8 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 Bayındırlık programı ve ağaçlandırma Memleketimizi ekonomük, sosyal ve kültürel bakımlardan ileri götürmek i- gin yapılacak işlerden en önemlisi ba- yındırlık hareketlerine kuvvet vermek- tör. Bir memleketin bayındırlığına veri- Jen kıiymet yalnız onu küzelleştirmek ve göze hoş göstermek için değildir. Bir memleketin bir ülkenin bayndır ol> #nasının önemi daha ziyade sosyal poli- tik ve sosyal ekonomi bakımlarından a- saştırılır. Bayındırlık ve şehircilik işlerinde gçok ileri gitmiş olan uluslar bayındırlık meselesini sosyal politik bakımından düzenli bir şekilde başarmak için şe- hirleri, kentleri nüfusa göre bölüyor- kar; 1) Nüfusu 2000 e kadar olanlar (kü- gücük şehirler) Z) Nüfusu 20.000 € kadar olanlar (kü- gük şehirler) 8) Nüfusu 100.000 & kadar olanlar (or- 'ta şehirler) 4) Nüfusu 600000 € kadar (blyük şehirler) 5) Nüfusu 1,000,000 € kadar — olanlar (gok-büyük şehirler) t 6) Nüfusu 1.000:000 dan yukarı olan- kar (dünya şehirleri) y . Şehirleri ve kasabaları bu şekilde anifusa göre ayırmak oldukça subjektif olmakla beraber, şehirlerin bayındırlık plânlarının ve programlarının yapılma- £ meselesinde büyük bir önemi vardır. Küçük şehirlerin plânlariyle büyükle- yin arasında meydana gelen bu benzemez. Hik nüfusun mikdarından ve yerin başka başka olmasından doğmaktadır. Fakat gderhal söyliyelim ki, bu ayrılığı meyda- fa getiren sebeb hiç bir zaman küçük şehirlerin ve kentlerin daha az önemli olmasını gerektirmez. Nüfusu az ol- mnakla beraber, bulunduğu yer bakımın- dan çok önemli ufak kentler vardır. Şu halde şehirlerin ve kentlerin bayındı. rılması meselesinde rol oynayan iki faktör var demektir: 1) Şehirdeki nüfusun mikdarı 2) Şehir yerinin önemliliği 3 ... Türkiyedeki bayındırlık hareketleri Gevrimin doğurduğu hareketlerdir, çün- kü devrimin güttüğü davalardan birisi “sosyal hayatımıza ve toplu yaşayışımı- £a bir iyilik ve düzenlilik getirmektir.,, Bu ise ülkenin bayındır olmasına bağ- hdır. İşte öevrimin bu davası üzerinde yü- rümek istiyen hükümet memleketin ge- mel bayındırlık — işlerini ele almış ve kentlerin bayındırlanmasını da progra- mının başma geçirmiştir. “Nüfusu on binden yukarı olan şe- hir ve kasabalarımızın müstakbel harita- ve iymar plânlarmı, spor alanlarını ar- tırma ve eksiltme kanunu — dahilinde yaptırmak Üzere — İç Bakanlığınca bir belediyeler — iymar heyeti teşkil olun- mnuştur.,, Görülüyor ki, kurul bayındırlık - ba- kumndan yalnız nüfusu oa binden yu- karı olan kasabaları göz önünde tutu- yor. Türkiyede nüfusu on binden yu- karı olan kasabalar ve şehirler ise ol- dukça azdır. 1032-33 istatistik yıllığının verdiği bilgiye göre bunların sayısı 69 dur. Şehit bayındırlığı işinin memle- kette daha geniş bir alan — tutabilmesi #çin bu mikdarın daha az tutulması ve kentlerin bulundukları yerlerin önem- liliğinin de göz önünde bulundurulma- 61 gerekmez mi? v*w Şehit ve kentlerin bayındırlık pro- gramı su meselesini, yolları ve spor a» lanlarını içerisine alırken, şehrin ağaç- Tandırma problemini de hiç bir zaman göz önünden uzak tutamaz, Memleketi- anizin bayındırlanması meselesinin ay- rıca bir özelliği vardır; bu da bayındır- Tık işlerinde ağaçlandırmanın en başta gelmesidir. Her zaman ve her yerde tekrar ettiğimiz gibi Türkiyede bir &- gaçlandırma davası vardır. Bu dava ne bir ferdin ve ne de ormancıların dava- Gıdır. Bu dava ulusal bir davadır. Türkiyedeki orman mikdarının az ol- ması ve bunların hiç de iyi bir şekilde dağılmayışları bizi bir ağaçlandırma po- Mtkasına sürükleyor. Türkyede — bütün genişliğe nisbetle 969,7 mikdarında or- man vardır. Bu mikdarın bazı yerlede ise bütün genişliğe nisbetle 96 1 ve hat- *& ©e 0,01 e kadar düştüğü' 4 " “Türkiyenin ormanca ne kadar yoksul olanlar Dr. Şeref Nuri olduğunu daha iyi ve canlı bir suretic anlıyabilmek için yakın memlcketlerin orman durumlariyle kıyaslama yapalım : Orman nisbeti (x) Go 22,8 Ge 27,9 ©, 12,0 e 170 96 30,3 Romanya Bulgaristan Yunanistan İtalya Yugoslavya İran e 10,0 Türkiye H 97 (Bizce Bu ağğam da doğru değildir.) Diğer memleketlerle yaptığımız bu kıyaslamadan anlıyoruz ki, Türkiye or- manca çok yoksuldur. Bir taraftan ormanın toplu yaşayış ü- zerinde yaptığı iyi etkiler, diğer taraftan onun memleketimizdeki azlığı bizi bir ağaçlandırma meselesi karşısında bıra- kıyor. Bu meselenin ise Bayındırlık iş - leriyle ve en çok şehirlerin bayındırı! - ması işiyle çok yakından ilgisi vardır. Orman — kentin süsüdür. Orman kentin sıhhat bekçisidir. Orman günlük hayatımızın yorgunluklarını giderme ye: ridi. Bir kentte sokâk ne ise orman da odur. Ormansız şehir olamaz. Bu bakım-' dan ağaçlaridınma bayınıdırlık işinin 14, ortasındadır. Ona göz yuramak bayın - dırlık işini yarım yapmaktır, Biz tekrar ediyoruz: Ortada bir ağaçlandırma meselesi vardır ve bu me- sele bayındırlık işiyle elele yürüyecek bir meseledir, çünkü ağacın bittiği yere hayat girer. (x) H. W. Weber «Forstwirtahafts- politik> Neudamm 1926. 8. 41 ROMANYA'DA: Romanyada döviz kaçakçılığı Bükreş, 7 (A.A) — Belçika sosye- tesi hesabına döviz verilmesi mesele - sinde soravlı sena asbaşkanı B. İlice- koyu etkerliğini şahsiğ as Jlarına a - Tet etmiş olmaktan suçlu görerek sor- Bguya çekmiş ve sonra Özgür bırakmış - tır. Şimdi ceza evinde bulunan başlı- ca öki suçludan yana ulusal bankada ilk girişimde bulunmuş olan B. İlies- kodur. Kendisi #uçunu yadıtamaktadır. Gerçin bitmiş ve dosya genel savaman- lığa verilmiştir. JAPONYA'DA : Japon imparatorunun karikatü- ründen ötürü Amerika eseflerini bildirdi 'Toklo, 7 (A.A.) — Tokiodaki ame- Tikan büyük elçiliği yönetgeri bugün dış bakanı yardımcısını görerek Vanity fair dergisinde japon imparatoruna karşı - Hağlayıcı bir karikatür neşrinden ötürü amerikan hükümetinin eseflerini bildir- miştir. Yönetger, Amerikanın japon u- lusunun imparatoruna olan bağlılık ve bayrılık duygularına saygı duyduğunu ilâve etmiştir. Japonyanın Çinden istedikleri 'Tökyo, " (ALA.) — Luanchud hadi- sesi dolayısiyle Japoaya, Çin'den bun- ları istemeğe karar vermiştir. 1 — Mesulün cezalandırılması, 2 — Buna benzer hadiselerin bir dâ- ha çıkmayacağı hakda inanca verilmesi, 3 — Yat sücl bölgede güvenliğin mu- hafaza edileceği hakkında inanca veril- mesi.. Mançuri Çinde bir diplomasi o- runtaklığı kuracakmış 'Tokio, 7 (A.A.) — Tokionun büyük gazetesi olan " Asahai - Şinbum,, un ver- diği bir habere göre, Mançuri hüküme- ti, yakında kuzay Çinle ekonomik ve diplomatik iş birliği hazırlamak erge- siyle orada eüresiz bir diplomasi orun- taklığı kuracaktır. Bu haber henüz ber- kitilmemiştir. İRAN'DA : İran - İrak sınır anlaşmazlığı Tahran, 7 (A.A.) — Irak dış bakanı Nuri Said Paşa, 5 ağustosta Tahrana " gelmiş ve İran dış bakanı B. Kâzımi ile “iki ülkeyi ayıran sınır — anlaşmazlığı hakkında görüşmelere başlamıştır. - * WYLUS DIŞ HABERLE İtalya - Habeş anlaşmazlığı Habeşistana gelecek yabancıtar Adisababa, ? (A.A) — Ülkenin eko- nomisine gelişim vermiye yarıyacak bir uluslar sosyetesi kontrolu hakkın - daki toruya imparator, bu meselenin ileri sürülmediğini söylemiştir. İmpa- rator, Habeşistanın aslında kendi seç- tiği yabancı danışmanlara sahib oldu - ğunu ilave etmiş ve Habeşistan tara - fından, İtalyaya özel ekonomik esığlar bahşedilemiyeceğini, çünkü fransız - habeş andlaşmasının, devletler arasında bir eşitlik rejimi kurduğunu, sıyasal asığlara itibar edilemiyeceğini söyle miştir. Negüs, ciddiğ ve namuslu bir suret- te çalışmak üzere Habeşiztanda yerleş- mek istiyen bütün yabancıların iyi kar şılanacağını, bu gidilerin orada e - düsteiler, tarım işlefi, kontuar'ar kw- rabileceklerini ve garanti gösterebilen- lerin toprak satın alabileceklerimi söy- Tiyerek sözünü bitirmiştir. İmparator, demiryolları yapısından bahsederken, otomobil yolları yapma- nın, demiryolu yapmaktan daha fayda- İt olduğunu söylemiştir. B, Ruzveltin işe karışması isteniyor Vaşington, ? (ALA) — İş federasyo nu konseyi, başkan B. Grcen'den İtal- yanın Habeşistana karşı yapmak İste - diği salgın harbını durdurmak için B. Ruzvelte baş vurmasını rica etmiştir. B. Grecn, B. Rüzvelt katında şah sen girişimde bulunmak Üsere Vaşing tona hareket etmektedir. Yeniden kuüvvet gidiyor Napoli, 7 (A.A) — İki vapur, asker | ve gereç ile doğu Afrikasmma — hareket etmiştir. Bu vapurların batı Troblusunu uğrıyarak yerli asker de mlacakları sa- nılmaktadır. İtalyan veliahdının yeni öderi Roma, 7 (A.A) — Veliahâ Umber- tonun yakında korgeneral atanacağı ve Floranda kolordusu komutanlığını ee alacağı töylenmektedir. Asılsız haberler Adisababa, 7 (ALA) — Resmiği hir bildiriğe göre, Hararda Dubbodaki fran sız kurullarına karşı güya bir salın ya- ptldığı hakkında olan duyumların aslı yoktur. Bu türlü dedikodular, kamoya ürkütmek ve Habeşistana karşı dur - durmak hedefiyle yapılmaktadır. Habes ordusuna giren Asuri prensi Adisababa, 7 (A.A) — İrakta Cillo aşireti başkanı, asuri prenelerden Ma - Hik Cambar, öğretmen subay olarak ha- beş ordusuna girmiştir. Yakında Vol - dagadağa ili ordusuna atanacaktır. İtalyan basını ve İngiltere Londra, 7 (A.A) — Deyli Telgrafin haber verdiğine göre, ingiliz dış bakan. lığı, italyan basınının — İngiltere karşı yaptığı hücumlardan ötürü B. Grandi- nin dikkatini çekmiştir. Dış bakanlığı, aynı zamanda ingi - liz basınının bugüne kadar İtalya hak. kında çok mazik davranmış olduğunu işaret etmiştir. Musolini Habeşistana hava hücümu yapacak Roma, 7 (A.A.) — Royter ajansı bildiriyor: B. Musolininin, savaş başla- dığı vakit, Habeşistana karşı büyük bir hava hücumu yapmak niyetinde olduğu bildiriliyor. Bu habere göre, 400 uçak barekete geçecek ve ilkin gözleri su- landıran gazlar ve sonra da icab ederse zehirli gazlar kullanacaklardır. Fakat italyan sücl orunları insel sebeblerle ze- hirli gazlar kullanmaktan mümkün ol dukça sakınmak arzusundadırlar. İtalya halkı kaybetmek istemiyor ve dostça klonizasyon arzu ediyor. Saatte 300 mil çabuklukla gidebilecek ve beş yüz gaz bombası taşıyabilecek — uçaklar yapılı yor. Bunlardan elli tenesi şimdi denen- mektedir. Her italyan askeri bir gaz maskesi ile Adisababaya gelenler re gidenler Adisababa, 7 (A.A.) — Yeni alman Haberler, Adisababadan Ci iye dolu trenler hareket ettiğini bildiriyordu Burada ssrahatla söylendiğine göre, gi- den avrupalıların sayısı, mayısta $4, hazi randa 79 ve temimuzda &5 kişidir. 'Tren yolcuları, birkaç gün için Ci butiye giden iş adamları, sayfiyeden ge len işyarlar ve izinli giden habeşlerdir Adisababaya 30 kadar gazeteci ve sinemacı gelmiş ve Bu —<uretle gelen yolcu sayısı biraz artmıştır Habeş ordusuna sirecek japanlar Roma, 7 (A A,) — Jepon hlklümeti nin Habeşistana yeceği bakkında olan ilttiyatlı bir memauniyetle karsılanmak- tadır. Japoayanın, güya — silah sattığı hakkındaki haberlerin yalanlarnmakı dü. rüst bir duruman diyemi sayılmaktadır Romada, hadiselerin söslere uygun olduğu ve Japonyanın, İtalya ile Ja ponya atasındaki dostça ilgileri bara cak şekilde biç bir barekete girişmiye ceği umudu beslenmektedir. Bununla beraher, Japonya hükümet adamılarından birinin “her japon yurd- daşı habeş ordusuna girmekte tamamiy- le özgürdür., yotundaki son diyevi, bu- rada dedikodu uyandırmıştır. İtalyan ordusu nasıt harbedecek? Lendra, 7 (A A.) — Roma'- dan Röyter ajansının - bildirdiği - ne göre, büyük bir ordu topla- makta olan italya — Hnbesistan harbin- da kazanmak istediği başarıları ancak hava silahlarından beklemektedir. Söy- lendiğine göre, B. Musolini, toplu bir hava saldırım: yapatak, harb başlangı- cında Habeşistanr ezmek niyetindedir. Bunun için 400 uçağın çarpışma başlan- gıcında göz yaşı döktüren gaz bomba- lar kullandlacağı — söylenmektedir. T- talyan ordusu torda kalırsa, zehirli gaz- lerle klorinli ve hardalle gazler de kul- lanacaktır. Bununla beraber italyanla- rın, evrensel kamoyda uyandıracağı yankılardan ötürü ve insel bakımdan bu gazleri kullanmamaları lâzımdır. Her- balde bütün italyan askerleri, sıcak böl- gelerde kullanılmak üzere yapılmış o- lan gaz maskelerile cihazlandırılmıştır. İtalyan uluesu harb istiyar. San Remo, 7 (AA.) — “Cosseria,, tümenini silah altına alındığını öğre- men şehir balkı, coşkun gösterilerde bu- kanmuştur. Drvarlar, Musoliniyi ve do- ğu Afrikasına gidecek olan kuvvetleri katlayan afişlerle örtülüdür. Resmiğ ve özel binalar dün. akşam donatılmıstı. Binlerce kişinin katıldığı alaylar, azıcı şarkılar söyliyerek harb ölüleri antına gitmişlerdir. Faşist bir- liği sekreteri ile exki harbçılar başkanı, söylevler vererek, İtalyanın Habeşistan- da yayılmak hakkına sahib olduğunu berkitmişlerdir. Wintimille, Bordighero, İmperiada ve San Remo, ilinin bütün köylerinde buna benzer gösteriler yapılmıştır. Her gün binlerce kişi Afrikaya gitmek üze- re gönüllü yazılımaktadır. İngiltere İtalyayı protasto etti. Londrâ, 7 (A.A.) — İtalyan gazete- leritin İngiltereye karşı neşriyatını İn: giltere hükümetinin 26 temmuz tarihin- de protesto etmiş olduğunu resmiğ çe- ven ancak bugün ilân etmektedir. İtalya hükümeti henüz cevab ver- memiştir. BULGARİSTAN'DA : Bir bulgar generali öldü Sotiya, 7 (A.A.) — Önce piyade ge- nel ispekterliğinde ve 1911 den 1913 e kadar sü bakanlığında bulunmuş olan yedek general Nikiforol, yetmiş yedi yaşında olduğu halde ölmüştür. deva HSASA a meeeu : ALMANYA'DA: Bir yahudi neden yakalanır? Berlin, 7 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: Nazi partisi ileri gelenlerinden Dr. Zarnak, Şvarzeş Korfs gazetesinde ki - hücum kıtalarının organıdır - bir almanm ne gibi hallerde bir yahudiyi yakalıyabileceği hakkında bilgiler ver- mektedir. Yakalama, en çok umumi ve- zalet mahiyetinde olan ballerde yapıla. bilecektir. Yanı sahibi diyor ki: * Bu gibi baller şunlardır: Bir yahudinin agman konükseverli: dinden şamaracak bir alman kadını ile balk arasına çıkması, bir yahudinin balo- da küstahca bir surette gürültü çıkar « ması, bir yahudinin alman kaplıcaların- dan her hapgi birinde gürültü çıkaracak tavırlar takınması bu - süretle- hâreket eden yahudi. genel düzeni bozmuş sayı- Re ” Bundan başka, alman Tühu uyanalı Annberi, ceza alman hislerinin yaralan- rmasma sebeb olan- bütün hallere — teş- mil edilmek gerektir! Efer yahudi, karşı gelecek olursa al- enanın sertliğe bBaşvurmaya hakkı var: dır. Alman askerleri ulusal birliği Berlin, ? (A.LA) — Alman subayları ulusal birliği bütün yersel şubelere ye- ni üye kaydetmelerini yasak etmiştir. Birliğin bu kararı, şimdi ptoje har Hinde bulunan, fakat gerçekleşmesi ge- cikmiyecek olan “alman askerleri ulu- sal birliği,, nin kurumunu hazırlamak niyetinde olduğu sanılmaktadır. ——— —— FRANSA'DA: Paris üzerinden geçen gök taşı Paris, 7 (A.A) — Matcn gazetesi, dün, saat 20,30 da kocaman bir gök taşı (haceri semavı) nin, kuzey doğudan güney doğuya doğru, Paris ile yöresi nin üzerinden geçip gittiğini yazıyor Bu taş, iki parlak parçaya bölünmü; ve arkasında ışıklı bir iz bırakmıştır. Paris barsası Paris, 7 (ALA.) — 7 ağustos tarih- W Paris borsası: Borsa, daha fazla bir düzensizlik ve alıvre yekünunda hafif bir fazlalaşma gösteriyor. Piyasa, yeni kararları bekliyor ve yeni girişmelerden çekiniyor. Para piyasası daha canlıdır. Fransız eshamı durumu çok iyidir. Royal Deutch aranmaktadır. ANGİLTERE'DE: İngilterede büdce geliri Londra, 7 (A.A.) — Finans yılının geliri 192.638,187 ve hacası 257.947.452 sterline yükselmiştir. 1934 geliri de 194.291.739 ve harca- B1 248.907.078 — ve açık da — 54.675.389 sterlin idi, B. Brüning Amerikaya gidiyor Londra, ? (A-A) — İşten çekildiği gündenberi Holanda ve İngilterede yar şamakta olan eski başbakan Brüning, bir kaç konferans vermek üÜzere yakım da Amerikaya gidecektir, B. Brüning, gelecek bahardan önc€ Avrupaya dönmiyecektir. : İngilteredeki işsizler Londra, 7 (A.A) — İşmizlik hakkın” da tutulan istatistiklere göre, 22 tem * muzda işsizlerin sayısı — L972.941 dir. Bir ay evelisi bu sayı 2. 110.000, geçen yılın aynı günlerinde ise 2.126.260 idi. Bu rakam beş senedenberi kaydedi ea en aşağı rakamdır. B. Musolini bir yazıcıyı bağışlad! .© Roma, 7 (A.A) — B. Musolini, #” yasal sebeblerden dolayı beş yıl sürgü” ne kasanık tanınmış yazıcı bağışlamıştır. Maloparte'in önce stİl * hiğ sebeblerden ötürü Palerm'de 04" mesına izin verilmiştir.