20 Eylül 1935 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Eylül 1935 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

M. Musolini “vakit geçti, artık, geri dönmemiz ka- bil değildir,, diyor. Ün — Halyan başvekili Ce- nevrenin hiç bir teklifini kabul etmiyecek. Sene 18 — No, 6079 — PFiatı her yerde 5 kuruş CUMA — 20 Eylül 1935 Telefon: 24240 (idare) « 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Kuvvetli Türk ordusu | yalnız Türk vatanını müdafaa içindir Türkiyenin Ingiltere ile beraber Italyaya karşı harekete geçeceğine dair Ingiliz gazetelerinde çıkan haberler Cenevre 20 (Hususi muha- | birimizden) — Avrupanın bu- günkü sıkıntılı ve karışık va- ziyetinde her hangi bir şekil- de işe müdahelesi tesir yapa- bilecek devletler hakkında asıl- siz bir çok haberler çıkarılıyor. Bu meyanda Türkiye de ihmal | edilmiyor. Zaman zaman çi- || kan bu haberleri gördüğümüz vakit tekzip ve tavzihten geri kalmıyoruz. İ Bu çeşit yalan haberlerden birini daha gördük. Londrada. çıkan liberal fırkaya mensup. Star gazetesi, iyi bir kaynak- tan aldığı kaydile, şöyle bir haber yazmıştır: «İngiltere, İtalya aleyhine zecri tedbirler almak kararı | verdiği zaman, şayet İtalya Mısır veya Filistindeki İngiliz İ kuvvetlerine taarruz ederse, Türkiye derhal İngilterenin ya- nında kuvvetli bir müttefik olacak ve mükemmel surette mücehhez ordusunu Milletler Cemiyeti emrine koyacaktır.» Star gazetesine göre Tür. kiyenin arzusu, İtalyanın on iki adadan koğulmasmı gör- mektir, Kuvvetli Türk ordusunun yak nız Türk vatanının müdafaasma ! mahsus olduğunu, Türkiyenin bilâistisna her devletle dost geçindiğini görenler pek âlâ bilirler. Onun için bu haber hakkında fazla bir şey yazma- ğa lüzum yoktur. 9 geri müktüpları” Beşler komitesinin niha- Habeşistan resmen ve görünüşte Milletler cemiyeti vesayeti, hakikatte Italyanın nüfuzu ve imtiyazı altına veriliyor Fakat İtalya bunu kabul etmiyor, “Ya hep | ya hiç,, diyor İngiliz delgesi M. Eden bir vesikayı gözden geçiriyor, dış bakanımız ve Arnavutluk dış bakanı M. Cafer Cenevre 15 (Hususi muhabiri. mizden) — 1. İstiklâlinden ve top- Nasihata ihtiyacım yok Yaklarından hiç bir şey feda et- M. Musolini baron mek istemiyen Habeşistanın ka- bul edebileceği; 2. Habeşistanı as- Aloiziye böyle haber gönderdi keri işgal ve siyasi himaye altına Cenevre 19 (A.A.) — (Re-. alarak “iktisadi menfaatleri ken- uter) B. Aloizi, Romaya git. dine hasretmek isteyen İtalyayı hoşnud edecek; 3. Âzasından olan miyecektir. Sanıldığına göre, B. Mussolini, B. Aloiziye «Ce- hiçbir devletin istiklâl ve hâkimi- Yetine halel getirilemiyeceğini te- mel türesine yazmış olan Milletler Semiyetinin bu esaslarına muhalif ği neverenin nasihatlarına ihti- yacı olmadığını» bildirmiştir. Bu haber, ac: bir tesir uyan- dırmıştır. B. Mussolininin bü-. “lmıyacak bir formül.. Milletler cemiyeti Yiziylala külmez durumunu muhafaza etmek hususundaki kesin niye- içinden ayırdığı beşler komitesi- Din tayin ettiği tâli komisyon bu ti bu sözlerden anlaşılmakta. dır. Marifetli hokkabaz formülünü ara- Makla meşguldür, Bir hafta çalış- tan sonra, İtalyanın - M. Lava- lin dediği gibi- «Meşru haklarını > (Devamı 4 üncü sahifede) yet bulduğu förmülnedir? I M. Mussolini: “ Geri dönmek liçinartık vakit çok geçtir,, diyor Italya, şimdiye kadar iki milyar liret gasieimniş Londra 19 (Akşam) — Morning Post gazetesinin bir muharriri M, Musolini ile görüşmüştür. Muhar- rir İtalyanın neden diğer devlet- lerle görüşmeden Habeş işine atıl- dığını sormuştur. M. Musolini bu sorguya şu cevabı vermiştir; — Geçen kânunusaninin yirmi yedisinde İngiltereye müracaat et- "tim, Habeş işinin İngiliz menfaat- lerini İtalyan menfaatlerile birleş- tirecek bir şekilde halledilmesini teklif ettim, İngiltere savsaklayıci cevaplar verdi. Stresada toplandığımız zaman Habeş işine hiç yanaşılmadı, yal nız Avrupa işi görüşüldü, Onun için tebliğe yalnız Avrupa işi gö- rüşüldüğü kelimesini ben koydur- dum. 19 hazirandan Afrikaya asker göndermeğe başladık, Bundan son- ra da Londra sefirimiz vasitasile İngiltereye baş vurduk, fakat ge- ne netice çıkmadı. Bunun üzerine kati harekete giriştik, Şimdiye kadar iki milyar liret sarfettik. Birçok insanlar hastalık. tan öldü. Artık geri dönmek için vakit çok geçtir. Italya beşlerin teklifini kabul etmiyor Londra 19 — M. Musolini, beş- ler komi in teklifi hakkında Türkiyenin ikinci Zaro ağası 141 yaşında olan Memo sırtında 70 kilo yükle | kayalara tırmanıyor Daily Mail gazetesine fikrini söy- lemiştir. İtalya başvekili demiştir ki; —aBu teklifler kabul edilecek gi- bi olmak şöyle dursun gül ler. BeüE göl teklif ln Biri kum, öteki tuz çölü. Komite beni bir çöl kolleksiyoncusu sanı- yor. Habeşistanda Milletler arasi | bir jandarma teşkili üzerine İtal | yan askerlerinin geri çekileceğini düşünenler bunda yanılıyorlar. İtalya bunu kabul etmiyecektir.» | Durum çok gergindir Cenevre 19 (Akşam) — Durum. daki gerginlik devam ediyod. Her- gey İtayanin beşler komitesinin teklifine vereceği cevaba bağlıdir. Cenevre mahafili İtalyanin askeri bir seferin büyük © masraflarına katlanmadan ekonomik gayelerini tatmin edebileceğini söylüyor. Fa- i kat İtalyanlar teklifi kabule yanaş-! i mıyorlar, | (Devami 4 üncü sahifedel a eşe ein 141 yaşındak! Memo Erzincan (Akşam) — Pöleme- rin Danzik kamununa bağlı Cirik köyünden bir adam Türkiyenin ikinci Zaro ağası olarak yaşamak- tadır. Bu adamın adı Memodur, Ken- disi dinç ve yetmiş kilo yükü ar- | kasında yalçın kayalara tırman- | dığını söyliyorlar, Bu adamın yaşı yüz kırk birdir. — Eski insanlarda aile hayatı — Acaba?... bep aağlaml... da pek mestiz geçiyorm — Bakainâ, toprağın altından çıkan yi ar gömürkler; tal yakla Adi: Ababada İmparatoran sarayı Akşam bugün 78 yaşında Akşam bugün on yedi yaşı- nı doldurup on sekizinci s6 nesine giriyor. Gazetemiz, çık- tığı gündenberi (doğruluğu kendisine Omeslek edinmiş, memlekete yararlı olmak için çalışmıştır. Bu çalışmanın mü- kâfatını, hergün artan okuyu- cularının sarsılmaz bağlılığı ve teveccühleri ile görmüştür, Akşam bundan sonra da ay- ni meslekle devam edecek ve hergün bir parça daha mükem- melleşmeğe çalışacaktır. Bu münasebetle okuyucularımızın gösterdikleri teveccühe teşek- kür etmeği bir borç biliriz. küseler