6 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 5068 fsündelik KÖPEK ISIRAN İNSAN Eski arkadaşım, artist ve efen- di Namık İsmaile ne kadar yüre- ğim yandı. Birkaç yıldanberi ö- lüm, bizim neslimiz arasında dola şıyor; kimini ciğerinden, kimini barsağından, kimini kalbinden vu- ruyor. Tarana tarana, bir gün, en ihtiyarımız, tek başına kalacaktır. Her nesil böyle biter. Gazetelerin üst üste üç gün yazdıkları, bana Namığın ölümü kadar acı geldi. Döşününlü, Kü- dıköy vapurunda türk hekimleri varmış; içlerinden hiç biri yar- dıma gelmemiş; nasılsa bir alman doktoru can çekişen genci kurtar- mağa koşmuş. Fakat geminin ilâç dolabe kilitli imiş; anahtarı bulun- mamış; camlarmı kırmışlar; bu sefer de şişeler üzerinde etkiket yokmuş; sonra köprüde telefonla otomobil istemişler; o da geç gel- miş; yarası ve kanı olmadığı için, hastayı almak istememiş; halk a- yaklanmış.. ötesini biliyorsunuz. Eğer bu sıhhiğ yardım kusur- ları olmasaydı, Namık yaşıyacak- tı. İşte asıl bu satırı okuduğum va- kit, çıldırmışa döndüm. Daha ge- çen gün Namıkla telefonlaşmıştık. Bir anahtarla etiket, bir de acemi şoför yüzünden, şimdi bu satırları yüzdükm oduda;': onua o kadar sevdiği denize karşı, benim o ka- dar sevdiğim sıcak sesini duyaca- ğım genç, Beşiktaş toprağının için- de çürümektedir. Akay direktörünün, gemi kap: tanımn, daha bilmem hangi büyük küçük işyarların hakyerine gitme- si lâzım geldiği hakkındaki yaz- Tarı doğru bulmamak imkânı var mıydı? Tanımmış bir kimse oldu- ğu için, Namık İsmail hadisesi ile öğrendiğimiz bu savsaklık ve ku- surlar yüzürden hergün kimbilir nice yurdda - yaşayacakken ölü- yor, diye düründüm. Kızgınlık ve sinir uykumu ve rüyalarımı bozdu. Sonra dün bir de ne göreyim? Sağlık ve sosyal yardım bakanlı- ğının İstanbuldaki direktörü gaze- telere resmiğ bir mektup yollamış- tır. Bu mektup diyor ki: “Gazete- lerin yazdıkları baştan başa ters- tir. Namığın başucuna bir alman ve bir türk hekimi birlikte gel- miştir. İlâç dolabı anahtarla açıl- mıştır, Şişeler etiketli idi. Yapı- lacak olan, doktorlar - tarafından vaktinde yapılmıştır. Bir enspek- tör hemen öteki vapurları da do- laşmış, hepsinde ilâç dolaplarının ve ilâçların kanunun istediği gibi olduğunu görmüştür.,, Köprü başmım da otomobiller- le dolu olduğunu hep biliriz. Şimdi kendinize sormuyor mu- sunuz? Bizim ıstırabımızla eğle- nen kimlerdir? Bir hadise, gazete haberi olabilmek için, mutlak hü- kümet ve onun bütün yönetimleri- ne karşı halk arasında hareket u- yandırır bir şekle mi bürünmüş ol- malıdır? Eğer gazetelerin yazdığı doğru çıksaydı, birçok kimselerin ceza görmelerini istiyecek ve bek- liyecektik: Zavallı dostumun ölü- münü bana hekimlerin, deniz yolları ve uray yönetkelerinin se- beb oldukları bir katil hâdi- sesi gibi bildiren aytar mı, bildir- men mi, her ne ise o arkadaşlar- dan bir “— Afedersiniz!,, olsun, işitmeğe hakkımız yok mu? Gazeteler hadiselerin hakikat- lerinin aranma tarzı ve usulü üs- tünde biraz dikkatle dursalar ne kadar iyi olur. Amerikan gazetecilik okulla- rında ilk derste şu öğüt - verilir - miş: “Bayanlar, baylar! Eğer bir köpek bir - insan istırmışsa, bunun gazete haberi olarak hiç bir değe- ri yoktur, Asıl haber, bir köpeğin bir insan tarafından ısırılmasıdır.,, || Bizde halk dedikodularını bes- Baron Aloix 6, EYLÜL 1935 CUMA 4 bzel bir toplantıda gazetes cilere: "İtalya, insanlık adına konuşuyor,, demiştir. — Finans Bakanlığı, vergi ka- nunlarında larını saptadı. CENEVREDE DÜNKÜ TOPLANTI ÇOK ATEŞLİ OLDU. ftalyanlar Sosyeteden çekiliyor mu? Habeş delegesi alaylı ve sert bir tonla memleketini müdafaa etti. - İtalyan delegasyonu toplantı salonunu bırakıp - çıktı. - B. Litvinof İtalyanın hare- ketini uygun görmiyor.— Uzlaşma komisyonunun Cenevre, 5 (A.A.) — Uluslar sosyetesi konseyi akşam saat 19.25 de toplanmış ve habeş delegesi B. Jez söz almıştır. Habeş delegesi söz alır almaz italyan delegeleri celseden çekilmişlerdir. Cenevre, 5 (A.A.) — İtalyan delegesi Aloisi konseyin toplantı sını yarıda bırakarak dışarı çıktık- tan sonra doğruca otele giderek R. Musolini ile telefonla görüşmüş - tür. Cenevre, 5 (A.A.) — Konse - yin bugünkü toplantısında italyan muhtrırasına hükümetinin cevabı- nı bildiren habeş delegesi müdafa- asını uluslar sosyetesi paktına isti- nat ettirmiş ve harbın önüne geç - mek için bir önerge hazırlamak üzere konseyin bir kaç üyelik bir komite kurmasını istemiştir. Habeş delegesi İtalya'nın itti- hamlarını şiddetli bir lisanla pro- testo etmiş ve demiştir ki: “— İtalya memleketimi dalha iyi'soymak için orlu lekelemek is Hiyor. İtalya Habeşistan'ı kanun dışında tutmakla bizzat kendisi toahhütlerini bozmuş bir duruma düşüyor. İtalya Habeşistanla mü- savat içinde müzakerede bulun - mamak için kendinde fevkalbeşer bir vazife temsil ediyor. Hükümetim teahhütlerine bağ ht kalacaktır ve uluslar sosyetesi - ne güveni vardır. Konsey paktın Baron Aloisi 15 inci maddesi mucibince üzeri- ne düşen soravı kabul etmelidir. Ve onuncu maddenin hakiki değe- rinin. ne olduğunu bildirmelidir; Konsey saldırım tehlikesini dur - duracak tedbirleri almalıdır. Ha- beşistan sizden soruyor: Bu küçük memleket, pak - tın hükümlerine rağmen tehdit e- dilirken, kendi taliine mi bırakıla- Üzüm ve incir piyasası- nın durluğu için Ulusal bankaların da gireceği bir kurum yapılıyor Bir zamandanberi Rusya ve Avrupa'da bir etüd gezisi yaptık- tan sonra İstanbul'a dönen Ekono- mi Bakanımız B. Celâl Bayar bu sabah Ankara'ya gelmiş ve du - rakta bakanlık ileri gelenleriyle Ankara'daki saylavlar ve dostları tarafından karşılanmıştır. İzmir'de üzüm — üretmenlerile görüşen, Ekonomi Bakanı B. Celâl Bayar, üzüm fiatlarında durluğu Hiyecek bir tenkid mayası katılma- dıkça, getirilen düz, doğru haber- lerden pek hoşlanmıyoruz. Birçok eksiklerimiz olduğu doğru ise de, hiç de iler tutar yerimiz yok mu? Zavallı Namık! F.R.ATAY sağlamak ve normal fiatı sapıa mak amaciyle ulusal bankaların iştirkiyle bir formül yapılmasını uygun görmüştür. Bugün tarım ve iş bankalarının iştirakiyle yapılan toplantıda böyle bir kurulun ku - rulmasına karar verilmiştir. Bu iş hakkında B. Celâl Bayar, kendisi- le görüşen Anadolu Ajansının bir aytarına aşağıdaki diyevi ver - miştir: (Sonu 5. inci sayıfada) Uruylar bankasının dünkü genkurul toplantısını anla- tan yazıyı 5. ci sayıfamızda - okuyunuz, kurulması geri bırakıldı. caktır? Korunulmıyacak mıdır?,, Habeş delegesinin sözlerinin bir yandan ingilizce tercümesi ya- pılirken öbür yandan BB. Laval, Eden, özel surette salona dönen italyan ikinci delegesi B. Rokko, konsey başkanı ve genel sekreter Avenol arasında heyecanlı konuş- malar oluyordu. (Sonu 2. inci sayıfada) yapılacak değişkelerin esax- w Her yerde $ kuruş — — Gümüşane ormanla: rındaki yangın söndürüldü Ağacın değerini bilen bir yurddaş yanarak öldü — Gümüşane, 5 (A.A.) — Torul kazasının Erikbeli ve Sume - or - manlarında 28, 8. 935 de çıkan yangın büyük gayretler sarfı ve diğer tedbirler alımması suretiyle 31. 8. 935 de söndürülmüştür. Ya - nan alanın miktarı orman mühen- disi tarafından 250 hektar olarak saptanmıştır. Yangında — Damlı köy halkından orunsal işçi olarak — bulunan Hayır oğullarından Tev - fik'in başına yanmış ağaçlardan biri düşerek hemen ölmüştür. — ——— < Finans kan Üzerlerinde yapılacak değişik- likler hakkında gazetelerde türlü haberler çıkan finans kanunları - nın alacağı duruma ve yapılan in- celameler etrafında yetkili çeven- lerden aldığımız haberlere göre yapılacak değişkelerin esasları ta- mamen saptanmıştır. Değişkelerin esası nedir? * Finans bakanlığı yürürlükte o- lan vergi kanunlarında yapılacak değişkelerde, bu kanunların yeri - tilme sırasında gösterdikleri du - rumdan esinlenerek, mükelleften yana ilâveler veya değişiklikleri esas olarak almıştır. Bakanlık bunları bir yandan kendi etüd bü- roları araciyle yaparken öte yan- dan da getirdiği yabancı uzman- lara yurd içinde yaptırdığı incele- me gezileriyle saptamıştır. Hazıy- lanan projeler, bütün imkânlar - dan faydalanılarak mükelleflere en cok kolaylıkları gösterecek for- mülleri taşıyacaktır. Bakanlık bu TETTERTNAR AYAT T Yoldan: unları hangi esaslara göre değişecek yeğritimleri ve değişkeleri topla - yan projeleri, Kamutayın bu dev- resinde” çıkarmak için hazırla , makla uğraşmaktadır. Sayım vergisinin indirilmesi —— Köylümüzü en çok ilgilendi , ren ve memleket servetinin en ve- rimli bir kolu olan hayvancılığı - mızin gelişimi bakımından çok önemli bir rölü olan sayım vergisi nin üzerinde inceden inceye uğra- şılmaktadır. Verginin imkân nis- betinde ucuzlatılması için kanun — üzerinde özel olarak araştırmalar yapılmıştır. Uzmanlar incelemelerini bitir- diklerinden şimdi şehrimizdedir - ler ve bütün kanunlar üzerinde ge rekli gördükleri değişiklikleri, ilâ- veleri, yerülikleri bildiren rapor- larını hazırlamaktadırlar. Bu raporlar için varidat genel direktörlüğü etüd bürolar şefliği ( Sonu 8. inci sayfada) srccer Seiyenin sağTT a arARRn K BZi öi dlidliri. Bükreşe varış Köslencede akşam üzeri - sort gezdiğim yer köylü kadınların el - işlerinden mürekkeb bir sergi ol - | du. Burada, Romen köylü kadı - I zevkin ne kadar yükselmiş oldu - ğunu topla bir halde — görmek ve takdir etmek imkânını — bul - dum. Gerek kadın elbiselerinde ve gerek masa, se dir örtüsü veya mendil gibi eş yalarda büyüh bir motif boll» ğu ve şekil değişikliği vardı. El tezgâhında dokunmuş bezler üzerine ipekle veya parlak pa - mukla islerinis b eşyalar, deko 5i ratif bir- sanai sergisi güzelli - Bile insanın göz- lerini — okşıyor, Burada 250 le- ye yani bizim paramızla — 190 kuruşa bir ma - sa örtüsü aldım — ki üzerindeki iş — bir köylü kadı - — | funin enaz vir aylık elemeğine — | (Sonu 2. de) |