27 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

27 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Z7 AGĞUSTOS 1935 SAL! ULUS AM Gündelik PİRİNÇ İŞLERİ (Başı 1. inci sayıfada) Marmara çevresinde, Akdeniz Kıyılarında, Ortaanadolunun bir çok sulak yerlerinde, meselâ An - kara yakınlarında pirinç ekimi - nin böyleher ilgiliyi sevindiren bir ilerleyişi vardır. Ancak pirinç ekimi devletçe ve ulusça daha iyi bir düezne kon- mak zorundadır ve bu zorluk e - kim alanı genişledikçe daha art - maktadır. Bu düzen şimdiden a - hınmazsa, ileride bir çok güçlük - ler doğacaktır. Biz bunları kısaca sayacağız: Yakında Kamutayda konuşula- cak olan toprak kanunu, pirinç eken köylüyü kendi toprağında, daha çok kazançla çalıştıracaktır. Ancak su işi de toprakla birlikte gözülmek şartiyle. — Susuz pirinç ekimi olamaz. Suyun şimdiki da- gılış şekillerinden bir örnek dinle- dim: Biraz varlıklı olan Hr:'hlı kıyor, bir suyun akışmı az bir şey harcayarak, yeni bir kanalla de - Biştiriyor ve bunu tapuya bağlı - yor. Artık bu kanalın altında ka - lan pirinç tarlaları suyu buradan almak zorundadır. Şimdi bu a - dam bir defa için harcadığmı, her yıl, hiç bir emek karşılığı ol - miyarak kanal altındaki toprak sahiplerinden —almaktadır. — Su, bir kamu asığıdır. Bunu da toprak gibi yalnız - çalışanlara, yurdun ekonomisine almteriyle — yararlı olanlara vermeliyiz. Pirinç ekiminde sağlığı koru - mak en önemli bir konudur. Su - ların uzun zaman tarlalarda kal - ması, ve ufak bakımsızlıklarla ba- taklıklar yapması, o çevrede ö - le küçük çiftçiyi koruduğumuz l yekme ee kakekarekei cak bir şekilde düzeltilmelidir. Bugünkü mürakabenin iyi yeritil. mesi üzerinde de ayrı bir dikkat gerekmektedir. Pirinç ekiminin ekonomik ku- rallara uyacak yönleri de var. Bi- ze anlatıldığına göre, pirincin kabuğunu ayıran çeltik fabrika - İarmın sayısı ihtiyacın üstünde - dir. Bunlar artık tam randı - manlariyle çalışamıyorlar. Her yılım Üürünü, bir. çok fab- rikalar arasında paylaşılıyor. İş - lenen mikdar bir fabrikanın bü - tün yıl harcadıklarını karşılamı- yor. Gerçi pirinç ekimi her yıl biraz daha genişliyor, ancak bu genişlik .korumaz bir değere düşecektir. Her yıl düşen fiat da bu tehlike- nin yaklaştığını gösterir. Buğday gibi pirincin de korunması gerek- tiği günler gelecektir. Bunu karşılayacak bazı ted - birler hatıra gelir: Yurdda pirin- cin daha geniş hyacak sanayie önem vermek. E - kilen pirinçlerin cinslerini slah etmek ve iklimimize göre çeşitli satahileceğiz sanırız. Pirinç ekiminde türk yoğalt - manmın da korunması düşünüle - cektir. Su, toprak ve belki fabri- ka işlerinde hiç bir emek verme- den, pirincin devletçe korunan w Fiatına yaslanarak - yoğalt - man zararına yaşayanlar axaltılm. caktır. Hulâsa; her yönden ölçülü ve toplu yeni bir düzen verilmekle G ae Kasalaar N Y * “Kamâl ÜNAL — — BU GECE NÖBETCİ ECZA EVİ KOYUN PAZARINDA HALK seza evidir İÇ HABERLER Türk - Yunan tecim anlaşması 15 ağustosta süresi bitmiş olan türk - yunan tecim anlaşmasının 15 eylüle kadar bir ay uzatıldığı dün gümrüklere bildirilmiştir. Kayseri fabrikasının açılması Kayseri dokuma fabrikasının açılma töreni 12 eylülde Ekonomi Bakanı B. Celâl Bayar tarafından yapılacaktır. Lahey adalet divanına namzedimiz Bazı İstanbul gazeteleri Bay Mahmud Esad Bozkurtun Lahey arsıulusal adalet divanına hükü- metimiz tarafından namzed gös- terileceğini yazmaktadırlar. Bu- rada yetkili kimseler üniversite rektörü B. Cemil Bilgeden başka hiç bir kimsenin namzed gösteril- mediğini ve bu hususta bilgi sahi. bi olmadıklarını söylemişlerdir. Tüze baş ispekterliği Açık bulunan tüze baş ispek. terliği ayrımı karşılık tutulmak ü- zere ikinci sınıf tüze ispekterliği- ne Malatya ihtisas genel savama- nı B. Hasan Tahsin atanmıştır. Asliye hakyeri başkanlığı Açık bulunan İstanbul asliye hakyeri başkanlığına yargutay raportörlerinden Necip Nadir a- tanmıştır. Tarikatçilerin duruşması Nevşehirden Divrimli İsmail İle 29 arkadaşının ilk duruşmaları dün ağır cezada yapılmıştır. Şeyh Ahmet, İsmail, Şerif kadın hapiste olarak ve diğer ar- kadaşlarının bırakılarak; duruşma- nın 12 eylüle, şahit dinlemek için bırakılmasına karar verilmiştir. Üç genç orman uzmanımız Almanyada ormancılık öğre- nen BB, Fikret, Adnan ve Rıdvan doktoralarını vererek memleketi- mize dönmüşlerdir. Bunlardan B. Rıdvan amenajman baş mühenidis yardımcılığına atanmıştır. Diğer- lerine de bugünlerde iş verilecek. tir. B. Bayyo'nun gezisi Tarım Bakanlığının Avrupa- dan getirttiği pamukçuluk uzma. nı B. Bayyo yanında bakanlık pa- muk masası şefi B. Seyfi olduğu halde Sakarya, Adana ve Nazilli pamuk bölgelerini yerinde incele- mek ve pamuk istasyonları direk- törleriyle değette bulunmak üzere bu dolaya gitmiştir. İSTANBUL TELEFONLARI : Tarım genel direk- törünün gezisi İstanbul, 26 — Tarım genel di- rektörü Ankaradan yanında uz- manlardan mürekkep bir kurulla hemen doğu illerinde bir etüd ge- zisine çıkacaktır. Esnaf Bankası toplantısı İstanbul, 26 — Esnaf bankası genel kurulu yarın tekrar — topla- narak tasfiye taleplerini gözden geçirecektir, İstanbul'da ekmek narhı İstanbul, 26 — Bugün topla- nan narhı komisyonu ekmek fia- tını on para daha indirdi. Talebe birliğinin turnesi İstanbul, 26 — Talebe birliği Anadolu turnesini hazırladı. Gezi. ye 11 eylülde başlanılacak ve 150 kişi iştirak edecektir. B. İlhami Nafiz Rusyadan döndü dkonomi Bakanı B. Celâl Ba- yarla birlikte Rusyaya giden Ba- kanlık endüstri genel direktörü B. İlhami Nafiz dün Ankaraya gel- miştir. Pamuk çiftliklerinde çırçır evleri Nazilli ve Eskişehir pamuk ü- retme çiftliklerinde yeni kurula- cax olan çırçır evlerinin plânları hazırlanmış ve hemen yapıya baş. lanması için Tarım bakanlığı ta- rafından çiftlik- Ülrektörlüklerine emirler verilmiştir. Üç limanın işleri incelendi Bakanlığın emriyle Zonguldak, İnebolu ve Samsunun liman işle- rini inceleyen limanlar seksiyonu direktörü B. Kemalettin Apak şehrimize dönmüş ve hazırladığı raporu bakanlığa vermiştir. İç Bakanlık işyarları ara- sında yeni atanmalar İstanbul urayı asbaşkanlığına İç bakanlık özel büro direktörü B. Ekrem, güvenlik genel direktörlü. ğü yedinci şube direktörlüğüne türe fakültesinden diplomalı B. Arif, Kocaeli güvenlik direktörlü- ğüne Kastamonu güvenlik direk. törü B. Şerif Nimet ve İstanbul güvenlik ditektörlüğü ikinci şube direktörlüğüne Akçodağ ilçebayı B. Necatinin atanmaları cumur bağ- kanısım onaymdan geçmiştir. Ekonomi Bakanı İstanbul'da İstanbul, 26 (A.A.) — Ekono- mi Bakanı B. Celâl Bayar, bu ak- şam saat 19 da Sakarya vapuruyla şehrimize gelmiş ve rıltımda iL bay yardımcısı, saylavlar, Ekonö- mi bakanlığı ileri gelenleri ve ta- lebe birliği üyeleri tarafından kar-> sılanmıstır. Dost Afganistan için asılsız bir haber Ankara, 26 (A.A.) — Amanullah Han'ın rus ve ef. gan sınırında olduğu ve taraftarı fakir Lena tarafından bazı oymak- larm — tahrik edildiği hakkındaki haberler efgan büyük elçiliği tara- fından tekzib edilmekte ve Efga- nistanım her tarafında güvenlik ve sükünetin tamamet verinde ol. duğu bildirilmektedir İstanbul öğretmenleri bugün geliyorlar Anadolu içinde bir geziye çıkan İstanbul öğretmenleri bugün Sam. sun treniyle 17.40 da şehrimize geleceklerdir. Öğretmenler yarısı kadın olmak üzere 60 kişidirler. İlk olarak İzmire ygitmişler ve Konya, Adana, Kayseri ve Sam- sunu dolaşmışlardır. Perşembe akşamı İstanbula döneceklerdir. Ankara ilk okul öğretmenleri ertikdeşlerini durakta karşılrya- caklar ve konuklayacaklardır. Bu- nün için bir grup dündenberi ça lışmaya başlıyarak arkadaşlarının yatacakları ve yemek yiyecekleri yerleri hazırlamışlardır. İstanbul. lu öğretmenlere Ankaranın görü- lebilecek yerlerini de gezdirecek- ler ve çarşamba akşamı Orman çiftliği bira parkında bir yemek vereceklerdir. Kıdem zammı görenler Kültür bakanlığı, orta öğretim öğretmenlerinden bu yıl “kıdem zammı,, görenlerin listelerini neş- retmiştir. Bilecik kültür direktörü İlk öğretim bölüm direktörlü. günde çalışmakta olan B. Hicrinin boş olan Bilecik direktörlüğüne a- tanması Cumur başkanlığınca o- naylanmıştır. Kültür kurulu üyeliği Gazi terbiye enstitüsü kimya Öğretmenlerinden — Avnürrefikin baş bulunan Kültür kurulu üyeli- ğine üstenilme ile atanması cumur başkanlığınca onavlanmıştır. Tekitler Bakanı İstan- bul'da kalıyor Tekitler bakanı B. Ali Rânâ Tarhanm tekit işlerile uğraşmak için 15 eylüle kadar İstanbulda ka. lacağı söylenmektedir. İstanbul gazetelerînin başyazıları da, B. Asrm Us KURUN şutları — yarmak- tadır: “Büyük harpten sonra mütareke adı İle suikastlerin en alçağına uğrayan türk ulusunun nasıl kurtulduğunu ve Basıl kurtarıldığını anlamak istiyenler 26 ağustos 1922 tarihinde Kocatepeden werileri taarruz emrinin nasıl hazırlan. Ynış ve nasıl tatbik edilmiş olduğunu a- raştırmalıdır., c iyet te, B. Abidin Da: ver şunları yazı. yort “Bulgarlar bulgar gazetelerinin ye. rine, kendi paralariyle kendi müftileri Ahmedofa çıkarttıkları gazete vasıta- siyle bize hücüm etmenin yolunu tut. muşlardır. Şimdi, göreceksiniz, bulgar lar, iki yüzlü seyasalarına devam ede. cekler, Bize, “Ne yapalım, sizin soyu- nuzdan olanlar, Bulgaristan — türkleri yazıyorlar; Bir yazmıyoruz. Onları na. Sıl menedelim., diyecekler, sonra Abh- medofa dönecekler ve Ona biraz daha para verip *Yar, Türkiye aleyhinde, Türkiye cumuriyeti aleyhinde —ağrına geleni yazı diyeceklerdir. Halbuki Bulgaristanda matbuat hür, riyeti « Hükümet, bütün gasete- leri sansör eder, istediğini yazdırır, iste. diğin!i yazdırmaz. Onun için medeniye. tin yııdıillnl'ı:' bulgarlar kendileri ’ulııh merakımız! mücib nokta, hü- kümetimizit ne vakte kadar, “Medeni. yetin neşriyatını., müsamaha ile karşı. Tamakta devam edeceğidir. Bulgarlstanın #adeta arap harfleriyle türkçe haşiri ef- kârt olan bu gazetenin aleyhimizdeki hücümlarını protosto etmek ve bu pa. çavrayı susturmak dış işleri bakanlığı. maz için artık önomli bir vazife olmüş- tur... İr: l6 ga, Zaman tmzalı uMBN yazıda da denili. yor ki: “İtalya, çok ebemmiyet verdiği ha. beş işihe girişemezse, ister İştömez ar- taya bir Avrupa mesclesi hem de bü- yük bir Avrupa meselesi çıkaracaktır. Çünkü bunu çıkarmamaya adeta imkân yoktur. Böyle yatağından taşan bir &e. Tin ,tabliğ mecrası önüne birdenbire sed gekilecek olursa, o setin istikametini çe. virerek önüne gelen her şeyi çiğneme- sine hiç bir kuvvet mani olamaz. Öndan doluyıdır ki ,biz de son günlerde işle. tin aldığı şekle bakarak, vaziyeti artık kendi hesabımıza da tehlikeli görmeğe başladık. M. Mac Donald geçenlerde dediği gibi, umum? harptenberi, Avru. pa bakikaten bu kadar tehlikeli bir ve- ziyete düşmemişti. g Fransaya girecek mallarımız 6 ağustos 1935 de akdedilmiş olan türk - fransız vivendinin 52 inc maddesinde özel takasa imkân bırakılmıştı. Bu imkâna göre Eko- nomi bakanlığınca — hazırlanan fransız özel takas izahnamesi dün gümrükler ve tekitler bakanlığı. nâa bildirilmiş ve bakanlıkcta da gümrüklere telgrafla genelge gön- derilmiştir. j Bu genelgede özel takasa gireni türk “menşeli, mallar Fransada kontenjana Yâbi tutulmadığından Fransaya serbestçe girecektir. zel takasa giren fransız “mensrli,, mallar; A — Genel girit rejimimizde giriti serbest bırakılmış mallar- dan, hiç bir kayda bağlı kalmak- sızın B — Genel girit kontenjana bağlı tutulan mallardansa ona gö. re girti yapılacaktır. Şimdi yapı- lan tecim anlaşmalarında özel ta- kasa giren mallar memlekete ser- bestçe girit edilmekte idi. Fransa ile yapılan Mondüs vi- vendinde özel takas mallarıma serbestlik verilmemiş ve konten. jan sınırları içinde bırakılmıştı. Bundan dolayı Fransa ile özel ta- kas yapmak istiyenlere aşağıda ya- zılı olduğu şekilde kolaylık gös- terilmesi uygün görülmüştür. Fransa ile özel takas yapacak Türkiye kontenjanına bağlı fran- sız “menşeli,, mal girit etmek is. tiyenler. İ 1 — Fransa'ya türk “men-- şeli,, mal çıkatında bulunur- lar. Bu çıkatım yapılmış oL duğuna dair gösterecekleri vesi- kalar üzerine getirtecekleri mal- larm gümrüklere gelmesini bek- lemeksizin eldeki kontenjanın bu- lunmasına göre sıraya girerler. Buna karşın getirecekleri malı ö. zel takas için saptanan süre için- de memlekete getireceklerine da. ir bir teahhütname vermeğe mec- bur tutulurlar, Bu suretle spekü- Tatif mahiyetindeki — tehlikelerin de önüne geçilmiş olur, 2 — Kliring anlaşmasının 15 inci maddesine göre menşe şeha. detnamelerinin ikinci nüshaları girit yapan memleketin gümrük- lerince onaylanarak ayni memle- ketin kliring milessesesine gön- derilecektir. Buna göre Fransaya girecek — malların menşe şehadetnameleri- nin ikinci nüshasr girit yapılan memleket gümrüklerince onaylan. dıktan sonra ayni memleket kli- cing müessesesine — gönderilecek- tir. Bu itibarla Fransadan getirti- lecek malların yanında gelecek ©- lan menşe şehadetnamelerinin i. kinci nüshalarının gümrüklerce onaylanarak Cumuriyet merkez bankasına gönderilmesi lâzımdır. Gaz kursunu bitirenler Gaz kursunda dün öğretim bit ti. Bugün — bitirenlere — vesika verilecektir. Bundan sonra kürsta — fabrikatörlerle şimendiferler — iş- yarları ders göreceklerdir. Daha sonra da belediye işyarlarına ders verileceği söylenmektedir. ANKARA RADYOSU 19.30 . Çocuk saati 1940 . Musiki: Glarounov: Melodie Arab » 1 Sörünade Edip Sezen: Violonsel Ulvi Cemat: Piyano 20. —. Maliye vekâleti saatı 2010 . Musiki: Haydu: Trio Necdet Remzi:; Keman Ulvi Cemal: Piyanc Edip Sezen: Viyotonselt Asrupada 20.30 . Dank maşâkisi NS0 | Finhert, naki *