8 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

8 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

SOT1 ON ALTINCI YIL. No: UÜzüm ve incir işi Ulusal bankalarımızın finanse edeceği kurum çalışmaya başlıyor Kuru üzümler her yıl daha top- lanmadan önce İzmir tecimerleri tarafından yabancı — piyasalara alivre suretiyle satılmaktadır. Bu satışlar üretmenlerimiz için şüp hesiz çok faydalı olmaktadır. Fa- kat tecimerler karşılarında kuv - vetli üretmen kurumları bulama - dıkları için bundan kendi hesab - larına faydalanarak üzüm fiatla- rını alabildiklerine kırmaktadır - lar. Bu arada dünya üzüm rekol- tesini ve cihan üzüm yoğaltımını hiç gözönünde bulundurmamak - tadırlar. Dış piyasalardaki önür - deşlerimiz de bu durum karşısın - da fiatları kırmak zorunda kalı - yorlar. Birkaç yıldanberi süren bu hal son yıl içinde en keskin dev- reyi bulmuştur. Bu yıl yapılan alivre satışların üretmenlerin mal olma fFiatların - dan daha aşağı olduğu kesin ola- rak söylenebilir. Üretmenin ve bu- na dilmaç olan türk basınının hay- kırısına değer veren Ekonomi Ba- kanlığı ve bu işlerle uğraşan Türkofis üzüm işini yakından ve büyük bir ilgi ile kovalamıştır. Arsıulusal İzmir panayırının açılma töreni dolayısiyle İzmir'e giden Ekonomi Bakanımız B. Ce - lal Bayar orada acele tedbirler düşündü. Türkofis Başkanı B Mecdet Alkin ve danışmanlardan B. Zeki Doğanoğlu da bulunduğu halde İzmir kuru meyva çıkatçılar birliği üyelerini topladı ve dışarı- gönderilecek ofertorlar saptan- dı. Yani üzümlerin 7 numaralısı 12 ve 11 sumaralısı da 20 kuruş- tan aşağı atılmıyacaktı. Bu dış piyasalare » duyulunca — oralarda da müsbet etkisini göstermiş ve hemen siparişler verilmeğe baş - lanmıştır. Çünkü dış viyasa firma- ları fiatların kararsızlığından şi - kâyetçi idiler ve bu yüzden sipa- rişlerini veremiyorlardı. İç piyasa- yı düzenlemek için yapılan ve ya- pılacak olanları B. Celal Bayar'ın ajansa vermiş olduğu diyevden öğrenmiş bulunuyoruz. Tarım ve İş Bankaları önemli bir kurum meydana getirmişlerdir. Bu örııh asığ peşinde koşmaktan çok piya- sada nazım rolünü yapacaktır. Ekonomi Bakanlığı iç tecim genel direktörü B. İsmail Hakkı Verel iki ulusal bankamızın birleşmesi- le meydana gelen kurumun direk- törlüğüne atanmıştır. Bu kurum pek yakımda çalışmağa başlıya - caktır. Bu haber İzmir piyasasın- da duyulur duyulmaz düşmekte olan üzüm fiatları yükselmiştir. Dün Ekonomi Bakanlığına gelen telgraflardan Gümrük ve Tekitler Bakanlığı hesabına da üzüm sa - tın alınmağa başlandığı öğrenil - miştir. Tekitler için ilk partide alınan üzüm 400 çuvaldır. Fiat - larda kaydedilen yükseliş 20 pa - radır. Daha da yükseleceği kuv - vetle umulmaktadır. Bundan baş- ka üretmenlerin mallarını azar azar piyasaya çıkarmaları için de İzmir İlbaylığı ilgililere bir ge - nelge göndermiştir. Ulusal ürünlerimizden memle- kete en çok para getiren ve binler- ce ayleyi geçindiren üzüm işi ulu- sal bir dava olarak ele alındıktan sonra kısa bir zamanda böylece ' başarılmıştır. | Adımız, antlımızdır. Tlınan tedbirlerden sonra üzüm 8. EYLÜL 1935 PAZAR fiatları yükseldi — B. Musolini konsey kararını verinciye kadar harb etmiyecek — Eko - nomi Bakanlığı Kayseri kombinasının açılışına bütün saylavları çağırdı. Her yerde 5 kuruş | Kayseri kombinası ayın onaltısında büyük törenle açılacak Beşler komitesi, iki taraftan da barışçıllık istedi Korsey dağılmadan harb olmıyacak Papa italyan isteklerinin barış yoluyla yerine getirilmesini istedi. — Malta- nın etrafına tel örgüler çekiliyor. - Durum hâlâ karanlıktır Cenevre, 7 (A.A.) — Röyter bildiriyor: İnanılır kaynaklardan öğrenildiğine göre B. Musolini İtalya'nın Cenevre — görüşmeleri sürdüğü sürece harb yapmıya- cağı hakkında inanca vermiştir. ... Paris, 7 (A.A.) — Romadan Entransijan gazetesine — bildiri- liyor: Yetkili çevenler, B. Musoli. ni ve B. Laval'in de katılmasiyle kuzay İtalya'sında üç taraflı bir —e ermeama Deniz yolları bilet- leri ucuzlatıldı Halk biletleri, trenlerde olduğu gibi denizyolları- nın da taşımını artıracaktır. Denizyolları işletme yönetge si ve vapurculuk sosyetesi dört ay önce gidiş geliş biletler üzerinde ©ç 20 tenzilâtlı biletler yapmışlar dı. Bunların müddetleri birer ay - lıktı. Dört aylık deneçlere göre bakarak Ekonomi Bakanlığı bu biletlere halka daha kolay gelecek bir şekil vermiştir. Önce bu biletlerin yürürlüğü bir aydan 45 güne çıkarılmıştır. Sonra şimdiye kadar bilet hangi vapur yönetgesinden alınmışsa ©o yönetgenin vapuriyle geri dönüle- biliyordu. Şimdi bunun da önüne geçilmiştir. Biletler her iki yönet- genin vapurlarında da yolculuk hakkını vermektedir. Bundan baş ka bilet alanlar 45 gün içinde dö - nemezlerse yapılan 7; 20 tenzi - latı ödeyerek biletten altı ay fay - dalanacaklardır. (Sonu 5 inei sayfada) ae lt de d e AAA e BAA 20 İLKTEŞRİN- PAZAR Gevel nüfus sayımı Bugünkü nüfusumuzun sayısını, vasıflarını bilmek sıtacak, onları karşılamanın çarelerini öğretecektir. ! devlet ve ulusa yarınki ihtiyaçlarımızın neler olacağını ta- İstatistik Umum Müdürlüğü Başvekâlet konferans ihtimalinden bahset - mektedirler. Sir Hor'un Cenevre'ye hare keti bu konferansın toplanması için bir kanıt sayılmaktadır. "Kundakçı üfaiyeler,, Roma, 7 (ALA.) — İstefani ajansından: Curnale Ditalya ga - zetesi, Margat' - ta kabul eltik - leri bir kııırdı, İtalya, habeşis - tandaki — kına - vında devam & derse, bu memle kete karşı kayıt- SIZ şartsız savaş açılmasını - ileri süren Tredün - yonlar köngresi retnsebe A Törarmam gea dakçi — atfaive, — YS """ 49E diye vasıflandı- » PT"Y; ;ınr rarak diyor ki: : K S “ İşte şimdiye kadar her taraf- ta kime karşı olursa olsun - sa: şın kötülüğünü öğüdde bulunan iş- çi partisinden olanlar soğuk kan- lılıkla yeni bir mitralyöz ve top fırtınası koparmaya hazır bulunu- yorlar. Afrika'daki küçük saman ateşini söndürmeye çağrılmış olan bu üyeler, korkunç alevlerle bir Japonların hapis ettiği sovyet _vurddıışları Tokyo, 7 (ALA.) Royter ajansı bildiriyor: Sovyet Büyük Elçisi B. Jurenev, Sovyet — yurd - daşlarının Mançukuo — hükümeti tarafından bapsedilmelerini japon dış bakanlığında - protesto etmiş ve bunların hemen özgür bırakıl- malarını u»lımışkır B. Hirota'nın bu protestoyu ka- bul etmiyerek B. Jurenev'e bunun oru! yapılması n tavsiye ettiği ıöylenınekıodıı Yunanistanda rejim ve general Kondilis Atina, 7 (A.A.) — B. Kondilis, rejim meselesinin kotarılmasını hızlaştırmaya yarıyacak bir kar - gaşalık hareketi olduğu söylentisi hakkında kendisine sorulan bir soruya, bu haberin baştan başa uydurma olduğu cevabını vermis- tir dünya yangını ateşlemek için pet- rol sıkıyorlar. İtalya dölenli kal - makta ve hiç bir şeyden korkma- maktadır. İtalya'nın habeş işi, bir dünya anlaşmazlığı davası haline geldi. Bu davada dünyanın ve o nun türesinin iki ayrı görüşü yoktur. Bugün ve yarın uluslar arasında barış bu davanın höüline bağlıdır. (€ Sanu 8. inci sayfada) Ekonomi Bakanlığı bütün saylavlarımızı törene çağırıyor Ekonomi Bakanlığından: “ 16 eylül pazartesi günü yeni kurulan Kayseri pamuklu mensu - cat fabrikasının açılma töreni ya- pılacaktır. Buraya bütün sayın saylavlar davetlidir. Bu törene şe- ref vermeleri bilhassa rica olunur. Ancak Kamutayın tatil olması münasebetiyle adresleri bilinme « diğinden ayrı ayrı çağrı gönderil- memiştir. Törende hazır bulunmak isti yen sayın saylavların nereden il - tihak edeceklerini behemehal 10 eylüâl salı akşamına kadar Anka « rada Sümer Bank genel direktör « lüğüne bildirmeleri rica olunur.., Yoldan: Bükreş'in parkları Romanya'ya giden arkudaşımızdan Bu mektubumu Bükreş'te “Ca- rol,, parkının gazinosunda yazıyo- vam. Karşımda, şu resmini gördü- ğünüz minareli görey var. yi güzelleştirmekte eşsiz bir sahibi olan Fotoğraf, burada tabi- atin kendinde topladığı güzellik ında âciz kalmış... Salkım ler, şimdiye kadar gördükle- rimin en güzelleri, göl büyüklü - ğgünde olan havuzun sularına bir ışık ve renk fıskıyesi halinde akı - yorlar. Ağacın birez özenle ne ka- dar güzelleşebi leceğini ve do l kunduğu her şe- yi, sihirli bir el gibi, ne kadar güzelleştirebile - ceğini — burada daha iyi anlıyo- rum, Altında balık. Tarın ve üstünde kuğuların, — yal, mnız gözlerimizi okşamak için ya ratılmışlar — gibi dolaştıkları, çep çevre ağaç ve çiçekle örülü ha- vuz üzerindeki beyaz — duvarlı, kırmızı kiremid- li cami, sularda uzun gölgesi tit- reşen minaresiy- le bu güzel de- kora ayrı bir gü- zellik — katıyor. Bütün balkan u- lasları içinde ulusçuluk — bağı - mazlığına en az kapılanı olan ra- menler parklarının güzelliğine bi- Yukarda Çeşmeci bahçesinte gazimsıran vr Karol parkında cami ve şato. raz daha pitoresk katmak için, komşularında türk - eserlerinin en güzel örnekleri yıkıldığı bir sıra- da, buraya yalnız süs olsun diye bu güzel camiyi yapmaktan çelün- memişler. Carol parkı, hakikaten eşleri için örnek olacak bir özenle bakıl- mış ve hazırlanmış. Çok büyük o- lan parkın ortasında bizim Kara- deniz havuzunun beş altı misli bü- yüklükte, birçok girintileri, çıkın- tılarla uzayan, üzerinde zarif luın dÜ » aşagıca rüler bulunan bir havuz var. Öte- ye beriye eski romen köşk ve şato- (Sonu 2. inci sayıfada)