20 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 509383 Gündelik KOMBİNA F. R. ATAY Beton kombina, ekmeğini ame- rikan unu ile yuğuran eski reji- min sarı ve yoksul Kayseri'sine bir çağ uzaktan bakıyor. Siz de bizimle birlikte, genc teknisiyen ve işçileri selamlayınız: Onlar A- nadolu'yu Asya'dan kurtarmakta- dırlar. Sevinç, istepin bağrından çığ- lık gibi kopuyor. Zenci teri paha- sına sattığımız Adana pamuğun- dan, çıplağın gömleğini ve zafer sancaklarının bezini - dokuyoruz. Hürriyet türkülerinin en güzelini işitmek için, bu makina - seslerini hammaddeci kulağı ile dinleyiniz. İşçi kız, ancak gelin sırtında gördüğü al ve sarı kumaşın, tez- gâh ağzından nasıl boşanıp aktı- ğına, hayretle, bakıyor. Her iğ, kalbi gibi çarpıyor. Yarm daha iyisini göreceğiz: Bu renkler bü- tün buğday tarlalarını kaplıya- cak, Anadolu oruzları cumuriyet bacalarına selam duracaktır. Bu kombina, ekonomik düşün- celer kadar, halk sevgisinin eseri- dir. Burada ne varsa toprak hab- kından geliyor; ne varsa toprak halkma gidecektir. Bizde devlet- çi, halkçı demektir. Sümerbank'ın, en yüksek tek- nikten en basit işe kadar, bütün kombinayı yürüten kadroyu bu kadar az zamanda ve bu kadar tam olarak yetiştirebileceğine ki- mi inandırabilirdik? Bu İşleyen zekâ ve ele dikkat ediniz; O size motörünüzü de yapacaktır. Kağnı- sını, gene bu kadar kolaylıkla, ve gene kenc'isi kamyonla değiştire- cektir. *4$ Sovyetlerin beş senelik plân- Tarınım henüz temelleri atılırken, ve bu plânın gerçekleşeceğine pek az kimsenin inandığı zamanlar - da, Moskovanım zaferini “Yeni Rusya,, kitabrmda haber vermiş- tim, Ekonomi ve endüstri işlerine o kadar aklım ermezse de, bir devrimin yaratıcı ve başarıcı kuv- vetleri ne olduğunu biliyordum. Kayseri kombinasında — çalışan makinalar, 1927 de, satın aldığı bir dokuma tezgâhını nasıl işlete- Mileceğine inanılmayan Sovyetler ölkesinde yapılmıştır. En ince elektrik — parçalarının —üstünde orak - çekiç damgasını görmek, Rusya dışında, Türkiye'den baş- ka, pek az memleketleri sevindi- rebilir. Makinalarını aldığırmız Sovyet- lerin, Türkiyenin ekonomik kur- tuluş davasına ellerinden gelen yardımı göstermekten başka ka- sıtları yoktur. Bizim endüstrileş- me yolundaki başarılarımız, dost memlekette, hiç şüphesiz, onların zaferinin bizde uyandırdığı sevin- cin tıpkısı ile karşılanmaktadır. Lenin ideali, kendini kurtar- mağa çalışan halk yığmlarının ile- ri hareketleri il- ancak, beraber olabilir. Yeryüzünde rahatın ve barışın tek yolu, ulusların yalnız nazari değil, fili eşitliğinde olduğunu her gün yeni misallerle görmekte- yiz. Harb, bir emperyalizm dalga- sıdır: Bu dalga, ancak, ulusal kur- tuluşların sedlerine çarparak du- rulabilir. Kombina, bu sedlerin türk par- Biz payımıza * düşen inşa kismmı umulduğundan Adımız, andımızdır. B. Ali Çetinkaya geldi. “CHR Bayındırlık Bakanımız doğu gezisinde neler yaptı, ne gibi tedbirler aldı? Bayındırlık Bakanımız Bay Ali Çetinkaya , doğu illerinde İran ve Sovyet sınırlarına kadar yaplı- ğt inceleme gezisinden dün dön - müş va Ankara durağında geldi - “— Beraberimde Devlet De - miryolları Genel Direktörü Bay İbrahim Kemal Baybura ile Dav. let Demiryolları ve Baymdırlık Bakanlığı işyarlarından bir yük - B. AN Çetinkaya kendisini karşılryanlar arasında, ğini haber alanlarca karşılanmış- tır. Bakanımız, gezisinin gayele- riyle, İran trar sit yolu, Erzaram « Kars, Sivas - Erzurum şimendi - ferleri ile doğu illerinde başarıla- cak yeni ve önemli bayındırlık iş- leti hakkında Ulas'a, şu diyevde bulunmuştur: Negüs'e göre harb,—bi; sek teknik kurul olduğu halde, do- ğguda İran ve Sovyet sınırlarına kadar 17 gün süren bir ge- zi yaptık. Bu gezinin gayeleri şunlardır: 1 — Sivas - Erzurum hattının elde bulunan mukaveledeki müd- (Sonu 4, üncü sayfada) Genyönkurul toplantısı İstanbul 19 (A.A.) — C. H. P. Cenel Sekretorlığının bıldiriği: C. H. P. Gonyonkuru!'u 19 9,925 tarihinde haftalrk toplantısını İs - tanbul ilyönkurul kurağında yap- tı. Mudanya ve Kemalıye ilçeleri Parti Başkanlıklarına seçilen A, Nafi Başaran ile Şakir Oğur'un başkanlık ödeylerini onuyladı. An talya merkezindeki üç kamun ör- yütü kaldırarak uçak örgütleri Üc ilyönkurula bağlandı. Adapazarı köylüsüne dağıhlaıı Cumuriyet buğdayı Adapazarı tohum arıtma İstas- yonunda üretilen buğdayların hal. ka değiştirme suretiyle dağıtılma- at için Tarım Bakanlığı tarafından istasyon direktörlüğüne emir ve rildiğini yazmıştık. Yerinden ge - len haberlere göre, cumuriyet buğdayı adı verilen bu tohum çif" çiye dağıtılmaya başlanmıştır. Halk o yöre topraklarına çok uy gun gelen bu tohumdan kapışırca- sına almaktadır. Bugüne kadar 40 bin kilo tohumluk verilmiştir. Ge- Tecek yıl daha çok dağıtılması için üretme tarlaları 300 dönüm kadar daha genişlelilmiştir. gün meselesidir B. Musolini, B. Aloiziye Cenevrenin öğüllerine ihtiyacı olmadı- ğını bildirdi - İngilizler Cebelüttarıkta esaslı tedbirler alıyor Londra, 19 (A.A.) — Beşler komitesi önergelerinin B. Musoli- AF :Piy!"v, N ğ » eti AOA Uluslar sosyetesinin İtalyaya etkerlik bölgesi buralarda hayırlı eserler yapabil. mesinin imkânsız olduğunu söyle- miştir. SKH e olarak vermek istediği Agaden ve Örünü deden B. Vard Prays, bunları Dey- li Meyl gazetesinde yaymaktadır. B. Musolini demiştir ki; “ Bu önergeler, kabul edilebi- lecek bir mahiyette ” olmadıktan başka, gülünçtürler. Raporu daha sonra alacağım. Fakat komitenin | önergeleri hakkında gazetelerin yazdıkları doğru ise, bunlar İtak ya ile alay etmekten başka bir şey değildir. Bana iki çöl veriliyor: biri kum, öteki tuz çölü. Görünü - yor ki, komite beni bir çöl kollek- siyoncusu sanmaktadır.,, B. Musolini, Dankali ve Oga - den bölgelerinden teşekkül edea bu iki çölün barınılamıyacak bir durumda olduklarımı ve İtalya'nın B. Musolini, şunları ilâve et - miştir: B * İtalya'nın giremiyeceği tabii olan arsrulusal yönetim ve jandar- ma projesi doğu Afrikasındaki Bakanlıklarda çalışmalar Kamutayın açılma zamanınmın yaklaşması dolayısiyle bütün Ba- kanlıklarda büyük bir çalışma başlamıştır. Her Bakanlık bu yıl Kamutaya sunulacak yeni kanun projelerini tekrar incelemekte bu- hunmaktadır. Bu arada Tüze Ba: kanlığından Kamntaya bu ilk devrede sunulacak olan kanım (Sonu # üncü sayıfada) »kıılo'ri!ı İtalya'ya dönüşünü sağ- lamak için tasarlanıyorsa, İtalya, bunu akbul etmiyecektir.,, Negila de harba hasrlanıyor Lomndra, 19 (A.LA.) — Nevs Kronikl gazetesinin Adisababa ay- tarımın bildirdiğine göre, habeş imparatoru ile danışmanları har- bin kesin ve artık bir, güü mesele- (€ Sonu 2inci sayıfada ) TERARMMA STT 20, EYLÜL 1935 CUMA Bayıadırlık Bukarumız dün geldi ve Uuğudoki tasar ivrı anluttı. — Bakanlıklar Kamutayın bu devresine yeni kununlar hasarlıyorlar, — Dil bayramı programı hazırlandı. — B. Musolini, ben çöl kolek- siyoncasu değilim, diyor. SERGARE AU aa GDU AÇ ŞA DT TT Her yerde 5 kuruş —— Sovyetli konukları - maz kâğıt fabrikasını gezililer İzmit, 19 (A.A.) — Ekonomi Bakanı B., Celal Bayar Sovyet Bu BB., Perakot ve Celâl Bayar yük Elçisi B, Karahan ve Sovyet kurulu ile bu sabak Ankara eks - presiyle şehrimize gelmişler ve trende ilbay B. Hamit Oskay, Ge- neral Sabri, Sumerbakn Genel Di rektörü B. Nurullah Esat Sümer ve kurum başkanları tarafından kar- sılanmışlardır. Sonra hep birlikte kâğıt fabrikasına gidilmiş ve fab« rikanım yapılışı gözden geçirilmiş. tir. Konuklarımız fabrikayı çok beğenmişlerdir. Kurul fabrikayı gezdikten sonra Büyükada vapu « riyle Hereke'ye gitmiştir. Dil bayramı programı Şehrimiz halkevinin dil bay - ramını kutlama programımı sapla- makta olan Dil, Tarih. Edebiayt komitesi işini bitirmiştir. 26 eylâl akşamı radyo neşriyatı - bittikten sonra halkevindeki tören erkinlik marşı ile açılacak ve onun arka « ııı_n.lnn Malatya saylavı Bay Hil. mi'nin bestelediği özdil marşı söylenecektir. Bundan sonra bir açış söylevi verilecektir. Açış söy- levi bitince d:| bayramı için yazıl. mrş özlürkçe şürler okunacak ve tekrar bir sövlev verilecektir. Bun dan sonra da ayrıca özel bir. ko - nuşma daha yapılarak toplantıya son verilecekt'r. ÂRİTENLEAREER A Balkanlara giden arkadaşımızdan e Rusçuk Öğle yemeğimi Bükteş'te ye- ditv, Akşam saat beşte bulgar topsağında, Rusçuk'tayım, Cıyur- ciyu Jimanında gümrük muayene- iniz bittikten sonra bürün yolcusu dört kişiden ibaret olan minimini bir vapur, bizi, Tanayı aşarak, Rusçuk'a götürdü. Ruvsçuk, Bülgaristanın savılı türk merkerlerinden biri, Elli bı- ne yakın oüfusunun ön binden fazlası türk, İçine - Şumnu'yu da slan bütün vilayette iİse Üç yüz- binden fazla türk olduğunu söyli- yorlar. (€ Sona &. imci taviada eai VO ı LA