11 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

s#momi bçhizsleri Endöstrimizi kuras&en tarıma da önem vermeliyiz *Türkiye bir tarım memleketidir.., Sözünü ötedenberi işitirir. Endüstri- si yok denecek dereceye inmiş olan 0s- manlı imparatorluğu devrinde bu söz belki bir takım dar görüşlü insanlar vutabilirdi. Bunlara göre Türkiyede endüstrinin ileri gitmemiş olması mem- ldeketin tarımetr olmasından ileri geliyar dü. — Fakat ne yazıktır ki her şeyden önce tarımcı olduğu söylenen Türki - tarım Üretimi — metodlatı geri, len bir belânın e- Bundan taşka tarımcı osmanlı imparatorluğu her yıl dışardan milyon- larca Hiralık un ve buğday âalıyordu. Cumuriyet Türkiyesi ulusun bel - kemiği olan köylüyü “aşar,, dan kur - tardıktan sonra dişardan — yaptığımız ı ve buğday giritleri azalmış ve hele şu son beş yıldanberi çıkat yapılmağa bile başlanmıştır. Türkiyenin tarımcı bir Ülke olduğu sözü de ancak kendi ekmeğimizi kendi buğdayımızla yap - mağa başladığımız gu son yıllarda kikat olmuş oluyor. 1927 sayımında Türkiyede nüfusun 66 81 inin tarımla, ©ç 5, 6 sınım endüs- tri ile, 96 4,8 inin tecimle ve ©, 7,Sunun da öteki işlerle uğraştığı anlaşılınıştır. Bu kadar ezici bir çoklukla tarımcı o- lan bir ulusun her şeyden önce tarım işlerine Önem vermesi gerektiği belli- dir. Gerçi ekonomik bütünlüğümüzü sağlamak için bugün plânlı bir endils- tri kurmaktayız. Devletin ve ulusun büyük bir hevesle giriştiği bu yolda her gün biraz daha ilerliyoruz. Pakat unutmayalım ki bu endüstrinin temeli dün olduğu gibi bugün de, yarın da her zaman tarım olacaktır. Çıkatlarımızın hemen hemen hepsi tarım ürünleridir. Bundan sonra ge - lişecek olan endüstrimize gereken ham maddelerin çoğunu da tarımdan alaca- ğır. Tarımımızın ilkel durumdan kur- tarılarak daha verimli bir hale getiril- mesi köylümüzün kalkınması için oldu- ğu kadar endüstrimizin iç pazarının büyüyebilmesi için de birinci derecede gerekli işlerdendir. Meselâ, kurulması bitmiş olan dört şeker fabrikamız iç pazarın bugünkü darlığından dolayı ancak 65 bin tonluk Üüretim yapabil - mektedir. Şeker — çıkatı yapmaklığımıza imkân yoktur, çünkü — bir takım özel şartlar sayesinde dünya — piyasasında bizden çok daha ucuza şeker satan ül- keler vardır. Şeker için olduğu kadar dokuma endüstrimizin de rantabi bir gekilde işliyerek gelişmesi iç pazatla - rımiz alım gücünün artırılmasına bağ- hıdır. Ulusumuzun yüzde 81 inin tarım- « olduğu göz önünde bulundurulursa köylümüzün kalkınmasını sağlamanın ulusal ekonomi için ne kadar büyük bir hedef olduğu kolaylıkla anlaşılır. Zaten bu hakikatları çok İyi bilen cumuriyet hükümeti köylüye elinden gelen yardımı yapmakta gecikmemek- tedir. 1 — Köylünün ürünlerinin yok pa- hasına satılmasının önüne geçmek için geçen yıl çıkarılan bir kanunla unun kilosundan iki kuruş vergi alınması ve bu paranın buğday üretmenlerine da- gatılması sağlanmıştı. 2 — Öte taraftan başka bir kanunla köylünün krizden önce (1931) Tarmn Bankasına olan borçları yüzde 3 ürem- le on beş yıl uzatılmıştır. Tarım Ban - kasına hükümet bunun için her yıl bir milyon lira ödemektedir. $ -— Tarımın ilerlemesi için gerek- H şartlardan biri de kültürün geniş halk arasında yayılmasıdır. Bu ihtiyacı karşılıyabilmek için bir çok tarım oku- lu ve örnek çiflikleri açılmış ve çok iyi sonuçlar alınmıştır. Bu okullar sayı- sının gittikçe artırılarak mümkün ol - duğu kadar çok köylü çocuğunu bilgili tarım yapmağa alıştırmak ülkemiz için pek faydalı olacaktır. 4 — Daha düne kadar Türkiyede buğdayı depo edecek silo ambarları - mız yoktu. Geçen yıl Konya, Ankara, Sıvas ve Eskişehir büyük siloları ile yedi ambar yapılmış ve o çevrelerdeki buğdayların temiz bir sürette saklan- ması sağlanmıştır. Bu yıl da yeniden ise Dr. ORHAN CONKER yirmi silo ve ambar yapılmasına baş - lanmıştır. 3 — Ürünlerimizin kalitelerini yük- seltmek için de ciddiğ çalışmalar yapıl- maktadır. Meselâ, en önemli tarım ü- rünlerimizden olan pamuğun kaliteti- nin yükseltilmesi için devletçe bir kon- trol kurulmuştur. Pamuğun ekimi ife birlikte ayrklanmasının sağlam metod- Yara bağlanması için devletçe yapılan galışmalar sonucunda bu Ürünün kali- tesi epey düzeltilmiştir. Tarım Bakanlığı bugün yalnız iyi cins pamuk ekilmesine izin vermekte ve bu suretle aşağı kaliteli pamuk ye - tiştirilmesi önüne geçilmektedir. Öteki ürünlerimiz üzerinde de araş- tırmalar yapılmaktadır. Meeslâ, geçen- lerde orta Anadolu için en elverişli buğday tipinin — bulundu; bir hoşnutlukta duyduk. Şu saydığımız tedbirlerden — başka ürünlerimizin dış pazarlarda sürümü- nü sağlamak için de “Türkofis ,, kurul- Türkofis yakın doğudan baş- ltyarak türk ürünlerine yeni pazarlar açmmak için Hindistan, Çin ve Japon - yaya bile ajanlar yollamıştır. muştur. Görü momisini kendi üzerine büzülmüş bir otarşi değil fakat dışarısı ile bol bol alış veriş yapar bir hale götürmekte - dir. Tarımımıza layık olduğu önemi vererek ürünlerimizin üstünlüğünü dün yaya tanıttığımız zaman arsmulusal te- cim alanındaki yerimiz yükselecektir. Endüstrileşmemiz bizi tarımda ça- lışmaktan alrkoymamalıdır. yor ki gidilea yol türk eka DAĞINIK HABERLER : Siyamda kargaşalık Singapour, 10 (A.A.) — Bangkok'- dan gelen haberler, Siyamda bir karga- şalık çakmış olduğunu bildirmektedir. B. Musolini deniz manevralarında Laspezla, 10 (A.A.) — B. Mntolin! kendi güdeminde olan bir uçak ile bu- raya gelmiş ve hemen torpidoya bine- rek Zara kruvazörüne gitmiştir. Başba- kan filonun son manevralarını buradan seyrettikten sonra saat 13.40 da gene u- çakla Romaya hareket eylemiştir. Mascağni'nin bulunduğu temsil Budapeşte, 10 (A.A.) — Bestekâr Mascagni, Szeged şehrinde “Cavalleria Rusticana,, nın oynanmasını kendisi yönetmiştir. Milan Skalındaki şarkıcı- lardan üçü bu oyuna girişmişlerdir. Ti- yatroda italyan hükümeti adına, Marki Lepri bulunmakta idi. ——— ——— RADYOLAR ANKARA 19.30 — Eğitim saati 1940 — Musiki Haydn Sonate Ferhunde Ulvi: Piyano 2010 — Arıcılık saati 20.20 — Musiki: Mozart Sonate Necdet Remzi- Koman Ferhunde Ulvi: Piyano 2040 — Dans musikisi 20.50 — Haborler İSTANBUL 12.30 Hafif musiki ve dans musi- kisi (plak) 1830 Dans musikisi (plak) 19.30 Çocuk saati. Hikâyeler. Me- sut Comil. 20.— Ziraat bakanlığı namına bağ- cılığımız hakkında göylev: Atıf Nedim, 20.30 Radyo car ve tango orkest- raları. 21.35 2145 ile. 22.10 Son baberler - borsalar. Bayan Garipyan şan. piyano Plak neşriyatı DIŞ HABERLER SOVYETLER BİRLİĞİ'NDE: Arsıulusal fiziyolog- lar kurultayı açıldı Leningrad, 10 (A.A.) — Dün, birçok hükümet üyelerinin ve bir çok davetlilerin bulunmasile on - beşinci arsrulusal fiziyologlar ku - rultayı açılmıştır. Kurultaya 900 den fazlası 37 türlü memleketi oruntıyan yaban- cı ilimmen olmak üzere 1.500 den fazla delege katılmıştır. Turultayın başkanlık bürosu na, Sovyet Rusya akademisi üye- lerinden Profesyr Pavlof, fransız Profesör Rapigue ve ingiliz pro - fesör Hil seçilmiştir. Akademi üyesi Pavlof, alkış lar arasında kurultayı selâmlamış ve genç ilim nesillerinin yetişme- sinde bu kurultayın büyük hizmet lerde bulunacağını — söylemiştir. Pavlof, Sovyet Rusya hükümeti - nin gençleri ilme teşvik etmek ve ilme büyök-yardımlarda - bulun : mak yolundaki çalışmalarını ileri sürdükten sonra, kurultayı savaşa karşı bulunmaya çağırmış ve sa - vaşi, “hayatın güçlüklerini kötâr mak için hayvanca çare,, diye va- sıflandırmıştır. Bundan sonra sağlık işleri halk komiseri B. Akulov, hükü - metadma kurultayı selâmlamış ve kurultayın, verilen önem sebe- biyle fizyoloji ilminin çok ilerle mekte olduğu Sovyet Rusya'da toplanmasından dolayısiyle kıvyan. emiı bildirmiştir. B. Akulov, Sov yet Rusya'da ilim alanımda göste- rilen kımav hakkında da izahat vermiş ve son olarak delegelere, insanlığın iyiliği için yapacakları işlerinde büyük başarılar dilemiş tir. â B. Akulov'dan sonra, ilim aka- demisi başkanı B, Kaprinski ile Leningrad sovyeti başkanı B. Ko İlıki de kurultayı selâmlamışlar- llr. Diyevlerden sonra — kurultay, amerikan delegesi Profesör Cah - non'un raporunu dinlemiştir. Rusyada ekilen toprak Moskova, 10 (A:A.) — Resmiğ ista- tistiklere göre, 5 ağustos tarihinde Sov. yet Rusyada 40.348.000 hektar ekin biçil- miştir. Bu mikdar bütün Sovyet Rusya toprağının yüzde 48 zidir. ALMANYA'DA: Danzigin Polonya ile dostluğu Berlin, 10 ÇALA.) — Sıyasal çeven- ler, Lehistan ile Danzig arasındaki ger- ginliğin gevşemesinden dolayı hoşnut. durlar. Bunun Danzig — hükümeti te- rafından — yapılan — girgi ile olduğunu kaydetmektedirler. “La Correspondance — Politigue et Diplomatigue, , bu hususta şuntarı ya zıyor; “Danzig ve Lehistan, anlaşıma iste- ginde olduklarını isbat ettiler. Bu su- retle yalnız kendi ekonomik asığlarına değil, ayni zamanda Avrupa barışına da hizmet etmiş ve alman - Jeh ilgilerinde çıkacak güçlükler yüzünden bu barişın bozulmasını istiyen bağı tarafların umu- dünü kesmiş oldular.. Danzig anlaşmasırnın ana vasfı Vârşova, 10 (ALA.) — Lehistan ile özgür Danzig şehri arasında 8 ağuştos- ta imza edilmiş protokoldan önce çıkan gümrük hadiselerini birer birer gözden geçiren Gazeta Polska, bu protokolun özgür Danrzig şehrinin para sıyasasının sonucunu vermiş yani dövizler işlerinin hazırlanmasına yaramış olduğunu yaz- maktadır. Rayşbankın altın parası Berlin, 10 (A.A.) — Reichsbank, dek altın parasını son hafta 10.640.000 murk arttırmış ve 104,636.000 marka çışarmıştır. Bu artmanın, Rusya- dan gönderilen altınlardan ileri geldi İi sanılmaktadır. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE: Amerikada yeni bir kanun Vaşington, 10 (A.A.) — Dün sena, son yıllar amerikan tarihinde gayet ö- nemli bir kanun projesini onaylamıştır. Bu kanuna göre, patronlar ve İşçi- ler, ihtiyaç halinde bulunanlara ve en önde analara ve çocuklara yerdim etmek suretile işsizlere yükümsel turette yar- dımda bulunacaklardır. Kanu: manda, sağlık işlerinin daha ziyade ge- ayni 2a- liştirilmesini de gör önünde tutmakta- dır. Bu kanun yakında cumur başkanı B Ruzvelte imza için sunulacaktır 4merikada swwaklar 10 (A.A.) — Louisian a Batonruj hapisyurdu yanındaki çifelik- te çalışırlarken, beş ze: tan ölmüş, diğer sekiz mıştır. Nevyork, asanık sıcak- anesi de bayıl Kansas ile cenub İllerinde sıcaklık 38.$ dereceyi geçmektedir Amerikada işçi grevi devaim ediyor. Nevyork, 10 (A.A.) — Bayındırlık işlerinde kullanılan 700 işçi, işi bırak- mışlardır. Ayrıca 10.000 işçinin, en yük- seği ayda 93 buçuk dolar olan gü baremini protesto etmek Üzere uydukları söylenmektedir Filadelfiya tersanesinde de bir grev baş göstermiştir. Nevyork federa! bayındırlık servisi direktörü B. Johnson, grevcileri, yerle rine başkalarını almakla tehdid etmiş- ir. Bu zat, işçilerin grevinden komü- nistleri soravlir tutmaktadır. General Conson ne diyor? Nevyork, 10 (A.A.) — İşsizlere yar- drem yönetgesi tarafından kullanılmakta olan yüz bin işçiden yalmız 727 si bu sa- bah grev ilân etmişlerdir. General Johnson, tekrar işleri başı. na gitmiyecek-olan işçinin işsizlik oyr tarm alamıyacaklarını söylemiştir. Filadelfiyada da buna grev ilân edilmiştir. B. Kellogun bir mektubu Senpol, (kuray Amerika) 10 (A.A.) — Kellog andlaşmasını yapanı eski ba- kan B. Kellog, bu andlaşmayr imzâ e- den bütün devletlere karşı bir mektub benzer bir neşretmiştir. Bu mektupta şöyle denilmektedir: "İtalya ve Habeşistan'ın aralarında- ki antaşmazlığı düzeltmek — için harhe girmelerine hiç bir sebeb yoktur Bu andlaşma, bugün İtalya ile Ha- an arasındaki anlaşmazlığa tama- yeritilebilir Kelloğ andlaşması, sâdece bu iki ül- ke arasında bir bağlantı değil, bu ülke- derden her birinin diğerile olan anlaş- Jığını barış yollarile, yani arsıulusal hakyerinin veya bir ya: tun kararilke ko! komisyonu- irmaları yolunda bütün lünye uluslarına karşı yüklendiği yükendir bir Andlaşmada imzası bulunan- bütür uluslardan, barışmı korunmasmı ve and- İ yükenlere — baş:ğil- hakkrdıri, laşmanın emrettiğ mesini istemek her ulun Bir uçağın deneçleri Alaned, (Kalitorniya) 10 (A A.) — Birkaç bafta önce, Pasifik denizinde deneç uçuşlatı yapan büyük Fling O- lipper uçağı, dün saat 19 da Hono'ulu ya gi'mek üzere havalanmıştır İlk uğrıyacağı yer, Vake-Istand'dır. İSPANYA'DA: İspanyol işçilerine iş bulmak için Madrid, 10 (A.A.) — Sü bakanı, yal- nız Amerikada yaşayan ispanyolların faydalanacağı 16.9.1931 tarihli kanunu Avrupada oturan ispanyol işçilerine kapsıyan bir kanun projesi vermiştir. Bu kanun, İspanya dışında oturan gün- delikçi ispanyolları azkerlik hizmetin- den istisna etmektedir. Bu gibiler, asker toplama zamanın- da, konsolosluğa — görünmekle yetsine- ceklerdir. Bu tedbtrin hedefini, gençlerin, as- kerlik hizmetinde bulundukları sırada işlerini kaybetmelerine ve bu suretle İspanyada işsi in artmasına engel ol- maktadır. İLTERE'DE: İngilterede seçim hazırlıgı Londra, 10(A.A.) — Sıyasal ku rumlar, gelecek birinci teşrin seçi- mini hazırlamak için büyük bir ça- hşma gösteriyorlar. Bugün mevcut adavlıkların tutar, 490 muhafazakâr, 50 simonist li- beral, 28 ulusal işçi, 505 işçi, 400 Kberalsamuelist — olmak 1470' dir Bu rakamlar, tekrar geçirilecektir. Diğer taraftan B. Loyd carç, “New deal,, etiketi altında aday gösterip göstermeyeceğini henüz bilmediğini söylemiştir. Mahafazakârların ergesi, libe- ral simunist ve ulusal işçi orun- taklarını arttırma ve bazı muha- fızkâr adaylara el çektirmektir. Evvelce, B. Baldwin tarafın dan da meydana konulmuş olan bu erge seçimin ulusal mahiyetini kuvvetlendirmek yolundaki arzu- yu karşılamaktadır. Hükümet, bu “ulusal,, etiketi altında, seçicilerin kendisine gü - venini tazelemesini istemiştir. üzere gözden İngiltere barç alacakmış Londra 10 ÇA A) Nev Kronicle — gazetesi, — finansal çe - venlerde dolaşmakta olan — bir yayıntı kaydetmektedir. Bu yayıntıya göre hü- kümet, ulusal savgası ihtiyacı için iki yüz milşyon liralık bir borç yapacaktır. FRANSA'DA: Fransada hayat ucuzluğu Paris, 10 (A.A.) — Dün, üçüncü ea murluk tarihinde ilk defa olarak, Fran- satım bütün Hlbayları toplandılar. Ken dilerini bu toplantıya çağırmış olan B. Laval, kararnamelerin ve hele bunlar. dan, hayat pahalılığını ucuzlatmak hak- kında olanların yeritilmesine emir ve rilmiştir. Brest ve Tulona giden gerçin komisyonları Parit, 10 (A-A.) — Sol partiler say lavlarının bir toplantısında Brest ve 'Tulonm gerçin komisyonları gönderilme- sine karar verilmiştir. Bu komisyonlar gelecek salr günü yapılacak olan bir toplantıda, raporlarını okuyacaklardır. Tulonda sükün var ! Toulon, 10 (ALA.) — Dünkü gün, tam bir sükün içinde geçmiş, ne tersane dc, ne şebirde hiçbir hadise olmamıştır. Bir işçi delegasyonu, — deniz komu: tanlığına giderek, kendilerinin azı çıkâ. ran işçilerle karıştırılmamasını rica et- miştir . Şarbay, balkı süküna bildiriği astırmıştır. Ceza hakyeri, 42 kişi hakkındaki tut- Saklık kararını onaylamıştır çağıran — bir Brest, 10 (A.A.) — Tersane işçileri, dün işlerinden gürültüsüzce ayrılmış- lardır. Sokaklarda Mebir gösteri yapıl- mamıştır. Paris borsası Paris, 10 (A.A.) — 9 tarihli Paris borsası: Değerler borsasında — durum, uygun olmakta devam ediyor. Fakat ha- lâ alıvre çok seyrektir. Fiatlar, genel olarak ar oynamıştır. Sovyetlerin Paris elçiliği yönetgeri öldü Metz, 10 (A.A.) — Otomobili, Fous Hgny kasabası yöresinde bir ağaca çar- pan Peris sovyet elçiliği yönetgeri B Divikovaki, hastahanede ölmüştür. İngilizlerin bıraktığı mermiler Arras, 10 (A.A.) — Onarılmakta ©- lan bir demiryolunun altında, — ingilis topçularının eski bir mermi deponu bu- Tunmuştur. 170 milimetrelik 250 tane mermi, K zasız olarak çıkarılmıştır.