8 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

8 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

y a B T S TLKTEŞRİN 1938 SALI 6 ır cıTip Kuruüttayı açıldı 500 den fazla doktorumuzun girdiği kurultayda Başbakanımız önemli bir söylev verdi (Başı 1. ci sayıfada) Tine katıp (l bu t mek ve yükselmek için göstereceğiniz gayret - bundan önceki yüksek toplanışlarınızda da — memleketin bir büyük ihtiyacına temaş etmiş, demiş - tim ki :Hekimlerimiz ulusal ve sosyal hayatımızın yüksek mevkilerini bizzat kendileri hiç bir zaman — gözlerinden üzak tutmamalıdırlar. Memleketimizin derken bunun uyuşturucu maddelere tcallük eden kızmını bilhassa anmalı- yım. Bunları salâhiyetli bir bekim gi. bi değil, yurdun sıyasal ve sosyal işle- riyle uğraşan ve mesul olan bir adam gibi söylüyorum. Uyuşturucu maddeler tahribatından her afetten fazla korkuyoruz. Bunu hu- zurunuzda memlekete kargı söylemek benim için bir borçtur. Genç bir unsu. ru, onun aylesini ve bu gibi aylelerden toplanan bir cemiyeti fena surette al- Gaşvakanımız, Kamutay başkanı ve İç Bakanile birlikte sağlık sergisini gezerken ilerlemesinde ve medeni hayatının ge - lişmesinde hekimlerimizin yalnız ba - Şına taribi bir rolü vardır. Sizin sosyal hayatımızda, fazilete, iyiliğe, sıhhata doğru mütemadi bilgi- leriniz memleket için faydalı ve lâzım bir unsurdur. Çok çalışmaya, herkesin yaptığından çok daha fazla uğraşmaya mecburuz. Arkadaşlarım, bu sözlerimdeki -«. hemdmiyeti kemaliyle takdir ederler. Çok çalışmak için, sıhhat, neşe, kendi hayatında ve cemiyet hayatında daima herşeyi, iyi görür bir tabiat esas şart- tır. Bunları hakimlerimiz içtimal haya- tımızda çok güzel inkişaf ettirebilirler. Çok sağlam ve temelli tutturabilirler. Arkadaşlar, bu mevzua temas edi. şim sizin çalışma programınızda bulu- man esaslı meselelere yakm bir alâka hissettiğimdendir. Bilhassa toksikomanile uğraşacaksı- nız. Bu mevzu, bizim sosyal hayatımız. da sizin çok ehemmiyetle uğraşacağı- maz ve bütün memleketin dikkatini üze- rine taplıyacağı bir şeydir. Arkadaşlar, bizim memleket toksi. komaniden en ileride muzdarip olan mer'eketler kadar yıpranmış değildir. Anc & bunun bizim memleketteki tah görmek veya ilerisini emin biraz kısa görürlüğe ken- captırmamalıyız. Toksikomani. kuyoruz. Bununla mücadele i- çin memlekette geniş mikyasta esaslı Olarak mücadele tertibleri almak lâ- zımdır. Fakat bu tertib ve tedbirlerin hepsini zihinlerde ihtiyaç olarak, bir düzüm olarak olgun hale getirecek siz lers'niz. Buradaki — tetkikleriniz ve memleket hayatındaki tesirleriniz. bu töksikomani belâsının muhtelif teza- hürlerine karşı cemiyette ciddi bir ak. sülâmel uyandırmalıdır. Bunun için memleketin bütün münevverleri size yardım etmeye borçludurlar. Arkadaşlar, toksikomaniden bahse gör dimiri den * a Başbakanımız, Kamatay baykanı, çaltan, thrib eden, dermansız bir hale getiren toksikomani ve uyuşturucu maddeler iptilâsından cemiyetleri ve milletleri kurtarmak üzerc elden gele- ni yapmak, fen adamları ve sıyasa a. damları için en esaslı bir ödevdir. Arkadaşlar, bütün bu korkularımı- zi söylemenin, sıyatal mesuliyetlerimi- zi ve kuvvetlerimizi bu İstikametlerde hiç düşünmeden bütün azim ve irade- siyle kullanacağımızı ifade etmenin bu tarzı sanıyorum ki, aynır zamanda bü. tün memlekette toksikomani savaşını i- dare yolunda nasıl kuvvetli bir azimle mücehhez olduğumuzu da söylemek de- mektir: Arkadaşlar, afyon, momleketimizin ekonomik ürünlerinden biridir. Bu yüz. den memleket servet kazanıyor ve bir çok vatandaşlgr geçiniyor. Bununla be- raber biz uyuşturucu maddelet toksiko- manisinden muzdarip olmadığımızı gö. rerek azçok müteselli oluyoruz. Bu â- fetin arsrulusal alanda uluslara — ve in- sanlara zarar vermemesi için dikkat e. diyoruz. 1928 denberi birçok kanunlar ve nizamlarla bu savaşı devam ettiri yoruz. Fakat bu tedbirler - kâfi gelme di. Arsrulusal bir iştirâki mesai ile u. yuşturucu maddeler mücadelesini taki- be karar verdik. Onun icin bütün arsı. ulusal muahedelere katılmışızdır ve bu muahedelere, dikkatle, sadakatla, ria. yet şiarımızdır, fakat bu kadar değil. Biz bunlara kendi rizamız ve ihtiyarı- mızla katılmışızdır. Dünyada hiçbir kimse bu mücadeleyi yapmamış olsa biz kendi inancımızla bu mücadeleyi €n sert bir surette gene yapmak kara- rındayız. Zihniyetimizin iç yüzünün bu tarzda bilinmesi, iktısadi — veya diğer faydalar karşısında bu mücadelede her. bangi bir tereddüde düşeceğimiz ihti- mallerini ortadan kâmilen kaldırmak i- gin lâzımıdır. Onun için söylüyorum, ar. kadaşlar. (Sonu 5. cı sayıfada) Sıhhat Bakanı ve Tekitler Bakr ile birlikte, sehhi kâyün maketini gözden geçirirlerken ULUS Iç SAYIFA 3 ISTANBUL TELEFONLARI : Tarım Bakanı İstanbulda İstanbul, 7 — Doğudan gelen 'Tarım Bakantı İstanbulda incele- meler yapıyor. Bugün Tarım Bankasında çalıştı. İstanbul ilbayı geliyor İstanbul, 7 — İstanbul ilbayı bugün öğle treniyle Ankaraya ha- reket etti. Bazı işler hakkında alâ- kadar bakanlıklarla temas ede- cektir. Üniversiteye 350 genç kaydedildi İstanbul, 7 — Şimdiye kadar üniversitenin muhtelif fakültele- rine 350 genç kaydedildi. En az hukuka kayıd vardır. Kayıdlar 20 teşrine kadar devam edecektir. Ankara - İstanbul tlefonu kuvvetlendiriliyor İstanbul, 7 — Ankara - İstan- bul telefonu üç ay içinde kuvvet- lendirlecek, eldeki altı hat, doku- za çıkarılacaktır. Sovyet sporcuları geliyor. İstanbul, 7 — Sovyet sporcu- larının ayın 12 sinde İstanbula ge- lecekleri haber veriliyor. Ekmek ve francala fiatlarına zam İstanbul, 7 — Narh komisyonu bugünkü toplantısmda ekmeğe 10, francalaya 20 para zam yaptı. Bir açıklama Ankara, 7 (A.A.) — Figarola isminde bir adamın Amerikada Sü Bakanlığının yet- kisini haiz olduğunu iddia ederek süel sipariş işlerine girmek - iste- diği öğrenilmiştir. — Bu adama Türkiye hükümeti namına bir sipariş için hiç bir yet- ki verilmemiş olduğunu ilâna A- nadolu ajansı izinlidir. B. Tahsin Üzerın incelemeleri Kars, 7 (A.A.) — Üçüncü ge- nel enspektör B. Tahsin Uzer bu- gün yanındaki danışmanlarla bir likte Iğdır, Tuzluca, Kağızr...n ilçelerini incelgdıktm sonra şeh- rimize gelmiştir. Sovyet tıb âlimleri bu - gün geliyorlar İstanbul, 7 (A.A.) — Bugün Ankarada toplanmakta olan al- tıncı tıb kongresine Sovyet hükü- meti adına iştirak edecek olan üç Sovyet âlimi, bu sabah ekspresle Berlinden şehrimize gelmişlerdir. Âlimler, bu akşam Ankaraya ha- reket edeceklerdir. Yenişehir yolu yaya kaldırımları Taşhandan yenişehire doğru yapılmakta olan asfalt caddelerin iki tarafındaki yaya kaldırımlar da asfalt olacaktır. Bünların yapı- gı üstenciye Vverilmek üzeredir. Yolun değişmesi dolayısiyle İs- metpaşa kız enstitüsünün önü çok bozulmuştu. Buranm iyi bir hale getirilmesi için Ankara bayındır- lık direktörlüğü bir proje hazırla- miş ve Bayındırlık bakanlığına vermiştir. Bakanlık — uzmanları projeyi bir kaç güf içinde incele- yip onayacaklardır. Kaldırımlar ve Enstitü önü herhalde kıştan önce bitirilecektir ZAMAN Fındık kongresi perşembe günü toplanacak İki gün önce yazdığımız gibi Karadenizde devam eden fırtına- lar dolayısiyle Trabzon, Ordu ve Giresun oruntakları gelemedikle- rinden dün toplanması lâzım ge- len fındık köngresi perşembeye bırakılmıştır. Kongreye bu üç fın- dık şehrinden beşer kişi gelecek- tir. Bunlardan üçü üretmenlerin ve ikisi de tecimerlerin oruntak- larıdır. Tarım ve iş bankaları, iş limited, iki önemli yabancı ihra- cat firması, İstanbul tecim odası toplantıya bi * kişi ile katıla- caklardır. Kongrede Tarım Bakanlığının 2, Türkofisin 3, İç tecim genel direktörlüğünün 4 oruntağı bulu- nacaktır. Kongreye verilmek ü- zere uzun bir rapor hazırlanmış- tır. Konuşmalar sonunda üretmen ve ihracatçılar için çok faydalı ve önemli kararlar verileceği anla- şılmaktadır. Bu yıl memleketimi- zin fındık rekoltesi geçen yıldan çoktur. Dış piyasalar da isteklidir. Fındıklarımıza iyi müşteri bulu- nacağı ve para edeceği söylen- mektedir. İstanbul gazetele rinin haşyazıları Cürturiyel deki baş yazısın da B. Yunus Na- di şunları yazıyor: Habeşistanda da savaş başlıyarak kendi âleminde mutad gırtlaklaşmlarını yürütüp gidiyor. Milltler cemiyetinin ağır olan kararları savaşın Avrupa satı. nesine geçmemesini temine yetecek gö- rünüyor. Denebilir ki milletler cemiyeti bu karışık meseleyi halletmek için ken- disine çok kuvvetli bir yardımcı bulmus tur ; Zaman, - Milletler cemiyeti kararlarında acele ve telasa lüzum görmedikçe her geçen gün sinirleri daha ziyade yatıştırarak clbet nihayet meselenin en makul hal şekli bulunmuş olacaktır. Bugünkü görüşe göre de vaziyeti biz biyle helösa edibiliriz.,, da, Zaman imzalı yazıda da denili - yor ki: “Yunanlı — dostlarımızın iç işlerine karışmak ödevimiz değildir. Fakat kom- şularımızm, aylardanberi kıral, kıral di- ye biribirlerine girmeleri nihayet dış kuvvet ve sıyasalarını da rayıflığa dü - şürebilir. Halbuki Balkanların hususiy - le bu samanda barış ve selâmeti namına yunanlı komşularımızın kuvvetli bulun. maları lâzımdır. Bu, hem kendilerinin hem de müttefikleri olan diğer devletle rin menfaatleri gerekliğidir. İşte bu ba kımdan komşularımızın bize bir incir çekirdeği doldurmaz gibi görünen şu i> laşmazlık ve mücadelelere artık bir #meleri,a temenni olunur.,, KURUN da da B. Asrm Us şu düşüncede bu- lunuyor: “ Görünüşe göre İtalya'ya karşı sücl mahiyette değil, fakat ekonomik mahi - yette zecri tedbir yapılması kararlaştı - rılacaktır. Bu kararı İtalya'nın Habesis- tanda girişmiş olduğu harbın devamına filen engel olmazsa da bu memleketi ekonomik noktadan saracaktır. Süveyş kanalının geçit harcını üç misline çıkat. mak gibi tedbirler de, bu sarsıntının te- sirini arttıracaktır. İtalya'yı bu zorlu durumdan yalnız bir şey kurtarabilir. O da kısa bir v1 . manda Habeşistan'ı amana getirecek Lll- yük bir zafer kazanmasıdır. Meselenin bu cepheden fili olarak kendi kendine hafledilmesidir. Böyle bir hal karşısın . da İngiltere'nin Tsana gölünü ve hava - lisini işgal ederek italyan . habeş dava- #mın yeni bir safhaya girmesi ihtimali yardır. Bununla beraber bu ihtimal çok zayıftır. Ve üzerinde şimdiden zihin yo racak bir değeri haiz değildir. gasıe v Uraylar kongresi hazırlıkları iç bakanlığı 24 birinci teşrin- ae toplanacak uraylar kongresi hazırlıklarına devam etmektedir. e leri 20 bin liradan çok olan uray- lar katılacaklardır. Oruntak g: sının 110 u bulacağı sanılmak dır. Bakanlık kongre için urayla- ra bazı sorular göndermişti. Ge- len cevaplar raportörlere dağıtıl- mıştır. Bu raportörler cevapları inceliyerek genel raporu hazırlı- yacaklardır. Kastamonu ve Kars ilbaylıkları Kastamonu ilbaylığına mülki- ye enspektörlerinden - B. Tevfik Talât Demirkan ve Kars ilbaylı- ğına Sıvas ilbayı B. Akif İyido- ğan atanmışlar ve kararnameleri Cumur başkanlığınca onaylanmış- tır. B. Ahmed Tevfik An - karaya döndü Tarım Bakanlığı meteoroloji enstitüsü direktörü B. Ahmed Tev. fik memleket içindeki meteorolo- ji istasyonlarını yakından görmek ve durumu incelemek üzere çÇıktı- ğt geziden dönmüştür. İspartada bir deprem İsparta, 7 (A.A.) — Bu sabah * 7,35 de şehrimizde oldukça kuv- | vetli bir yer depremi olmuş ve iki saniye sürmüştür, Deprem kuzay, batıdan gelmiştir. İsmetpaşa Kız Enstitüsü ne bu yrıl çok talebe yazıldı İsmetpaşa Kız Enstitüsüne bu yıl yeniden 250 talebe yazılmış- tır. Okul kısmı yatılı talebesi 30 dan 60 şa çıkmıştır. İlk ve orta o- kullara öğretmen yetiştirmek için açılan kısım talebesile beraber yatılı talebe sayısı 120 dir. Gün- düz gelemiyenler için kurulan ak- şam okuluna yazılmak istiyenle- rin sayısı da pek çoktur. Verilen karar üzerine başvuran - talebeyi okullara yerleştirmek ve açıkta çocuk bırakmamak esas olduğun- dan diğer okullarda olduğu gibi enstitünün bu durumu da bakan- Iıkça incelenmektedir. Lüzum gö- rülürse yeni şubeler açılacak ve öğretmen ilâve olunacaktır. İlk okul müfredat programı İlk okullar için özel bir komis- yon tarafından hazırlandığını yaz- dığımız müfredat programının bu yıl yeritimine dair daha bir karar verilmemiştir. . ... Yeni öğretmenlerimiz İlk okullara atanmış olan bu yılki öğretmen okulu diplomalı- :ırşrgn'ı ıî_eni ödevlerine yerleşme- leri işi bitmiştir. Bu yıl öğretmen okullarından eylül d:vdrui içinde diploma alanların atanmaları da önümüzdeki hafta içinde bitmiş o- lacaktır. KAMUTAY KOMİSYONLARI ÇAĞRILARI Parti Kamutey Grubu İşyar- lar kamunu komisyonu bugün sa- - at 15 de toplanacaktır. HABERLER. ğ © C S