10 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

10 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

10 EYLUL 1935 SALI Uçman Zandberg için Dün süel bir tören yapıldı ve ceset bir uçakla Holandaya gönderildi (Başı I. inci sayıfada) piye, Dış Bakanlığı adıma bir oruntak, Ankara'da bulunan bütün sücl ve sivil uçmanlarımız ve yüzlerce halk, bir bö - Kik asker, 50 polis, 25 inzıbat işyarı bu- cek mi,, dediğini imkânsızı yenmek pe - şinde kahramanca ölen Baron Fon Zand.- berg'in türk havacılığı tarafından — hiç bir zaman unutulmıyacağını ve yüksek- uçuculuk değeriyle daima saygı ile anı Bir manga asker havaya silâh atarak ölüyü selâmlıyor. Saat dokuvda, Nümüne Hhastayur - dunda bulunan ölüyü Subay uçmanları- mız bahçeye çıkarmış ve tabutu bahçe - Jeri arasma konmuş bir masa - üzerine yerleştirmişlerdir. Törtene, Bay Hoşpiye'nin bir söyle viyle başlandı; Bay söylevde, yurddaşıma karşı — gösterilen Hoşpiye — verdiği tandan ilgiye karşı teşekkür ettikten sonra, bir Holanda subayı olan Baron Fon Zandberg'in uçakçılığa karşı duy - duğu yüksek sevgiyi ve uçınanın mezi - yetlerini saymış ve ölünün rubunun din- Tenmesi dileğiyle sözünü kes: Bay Hoşpiye'den sonra, Sü Bakanlığı Hava Fen danışmanı olan Holandalı Mühendis Bay Stefan, bir söylev — ver miştir. Bay Stefan, çok Bi uçmanın yüksek de tan sonra, önün ödev duygüsu ve kesiz akından tanıd rlerini anlattık. bir başarı isteğiyle, yapmaması lâ len şeylere atılmış olduğunu ve bu su retle de uçağını parçalamış ve kendinmi leda etmekten korkmamız olduğunu söy- Jemiştir. Ve havacılığa karşı olan derin sev gisi ile havacılığın iyiliği için, bava yö- Tuzda ölmüş olduğunu gü mız yüzbaşı Alaeddin'i saygı ile anarak aynı günde, Holanda ve türk ucakçılığı ve uluslarının sızılarını ortaklaşmış ol - söyliyerek - bir önce İzmir'de düşen sayın uçmanı duklarını söyledi.. Türk ulusunun ve ordusunun, değer- W yurddaşına karşı gösterdiği ilgi ve sevgiye karşı şükranlarımı sundu.. Kur - may hava danışmanı albay Mecid Baron Bay Stefan'dan sonra, Genel Fon Zandberg'in, Ankarada yaptığı uçuş- larda göstermiş olduğu yüksek ustalığa ve atılganlığa hayranıık duyulmuş oldu Bunu ve uçmanın yaptığı hareketlerde *“seaba teknik bunlara müsaade ede - Ve “Sizi, sayın Holanda uçmanı Ba- ron Fon Zandberg'i son bir defa selâma ve bir dakika süküta davet ederim, di- yerek sözünü bitirdi.. Bundan sonra uçmanlarımız taraf; dan taşınan tabut, ölü otomobiline türülmüş ve alay Samanpazarına doğru harekete geçmiştir. Büyük bir kalabalığın iştirak alay, Samanpazarı, Anafartalar, Ulusu! ettiği Egemenlik meydanı, İstasyon cadıdesi yoliyle Kamutay bahçesinin önüne gel miş ve oradan, süel ve polis kıtalarımız- la törende bulunan otomabil ve kaptı - kaçtılarla uçak alanmna gitmişlerdir. Birkaç yüz. ötemobilin — topland- &, Uçak Alanında Holandadan gelmiş.. üç motörlü bir uçak, genç yaşında kendini hava uğruna vermiş uçmanı anayurdu - na götürmek üzere bekliyordu.. Uçmanlarımız ölüyü uçağa yüklrdi ler ve türk ordusu, türk Hava Kuru « mu, türk Yedek uçmanları ile daha bir çök - kurullar tarafından — gönderilmiş olan önbeş yirmi yük çelenk tabutun ayağına yerleğtizildi, bu sırada uçak, harekete hazırlanmış, motörlerini çalış - tırmıştı. Bir manga asker, zavallı uçma- na karşı üç defa son saygı atışını yaptı ve mızıka, marş (ünebri çalarken sücl krta, polislerimiz ve alanda bulunanlar selâm durdular, uçak havalandı.. Dün, Ankara, vatanının dışımda — ve fen yolunda düşüp ölen Holandalı ka'; raman subay Baron Fon Zandberg'i de rin bir yürek sısısı ile ve büyük Bsayg ile anmıştır. Ödeve bağlılığın ve havacılık sevgi- Binin bu temiz yürekli kurbanı önünde, Holanda ulusuna ve havacılığına baş gılarımızı tekrarlarken insanlığın iy: liği için can vermiş bütün hava kahra - manlarını taygi ile anmayı borç Mirir JLUS İzmir kurtuluşunu sevinçle kutladı (Başı 1 inci sayıfada) Öğleden sonraki tören Öğleden sonra saat 15,30 da ikinci tören başlamıştır. Karşıyaka'da —Atatürk'ün anasının mezarına gidilmiş ve bu çok saygı de - iğer eşsiz anaya çelenkler konulmak su- retiyle ruhu taziz ve takdis edilmiştir. Saat 16,30 da Kadife Kalesinden atılan bir topla Basmahane istasyonu karşı sındaki alanda yer alan zafer alayı yürüyüşe başlamıştır. Alay, Basma- hane, Tilkilik, Mezarlık başı, Baş - duürak, Kemcraltı, Kışla ve birinci | Kordonu geçerek — Atatürk'ün hey - koli önüne gelmiştir. Bu yolun her iki | tarafında ve Kordon ile Atatürk hey ĞÜ AĞ ÜF A A, keli önünde iki yüz bine yakın halk yer almığtı. Atatürk heykeli önünde çelenk — ve buket taşıyanlar heykelin etrafında hal- ka olmuşlardı. Burada lise öğretmenle - rinden Mitat Avukan bir söylev ver- miştir. Bu söylevden sonra Atatürk'ün heykeline İzmirlilerin sonsuz ve derin saygı ve sevgilerini anlatan çelenkler konulmuş ve böylece törene son veril - miştir. Gece birinci Kordonda denirzde fener alayları ve şehrin bir çok yerle tinde genel eğlenceler yapılacağı gibi Halkevinde de bugünün adma bir kon - ser verilecektir İzmir şarbayının büyüklerimize çektiği telgraflar İzmir, 9 (AAy — İzmir şarbayı Dr. Bohçet Uz, İzmir kurtuluş bayramı şen Tikleri dolayısiyle İzmirin ve İzmirle beraber bütün yurdun kuztarıcısı Cu - mur Başkanı Kamâ| Atatürk ile onun aziz yardımcıları Başbakan İsmet İnö- nü ve Gencl Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak'a, Egelilerin minnet ve şükran duygularına tercüman olan aşa- gıdaki telgrafları göndermiştir : Kamâl Atatürk, Türkiye Başkarı; Cumur Tstanbul 922 eylülünde İrmir semasında par. dattığınız ve türk ulusunun türk yur. dundaki egemenliğini acuna yayan gü. neşin feyyaz ışığı altımda bayram yapı. yoruz. Mucize kuvvetini taşıyan direk- tiflerinizle kısa gamanda modern acu- nun karşısına, her yönden açık ve kusur. suz kabiliyetlerle çıkmayı üöğrenen bu uhus, hakiki büyüklerini içten ve riya gız sevmeyi, onlara hüdüdsuz bir kuv. vetle bağlanmayı da kavramıştır. Yalnız izmirlilerin değil, şehrimize bütün Ege bölgesinden akın akın gelen halkın Ak. deniz incisinin kurtuluşunu el birliğiy. Je kutladığı bu günde, içimizde sönmez bir uteş gibi yanan büyük sevgilerimizi, >minnet ,saygı ve bağlılık duygularrmızı yüksek varlığınıza ulaştırırım yüce Şe- fim. Dr. Behçet Uz İzmir şarbayı General İsmet İnönü sayın başbakan İstanbul Bütün izmirlilerin ve şehrimize Ege bölgesinden akın akın gelen halkın el bizliğiyle bayram yaptığı şu günde garp cepbesi ve İnönü kahramanı ve türk ou. muriyetinin biricik başbaksnı görbebe ğimiz İsmet İnönüde içimizi dolduran minnet ve sevgi düygüularını ulaştırınak. da saadetimiz artıyor Dr. Behçet Uz İzmir şarbayı Mareşal Fevzi Çakmak Genel Kurmay Başkanı İSTANBUL Bütün Egelilerin İzmirin kurtuluşu- mu elbirliğiyle kutladığı bu kutsal gün- de yiğit ordumuza — kazşı beslediğimiz şükran sevgi ve güven hislerimizi yük- sek katınıza soygrlarımla sunarım, Dr. Behçet Uz İzmir şarbayı Şarbayı kutlayanlar İzmir, 9 (A-A) — İzmirin kurtuluş bayramı doyarsiyle şarbay bir çok kut- lama kartları almıştır. Şehrimizde hus lunan Çin hükümetinin Ankara sıyasa damları da ayrıca kutlamalarda bu'un- muşlar ve şarbay bunlara ayrı ayrı te- şekkür etmiştir. ço Kiralık hane Devlet şürası arkasında” Ça. igatay sokak ©1. 13 numaratr ha. meler kiralıktır. İş hankasında ta- i öe Pahriye veya i- SAYIFA S Ankara - Zonguldak telefonu dün açıldı (Başı 1 inci sayfada) Parti Başkanı adma konuşan ertik - deşimiz B. Karsoğuz da bize şu iki ha- beri verdi: «İlbay Bay Halid Aksoy ve Parti il başkanı Doktor B. Mitat Altıok yanla- rında saylav B. Hasan Kara Burçak ve Jandarma Kömutanı B. Şevket olduğu halde Bartın ve Safranbolu ilçelerine git- mişlerdir. Mağden Direktörümüz B. Esat Bakanlıkla konusşmak ve direktif almak üzere bugün Ankara'ya doğru yola çık- mıştır.» Otomatik Telefon Direktörlüğü Zon- guldak şarbayını İzmir ve İstanbul $ar- bayları ve İstanbul başın kurumu ile de konuşturdu Dün akşama kadar Zonguldak'tan elli abone telefon etmiştir. — Bunlardan çoğu Ankara'yı aramışlardır. Üç daki - kalık konuşma 75 kuruştur. Şimdilik gü- nün her saatında Zonguldağa telefon e- dilebilecektir. Şehirler arası konuşmalar için bir tek kuranportör vardır. Üç bu gök ay sonra kuranportörtün sayısı arta- caktır. Bu suretle dilediğimiz zaman is- tediğimiz numarayı bulabileceğir. Se vinçle öğrendiğimize göre Adana tele - fon hattının gereçleri de alımmak üze redir. Pek yakında bu hattın yapılma - sına başlanılacaktır. Zonguldak hatu üzerinde Kızılca « hamam, Gerede ile de telefonla konusu- Tabilmnektedir. Zonguldak telefonu şüphesiz cumu. tiyet hükümetinin iyi bir başarısıdır. Baymdırlık bakanlığı ve bu - işleri yö- noten posta ve telgraf genel direktör- Tüğünü bundan dolayı ne kadar kutlarak azdır. Bu arada bizi yahbancı uzman a muhtaç etmeyen fen adamlarımışı da takdirle anmak İJazımdır. Zonguldak telefon hattını üç türk genci, BB. Hüs. nü, Ekrem ve İbrahim Suphi üç koldan başlamış ve bitirmişlerdir. Onuncu yıldönümüne erişen Ankara otomatik telefonu başlangıçta binlik bir santralla çalısryordu. Şimdi üç binden fazla #bonesi var. Bundan başka diğer şehirlerle konuşmağa vasıtalık etmes. tedir. Santraf kurulurken kadrosu beş kişi idi. Bunlardan B. Niyazi hükümcte geçen İstanbul telefon sosyetesine gön derildi. Bu kuruma on yıl emek — veren baş makinistler BB. Bestami De: Ğ, Naim ve santral işyarları Şükrü ve İh- san halâ iş başındadırlar. Şimdi Ankara telefonunu başta di rektör vekili B. Sadi Altas olduğu ba'da rekiz kâşilik bir kadro işletmektedir. Bundan başka idare ve sağış işlerile uğ. Taşan bir büro daha vardır. Ankara otomatik telefonunu Avru. padaki benzerleri gibi belki de onlar. dan iyi olarak işleten ve bu alanda, türk kapasitesini yabancılara bile teslim et- tiren bu değerli arkadaşiarın daha bir> goök yılları da bugünkü gibi kutlamala. rını dileriz. Telefonun kurulduğu gündenberi çalışan üç işyar Romanya turu sonuçları Bükreş, 9 (A.A.) — Romanya bisik- det turu, I1 etapda 1715 kilometre ko- şulmak süretile dün bitmiştir. Dün Barsov ile Bükreş arasında 175 kilometre Üzerinden koşuları son etabın sonuçları şunlardır: Türk Kirkor $ saat 4 dakika 20 sa. niye, romanyalı Gögan $ saat & dakike 20 saniye, romanyalı Georgesku 5 saat $ dakika, lehistanlı Lipinski 5 saat $ dakika, romanyalı Grigorlu 5 saat S dakika 50 saniye, romanyalı Savanof $ saat 6 dakika 10 saniye, romanyalı Nit 20800 5 saat 9 dakika, romanyalı Tudese $ saat 9 dakika, romanyalı Nuculici $ Saat 9 dakika, tomanyalı Diun $ sazt 9 dakika, Genel sınıflanma Lehistanlı Daniel 66 saat 45 dakika 40 saniye. romarıyalı Ferdi Tzapl 67 sa- at 5 dakika 3 şaniye, lehistanlı Lipinski 67 saat 36 dakika 19 saniye, romanyalı Tudese 67 saat 45 dakika $6 saniye, ro manyalı Dinu 67 saat S0 dakika, roman. yah Dobrin 67 saat 30 dakika 18 sani. ye, romanyalı Savanof 67 xaat 59 daki. ka 45 saniye, romanyalı Geergescu 68 saat 6 dakika 4 saniye, romanyalı Sul- ler 68 saat 24 dakika 12 saniye, roman yahı Nuculici 68 saat 20 dakika 17 sa- niye, Yeni bir. vekor Moskova, 9 (A-A,) — Uçakçı Evsev bir avcı uçağı ile 12020 metre yüksel- meğe muvaffak olmuştur. Moskova - Prag maçı Moskova, 9 (ALA) — Moskova fut- bol takımı ile Prag futbol takımı arasın- da yapıları maç, 3.3 beraberlikle bitmis- tir. İSPANYA'DA: İspanyada faşisı örgütleri Santander, 9 (A.A.) — Renedo ken- tinde sol cenah cumuriyetçilerinin yap- tıkları sıyasal bir toplantıda — ispanyol faşist örgütünden üç kişi tarafından bombalarla yapılan bir saldırım üzeri. he, iç işleri bakanlığı, ispanyol faşis örgütünün ildeki bütün ocaklarının ka patılmasını emretmiştir. Birçok kimaelerin yaralanmasına se. beb olin Va yoğınçı yapıtalar mıştir. yakalan- İspanyanın iç durumu Barselon, 9 (ALA.) — Buraya gel - imiş olan Başbakan B. Lerru'nun şereti ne hükümet konağı bir kabul töreni yapılmıştır. Başbakan kanağından halka verdiği söylevde Katalonya'da örfi yönetimi kaldırmak fikrinde olduğunu ve durun uygun giderse ikinci teşrin uray — seçi minin bütün İspanya'da olduğu gihi Ka- talonya'da da yapılacağını bildirmiştir. Hiç bir hâdite olmamıştır. Bazı Kata - donyalılar protesto yerinde B. Maciarın mezarına çiçek koymuşlardır. Viyanada bir ötelde bulunun ölü Viyana, 9 (AA.) — Bir otel odasın- da, bir yatağın üstünde elleri bağlı 0. Tarak uzanmış bir ceset bulunmuştur. Ölünün boynunda sıkılma izleri, a. nında, kömürle yazılmış “ihanetin inti. kamı,. ibaresi vardır. Çinde hayduluk hadiseleri Tiencin, 9 (AA.) — 15 ağustosta Çinuangtao yakınında Mukden . Pekin trenine eşkıya tarafından — saldırılması Üzerine japonlar tarafından ileri sürü- len isteklere Çinin cevabı buradaki jya- pon konsolosuna verilmiştir. Konsolos, çinlilerin bu istekteri kar bul ettiklerini bildirmek:cdir.