5 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

5 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

5 EYLUL PERŞEMBE 1935 SAYISI 5 KURUŞ amaaa TARI ISTANBUL BUGÜN #intide 4 Peyami Safa'nın fıkrası * “ Vatandaşlara bir tavsi ye" — Orhan Selim'i Lik- rası: "Büyük bir facia” -. Siz ne dersiniz ? — Sehir haberleri. Ankara telgrafları — Bir Atina gazetesine Cevap — Felek'in fıkı , Kime kelek yedirir? Sıhli öğüd — Sevişmeler, evlenmeler. Son haberler — Matmazel Doktor. —Memlekette TAN — Şat İcmal — rang : Spor — Nizamediin Na: sif'in yazmı : “Uray tarih önünde bir irmtihan veri- N ye Dünya güretelerine göre büdiseler. Kazan Hanlığıın son gün- İeri — Hikâye — Faydalı Mükelleflere Her Kolaylık Gösterilecek TÖzel aytarımız. bildiriyorJ Ankara, 4 Finans Bakanı Fuat Ağralı Finans Bakanı Fuat Ağralıyı gör du “ — Doğu illerinde bir tetkik ge- isine çıkacağım doğru değildir. uhtelif vergi kanunlarımızın, mü- kelleflerin şikâyetlerine mâhal ver- Miyecek ve mükelleflere daha zi- Yade kolaylık gösterilebilecek şekil- Şe değiştirilmesi, tarh ve tahakkuk İşlerinin daha ziyade basitleştirilmesi Rirafında bir taraftan tetkik bürosu Miğer taraftan Avrupadan getirtti- imiz mütehassıslar çalışmaktadır. lâr. Ayrıca muhtelif memleketlerin Yergi kanunları üzerinde de tetkik- £. yaptırmaktayız. Gerek bakanlı- ğimızca yapılan bü tetkikler neti - Sesinde elde edilecek neticeler, ge- Yek İsmet İnönünün doğu gezisi es- Batında lüzum gördüğü yenilikler Yergi kanunlarının tadilinde esas o- Macaktır. Doğu illerindeki mali teş ilâtr takviye etmek Üzere, bu sene liye mektebi mezunlarını bu ille- Pe tayin ettik. Bu illerde münhal Malmüdürlüğü bırakmamağa çalışı- oruz. Bu süretle de doğu İ Mizde mali işlerin daha ziyade dü. Zenle yürümesini temin etmiş ola. ağız. ja Pi taraflara gönderilecek memur. âra maaşlarından başka tahsisat ve ki eceği doğru değildir. Memutin Munumuzda doğu illeri memurla fazla tahsisat verilmesi etra - bula bir kayıt varsa da, bugün için de, lerdeki memur maaşlarında bir Bişiklik yapılmıyacaktır... düm. Gazetemize şu diyevde bulun Uluslar Sosyetesi Konseyi Dün Toplandı, Habeş işini Konuştu Italyan Murahhası Diyor ki: Biz Onlarla Bir Seviyede Görüşemeyiz ,, Cenevre, 4 A.A, — Uluslar sos » yetesi konseyi İtalyan - Habeş an - laşmazlığını tetkik etmek üzere bü- gün toplanmış, muhtelif delegelerin izahat: dinledikten sonra yine toplanmak üzere içtimamı tatil et- miştir Habeşistanda ıslahat tiyorlar Cenevre, 4 A.A. — Uluslar sosye- tesi konseyinde Eden ilk olarak söz almış, Paris paktını hatırlatmış ve üçler konferansının tarihçi yapmış, Habeşistanda islahat lüzi munu teslim etmiş ve demiştir ki: — “Habeşistan, bu ıslahatı uluslar sosyetesinin konuğu altında ve Fran sanın, İngilterenin, İtalyanın müş terek yardımları ile başarabilir. Bu hususta İtalyanın hususi menfaat » leri gözönünde tutulacağı gibi, top- rak tadilâtı da derpiş olunabilir... Edenden sonra söz alan Fransız Başbakanı Laval Fransanın musli- hane bir tesviye sureti elde edilme» si için herşeyi yapacağını söylemiş- tir; Bunun üzerine İtalyan delegesi Aloisi silâhlanmış olan Habeşi: nın İtalyan sınırlarını tehdit etti » ğini ve biltün taahhütlerini ihlâl et- miş olan Habeşistana İtalyanın gü- venmiyeceğini söylemiş ve demiştir ki — “Vahşi bir devlet olan Habeşis tanın medeni devletlerle hukuk mü HATAYA YOLERİ ai ölürse böyan”c miye mecburdur ki, eğer uluslar sosyetesinde Habeşistan ile hemse« viye olarak müzakerelere devam edi- lecek olursa, medeni ulus izzeti ne- 8i ağır sürette yaralanmış olacak » tır ve İtalya Habeşistana bu müsa « vatı tanımaktan imtina eder, Aloisiden sonra Habeş delegesi Je se İtalyan delegesinin sözlerini protes to ettil sonra, Ualual hâdisesin - denHabeşistanın kat'iyyen mesul olma dığına dair ittifakla verilen hakem ka İngiliz Bakanı Eden Hakem komis. yohundaki Habeş üyelerinden Pe- cele Hawanate, Gaston Je3e ve Ital- yan delegesi Aloisi rarmı kaydetmiş ve ortada hâdise ol- mayınca İtalyanın sücl tedbirlerinin de artık hakir olmadığını söyliyerek demiştir ki: “Vakit dardır, birkaç güne kâdar Habeşistana * karşı bir imha harbinin “Habeşliler Vahşidir, Tarih Eserlerini Korumak Ulusal Borçtur | SAYI 136 — 3439 On Birinci YIL SAHIP ve BAŞMUHARRIRI Mahmut SOYDAN TELEFON ( Müdür İ İdare ve 818. Yazı işleri 2 24319, tbma e 24310. başlayıp başlamıyacağını bilmek lâ » Zumer. Ispanya delegesi Oliva da Uluslar sosyetesinin kendi paktının nizami rını tatbik için herşeyi yapması lâ « zın geldiğini söylemiştir. Bunun Üzerine başkan celseyi kapa mış ve konseyi bilâhara toplantıya ça gıracağını bildirmiştir. Cenevre, 4 (A.A.) — Röyter Ajan sı bildiriyor: Durum karanlık olmak- ta berdevamdır. Alisi dün Laval ile görüşmüştür, İtalyanın durumunda katiyyen değişiklik olmadığı anlaşıl- maktadır. İngillere bir uçak filosu gönderdi Kahire, 4 (A.A.) — Habeşistanda çıkması muhtemel hâdiseler dolayısi- e bir İngiliz Hava filosu Kenlaya uç- muştur. Diğer taraftan İngiliz komi- seri 10 ve 11 Eylülde Süveyş kanalı mıntakasında İngiliz Hava manevra- larının yapılacağını Mısır hükümeti- ne bildirmiştir. Hakem heyetinin kararı Paris, 4 (A.A.) — Gezeteler, Ce- nevre toplantısının, yüksek bir önemi olduğunu sanmamakta ve dikkatleri- ni, Pariste toplanan hakemlerin ver» dikleri karara çevirmektedirler. Ma- tin gazetesi, bakemlerin, vakiaların değerlerini ölçekle iktif. edecekle- ni, fakat hâdis. hakkındaki şahadet- lerin sarih olmamasından ötürü eks- perlerin, vak'aları tam olarak belit- mek imkânını bulamadıklarını ya: maktadır. Bu sebeple eksperler, tara- fından hiç birinin ararulusal mesuli- yetine hüküm verememişler, menfi ol makla beraber meseleyi, hakemlik sa lâhiyetlerinin hududu içinde kotaran bir sonuç elde etmişlerdir. Petit Journal gazetesi hakemlerin hepsine sorular sormuştur. B. de Lapradelle şu diyevde bulun- muştur: Hakemler tarafından gösterilen uz (Arkası 4 üncüde) | 29 Birinci Teşrinde Üç Yeni Hat Açılıyor Iran Transit Yolu da Işletilecek Doğu: illerindeki bayındırlık çalışmaları tespit edildi TÖzel aytarımız bildiriyor) Ankara, 4 Bayındırlık Bakanr Ali Çetinka- yanm seyahati hakkında ve bu sene içinde bitirilecek bayındırlık işleri etrafında elde ettiğim mütemmim malümet: bildiriyorum: , Ali Çetinkaya Sivastan sonra Er- zincan, Erzurum, Sarıkamış, Kars illerinde tetkileat yapacak, © ayrıca Trabzona da gidecektir. Şark vilâyetlerinde yapılacak ba yın'dırlık işlerinin esasları ve umu mi hatları şunlardır? Erzurumla Kârs arasında işlemek *e-olan demiryolu ihtiyacı karşılı yacak bir hale getirilecek ve bu batta da devlet demiryolları sistemi tat - bik olunacaktır. Erzurumdan İran sınıra kadar gidecek ve devlet demiryollari te- rafından işletilecek otobüs servisle ri ihdas edilecek, İran transit yo lundan azami İstifade temin edil - miş olacaktır. Bunlardan başka, ba- kanın #eyahat güzergâhı üzerinde şosa ve kara yolları yapılacak, böy- İelikle iş şehirlerimiz demiryolları ile irtibat tesis edecektir. Sivas - Erzurum hatt! üzetinde we Divrik ile Kemah arasında ya - TArkası 3 üncüde| Kayseride kömür Ve demir madeni Kayseri, (Özel aytarımız bildiri- yor) — Yerköy nahiyesinin çiçek dağında çok değerli bir demir made Bi bulunmuştur. Alman örnek top- Tağı Yerköy durağı ile çimento fab- rikasına gönderilmiştir. Ayni nahi- | yenin kuzey ve güneyindeki dağlar- da kömür madenleri bulunmuş - ur, iki italyan Vapuru Ege Denizine Gitti iki italyan vapuru Ege denizine hareket etti, Napolideki harp gemileri başka bir üne gidiyor A.A. —6 eylülde Afrika ya hareket edecek olan Aventino ve Celio rları, başka bir yönteme hareket için emir almışlardır. Ya trlara göre bu İstikamet Ege deni» sidir, Napolide toplanmış olan bü- tün harp gemileri de başka bir üsse bareket etmişlerdir. Maltada hazırlık Malta, 4 A.A. — Reuter ajansının gâyri resmi iyi bir kaynaktan öğren diğine göre, dün buraya gelen Or- mond idrografi vapurunun tayfası torpil gemilerine nakledilmiştir. Bü tün otomobil sahipleri 12 eyi önce arabaları hakkında polise ta malümat vermeye mecbur tutulmuş lardır. Tersanede çalışan altı bin kişiye sekiz gün içinde gaz masks- Arkası 3 ümcüde) ' ingiliz donanmasından bir parça ve son manevralarda İngiliz Kralı Amiralin elini sıkarken Bulgarlar Pakta Girebilir Bulgar Elçisi Yeni Bir Formül Bulunabileceğini Ümit Ediyor Bulgar Dış Bakanı Köseivanof'un Türk - Bulgar dostluğundan bahse den beyanatı ve buna Türkiye Dış Bakanı Tevfik Rüştü Arasın verdi- ği karşılık, ve bunu takiben Bulgar güzetelerinin Türkiye dostluğundan bahseden yazıları, iki memleket müna sebatında mevcut dostluğu bir kit daha artırmıştır. Daha doğrusu bu karşılıklı beyanat Balkan “paktımın akdinden ve Bulgaristanm bu pak- ta İştirak etmemesinden sonra, iki memleket münasebetlerinde bir dö nüm noktası teşkil etmektedir. Dün şehrimizde bulunmakta olan Bulgatistanın Ankara sefiri Pavli ile iki memleket münasebetleri İ son aldığı durum etrafında görüş'- ük, Pavloff ötedenberi Türkiyeyi iyi tanımış ve Türk dostu bir diple » mattır. Sorduğumuz suallere cevap vererek dedi ki: — İki memleket dış bakanınm Sofyada milştereken verdikleri be « yanata ilâve edecek bir sözüm yok- tur. İki bakan, Türk ve Bulgar müs tefekkirlerine hitap etmişlerdir. Bu işte İlk vazife gazetelere düşer. Matbuat bize yardım ederse, iki memleket arasındaki dostlu vetlendirmek için, sacfedec gayretler kolaylaşmış olacak; Beni busustaki şahsi faaliyet i bilirsiniz. Altı sene evvel de Türkiyede Bulgaristan: temsil e « lArkası $ incide) Dün izmir, Eskişehri 3 - 2, istanbul, Adanayı 9-0 Yendi Birincilik Finallerini Herkes Merakla Takip Ediyor Türkiye futbol birinciliği final maç larından ilk ikisi dün Taksim stadın. da yapıldı, Şimdiye kadar Türkiye birincilik finalleri Istanbuldan başka şehirlerde yapıldığı için, şehrimizde ük görülen bu maçlar stada bin beş yüz kadar seyirci toplamıştı. Geçen gün çekilen kur'a İzmirle Eskişehiri, Istanbula Adanayı karşı karşıya getirmiş, Samsunu da dömi- finale bırakmıştı. lArkası 7 incide