24 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

24 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Fı , MA -ALA TCT ÇAT 53z SO AA AŞ SUU $e 24 AĞUSTOS 1935 CUMARTESİ ULU4 Yarı - sıyasal . -. İzmir Sergisi zmir'in eski “Kordon bo- yu,,nu adayanlar çoktur. İzmir'e türk ordusu gireli kaç yıl geçtiği halde yeni bir “Kordon boyu,, nun meydana gelmemiş ol- masına şaşanlar da çoktur. “Kordon boyu”"! Ne tuhat bir ad! İzmirin bu bit kordon genişli- gindeki şatafatı, osmanlı impa- tatorluğunun tam yüzyıl sürmüş olan talanından kurtarılabilmiş yegâne varlıklı parçadır. Zaten doğu'nun geçen yüzyıl içinde ge- lişmiş şehirlerinden hangi birini ele alırsanız - alınız, — Şanghay, Bombay, İskenderiye — bir iki lüks caddenin öte yanı, kollarını tozlu izbelerinin üzerine kavuştur- muş pis sokaklardan ibarettir. Bü. tün bu şehirlerde kibarlık, bayın- dırlık, kazinolar, kortlar, pıtk(ır bir avuç ithalât ve ihracat - taciri- nin dolanıp dolastığı mahalleler kadardır. Bizim o meşhur “Kordon” da böyle idi. İzmirin öte yanı, iç ma- halleleri ve tâ Manisa ovalarına kadar hinterlandı, kordon ile tam bir tezad halinde idi. Düşünmek gerekirken, İzmirin bir köşesini bir kemer gibi kuşa- tan bu kördon bile yetmiş seksen yılda meydana gelmiştir. Bugün- kü İzmir yarınki çehresine doğru gelişirken, bunu büsbütün başka türlü bir bayındırlığın kanunları. na göre yapmaktadır. Bugünkü İzmit artık, arkasındaki toprakla- tı talan etmek üzere kurulmuş bir Himan değildir. Bir memleket li- manıdır, İçerinin hakkını içeriye bırakan, dışarıya hak sızdırmayan ve Türkiyenin her çalışkan şehri gibi kazandığı ile geçinip gelişen ve içinde oturanların hepsi için, bütün mahalleler için güzelleşen şirin ve biricik İzmirdir. Türk İz- mirdir. Daha şimdiden şehrin bu ka- rakterini görebiliriz. “Kordon,, un hatıtası atlı tramvaylarla beraher silinip gidecektir. Daha şimdiden, içeriye doğru uzanan iki çelik kol (1) sömürücü iki hortum olmak- tan çıkarılarak iki kan damarı ha. line konmuştur, Daha şimdiden, İzmirde her yıl açılan sergi, yur- dun bütün mallarım yabancıya gösteren bir kurum olmuştur. Akd'enizin incisi, bundan 50 yıl sonra eskisinden çok daha güzel olunca denize doğru olan caddele- rine belki gene “Birinci Kordon,, “İkinci kordon., v.s. denecektir. Fakat bu kordonlar dışarının de- il içerinin kordonlatı olacaktır. Ve uçları Manisâ ve Afyon'lara kadar sereserpe uzanacaktır. Burhan BELGE (4) İzmir Kasaha ve Aydın de- miryolları. ş POLİSTE: Para yüzünden Dün Doğanbey mahallesinde davacı ilaydar oğlu Muharremle suçlü Hüse. yin arasında bit para meselesinden kav ga çıkıaış ve Hüseyin bıçakla Muharre- mi dudağından yaraladığı —anlaşılarak tüzeye verilmistir Uyurken düştü Uray su sosyetesi kamyonunda ame te olarak çalışan Kasım oğlu Hasan kam yonda uyumakta iken demirliköprü ya kınında yere düşmüş ve hafifçe yaralan- meştır. Hasan hasta yurdüna — kaldırıl. mıştır. Kiralık Ev aranıyor “Önümüzdeki eylülden — itiba Ten üç ay için evini kiraya vermek İstiyenlerin 1336 numaraya tele- fon etmeleri rica olunur... 1—3667 İÇ HABERLER Yargutayın taşınması bitti Yargutayın eşya ve kâğıtları- nın Eskişehirden taşınması işi dün eksiksiz olatak bitmiştir. Yargu- tayın azad günlerinde nöbetçi ka- lan dayreleri Eskişehir hak yerle- rine bırrakılacak eşyalar üzerinde çalışmaktadırlar. Bu hakyerleri de evelce yazdığımız gibi ayın 25. in. ci günü Ankaraya gelmiş buluna- caklardır. İngiliz sosyeteleri sünger alacaklar Büyük ingiliz sünger alıcı kum- panyalarının bir işyarı pek yakım- da Bodrum'a gelecek ve çokça sünger alacaktır. Çıkat maddeleri. mizin önemlilerinden olan sünger fiatları böylece değerine uygun o- larak yükselecektir. Memlekete gümrüksüz mal girmiyecek Özel konyak fabrikacıları ile tekitler genel direktörlüğü kon- yak yapılmasında kullanılan bazı maddelerin gümrüksüz — olarak memlekete sokulması için hükü- mete baş vurmuşlardı. İlgili ba- kanlıklarca gözden geçirilen bu önerge kanuna uygun ve yerinde görülmiyerek reddedilmiştir. Seyrisefainin borçları ödeniyor Kaldırılan “Seyrisefain,, ida resinin şahıslara ve bazı kurumla- ra olan borçları için hazırlanan bo- nolar alacaklılara dağıtılmak üze- re Finang bhakanlığı tarafından mal sandıklarına gönderilmekte. dir. " İstanbul finans kurumları Finans bakanlığı İstanbul ilin- deki “tahakkuk ve tahsil,, direk- törlüklerine gönderdiği bir genel- ge ile İstanbul finans kurumlarının mülkiğ örgüte uygun olarak ye. niden kurulması için ne düşündük- lerini sormustur. Modern mezarlık Cebecide yapılacak olan modern mezarlığı şehre bağlıyacak yollar üzerinde çalışmalar devam edi- yor, Mezarlık için açılmış olan proje yarışmasına dışarı memle- ketlerden de başvuranlar vardır. Projelerin inceleme işine ya- kında başlanacaktır. Akay idaresinin tarifesi Ekonomi bakanlığı Akay ida- resinin Adalar hattında yaptığı fi- at indirmeyi yerinde bulmuş ve İstânbul tarife inceleme kurulu. nun kararını bakanlık tarife büro- suna göndermiştir. Diğer hatlar da altı ay evelki fiat olduğu &i'd burakılmaktadır. Gazi Enstitüsünde seçme sınaçları Gazi orta öğretmen okulu ve eğitim enstitüsü talebe yazılma i- şi eylülün 25 inde bitecek ve 27-28 eylülde secme sımnaçları yapılacak- tir. Bu yıl edebiyat ,tarih, coğral- ya, tabit bilgiler, riyaziye, resim-iş, pedagoji, beden eğitimi kollarma talebe alınacaktır. Enstitüye bu yıl 73 talebe alı- nacaktır, İstiyenlerin Kültür di- Tektörlüklerine baş vurarak kay- dolunabilmeleri için ilgililere emir verilmiştir. Gazi lisesinde de bu yıl birinci devre, derslerini ingilizce olarak görecektir. Yatılı yıllık aktının 275 liradan 225 liraya düşmesi bu yıl okula fazla sayıda talebenin baş vurması sonucunu vermiştir. Ankara urayı, gidiş geliş işini kolaylaştırmak için yeni gelen o- tobüslerden okula -ucuz tarifeli servisler yaptırarak talebeye ko. laylık gösterecektir. Gazi Terbiye Enstitüsü diplomalılarının yetkileri Gazi terbiye enstiütüsü neda- goji şubesinden diplomalı kültür direktörlerinin yüksek okul diplo- malıları sırasında - olup olmadık- lart ve gene bu bakımdan — ken- di bölgelerinde bulunan İise, orta ve öğretmen okullarının koütrol yetkileri bulunup bulunmadıkları hakkında uğranılan duruksama ü- zerine kültür bakanlığı bu işle il- gili direktörlüklere birer ge- nelge göndermiştir. Gönderilen genelgeye göre | Gazi terbiye enstitüsünün bütün şubelerinden diploma alanların yüksek diplomalılar sırasında ol- dukları ve bölgelerinde her türlü kontrola yetkili bulundukları bil- dirilmektedir. Karadeniz'e işliyecek sürat postası Ekonomi bakanlığı deniz yö- netgerliği Karadeniz hattında sü- rat postaları kurmak için incele- meler yapmaktadır. Şimdi işle. mekte olan postalardan birinin belli iskelelere Uğraması ve yolcu ile esyanın Çabuk taşınması düşü- nülmektedir Muğlada orman yangmı Muğla, 23 (A-A.) — Muğlaya bağlı Yılanlı dağının çoban ova> sında Çatal orman yangı- nr çıkmıştır. Yangını söndürmek için merkezden orman işyarlariy- le jandarma kuvveti gönderilmiş- tir. Çankırrda Atatürk günü Çankırı, 23 (A.LA.) — Atatür. kün Çankırıya ilk defa gelişinin o0- nuncu yıldönümü dolayisile bugün saat 10 da bastığı yerde büyük tören yapılmıştır. Bu yıldâ ü dolayısiyle çarıkırılılar Atatürke sonsuz saygılarını ve candan bağ lılıklarını göstermişlerdir. İlbay tören dolayısiyle topla- nan halka hava tehlikesi hakkında bir söylev vermiştir. Afyonda peçe ve çarşaf kalktı Afyon, 23 (A.A.) — Şarkurulu ancak bir kısım kadınlar tarafın- dan taşınmakta olan peçe ve çar. şafın kaldırılmasına karar vermiş- tir. Balıkesirin yeni sağlık direktörü Gaziantep sağlık ve sosyal as direktörü B. Faik Balıkesit sağlık ve sosyal yardım direktörlüğüne atanmıştır. B. Faik Unat geldi Uzun zamandanberi İstanbul- da devlet basrmevinde yeni okul kitaplarını incelemekte ve dil k- lavuzunun — basılması - işine bak- makta olan Kültür Bakanlığı ba- sın ve yayın direktörü B. Faik U- nat dün sabah şehrimize gelmiştir. Almacak vapurların vinçleri Deniz işletme idaresi için yeni- den yaptırrlacak vapurlardaki vinç- lerin gürültüsüz işlemesi için Eko- nomi bakanlığı bunların elektrik- li olmasını istemiştir. Böylece yük ve yolcu taşıyan vapurlarımız ge- celeri bir limanda yük boşaltırken yolcular gürültüden rahatsız ol- rmyacaklardır. Bir -İstanbul gaze. tesi türk limanları arasında yolcu ve yük vapurlarının ayrılmasının Jdoğru olacağını yazmaktadır. Yet. kili çevenlerin verdiği bilgiye gö- re bunun imkânı yoktur. Denizci- likte ileri birçok devletlerin va- purları bile yolcu ve yükü bir ara- da taşımaktadırlar. Ancak vinç- lerin elektrikli ve vapurların sü. ratli oluşu bu gazetenin - yazdığı ergeyi sağlayabilir. Ekonomi ba- kanlığı da yukarda yazdığımız gi- bi bunun için gereken tedbirleri alınıştır. Muğlada sıcak Muğla, 23 (A.A.) — Üç gün. dür oldukça sıcak vardır. Derece gündüzleri otuzdan aşağı düşmü- yor. öüğnün nnni İstanbul gazetelerinin başyazıları terin. Yunüs Na Hayır, eğer #sağini bol paralı mana- ö y KA Cumkhurival Gi Şarleri yazıyor:| sma alıyorsanız. köylü sengin olmeya. *Yakından bakarak devamlıca — bir inceseme sonucundan şünu görüyoruz. Köylü tarım işini bilmiyor, Köylüyü yalnız buğday ekiminde doğru yola gö- türebilaek her çiftçi şimdiki kadar ek- tiğiyle iki üç misli fazla ürün alabilir. Bu bir hakikattir. Demek ki, yirmi dö- nümlük bir tarladan iki bin kilo buğ- day elde eden bir köylünün iyi bir ta- tama götürülmekle, aynı tarladan, am- ma biraz fazlaca ekmekle, altı bin kilo, dokuz bin kilo buğday alması imkânı vardır. Bu apaçıktır. Şividi yoksul köylü © zaman zengin a. | mi olacak caktır. Fakat onun şimdiki — köstebek yuvasr alır yerine, insana yaraşır bir evi olacak, ambarları ve ahırları olacak, gayırlıkları olacak, hulâsa rahat yaşa- na ve iyi çalışmanın bütün şartları ve araçları bolbolamat clinde ve önlinde bulunacaktır. Dünyada bundan büyük senginlik olur mu , ZAMAN yor ki: "Bizim için bugün harbtat çekin- mek, sönelerle, binbir parçası koparıl- mıp bedeninde binbir yara açılmış vata: da, Zaman imzalı yazıda da denili- memizı tedavı etmek, gördüğümüz za- rarları telâfi eylemek bayati bir mese- ledir. Sonra fıtratan — avanturiye — bir millet de değiliz. Şu halde bugün hiç bir sebeb, hiç bir menfaat endişesi du- rTup dürürken bizi komşularımızın mül- küne tecavüz eylemeğe — sevkedemerz. Hattâ bulgar dostlarımız bile argınlığı we sarkıntılığı s#on haddine varmadıkca bizden emir olabilirler. Bu teminatı iye İtalyanlara tekrarlamağa hacet yoktur, Çünkü Müsolini İsrzet İnönü hüküme. tinin siyasetteki dütüst, açık ve feda- kdir politikasını şüphesiz bizim kadar bilir ve takdit eder;, Tarih bahislori En eski türklerde larım n eski türklerin tarımla, yani e n kip biçmekle uğraştıklarını ve yiyeceklerinin pek çoğunu toprak ürünlerinin teşkil — ettiğini bize gösteren kaynakların sayısı hiç de az değildir. Hele bunların içinde pek çok eskileri ve ünlüleri de vardır. “ Bu kaynakların — başında, en son arkeolojik hafriyat ve etüdler gelir, ki bize en eski ( Kuşlu) türk lerinden olan (Sümer) ve (Elam) ların tarımsal çalışmalarını öğre- tir, Bu en eski türkler, ektikleri tarlalarını sulamak - için Fırat ve Dicle büyük ırmaklarının sularını istedikleri yerlere akıtmağa elve- rişli büyük, küçük bendler (baraj) yaparlar; kanallar, arklar açarlar- dı. Herhalde kayık yüzdürme oyu- nu oynamak için bu kadar büyük zahmetlere — katlanmamışlardı; tarlalarını bol bol sulayarak çok bereketli mahsul kaldırırlardı. İkinci büyük ve bütün âlemın çok eskidenberi bildiği kaynak da. (Mukaddes kitab), yani (Tevrat) dır. Bunda İbrahimin (Het oğul- larından, yani Etilerden), karısı Sara'nın ölüsünü gömmek için (tarla) siyle beraber bir mağara, Makbela Hipoje (hypogde) sini satın aldığını insanlık tamam üç bin yıldanberi okumaktadır. Bun- dan anladığımıza göre İbrahime mağarayı, yani (katakombu) sa - tan Het oğlu Afron daha bir çok tarlalara sahib bir (tarancı) idi, Bu kaynaklardan birincisi İsa- dan 72 yıl önce değil; en aşağı beş bin yıl evelki zamanları gösterir: ikincisi de gene aymı tarihten 2200 yıl öncedir; ki arada çok büyük bir fark vardır. Fakat türklerin tarımcılığı sa- de bu kaynaklardan öğrenilmez. Tarih babası denilen (Heredot) da eski türklerin çiftçi olduklarımı bir kaç dela açıkça söyler, Herodot dördüncü — kitabında İskitlerden ve bölünmüş olduk. ları il ve uluslardan bahseder ve bir etsane anlatır. İskit tivayet- lerine dayanan bu etsaneye göre Targytas'ın ülkesine gökten dü - şen dört şey arasında bir sapan ile bir de boyunduruk vardır. İskit- ler kendilerinin sapan kullanan bir ulus olduklarım anlatmak için bu etsaneyi ortaya — atmışlardır. İskitlerin sapan ve boyunduruğa saygı göstermeleri ve onu elsane- lerinde söylemeleri ancak (taran- ci) olmalarına delalet eder. Fakat bu, sade bir delalete de bağlanmakla kalmaz. Herodot, Alib, Mesayet, Alizon ve daha bir çok İskit bölüklerini sayarken de, bunların tamamiyle İskitlere ben- zediklerini, onlar gibi sarımsak, soğan, mercimek ve bal yedikle rini söyler, ki bunlar hiç bir zaman kudret helvası gibi gökten yağ - maz, topraktan emek verilerek yetiştirilir. Bundan — başka, aymı kitabta Herodot, Alizonların da - ha gerisinde asıl İskitlerin — bun- lar kendilerine sakka derlermiş, bunu da açıkça yazar — oturdukla- tım ve bunlara çiltçi denildiği ve mrtsır ekmeği yediklerini de sarih Nııımu;nmdoı. milâddan evel a yaşamıştır, kendisinden / evelki şeyleri bilic, yazar. İsadan önce yetmiş - iki yılda kemikleri Mle,;ür::hm:d Avni CANDAR ANKARA RADYOSU Avrupadan (nakil) 19.30 — Musiki : Bocer: Moderato Böoer: İntermezzo Necdet Remzi: Kemaa Ulvi Cemal; Piyano 19.50 - Matbuat taporu. 70.20 . Musiki; Lulli: Gavotte Coperin: Rondeasu Necdet Remzi: Keman Ulvi Cemal: Piyano 2040 » Haberler