5 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

5 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

- OYLÜL 1835 PERŞEMBE Bibliyografya Türkiye Kızılay dergisi Kımlay kurumu tarafından çıkarıl - makta olan Türkiye Kızılay dergisinin yüz kırk üçüncü sayısı çıkmıştır. Dergi- nin iç kabmı Atatürk'ün genel merkezi ziyaretine ald bir fotograf süslemekte- dir. İlk sayıfalarda Atatürk'ün — genel merkezi ziyaret günü olan 18 haziranla, kurum isminin Kızılay'a çevrildiği hak - kında yazılar vardır. Genel kurul üsno- mal toplantısı zabıtları. İsmet İnönü hü- kümeti Kızılay'ın karuyucusudur, genç- Kk Kızlhaç sağlık programının moral istandardı, - Kızılay haberleri, Eskişehir'de Kızılay haftası, Amiral Grayson, gençlik Kızılay kuru - mu haberleri ve İransızca msim dergi - min bu sayısını tühlüyor. cen tlerinin Kaynak Balıkesir halkevi tarafından çıkarıl. makta olan Kaynağın son sayısı çıkmış- tır. Hava tehlikesi, eğitim ve yetiştirim, köyde ilik yaz akşamı, bulamadım, Zağ. nos paşa, Edremit ilçebayına, antikalar serisi, Arifi, Balıkesir köylerinde yapı içleri, masal, Örzyurd, çift dönüşü, köy yolları, öğretmen olacağım, Balıkesir, de yatırlar, küçük fıçı, almanca dera, gençlik sayfası derginin —bu sayısını süsleyen değerli yazılardır. Devrimci Ulu Türk Ön Lise talebelerinden Bayan — Fatma Akbaş bu isim altında ve şiir deneçle. rini toplayan bir kitap bastırmıştır. Gençliğin devrime ve yurda karşı duy. duğu arı hisleri anlatmaya çalışan kita- bm değeri'25 kuruştur. Fikir hareketler. B. Hüseyin Cahid Yalçının çıkardı- ğt bu fikir dergisinin 96 mcı tayısı da gıkmıştır. Marx ve Angels faraziyesinin tenkidi, Asyanın kurtulması, Meşruti. yet hatıraları, doğum üzerinde medeni- yetin tesiri, yeni istetik, bugünün ga. hipleri, matbuat hayatı, Guğptou'den kaçanlar, kürek cebevnemi, düşünceler, sosyoloji tetkikleri, küçük notlar der. ginin bu sayısını dolduran değerli ya- sılardır. Tavsiye ederir. Türk mühendisler birliği dergisi Türk mübendisler bitligği taralından çıkarılan derginin beşinci sayısı çılımız- tır. 2799 numarak kanunun çıkması do- hayısiyle B. Ali Çetinkaya'ya yazılmış bir yazı, Türkiye'nin elektrifikasyonu ve ehemmiyeti, temel işlerinde toprak mi - hanikinin etüdü bakkında Dr. — Feliks Man'ın konferansı, yurdda teknik İşler, ÜUrfa mezbahası, Çerkeş - Çankırı de - miryolundaki feci kaza, duyumlar, ata- let anının tayinine yarıyan nomogram, ken: üstevilerine amuden tahmil c * miş sistemlerde bozulma ve inhina, İnşa. at malremesi (atları, hava vaziyeti yazı- ları vardır. Tavsiye ederir.. Türkiye kimyagerleri mecmuası Türkiye umum kimyagerler cemi- yetinin resmi organı olan bu derginin $-6 incr sayıları çıkmıştır. Hava tehli. kesi hakkında bir yazı vardır. İstanbul DAĞINIK HABERLER : Japon sü bakanı çekildi. Tokyo, 4 (A.A.) — Sü bekanı M. Hayark, başbakana çekilimini venmiş. tir. Başbakanın bu çekilimi kabul ede- ceği kesin sayılmaktadır. Yerine, yüksek harp konseyi üyesi general Kavaşina'nın geçeceği sanılmak- tadır. Kıraliçe Axtrid için ayın Varşova, 4 (A.A.) — Belçika kıra. liçesi için bugün bir dinsel ayın yapıl- miş ve ayında cumur — başkanı ile elçi- ler ve Polonya generalları hazır bulun. muştur. POLİSTE: Ev sahiblerine tabanca çekmiş Ev sahipleri Müyesser ve Hı—_ cıya tabanca çeken ve kendilerini dövmeğe yeltenen ebecide Mustafa oğlu Mehmed polis tara fından tabancasiyle beraber yaka- lanarak tüzeye verilmiştiş Gece yarısı gürültü etmişler Gece saat bir sıralarmda Sa- manpazarı caddesinde çok sarhoş oldukları ve gürültü ettikleri gö- rülen Celâl ve Cemal adında iki kişi polis tırıhndan'tmulılt* ge nel nvımınhâııe.slım edilmiştir. RADYOLAR İSTANBUL Bayanlar için jimnastik der$ leri, Bayan Azade Tarcan Almanca ders. Dans musikisi, Plâk. Ordu saylavı Selim Su can tarafından söylev. Stüdyo orkestrası. Radyo caz ve tango orkestraları Son haberler - borsalar 'Tiyatro musikisi ————————— ——— müzesindeki eski eserleri muhafaza i. gin bir lâboratuvar başlıklı yazıda bu. nun lüzümu anlatılmaktadır. Kitaplar kısmi, örijinal çalışmalar, Giycemic Dozaj utelleri tecrübesi tatbikatı, hu- lüsalar kısımları dergiyi süslemektedir. 'Türkçe, almanca, fransızca ,ingilizce çı- kan bu dergiyi ilgililere tavsiye ederiz. İdare İç bakantık tarafından çıkarılan -bu aylık derginin temmuz 935 tarih ve 88 numaralr sayısı çıkmıştır. Resmi kısim - larda tayinler, vekâlet emrine almanlar, tekaüde sevkedilenler, haziran 935 ayı içinde takdir ve tecziye edilenler, ka nunlar, kararnameler, tamimler, mayıs sonundan temmuz başına kadar tekaüd ve yetim muamelesi bitenlerin isimleri * vardır. Resmi olmıyan kısımda idari ve adli otoriteler tefrikine aid prensibin müeyyi. deleri başlığı altında B. İbrabim Âli Erberk'in ve idarenin kazal murakabesi- ne aid sistemlerden fransır sistemi ad- İt B. Hasan Şükrü Adal'm yazıları var» dır. ilgililere tavsiye ederiz, Türkiye futhol birincilikleri Altınordu, Demirsporu 3-2, Fenerbançe Toros- sporu 9-0 yendi. İstanbul, 4 ÇALA.) — Türkiye fut- bol birincilikleri maçları bugün Tak- sim stadyomunda başlardı. İlk maçı Altınordu - Demirspor oy- padılar. Alana önce — Demirsporlular, sonra Altınordulular çıktılar. - kısa - bir törenden sonra oyun başladı. Yargıç, Şazi Tezcandı. Oyuna Demirsporlular — başladılar. İlk dakikalar oyun hep Altınordunun yarmalanında — geçmekie idi. Sekizinci dakikada bir şüt, Altınordu kalesinin gireğini yalayarak avuta gitti. Altınordulular gittikçe daha iyi oy- namağa başladılar ve on beşinci daki- kada durumda Genklik görünmeğe baş- ladı. Altınordulular hücuma geçer geç- mez, bu takıman fezd bakımından olan üsütnlüğü meyva vermeğe başladı, 18- inci dakikada sağiç Said güzel bir gol yaptı. Altınordunun üç dakika sonrğ yaptığı yeni bir göl, yargıç tarafından olsayd sayıldı. Altınorduluların ağır basmasına kar» şt Demirsporlular enerji ile karşıların- dakilere fırsat vermiyorlar. 32 inci dakikada Demirsporun sağ- açığı bir şüt çekti fakat top gene kale direğine çarparak avuta gitti. 43 üncü dakikada Altınordu sağ açığı tılı bir şötla bir göl attı. İki dakika sonra da Altınordulular 2 gol yapmış olarak bi- rinci devreyi bitiriyordu. İkinci devrede de rüzgârı arkalarına alan Demirsporlular, — durumu — düzelt- mek için çalışmağa başladılar ve Altın- ordululara tehlikeli — anlar geçiritiler. Nibayet 12 inci dakikada de bu çalış- malarının semeresini gördüler ve ilk gellerini attılar, Bundan sonra da be- raberliği kurmak için uğraşmağa koyul- dular. Netekim 16 mci dakikada Sun- gurün attığı gölle beraberlik kurulmuş oldu. Bu gölden sonra zevksizleşen oyun, beraberlikle bitti. Tüzük gereğince o. yun, birer çeyreklik iki devre daba w zatıldı ve ilk devrede Altınordu bir sa- yı daba yaptı. Demirsporun bütün gay- retleri boşa çıktı. Oyunu 3.2 Altınordu kazandı. İkinci maç. Torossporla Fenerbahçe arasında idi. Yargıç, Nuri Bazut'du. Oyuna fenerliler - başladılar, İlk on dakikalarda top ortalarda dolaştı. 12. nci dakikada Fenter ilk sayısını yaptı. Fenerliler üstünlüğü ele almışlardı. 16 ncı dakikada Niyari, bir gol fırsatı ka- çırdı. Oyun tek kale şekline dökülmüş. tü. Torossporlular yalnız - bir müdafan oyunu oynuyorlardı. Fener 29 uncu da- kikada ikinci, 34 üncü dakikada üçün- cü, 48 üncü dakikada dördüncü golü yaptı. Birinci devre böylece bitti. İkinci devrede gene oyuna fenerli- ler başladılar ve akın Torossporun ka. lesine kadar inerek, Fenerin beşinci go dü de yapılmış oldu. Otuzuncu dakika. ya kadar gevşek oynayan — fenerliler canlandılar ve biribiri arkasına yedin ci, sekizinci, dokuzuncu sayılarını yap- tılar. Oyun, $0 fenerlilerin galibiyetiy- le bitti. Maçlara cuma günü devam edilecek ve Altınord - Samsunspor takımları dö. mifinali oynryacaklardır. Bu maçı kaza- nan takım, pazar günü Fenerbhaçe ile finali oynıyacaktır. Altımcı Balkan oyunları 21, 22, 29 Eylül 985 tarihinde İstan- bulda yapılacak balkan — oyunlarının programı sırasile aşağıya yazılmıştır PstRbulda yapılacak Baljkan oyunler. için hazırlanan dört renkli kart - postal örneği BİRİNCİ GÜN: 1430 — Açılma merasimi, 15.30 — 100 metre (seçme) yunan dis- ki, vüksek atlama, 1545 — 800 metrc. 16.00 — 10000 metre koşu, 1645 — Cirit atma. 16.50 — 100 m. (final). 17.20 — 4>X400 bayrak, İKİNCİ GÜN: 1500 — 200 m. (seçme). 1520 — 400 manialı (seçme) 15.30 — Uzun atlama. 15.50 — 5000 metre, 16.00 — Serbest diak atma, 1630 — 200 m. (final). 17.00 — 400 manla (final). 17.20 — Balkan bayrak yarışı. ÜÇÜNCÜ GÜN: 15.00 — 110 manla (seçme) gülüe. atma, üç adım atlama. 1520 — 400 (seçme). 15.S0 — 1500 metre. 16.00 — Bırıkla atlama. 16.10 — Çekiç atma. 1625 — 110 mania (final), 17.00 — 400 metre (final) 17.30 — 4X100 bayrak. SAYIFA & Atletlere gümrüklerde kolaylık Bulkanlardan gelecek atlet, idareci ve gazetecilerin gümrüklerde müşkülâ- ta maruz kalmamaları için bagajlarının üÜzerlerine yapıştıracakları ctiketler fe- derasyonlara gönderilmiş ve aynı etiket tanınmak üzere hudud ve liman üklerine de birer nümune yollan- mıştır. Tribünler de bitti 21,22, 29 eylülde İstanbulda yapıla- cak altıncı balkan oyunları için hazır. lanan Kadıköyündeki Fener stadı pis- tinden sonra, tribünler de bu hafta bita Gelecek baftalarda da tribün parmaklık ve daha bazı ufak nok sanları yapıldıktan sonra mamlanmış olacaktır, Yunan devlet adamları balkan oyunlarında İstanbulda yapılacak altıncı balkan oyunları sırasında balkan atletlerini selâmlamak Üzere Atina şarbayı B. Ko- sea, yunan Kültür Bakanı ve beden eği- tim direktörünün yunan ekipi ile bera- ber İstanbula geleceği haber alınmış. tır. stad işi ta- Pul ve kartpostallar Altımcı balkan oyunları için birer ha- tıra olmak üzere hazırlanan dört ronk- M pullar hazırlanmıştır. —Kartpostallar bütün federasyonlara gönderilecek at- Tetlere dağı! ak, pullar da Türkiye- deki kibrit ve sigara paketlerine reklam olarak yapıştırılacaktır. Dünya şampiyonlarından yargıç seçilecek Orta Avrupada bulunan önemli dün. ya şampiyonlarından birinin 21, 22, 29 eylülde İstanbulda yapılacak altıncı balkan oyunlarına hareket şefi olarak getirilmesi krarlaştırılmıştır. Hüviyet kartları hazırlandı Altıncı balkan oyunlarına — gelecek balkan atlet, idareci ve gazetecilerinin İstanbulda parasız — gezebilmeleri için bazırlanan hüviyet kartları federasyon- lara gönderilmiştir. Bu kartlar aid ol- duğu federasyonlarda doldurulup onay- landıktan sonra İştanbula — gelindikte türk foderasyonuna verilecek ve burada İstanbul ilbayı tarafından mühürlenip sahiplerine tekrar geri verilecektir. Türk atletleri kampta Şimdiye kadar pist üzerninde idman yapan türk atletleri eylül birden itiba- ren kampa girmişlerdir. Balkan oyun- larına kadar bütün eylül ayı içinde din- leneceklerdir. Madalya müsabakası fatanbulda yapılacak altıncı balkan oyunlarında kazananlara verilmek Ü- zere açılan madalya müsahakaşını, de- gerli ressamlarımızdan Peşte şehrinde tahsilini Litiren B. Muhsin kazanmış- tır, Tefrika: 21 ULUS'un romanı: Levis ve İren Yazan : Pol MORAN Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR — Franko - Afrikenin bu işle ne ilgisi var? Ben sizden bahsediyorum. Bu işte siz, sosyeteye başvurmaksızın, kendi başınıza hareket etmediniz mi? Bunu bilmedim mi sanıyorsunuz? Siz, belki benim de yapabile- ceğim gibi, gürurunuza kapılarak iş gördü- nüz, Güçlükler büyüdükçe — buna yardım ettiğimi inkâr etmem — kendinizin ve dost- larınızın paralarınız azalıyordu; işlerin dü- zelmekte olduğunu umduğunuz sıralarda bile bir çok paralar ödemek lâzım geliyor- du. Öyle zamanlar olur ki bir çok kişilere karşı bir kişinin çarpışması imkânsızlaşır, değil mi? Size kapital verenlere baş vurabi- Jeceğinizi bilmez değildim. Fakat düşün- onları, kötüleşmekte olan bir işe so- kacağınıza o işi Jacaksmız, yanılmış mıyım? Levis, gözleri yerde, düşünüyordu. Hid- detli: — Hayır, dedi, yanılmamışsınız. Sustular. Sonra Levis: N — Sizinle işi olmak eyi değil, dedi, siz, neden kadın değilsiniz? v İren'in yüzü birdenbire penbeleşti, BÖZ- leri yaşardı, dudakları büküldü. Levis onu yaralamış olduğunu sezdi, kinleşti, — Keder yüreğinizde mi? Yoksa yalnız gözlerinizsde mi? Kusuruma bakmayımız. Ben sadece, sizden şunları sormak istiyo! dum: siz niçin, konuşmadan önce düşün! yorsunuz? —Neden — gülümsemiyorsunuz. Kendinizden bahsedilirken gözlerinizin be- bekleri niçin zevkten genişlemiyor? Neden hep başkalarının yaptıklarını düşünüyor- sunuz ? Z İren'in zihni hep ilk cümle ile uğraşı- yordu. — Hiç de böyle değil. Al2y etmeyiniz. Benim niçin kadın sormakla ne demek istiyordunuz? Muvazeneli olduğum- dan mı böyle diyorsunuz? Bu bendeki tabii sa- brrakmağı daha doğru bu- | bir muvazenedir. — Bendeki de öyle. Bir damlasını bile dökmeden elimde dolu bir bardak su ile karanlıkta dolaşabilirim. — Eğlenmeyiniz. — Cidaf işler gördükten sonra biraz”da şakalaşmamalı mi? — Yenilişime mı görmek istersiniz? a — Siz kedi gibi hep dört ayak Üzerine düşüyorsunuz. Ben fantezi yapanlardan hoşlanmam. — Ben de çok doğru olanlardan.. — Böytlece sahaha kadar konuşabiliriz. Saat ikiye geldi. Halbuki Solon amca, ye- meğe geç kalmırsa kızginliktan kabina sığmaz, — Ayrılmadan önce son bir şey sormak isterdim: aramızda başka bir his yok, de- ğil mi? İren omuzlarını silkerek: — Daha ne! dedi. — Benim duygum da bü idi. kızdığımı reği çarpmadan, sükünü eksil- vis'den ayrıldı. Esmer ve düzgün yüzü, çıkaıtısız kalçaları, ayak bileklerine yapışan çorapları, göğsünün ancak sivriltti- Zi yün gömleği ve rüzgârdan uçan boyun at- kası ile yürüyüp gitti. Fakat,madenlerin alım ve satımı hakkın daki imzalı kâğıd Site'deki kasasında duri- yordu. Levis onun Lankaster Geyt'i geçti; akaju masalar, gümüş kutularla süslü bir sütçü dükkânına girdiğini gördü. Levis aç değildi. Yeşil şimşir fidanları sayesinde sa- rayın penbe tuğlalı mimarisini ilerilere doğ- Tu uzatıp götüren ve kıstan dolayı çıplaklaş- mamış olan gekizinçi Hanri bahçesine doğ- ru yürüdü. Ve orada, glisinlerle çenberlen- | miş bu çiçekli çekilgede Levis, bir karata- vukla başbaşa kaldı. " Herşey onu yaşamağa teşvik ediyordu. Güneş gök yüzünde, Sicilyadaki gibi, parlı- yordu. K bir işten kurtulmuştu. Birdenbire bir bulut gecti. Yüreğindeki sakinlik kalmadı. Levis, hergeyi olduğu zibi görmeğe basladığını hissetti, Alın yazısı, sanki iyice çizilmiş, önünde duruyordu. — O yanımda olmayınca hersey nası! so- ğuyuveriyor - dedi - Ne can sıkıntısı! İren onun için, bir hakikat gihi, ortaya cıks | mıştı. İlk gördüğü zamşn onunla evlenmek | istediğini söyliyeceğini anledı. (Sonu vwer)