5 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5, EYLÜL 1935 PERŞEMBE Konseyde İtalya isteklerinden vazgeç- miyeceğini söyledi. — İzmir Altınordu Eskişehir Demirsporu 3-2; Fenerbahçe ON ALTINCI YIL. No: 5068 Gündelik DOĞU ANADOLU Başbakanın uzun doğu gezisin- den sonra, yurdun bu geniş bölge- si için Atatürk'ün huzurunda bü yük kararlar alındı, yeni ve ayrı bir çalışma yoluna girildi. Tarım Bakanı Karadeniz kı - yısından doğuya doğru gidiyor. Bayındırlık Bakanını, evelki gün Sıvas - Erzurum - Kars yönetine uğurladık. Daha birkaç Bakanın kıştan önce doğu Anadolu'da ge- ziler yapacağını işitiyoruz. Bakanlar gezdikleri yerlerde, kendi yetkileri içinde olan tedbir- leri hemen alacaklardır. Bunlardan başka yeni kanunlarla yapılma - s1 gereken işler olacaktır. Bunlar için de ilk teşrinde Kamutaya su- nulacak taslaklar hazırlanacak - tır. Doğu Anadolu; sosyal, ekono- mik ve kültürel bakımlardan yur- dun başka parçalarından geridir Halbuki bugün geri bulduğumuz bu yurd parçasının bağrında bü - yük türk Mmedeniyetinin değerli anıtları hâlâ yaşıyor. Uzak ve ya- kan tarihin sayıfalarında da doğu Anadolu'da kurulmuş türk devlet- lerinin bize güven verici yaşayış - ları var. En yakın bir geçmişi ise hep saygı ile anarız: Atatürk büyük türk kurtuluşunun temellerini Sı- vas'tan önce Erzurum'da atmıştır. Türk kafasının özgür çalışabil- diği her yerde doğan ileriliği, doğu Anadolu'nun tarihinde de görebi liriz. İmparatorluğun büyük ve uzun ihmali, buralarda yalnız kültürü karartmakla kalmamıştır, başı boş bırakılan tabiat de, büyük mede- niyet tarihinin bu anayolunu, bü- tün hayata kapamıştır. Uzun di - dişmelerden -onra kendi içine çe- kilen doğu Anadolu, cumurluğa kadar durgun bir yaşayışın bütün yoksulluklarına kara bir tevekkül- le katlanmak zorunda kalmıştır. - Cumurluk ilk yılındanberi do- ğuda tabiatı yenmekle savaşıyor aşılmaz sular üzerine büyük köp- rüler kuruyor. kuzay doğusuna doğru demiryollar döşiyor, güney doğu yönetinde ilerliyen şimen - difer Diyarbekir'e ulaşmak üzere. Buradan doğu sınırma gidecek demiryollarının geçiş yerleri ara - mıyor. Cumurluk doğuda tabiatı yenip içinde yaşayanlara yararlı kıldıktan sonra bütün iyilikleri özünde saklıyan türk ruhunu ha - rekete getirecekti. Bu hareket zamanının gelmiş olduğunu Başbakanın gezisinden sonra alımnan kararlarda görüyo ruz. Bakanlarımızın her birinin do- ğu Anadolu'daki sürekli çalışma- larında sezilen ahenk, artık ora - lardaki öğretmen ve işyarla düşü- nüş ve duyuşu ileri yurddaşların bundan sonraki- çalışmalarında da görülecektir. Bunlar elele ve - rerek halkın yararlı bir tabiat üs- tünde, iyi bir yaşayışa kavuşması- nâ, taşkın bir hızla çalışacaklar dır. Bu çalışmalara yurdun her ya- nında muhtaç olduğumuzu unut - mıyoruz. Ancak doğu Anadolu'da bu en taşkın bir ölçüde olacaktır. Türk, büyük Önderin bayrağı al - tında, yüreğindeki geniş yurd sevgisi . ve yurddaşlık bağı ile bir çok yüceliklere armiştir.— Bü -- yük türk vatanının ne batısı ne doğusu, ne kolay işi ne de güç işi bizim sevgimiz için ayrı şeyler değildir. Hepsine, hepimiz bir duygu ile bağlıyız ve bununla da her yanı ileri bir Türkiye, herbiri genlik ve güvenlik içinde yaşayan bir türk cemiyeti Z. KAMÂL ÜNAL İran Dış Bakanı geliyor Dost İran'ın sayın Dış — İşler Bakanı Kâzımi Han, bu sabah şehrimize gele - cek ve durakta İran — elçiliği, İran kolonisi ve Dış Bakanlığı orunlakları ta - rafından karşı - lanacaktır. Kâzımi Han şehrimizden Ce - nevre'ye hareket edecektir. ——— ——— Ekonomi Bakanımız Kâzrmi Han geliyor Ekonomi Ba- kanı B. Celül Bayar yanında Ekonomi — Ba - kanlığı baş da - © nışmanı O. Sa - mi, Sümer bank genel direktörü B. Nurullah Su- mer, İş Banka - 51 genel direktö rü B. Muammer B. Celâl Baytr Eriş olduğu halde bugün şehrimi - ze gelecektir. mer,t Tütün saltışımız artıyor Geçen yıla göre altı aylık fazlalık 3 milyon 280 bin liradır Bu yıl, tütün satışımızın üret - meni ve devleti memnun edecek bir şekilde olacağı anlaşılmakta dır. 934 yılının ilk altı ayında dış pazarlara üç milyon 750 bin lira değerinde 5440 ton tütün - satıl - mışti. Bu yılın ilk altı ayı içinde 7 milyon 31 bin lira değerinde 9321 ton tütün satılmıştır. Buna göre bu yılın aynı ayları içinde, geçen yıldan ağırlıkça 3870 ton, kıymet- çe üç milyon 280 bin türk lirası bir fazlalık kaydedilmiştir. Bu ilk satışlar bu yılın tütün fiatlarının geçen yıla göre daha yüksek olacağı umudunu vermek- tedir. Büyük bir amerikan tütün firması İzmir'de bir şube açarak İzmir piyasasından 500 bin lira lık tütün alacağı haber alınmıştır İzmirden gelen haberler bu yıl İz- mir piyasasında 'tütün — satışının çok hareketli ve canlı olacağını an- latmaktadır. Atatürkle Belçika kıralı arasında Külare; ÜlA Kıraliçesi Astrid'in ü siyle - Cumürbaşkatüı? - Atatörk'le Belçika kıralr arasında aşağıdaki telgraflar verişilmiştir. S. M. Leopold IlI! Belçika Kıralı S. M. Kıraliçe Astrid'in uğra - dığı öldürücü kazayı büyük bir teessürle haber aldım. Majestenizin, asil ailelerinin ve Belçika ulusunun bu pek elem. Ki matemine samimiyetle iştirak ve en derin taziyelerimi beyan etmek isterim. S. E. Kamâl Atatürk Türkiye Cumur Başkanı Lütüfkâr telgraflarından dola- yı ekselansınıza samimiyetle te - şekkür ederim. Adımız, andımızdır. ULUSLAR SOS Torossporu 9-0 yendi. YETESİ KONSEYİ Her yerde 5 kuruş TOPLANDI. İtalya isteklerinde ısrar ediyor İtalya harp ilân edebilecek ve Uluslar Sosyetesinden çekilecektir. Konsey cumartesi tekrar toplanacattır. Cenevre, 4 (A. A.) — Ulus lar sosyetesi kon seyinde B. Eden ilk olarak söz almış,Paris pak tını hatırlatmış va üçler konfe . ransının tarih « çesini — yapmış, Habeşistan' da yeğritim lüzu « munu teslim et. miş ve demiştir ki: “ — Habeşis « tan, bu ye « mi uluslar sosva tesinin kontrolu altında ve Fran sa'nın, İngiltere- nin, — İtalva'nın birge yardımla, rı ile başarabi « lir. Bu hususta ; İtalya'nın — özel ( asığları göz ö , nünde tutulaca - ğ gibi toprak deyişiklikleri de göz önünde tutulabilir. B. Eden'den sonra söz alan 4 İtalyan askerleri Napoliden Atrikaya hareket ederken fransız başbakası B. Laval Fran- sanın barışçıl bir anlaşma elde edil Ormanlarımızı yangın - dan korumamız lâzımdır Son günlerde yurdun türlü yer lerinde en değerli ormanlarımızın birçok sebeblerle yanmakta ölde- ğgunu büyük acılar içinde ve gön- lümüz sızlayarak haber veriyor - duk. Türkiye için her biri bir in - san kadar değeri olan - ağaçları - mızin, bazan hektarlarca yanma - sının karşılanması çok zor ve za- man isteyen bir kayıp olduğunu önemle göz önünde tutan Tarım Bakanlığı illere telgrafla bir ge nelge göndererek, son zamanlar - da sayısı görülmemiş bir şekilde artan orman yanıgınları dolayısiy- le yurddaşların kayıdsızlıklarına ve orman koruma örgütünün en çok randıman alınacak bir hale getirilmesi lüzumuna işaret etmiş tir. Bakanlık yangına karşı ilk sa atlerde bütün araçlardan faydala. narak tam bir savaşa girişilirse yangının zararının azalacağına işaret etmiş, elimizde kalan son orman servetleri üzerinde çok kıs- kanç ve titiz davranılmasını tavsi: ye etmiştir. Gereken yersel ted - birler alındıktan sonra ilçebayla - | rin, kamunbayların ve orman di - rektörlerinin, jandarma ve süel kuvvetlerin, köylü, yardımına ek - Moskova elçimiz B. Molotofla görüştü Moskova, 4 (A.A.) — Türkiye Büyük Elçisi B. Zekâi Apaydın dün Sovyetler Birliği halk kor”' serleri kurulu başkanı B. Molotof taarfından kabul edilmiş ve ken d's'y'e uzu boylu görüşmüştür. ee lenerek bütün ulusun aynı heye - can ve hislilikle yurdun ağaçları- nin korünması önemle rica edil - mesi için her şeyi yapacağını söy- lemiştir. Bunun üzerine italyan del )-B. Alsisi silâklümiza olan H ” beisştanın İtal, rlarını tehdit ettiğini ve bütün yükenlerini boz- muş olan Habeşistana — İtalyanm güvenemiyeceğini söylemiş ve de- miştir ki: “ — Vahşi bir devlet olan Ha - istanın medeni devletlerle hak i ve iş birliği olamaz. İtalya şurasını kesin olarak söylemek 20- rundadır ki, eğer uluslar sosyete - sinde Habeşistan ile bir düzey ola- rak” görüşülere. devam ' ödilecek olursa soysal onuru ağır — surette yaralanmış olacaktır ve İtalya Ha. beşistana bu eşitliği tanımaktan çekinir. B. Aloisiden sonra habeş de - legesi B. Jese italyan delegesinin sözlerini protesto ettikten sonra Ualual hadisesinden Habeşista - nın kesin olarak soravlı olmadığı hakkında birlikte verilen - yargıç kararını kaydetmiş ve ortada ha - dise olmayınca İtalyanın süel ted- birlerinin de artık haklı olmadığı- liyerek demiştir ki: — Vakit vardır. Birkaç güne kadar Habeşistan'a karşı bir imha harbının başlayıp başlamıyacağı - nt bilmek lâzımdır.,, İspanya delegesi B. Oliva da uluslar sosyetesinin kendi paktı - nın düzenlerini yeritmek için her şeyi yapması lâzım geldiğini söy- lemiştir. Bunun üzerine başkan celseyi kapamış ve konseyi sonra toplantı- ı ya çağıracağını bildirmiştir . (Sona 2. inci sayıfada) GFT AD KAT TTTT e eee ee 'arihiğ ve tanımak ve T.T.T.C. nin, Türk Tarihinin ana hatlarını ulusa yaymak ve bu yöndeki çalışmaları genelleştire - rek her türke tarihini bildirmek, tarihinin karanlıklarını açmak yo handa çalıştırmak ve tarihin kay- naklarından en değerli, en önem- L belgeler olan anıtları bulmak. meydana çıkarmak ve korumak için her yurdsever türkü ilgilendir- me bildiriğine uyan gazetemiz he za kelarir” kitirmis ve bugün - —- arkeolojik - amıtlarımızı korumak için den bu yolda yayına başlamıştır. Bir tarihiğ ve arkeolojik bölüm açarak yurdun en değerli, en ta - nınmış bilginlerinden de yazdar iştedik. Okuyucularımız, her gün sütunlarımızda yurdumuzu süsle- yen en değerli anıtlarrmızdan bi - rinin yesmini ve bunun ne olduğu- nu görecek ve değerini öğrenecek- tir. Bundan başka, ayırdığımız günlerde, değerli tarih yazılarımı da okvvacaklardır.