, bir enerji kaynağından en yüksek de- recede faydalanmak çağımızın başlıca amaçlarından biri olmuş- tur. Rasyonalizasyon devrimizin en önemli hayat parolasıdır. Eko- nomik alanda bunun değerini ta- mımayan kalmamıştır. Şu kadar ki, ekonomik hayatı ilgilendirmi- yecek hiç bir kınav tasarlanamı- yacağından rasyonaliazsyonu yal- nız ekonomik bir terim olarak ka- bul etmek doğru olamaz. Bir ran- dıman almak amacını güden her iş, her hareket bugünkü ilim ve tekniğin bulmuş olduğu yöntemle- re uymak ihtiyacındadır. Bu ba- kımdan herhangi bir çalışmanın verimi de çalışma tekniğinin bi- linmesi ve göz önünde ututlması derecesile ölcülür. Ulusal güç yurddaşların ayrı ayrı çalışmalarından doğan bir kesımdır. Bu ferdiğ çalışmalar ne kadar kuvvetli, ne kadar verimli olursa ulusal güç de o nisbette yüksek ve etkili olur. Şu halde yurddaşlara çalışma tekniğini öğre- terek randımanlarının yükselme- sine çalışmak yalnız özel bir iş de- gil, ulusal bakımdan da çok önem ve değeri olan büyük bir sorum- dur. Hele doğrudan doğruya dev- Tet hayatı ile ilgisi olan vatandaş- ların kınavlarında bu çalışma tek- niğini ne dereceye kadar gözetip gözetmediklerini yakından soruş- turmak çok lüzumludur. Arsıulusal durumun bugünkü şeklinde her ulus, kuvvetini en yüksek dereceye çıkarmak - için bütün ulusal kınavları bir yasav içinde düzenlemeğe çalışmakta- dır. Aranılan tedbirler arasında çalışma tekniğine verilen kıymet gok büyüktür. En yüksek - fikir- ler, en derin arzular, çalışma tek- niği göz önünde tutulmazsa, ken- dilerinden beklenilen — sonuçları veremezler. Başlangıçtaki hıza, çalışma tekniğinin devam unsuru katılmazsa ilerleme alanında yol almanın imkânı yoktur. Çapaçul çalışmalar; hiç bir vakit yöntemli ve tekniğe uygun çalışmalarla ya- rış edemezler. Ulusların korkunç Bir yarışa çıktıkları bu devre ça- lışma tekniğine en çok uyan ulusların daha çabuk ereklerine alaşacakları şüphesizdir. - Tekniği gözetmeden az veya çok çalışmak arasında bir ayrım yapmağa lüzum görmeyiz. Çalış - manın azlığı, çokluğu ancak veri- mi ve sonucu ile ölçülebilir. Çalış- mayı zaman içinde değerlendiren ve bu değere göre verimini artıran çalışma - tekniği olduğuna gö- re yalnız bu noktanın — çalışanlar tarafından ne dereceye kadar göz önünde tutulup tutulmadığını a- raştırmak onların çalışma nisbet- leri üzerinde bir fikir edinmek için yeter. Her çalışmanın hangi alanda olursa olsun, kendine gö- re genel ve ilgili olduğu işe göre .de özel tekniği vardır ki bunların her halde bilinmesi ve bilindikle- rinin iş başları tarafından görü- lüp anlaşılması, ulusal kalkınma ve yükselmenin ilk şartlarından- dır. Zeki Mesud ALSAN Floryanın bayındır- larıması İstanbul, 6 (Telefon) — Flor- ya'ya telefon, elektrik telleri uza- tılmaya başlandı. Plâjla şosc ara- sında bir de asfalt yol yapılacak va Bloryaya vapur işlemesi sağ- lanacaktır. Adımız, andımızdır Bir tayyareyi daima vazifeye hazir bulun- durabilmek için, # tayyarenin — fiatını her sone büdeeye koymuak lâzumdır. FRANSADA KABİNE BUHRANI B. Piyetrinin verimsiz kalan çalışmaların - dan sonra B. Lavalkabineyi kurmayı ye niden kabul etti Paris, 6 (A.A.) — B. Laval ka- bineyi kurmağı kabul etmiştir. B. Piyetrinin çalışmaları Paris, 6 (A.A.) — Kabine buh- ranına son vermek için Bay Piyet- ri konuşmalarına devam etmekte- dir. Bay Piyetri bu sabah Bay Tardiyo ve Laval ile görüşmüş ve sonra, 10,30 da parlâmentonun ra- dikal - sosyalist toplantısına gi - den Bay Daladiye'yi kabul etmiş- tir. Bay Piyetri 10,30 da deniz ba- kanlığından çıkarak Bay Flan - Çahışmaları soruc vermeyen R. Piyetti den'e gitmiş, bundan sonra da fi- nans bakanlığında Bay Kayo ile B. Piyetri, partilerin an - laşmasını gerekli görüyor * Bay Piyetri, bu sabah saat 1 de gazetecilere şunları söylemiştir? « — Niyetim, gereğince sosya- list grupuna ve radikallerle ileri sol partileri arasında bulunan tür- lü parlamento gruplarına hüküme- te girmelerini önergemektir. İm - kânı olduğu kadar bütün partile - rin girebileceği bir hükümet kur - mak isterim. Bugünkü durumdan bütün partilerin ortaklaşa hükü - met kurmalarını başlıca şart sayı- yorum.,, Bu sabahki konuşmalar kesin olacaktır. : B. Piyetri, radikal partisinden bir delegasyonu kabul edeceğini ve bu grupun toplantısından son- ra her iki kurulun finans kmois - yonları başkanlariyle B. Laval, Flanden, Tardiyö, Kayo, Malvi'yi göreceğini söylemiştir. Partiler anlaşıyorlar mı? Paris, 6 (Â.A.) — Bu sabah saat birde, komünistlerin arkala - ması ile bir sollar karteli hüküme- İngiliz - alman deniz ko- nuşmaları devam ediyor Londra, 6 (A.A.) — İngiliz — alman konuşmalarında hazır bu - lunan alman delgeleri, alman de- niz programını bildirmişlerdir. Alman gemilerinin tonilato tu- (Sonu 6 mer sayıfada ) ti kurulması girgisinin yüzüstü kal- dığı söyleniyordu; bununla bera- ber bir saat sonra gazeteler daha basılmakta iken, sol partileri orun- taklarının aşağıdaki kararı kabul ettikleri öğrenilmiştir: “ Radikal sosyalist, sosyalist, cumuriyetçi sosyalist, komünist ve birleştik prolotarya yöneyi grup - ları bir yaklaşma isteğindedirler. Bu gruplar geçici bir çözeğin bir- leşik bir demokratik çoğunluğa, işçi kurumlarına ve memleketin enerjilerine dayanan bir hükümet kurulması olacağını sanmaktadır- lar, Demokratik rejimi savgaya, spekülasyonu yok etmeğe ve mem- leketin vakit geçirmeden oyuna başvurmaya karar vermiş olan bu çoğunluk, ekonomik kınavı tek - rar canlandırmak ve tarım mad - delerini değerlendirmek ve işçi yı- genlarının yükünü — hafifletmek için açık ve hızlı bir sıra tedbirle- ri gözönünde bulundurmaktadır. Bu gruplar, bu programın yeritil. mesi için başlanan görüşülere de- vam etmeye karar verirler.,, Görüşülere girenler, bu kararı türlü türlü yoramakla beraber, her grup bu programı saptamak - için iki üç oruntak göctermiştir. Du- rumun anahtarını elinde tumakta olan radikal sosyalist grupunda, çetin aytışmalar olması beklene - bilir. (Sonu 5. inci sayıfada) İngiliz kabinesi saptandı Londra 6 (A. A.) — Baldvin kabinesinin lis - tesinin hepsi sap tanmiştir. Hin - distan bakanı £. Samuel Hor'un dış. - bakanlığı - na geçeceği ke- sin sayılmakta - dır. B. Eden'in yerini muhafa - za edeceği bil - dirilmektedir. Loyd Corc kabineye giremiyor Londra, 6 (A.A.) — Yeni hü - kümet listesi, yarın bildirilecektir. B. Samüel Hor si iktimali görülmemektedir. Yeni yeraltı trenleri yapılma - sı, bazı demiryollarının elektrik - leştirilmesi, B. Loyd Corç'un ka - bınc'v verdiği geniş bayındırlık ulusal hükümetin bir Hükümet, B. Loyd Coıc'u, ye - ni kabinenin işlerine karıştırma - mak isteğinde görünmektedir. Başbakanımız Yolculuk yapacağı hak - kında bilgi yok Başbakan İnönü'nün memle - ket dışına yapacağı seyahatler için gazetelerde yazılan haberler tur. İsmet İnönü Her yerde 5 kuruş — Hava tehlikesine karşı Türk Hava Kurumunun hazırladığı kon- p feranslardan birincisi dün verildi Ulusa havacılığın ve hava teh. likesinin kavram ve anlamını iyi- ce anlatmak ve alınacak tedbirle- ri izah etmek gayesiyle, Türk Ha- va Kurumunun hazırladığı konfe- ranslardan birincisi dün Ankara Halkevinde seçkin bir dinleyici kalabalığının önünde verilmiştir. Bu alandaki uzuğu ile tanın - mauş olan değerli yazı arkadaşımız Bay Şakir Hazim Gökmen'in çok Faydalı bulduğumuz bu konuş masını özeterek alıyoruz: — Bayanlar, Baylar; 'Türk Hava Kurumunun altın - ©» kurultayını açarken Büyük Sef B. Şakir Hazım wexmen İsmet İnönü yurdu saran hava teh- likesinden önem vererek bahsetti. Tehlikeden kurtuluş ve tek - ko - runma yolu olarak elbirliğiyle ça- lışmak, tehlikeyi duyarak ona kar- şı koymak, büyük bir hava ordusu yapmak gerektiğini söyledi. Baş- bakanın değerli sözleri, erkinliği- ne ulusal savgasına karşı çok ti tiz, çok duygulu olan türk ulusunu baştan başa lıeıeunı vermiştir. Devleti ywiimk ileri götürmek ödevini üzerine almış olan Şefin ulusu yardımına çağırması ve bu- na lüzum ve ihtiyaç görmesi he - pimizde canlı bir ilgi uyandıracak kadar önemli bir lııdiı_e olmuştur. Oğündenberi, Türkiye sınırları içinde konuşulan tek konu hava tehlikesidir yurddaşın, hava teh - likesini karşılamak yolunda gös - terdiği özverinin derecesi gazete - lerde, sevinç duyarak, hor gün okunmaktadır. Biz, bu ateşli akının bu hıılı. hattâ daha büyük hızla devam edeceğine inanıyoruz. Bu inan, büyük İsmet İnönü'nün dediği gi- Türk dili araştırma kurumu toplanıyor Türk Dili Aıqfırnıı Kııınıı Genel Sekreterliğinden: Gazetelerde basılan (Osman - lıcıdın Türkçeye Karşılıklar Kıla- vuzu) listelerinin sonuncusu 9 ma- yıs 1935te (Ulus) gazetesinde çıkınış idi; Her Hate için (Ulua)'ta çıktığından başlamak üzere bir ay içinde önerge gönderilmesi ka- rarlaşarak kamuya bildirilmiş idi. Gelen önörgeleri gözden geçir - mek üzere Kurumumuzun Genel Merkez Kurumu ile Kılavuz ko - misyonu üyelerinin 10 Haziran 1935 pazartesi günü saat 14,5 te Kın- Merkezine ıelııılııını di- bi, kötü ve karışık günlerde kendi sağduyusu ile, şuuru ile doğru yo- lu daima bulmuş olan türk ulusu- nun ileriyi görüş erkine, türk so » yunun kan temizliğine inanımız- dan doğuyor. Sayın dinleyicilerim; korkunç — bir tehlike karşısındayız ve hiç edebiyat yapmadan, hakikati, ol- * duğu gibi anlatmış olmak için kı « saca şu kadarını söylemeliyim ki: Bu tehlike, bugüne kadar - yazıl - * mış ve söylenebilmiş olandan da - — ha çok büyük bir ölçüde öldürücü ve korkunçtur. Hiç bir tehlike bu kadar kapsal, bu kadar toptan öl- düren ve yokeden bir özde olma - mıştır ve olamıyacaktır. Bu haki- kati, okuldaki çocuktan, evdeki yatalak olmuş bir ihtiyara kadar bütün yurddaşların öğrenmesi ve bilmesi gerekiyor... Evet, korkunç bir tehlike kar- şısındayız. Fakat, yarının savaşın- dan doğacak bu tehlike, durdu - rulmaz ve önüne geçilmez bir öz göstermiyor. Tedbir alarak, ko - runma yollarını öğrenerek ve hiç şüphe yok en baş ve sağlam ted « bir halinde kuvvetli bir hava or- dusu meydana getirerek bunu ön- — Temek imkânı vardır. 5 Her şeyden önce düşünmeli ki bilinen bir tehlike bütün öldürü - cülüğünlü kaybeder.. Fakat hazır- | lanmak, karşın düzen almak şar - tiyle!... (Sonu 6 ıncı sayıtada ) Her gün beş kelime — Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyor. Türki- — yede çıkan gazete ve dergile- re her gün verilen 5$ er keli- melik listeleri de yazıyoruz, Bu listeyi basan gazete ar- tık bu kelimelerin osmanlı- calarını kullanmıyacaktır. 'YİRMİ ÜÇÜNCÜ LİSTE 1. — İktifa etmek — İzdemek Iılm, şakirdimarifet — İz- fl- izdemekteyiz (Sonu 2 inci sayıfada) — Vasıf Çınarın cenaze:| — si bügün İstanbula geliyor İstanbul, 6 (Telefoı) — Vı-f Çınar'ın cenazesi yarın rus — harb gemisiyle İstanbul'a 'ılıeıb- * ıır Cenaze hükümet, şehir ve kük ğ ve 14.5 da kalkan özel trenle Am- kara'ya gönderilecektir. Vasıf Çınarın tabutu Harkoftan geçti Moskova, 6 (A.A.) — Vasıf Çınar'ın tabutunu taşıyan — tren dün Harkof'tan geçerken dış ko - — miserliğinin oruntağı olan Bay Mihaylof tabutla beraber gitmek- te olan türk işgüderi Nusrettin Pı- 7 Örnekler: | - Biz bütün dev- — davalarında Atatürk'ü — nar'a bölge merkez yürütüm komi- — i tesi ve Harkof şehri sovyeti adına — b lığe dilemişti