8 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

8 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ll ON ALTIL..I YIL. No: 5101 Altıncı Tıp Kurulta Adımız andımızdır 8. İLKTEŞRİN 1935 SALI Trabzon, Giresun ve Ordu delezelerinin bBulunacakları fındık kurultayı perşembe günü açılacaktır. — 24 ilkteşrinde toplana- ediyor. uraylar kongresinin hazırlıkları devam Her yerde 5 kuruş yı açıldı Kurultayda 500 den faz'a hekim vardı Devrimlerimizde he- kimlerin yalnız ba - rolü şına tarihi bir vardır. bağkü Alkancı ulusal tıp kurultayı dün saat on birde Halkevinde Başbakan İsmet İnönü'nün — bir söyleviyle açılmıştır. Başbakan Gündelik TA TIM KREDİ KOOPERATİFLERİ Kamâl OMAL Tarımda üretimi artıracak ve iyileştirecek önemli unsurlardan biri kredidir. Buna üretmenin en | elverişli şartlarla zamanında ka - vuşması gerektir. Tarım kredile- rinin en iyi şeklinin kooperatifler olduğunu rejim, ilk yıllarında söylemiştir. Koperatifler, bir kay- naktan kuvvet alarak doğabilirdi. Bunun için cumtriyet, ilk önce, uzun harbların sarsdığı Ziraat Bankasına yeni bir varlık vermiş- tir. Kurtuluş savaşı içinde ve son- ralarr yurdun birçok yerlesinde parça parça kredi tecrübeleri ya - pıdldıktan sonra kooperatif esası - na yakım olan “ itibari zirai birlikleri,, kuruldu. 1922 yılında çıkan bir könunla bunlar arsıulu- sal koopera'if tiplerine iyice uy - gun bir duru ma getirildi, Kamutay geçen cuma 1929 kanununu de - Hiştiren bir Tâyihayr konuşmağa başladı. Bu değişmede, yalnız al - t yılın tecrübesi veya en çok ta - rüm alanında duyuları ekonomik kırizin etkisi aranmamalıdır. Kamâlizm, “ana prensip say dığı — kooperatifçilik,, alanında son parti kurultayından sonra da- ha geniş ve ileri adımlar atmakta- dır. Büyük Partinin mayıs 1935 programı öncekilere göre, bu yol da yeni istikametler çizmiş ve kredi kooperatiflerinden başka *“toprak ürünlerinin hakikiğ değe- tinden üretmenleri faydalandıra- cak olan satış kooperatiflerinin de kurulmasını ve çoğaltılması,, nı önemli işlerden saymıştır. Altı yıl önceki kanunla kuru lan kredi kooperatifleri bu yeni ergeleri sağlamaktan nomal ola rak uzaktı. Bunları, programın kurulmasını istediği satış koope- ratifleriyle uygun bir hale ge- tirmek gerekti. Yeni kredi koo- peratifleri kanunu ile cekisi ara- sındaki ı'nlıklırı girişmeden ön- çe söylemeliyiz ki Kamutay gün- lemecinde bir de satış kooperatif- leri kanunu vardır. Ziraat Bayka- şına yeni ve ileri bir mahiyet ve ren taslak da buıılırl.ı beraber komisyon larda her üçü biribiri 'ardı- sıra konuşulmuştur. Kredi kooperatif- leri kamunundan sonra - öbürleri- nin de bugünlerde çıkması bek lenebilir. Yeni kanun tarım kredi kon peratiflerini bölgesindeki — * kooperatiflerine bağlıyor. Satış kooperatifleri de çıkat merkezl» rinde birlikler yaparak iç ve dış piyasalarda ürünün değeriyle sa tışını sağlıyacaktır. Ziraat Ban!. (Somu 6. ©1 sayıfada) İnönü, memleketin her tarafın - dan gelmiş beş yüzden fazla dok- tor ve salonu dolduran seçkin bir ğimiz bir istikamettir. Memleket bu savaşlardan büyük fayda gör dü, Her zaman yurdun her tarafın Başbakanımız başkanlık kürsüsünde dinleyici kalabalığı önünde sık sık alkışlanan şu değerli söylevi ver- miştir: “— Altıncı ulusal türk tıp kon- gresi açılmıştır. Bu yüksek - top - lantıya seref veren üyeleri. sayın letmek ve bu savaşları orada bu - lunmıyan mevzulara da teşmil et mek için talebler karşısında kalı - rız. Bütün bu savaşların aileler için ve cemiyet için çok fayda ve- da takib ettiğimiz savaşları geniş X Altiner ulusal türk tıb kurultayı başkanı arkadaşları -selâmlamak benim için bahtiyarlıktır. Arkadaşlar, yurdun her tara - fından derin tecrübelerinizi biri - birinize anlatmak ve bunlardan bütün memleketi faydalandırmak için toplandınız. Buradaki çalış - malarınızı, bütün memleketin ya- kın bir ilgi ve sevgi ile ve çok dikkatle takib ettiğine güvenebi lirsiniz. Sıyasal hayatımızda sağlık sa- vaşları, hastalık mücadeleleri bi - zim #teden beri çok önem verdi - Sıhhat Bakanımız Dr. Refik Saydam rici bir surette yürütülmesi sizle - rin himmetinize bağlıdır. Himme- tiniz yalnız vazife başında ve yurdun dört köşesinde yaptığınız Fedakırlıldlr ve çalışmalarla de - gil, bilhassa tecrübelerinizi biril: (Sonu 3. cü Sayrfada) ——— Anketimize gelen cevap- lardan birini bugün 4 üncü sayıfamızda okuyunuz Italyan - habeş harbı Cephelerde sükün var Konsey on üçlerin kararını kabul etti Cenevre, 7 (A.A.) — Uluslar sosyetesi konseyinin 13 ler komi- tesi, bugün öğleden sonra konseye verilecek olan, mesuliyetler mese lesi hakkındaki raporu iki saatlık bir görüşmeden sonra kabul et miştir. Bu müzakere en çok B. La- val ile B. Eden arasındaki konuş- malara inhisar etmiştir. Fransız delegesi, raporu kendi hesabma tefsir etmek hakkını mu- hafaza etmekte olduğunu söyledi- ğinden hükümetlerle uluslar sos - yetesinin tecavüz mefhumundan ne gibi sonuçlar çıkardıkları me - selesi, imkân dayre- sinde zecri tedbirlerin tatbikinin önüne geçmek ve doğrudan doğ- ruya müzakereler yapılmasına yol açmak istemekte devam ediyor. (Soru 2. ci sayıfada) Kamutay'da Tarımsal kredi koo- peraüfleri kanunu kabul edildi « amutay dün B. Nuri Conke - rin başkanlığında toplanmış ve geçen toplantıda 20 inci maddeye kadar görüşülen tarımsal kredi koperatifleri kanununun görüşül- mesine devam edilmiştir. (Başı 2. ci sayıfada) —et — Altıner ul usal türk tib kurultayının açılış töreninde Dulunanlar Süel harekât bölgelerini gösterir harta Dil hakkw Etimolojik Bir anket 1- Sabah, sabahleyuı 2- Öğle, öğleyin 3- İkindi, - ikindiyin - ikindileyin 4- Akşam, akşamleyin 5- Yatsı, yatsıyın - yat sileyin — 6- Gündüz, gündüzün - gündüzleyin 7- Gice, giceleyin. I) Yukardaki kelimelerin ilk ve asıl kökleri nelerdir? N) Bu kelimeler nasıl teşek- kül etmişlerdir? W) Bu kelimeleri teşkil etmek için köke ilâve olunan ek- ler nelerdir ve eklerin her birinin mana farkları ba- kımından rolleri ne ol - muştur? IV ) Bu arma neticesinde: rk dili kökleri, ve, B - Türk dili ekleri, ve, C. Türk sözlerinin teşek- ülü hakkında bir ka- Ide çıkarmak mümkün müdür? Di davasını hendi davası bil. miş olan Ulus, yukarıki anketi açarak bütün bilginleri cevab « .r- meğe ve memleketteki bütün ga- seteleri de kendisine yardıma çe- Bereyöz; Mesdle, yukarda —işaret el tiğimiz gibi, dilimizdeki kelime- lerin kökleri, ekleri ve teşekkülle- ri hakkındaki görüşleri anlamc” tır. Bilginlerdan ricamız c xwablarıı nt gazetemin yazı işleri direktör « lüğüne göndermeleri, Meslekdaşlarımızdan ricamızd. ba dileğimiz: bütün memleketel yaymalarıdır. -engoaanr SA A ea