10 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 EYLÜL 1935 SALı : 'ULUS SAYIFA ! Londrada türk tecim , odası açılacak Londrada tanınmış büyük ku- rumlar Türkiye ile olan münase- betlerini — genişletebilmek için, kendilerini Türkiye ekonomik du- rumu hakkında devamlı şekilde aydınlatabilecek ve münasebetle- rinin derinleşmesinde kendilerine yardım edebilecek, merkezi Lon- drada olmak üzere bir türk - ingi- fiz tecim odası kurulmasını bü- yük elçiliğimizden dilemişlerdir. Büyük elçilik bunu Ekonomi ba- kanlığına bildirmiştir. Bakanlık dileği iyi karşılamış ve yerine ge- tirilmesi için lüzum görülen ince- lemelere başlamıştır. Türk Tarihi Araştırma Kurumunun güzel bir başarısı İstanbul, 9 (A.A.) — Türk ta- rihi araştırma kurumu, 15.16 ıncı asırda yetişmiş büyük türk coğra- fiyacısı Piri Reisin iki önemli ese- ri olan Amerika haritası ile “Ki- tabı Bahriye,, adlı büyük coğrafi eserini devlet basımevinde aslının aynı olarak çok güzel bir şekilde bastırmıştır. Piri Reis haritası bilinen Ame- rika haritalarının en eskisidir. Bu harita 1513 yılında yapılmıştır ki, Kristof Kolombun Amerikayı bu- luşundan pek az bir zaman sonra- dir. Harita, orijinal ve çok kıymet- KH bir eserdir. Şimdiye kadar ilim dünyasının gözünden uzâak kalan bu haritayı orijinalinin aynı olarak basmak suretile türk tarihi araş- tırma kurumu ilme büyük hizmet etmiş oluyor. “Kitabı Bahriye,, ise, gene Pi- (i Reis tarafından yazilmiş Akde- niz hakkında coğrafi ve çok önem- li bir eserdir. Bu eser kısmen vak- tiyle profesör Kahle tarafından neşredilmiş ise de türk tarihi araş- tırma kurumunüun neşrettiği nüs- ha daha mükemmel olan Ayasof- ya nüshasıdır, “Kitabı bahriye,, de büyük bir özenle faksimiyle ola- rak, devlet matbaasında hasılmış- tır. Nazilli fabrikası direktörü Ankarada Nazilli fabrikası direktörü B. Fazlı Turga fabrikanın montaj iş- , leri neticesine kadar Ankarada ça- hşacaktır. RADYOLAR ANKARA 19.30 . Çocuk saati 1940 . Muziki; Mozart: Rondo Sechubert: Moment musical Beethöven: Rondino Necdet Remzi: Keman Ulvi Cemal: Piyano 20. —- Yurd içinde gezi 20,10 - Musiki Weber: Schafers Klage Sehumann: Liebesgarten Ulvi Cemal: Piyano Necdet Remzi: Keman Edip Sezen: Viyolonsel 20.30 . Plâk konseri 20.50 . Haberler İSTANBUL Almanca ders. Orkestra müsikitl i Ege caz. Konferans. Stüdyo ötkestrası, Radyo caz ve * — >orkastralârı Sön haberle» salar, Şehir tiyatı rtistlkerinden 1. Galip Accan. konuşuüyor. —- “Plâk neşriyatı. ğ a — İÇ HABERLER İSTANBUL TELEFONLARI - Yasak bölgeden geçerken - yakalananlar İstanbul, 9 — İstanbuldan Kay: seriye ötomobille gitmek için yola çıkan Kayseri amerikan koleji di- rektörü Vilson'la Üsküdar ameri- kan kız köleji öğretmenlerinden bir amerikalı izinsiz yasak bölge- den geçerken yakalanmışlardır. B. Fahreddin Kerim k döndü İstanbul, 9 — Moskovada top- lanan arsrulusal fizyoloji konfe- ransına giden B, Fahreddin Ke- rim İstanbula döndü. Yüksek deniz tecim okuluna girenler İstanbul, 9 — Yüksek deniz te- cim okulunun, kaptan - makinst kısmı smaçlarına bü yıl 180 talebe girdi. Sonuç daha belli değildir. İstanbul kabzımalları cemiyeti İstanbul, 9 — İstanbul kabzı- malları bugün toplanıp çekilen yö- netim kurullarının yerine yenisini seçeceklerdi. Uray bu seçimi ve kabzımallar kurumunu tanımama- ğa karar verdiği ve bu kararını kabzımallara bildirdiği için seçim yapılmamıştır. Yalovanın plânı İstanbul, 9 — B. Prost Yalova için hazırladığı plâni Akaya gön- derdi. Plân Ekonomi Bakanlığı onayladıktan sonra yeritilecektir. Bir tren kazası, 2 ölü, 3 yaralı İstanbul, 9 — Buraya gelen ha- berlere göre pazar sabahı 10,10 da Haydarpaşadan kalkan, Konya ti- reni Arifiyede makasın açılmama- sı yüzünden istasyondaki vagon- ların üzerine bindirmiştir. Çarpış- mada iki vagon yoldan çıkarak devrilmiş, 2 kişi ölmüş, 3 kişi ya- ralanmıştır. Bu yüzden Ankara treni bu sabah İstanbula 3 saat geç kalmıştır. İstanbul - turizm yolu konferansı toplamıyor Budapeşte, 9 (A.A.) — Tasar. lanan Londra - Duvr - Kale - Brüksel - Polonya - Frankfurt - Nu- renberg - Linz - Budapeste - Bel . grad - Sofya - Edirne - İstanbul eotostrad yolunun geçtiği uluslar arasında yarın burada bir kongre toplanmaktadır. Kongre, macar parlamentosu binasında macar te- cim bakanı tarafından açılacaktır. Kızilsalipler arsıulusal sosye- tesi ile arsıllusal turizm birliği de kongreye katılmaktadır. Av mevsiminin başlan - gicmi kutlamak için Halkevi avcı grüpu üyeleri dünkü pazar günü av mevsiminin başlamasını kutlamak için bir bay- ram yapmışlar ve 100 kadar avcı halkevi yönetim kurulu üyelerile birlikte Beynam ormanlarına git- mişlerdir. Saat altıda halkevinde toplanan avcılar biraz sonra oto- büslerle yola çıkmışlar ve avcılar yolda gurp grup avlanacakları yer: lere inmişlerdir. Saat 12 ye kadar süren avlamadan sonra bütün av; cılar ormandaki bayram - yerinde toplanmışlar ve avcı arkadaşların attıkları üç el silahla bayrak çe- kilmiştir. Çok büyük eğlencelerle yeniden öğle yemeğinden sonra bir daha ava çıkılmış ve yüzlerce keklik ve tavşanla bir dane tilki vurulmuştur. Akşam üzeri toplan- ti yerinde ulusal havalar çalınmış, oyunlar oynanmış ve geç vakit An- karaya dönülmüştür. Kocasına eroin götürürken İstanbül, 9 — Kocası Kâmile eroin götürürken yakalanan Z'-an adında bir kadın sekiz ay hapis ce- zası giydi. İzmirde deprem İzmir, $ ÇAZA.) — Dün sabah saat dörde on kala şiddetli fakat “devamsız bir teprem olmuştur. Bu tepremi biribiri ardı - sıra üç hafif teprem daha- takip etmiştir. Hiç bir zarar olmamığtır. B.İ. Hakkı Veral Ege bölgesinde üzüm ve incir satışını korumak üzere Ekonomi bakanlığının girisimi ile iki milli bankamız tarafından kurulacak sosyete başına iç tecim genel di- rektörü B. İsmail Hakkı Veralın atandığını haber vermiştik. B. Ve- ral uzun zaman İzmirde tecim ©- dası baş sekreterliği ve tarım ban- kası direktörlüğü ile temasta bu- lunmuş ve o bölgede ulusal ürün- lerimizin çıkat işlerile yakından ilgilenmişti. Hele kredi koopera- tiflerinin kuruluşunda çok emeği vardır. İlk örgütü kuranlardandır. Geçen haziranda Tarım bankası muamelât genel direktörü iken iç tecim genel direktörlüğüne geç- mişti. B. İsmail Hakkı Verala ye- ni işinde de başarılar dileriz. » Haber aldığımıza göre sosye- tenin merkezi İzmir olacak, tarım ve is bankaları bu isin icabı kadar kapital ile sösyeteve katılacaklar der. Ufak bir örgüt yapıldıktan sonra sosyete ön güne kadar işe başlamıs bulunacaktır. Van gölü işletmesi inceleniyor Ekonomi bakanlığı deniz taşt- tı genel direktörü B. Ayet Altuğ Wan gölü işletmesi hakkında ince- lemeler yapmak Üzere yarından sonra Vana gidecektir. B. Saffet doğu illerine gidiyor Ekonomi Bakanlığı endüstri genel direktörlüğü küçük sanatlar direktörü B. Saffet Koray üçüncü genel ispekter B. Tahsin Ozerin bölgesinde yapacağı ilk inceleme gezisine Ekonomi Bakanlığı adı- na katılacaktır İstanbul gazetelerinin başyazıları T ı N da * Avrupa mu - sa ve İtalya,, başlıklı başyazısında Ah- med Şükrü Esmer diyor ki: “Pransa ile İtalya'nın kânunusani mülâkatında bir itilâfa varmış bulunma- ları çok muhtemeldir. Fransanın İtalya ile küçük itilâf arasında bir köprü rolü- İZAMAN nü yapması da pekâlâ mümkündür. Ha- beşistan meselesinde yaptığı yardımlara karşılık olmak üzere İtalya'nın fransız ve Küçük İtilâf noktal nazarına uyma- ya muvafakat etmesi beklenir. Fakat kombinezon orada kalıyor, Acaba Pran- sa Küçük Antant ile İtalya arasında bir köprü rolünü yaptığı gibi, İtalya Ja Macaristan ve Avusturya ile Küçük An- tant arasında bir köprü rolünü yapahi Tecek mi? . Bir dakika için Macaristan'n — da Fransa, İtalya ve Küçük İtilâf kombine- zonu içine alındığı farzedilse bile orta Av rupa statükosunun korunmasına Alman- yanın iltihak etmiyeceği şüiphesizdir. Bunun içindir ki, İtalya - Framsa a>taş- ması, Âvrupanın bir taraftan memnun olmıyanlar, diğer taraftan da — atatüko aleyhtarı olmak üzere iki zümreye ay- Tlmasına mani olmamıştır.., cumı de * Türk inkıla- bimi dünyaya tu « artmak için filimden istifade,, başlıklı yazısında Bay Abidin Daver diyor ki: * Yaptığımız fevkalbeşer gayreti. Atatürk'ün Türkiyesini âleme tanıt - mak, yaptığımız inkılâb kadar, lüzumlu bir şeydir. Aynı zamanda işte görüyor - Dİşbiz KM sunuz ki, mukabil propaganda, meder! vazenesinden Fran| varlığımız için, bazan böyle müdafaa meselesi bile olmaktadır. Filim gibi bilhatsa halk kütleleri üze- rinde çok mücssir olan bir vasıtadan iş tifade ederek kendimize propaganda vanmak bovynumuza horç olmuştur ., da “ Almanya ne yapıyor ,, başlıklı başyazıda deniliyor ki: “fealyanların babeşi fetemek hulya siyle ordülar hüzirladığı, İngilterenin Hindistan yolunu Muhafaza edeceğim di. ye Malta'yı tahkime başladığı, (ransız- Jarın da bu iki söz dinlemez ve anlamaz arkadaşı üyüstürücağım diye ne yapa- cağını şaşırdığı bu günlerde ise, alman. Tarmm bütün küvveti bazuya vererek si - lahlandıklarını tahmnin güç değildir. Pırsattan istilade bu hazırlıklar o de receyi de bulacaktır ki, fransızlar, habeş işini italyanlarla ingilizler arasında iyi kötü pamuk ipliği ile bağlamaya mu - vaffak olup da başlarını çevirdikleri va- kit mutlak müthiş bir Almanya ve gemi azıya almış daha müthiş bir — Hitler'le toz-dasacaklardır.., da Bay Asım Üs, KURUN — 5,7 40 0 likli yazısrada diyor ki: * İtülya - habeş davası Cenevre'de bugün müzakere edilecektir. Bu müza: kerede beş-devlet mümessillerinden se - gçilen kömitenin kazarı tetkik olunacak- tır. Dünkü telgraflara bakılırsa, — beşler ; komitesinin kararı şöyle olacaktır 1 İtalyanlara, Habeşistan üzerinde İn- gilterenin Irak üzerinde haiz olduğu mandaya benzer bir egemenlik veri' eki. Fâkat böyle bir formülü - İtalya'nın kabul edeceği çok şüphelidir. Şu halde netice nereye - varacaktır? Her vakit olduğu gibi, uluslar kurumu iki tarafı uzlaştırmakta aciz kalacak, bun dan sonca İtalya fi harb hareketlerine başlarsa İngiltere de yarınki menfaatle- rini korumak için “Tsana,, gölü bavalisi- ni kendi İşgali altına alacak. - Şimdiki halde italyan - habes — meselesinin son safhası budur.., Yanda res- mini gördüğü nüz ve Afyon- karahisarda B. Turan - İbrahi- min kızı olan sevimli yavru, Türkiye İş ban. kasının kumba- ra çekilişinde 2000 liralık bü- yük — mükâfatı kazanınıştır. Ekonomi Bakanlığınca kabul edilen sayaç ve yaraçlaı Ekanomi bakanlığından : “Bugünün ekonemik ve teknik ge- rekliklerine uygun olmadıklarından « y dığ Ülkelere çıkarılmak ergesiyle-özen. sir ve kontrolsuz yapılmış olmaları yü. zünden yapıldıkları ülkelerde satılmı- yan aşağı malların bundan böyle ülke. mizde sürülmesinin önüne geçilmek &- zere Ekonomi bakanlığı, Slçitler rtüzü: ğünün otuzuncu madldesinı ve buna da- yanarak resmiğ gazete ile de basılasış a. Tan öğreneklere göre elektrik, havagazı ve su sayaçlariyle ölçü yaraçlarının va taksimetrelerin tip ve sistemlerinin o. maylanmaşt işlerini önemti bir 1Ş olarak yürütmektedir. Ölçüler kanununun yü. kümsel olara'r yeritilmeğe 1934 yılındanberi bir çok tanınmış ya- duyru firmalar ekenomi bakanlığına ai vurarak Türkiyede satmak - istedikleri bu gibi sayaç ve yaraçların Up ve wis- temlerini onaylarınışlardır. Ekoenomi bakanlığı ölçüler ve ayar - direktörlü, Güride tip ve sistemi onaylanmış ölçü * yaraçlardan alınan örneklerle kurulmuş olan kolleksiyon herkes? açık bulundu. rulmaktadır. Bundan böyle tip ve sıs. temleri onaylarıan seyaç ve yaraçlarna Tistesi resmiğ gazete ile bilitilecektir, Bunların listelerle istenilen her tür!tü aydınlatıcı bilgi ve belgeler Ankarada Glçüler ve ayar direkörlüğünden ve merkezleri İstanbul, İzmir, Samsun ve Mersinde bulunan bölge ölçüler ve ayar baş tspekterliklerinden alınabilir. Gümrüklerde güclüklerle — varşılaş. maümak ve zarara uğramamak için dış Ülkelecden #lektrik. bavagarı ve su a. yaç ve ölçü yaraçlarıyle taksimetre ge- tirmek İstiven Satıcrların wayaç ve yaz raçlacının tip ve sisemlerai — rüzlük ve örneklerine göre önceden ekeram' ba, kanlığına snaylatmalacı ve alıcıların vi. parişlerinde tip ve siftemleri' onaylatı!. mış sayaç ve Ölçü yaraçları verilmesin şart koşmaları tavsiye munur,, başlandığı — Emdık işi de ele alımacak — Son haftalarda fındık fiatları suni şekilde düşürülmekte oldu- ğundan Ekonomi Bakanlığı ilgi« Hleri Ankaraya toplayarak durlu- ğunu sağlamak - tedbirlerini ko- nuşmağa karar vermiştir. Üzüm satışı artıyor İzmirdeki üzüm — çıkatçıların- dan bazılacı türkofisçe saptanan en az fiatlardan sonra siparişlerin * arkası kesildiğini şikâyet etmiş- 'erdi. Yapılan gerçin #onucunda Hamburgda üzüm sipgrişlerinin durmadan arttığı ve önürdeş mem- leketlerin daha ucuza mal vermek istedikleri hakkındaki iddianın doğru olmadığı anlaşılmıs'gr. İzmit kadınlarının alacağı uçak İzmit, 9 ÇA.A.) — Kendi adla- — rına bir uçak almaya karar ver n kadımlarımız akşam hava kurumu için uray parkında bir uçak gecesi hazırlamışlardır. Eğlence çok ka- labalık ve güzel olmuş sabahın | — kisine kadar devam etmiştir