12 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

12 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 SON DAKiKA BABEŞİSTAN'DA : Bu sabah asat Öçe kaedar aldığımız hederlere göre: Ras Seyum Adoanet 15 külometre değu kuzayındaki vadiye doğru çekil- mnehtedir. General Maravignan'ın kumandasın daki italyan sol kanadı Ras Seyumun iruvvetlerini püskürttükten sonra mev- ailerini tahkimme başlamıştır. General Santini kumandasındakı kuvvetler Ras Seyüm ve Kasanın kuv . vetlerini püskrttükten — sonra Makale Üzerine ağır basmaktadırlar. Aduanın güneyinde çok kanlı bir herb olmakte, hebeşler kabramanca da- yanmaktadırlar. Başka bir telgraf ha - berine göre de, Aduanın kimsenin « - Tinde olmadığı sanılıyor. Habeş hükümeti — italyan elçisini Habeşistandan çıkmağa çağırmış oldu- Hundan, artık anlaşma umudlarına ka - panmış gözüyle bakılmaktadır. Elçi - Wik işyarlarının gideceklerini bildirmiş olan elçi, kendisinin, tecim ataşesi Ma gallo gelmeden gitmiyeceğini bildir - miç ve hakkındaki ithamlara karşı pro testoda bulunmuştur. Negüsle konuş - anak istiyen elçinin bu jieteği kabul e- dilmemiştir Romadan bildirildiğine göre, mu - kaddes bir gebir olan Aksumu bombar- Üaman etmek İstemiyen Halyanlar, bu ltalyan resmi bildiriği Roma, 11 (A.A.) — 10 ilkteş- rin tarihli resmi bildiriğ : Cephe gerisinde yolların ve menzil hizmetlerinin tanzimiyle uğraşılırken yerli kolorduya men- sub müfrezelerle italyan yaya ve atlı kuvvetleri cephe ilerisindeki bölgeyi temizleme işine devam et- mişler ve silâhlı muhtelif habeş gruplarını dağıtmışlardır. Güneş batarken Tigre'nin ge- niş doğu bölgesi başkanı Selasile “Guksa ileri karakollarımıza gele- rek birkaç bin kişilik kabilesiyle ve silâhlariyle birlikte General Santinin emrine girmiştir. Bir müddet sonra Kassa Araia da si- lâhlariyle birlikte tarafımıza geç- miştir. Bu hadiselerin büyük öne- mi vardır. Çünkü bu bölgedeki ha- beşlerin italyanlara karşı harb et- mek istemediklerini gösterir. Bazı yabancı gazetelerin ital- yan kayıpları hakkında verdikle- ri rakamlar yalandır. Dört günlük ileri harekâtı esnasında geniş cep- Anlaşma umudu kalmadı Habeşistanın italyan elçisine notası Adisababa, 11 (AA.) — Dış bakanlığı, italyan elçisi Kont Vin- €i'ye verdiği notada diyor ki: ğ sebebleriyle, habeş hükümeti, ital- yan elçisinin ödevine saat 11,15 te bitmiş pıı)ylelıl—üuıundı der. Habeş hükümeti, i i emriyle, ekselanslarını, bütün el - çilik işyarlariyle birlikte, en kısa dan ayrılmaya çağırır. Adisababa Cibuti demiryolu vasrtasiyle sını- ra kadar yolculuk için güvenlik tedbirleri alınmış bulunmaktadır.,, postasını hllınınıdıiım bildirmiş ve işyarlar cumartesi sa- bahı hareket edeceklerse de ken- disi, ticaret ataşesi Magallo Adis- 'ya varmadan önce hareket etmeğe yanaşmamıştır. Fakat Ne Bir italyan uçağı düşürülmüş Adisababa, 11 (ALA.) — Reuy- ter ajansı aytarı bildiriyor: — ** İssa oymağından olan habeş- jdorra yakmında bir ital- tayı ber taraf almdıktan sones eke ge- çirmeyi düşünmektedirler Adisababada, Ras Kasg ikk arası e- çıldığı söylenen Ras Selasie Güksanın Ramadan gelen resmi bildiriğde, ital - yan sfalarına geçtiği biraz sonra Kasa Araianın da italyanlara katıldığını bil diriyor. Selasic Guksanın yanında 12 bin kişi vardı v LlıbLMl SOSY i.TI:.s!NI)I:.ı Uluslar sösyetesinin — 16 lar ikomi- tesinin, ötey günkü toplantıda kurulma- B kararlaştırılan irtibat ve tekif komi. tesine yaptığı önergeler, bu —komitece kabul olunmuştur. Buna göre, Habeşistana gönderilen silâhlar üzerine konulan ambargo he- men kaldırılacak, İtalya ile sömürge- lerine karşı muhafara edilecektir. Ksas olarak B. Ruzveltin 5 ilkteşrinde çıkar- dığı İistede yazılı sllahlara emhargo ko. nulması kabul edilmiştir B. Laval dün Parise dönmüştür. Dün sör alan Arnavutluk deleyosi, bükümeti uluslar sosyetesine sadık ol- makla beraber, Arnavutluğun ekonomik bakımdan İtalyaya bağlı olması dola- yısiyle zecri tedbirlere iştirak edemi: yeceğini bildirmiştir. B. Eden radyoda biz söylev veserek İngilterenin işe nasıl başladıyaa öyle devam edeceğini ve eski dostu olan İ. talya ile bir kavgatı olmadığını söyle- miştir. he üzerindeki kayıplarımız ıuduı'. Beşi italyan ve 25 şi yerli ol- mak üzere 30 ölü ve yirmisi ital- yan 50 si yerli olmak üzere yetmiş de yaralı vardır. 33 yerli kaybol- müştür. Ölüler ve yaralılar hak- kındaki haberler doğrudan doğru- ya bunların aylesine bildirilmiş- tir. Habeşlerden bir top, bir mit- ralyöz ve 30 sandık cephane alın- mıştır. İşgal olunan bölgelerin tensi- kine habeş kilisesinin yardımıyla devam olunmaktadır. Yerli askerlerin kaçtığı ve sa- ire hakkında yabancı memleket- lerden çıkan haberler asılsızdır. Hava kuvvetlerimiz Takazze nehrinin ilerlerinde tabiye ve sev- külceyş keşif uçuşları yapmakta ve hiçbir düşman toplanması gör- memektedir. Genel kumandanlığın kazanı- Jan araziye nakledileceği bildiri- liyor. güs, elçinin Adisababa'da kalma- sını kabul etmemiştir. Adisababa, 1! (A.A.) — İtal- yan elçiliğinin yakında gideceği haberi son dakikada bir anlaşma ihtimali hakkındaki bütün umud- ları kaldırmaktadır. Sıyasal çevenler, bu münasebet kesin durumunun anlaşmazlığın yeni bir ciddi safhasınrı açtığı his- sindedirler. Burada ihtimal sene- Terce sürecek bir harba hazırlanıl- ması lâzım geldiği hakkında söz- Jer dolaşmaktadır. İtalyan elçiliğinin yakında A- disababadan hareketi, bu şehrin i- talyan uçakları tarafından bom- bardımanı korkularını fazlalaştır- maktadır. Adisababa, 11 (A.A.) — İmpa- rator, italyan elçisinin gitmeden evel kabul edilmesi hakkındaki talebini reddetmiştir. yan uçağını tüfek ateşine tutarak dıışun_idklıımı ıoylcmchedıdcr Uçağın içinde bulunan iki kişi ölmüştür. NS YAE. S Yunanistanda hük ULUS I2 İLKTEŞRİN 1935 CUMAR *ESİ DIŞ HABERLER metnasıl değiş (Başı |. ci nyılıdı) Bundan sonra &62 eski başbakan B. Çaldaris'e verilmiş ve B. Çaldaris, tâ- kib olunan usule muhalif bulunduğunu söyledikten sonra bir kaç dostü ile bir- Hkte salonu terketmiştir. Serbest fikir partisi başkanı B. Me. taktas yeni bükümete yardım edeceğini bildirmiştir Başbakan General Kondilis, hükü - met bildiriğinde Yunanistan'ın dış &ı yasasının hiç değişmeden kaldığı hak . kında teminat vermiştir. En sonra, genel alkışlar arasında, metni aşağıda bulunan kararlar onaylan- mağtır : 1 — Taçsız cumurluk tejimi kaldı. rılmıştır. Z. — Genceloy, tesbit edilmiş olan 3 ikinciteşrinde yapılacaktır. 3. — Gencloya kadar naiplik başba- kan tarafından yapılacaktır . 4, — Yeni ana yasanım onuylanma- #ına kadar, muvakkat olarak, 1911 ana yasası yürürlüğe konmaştur. Atina, 11 (A.A.) — Ulusal asamble- nin dünkü toplantısı esnasında, büyük bir halk yığıtı perlamentonun — önünü doldurmakta idi. Görüşmelerin sonucu halka bildirildiği zaman, bu halk coşkun gözterilere başlamıştır. Ordu ve — kıral- cılar pek boşnutturlar. Şehrin bütün >- kakları, hadiseleri telsir eden ve genlik yapan halkla doludur. Bu dakikaya kadar hiç bir nadise ol- mamırştır. Yeni yunan kabinesi Atina, 11 (ALA) — Yeni hükümet üyeleri Histesi şudur: Başbakan: General Kondilis Asbaşbakan ve dış bakanı : otokis. Sü bakanı: General Papagos Hava bakanı: General Nikolaidiz Bahriye bakanı; Amiral Dusmanle *Taşıtlar bakanı: B. Mavromihalis Ulusal ekonomi bakanı: B. Darveris İç bakanı: B. Shinas Tüze bakanı: B. Yannopulot Tarıca bakanı: B. Skaloros Sosyal yardım bakanı:; B. Atinaye- Niş Finans bakanı: B, Papanastasyu Kültür bakanı : B. Turkovasilie, Kabineye giren yönetgerler : Başbakanlık yönetgeri: B. Merkuris 'Taşıtlar yönetgeri: B. Kraniotokis Bağlek işleri yönetgeri: B. Luros Ulusal ekonomi yönetgeri: B. Yor- gi Rallie Kabineye giren itbaylar: Makedonya gencl ilbayı: B. Man- tas, Epir geneltibayı: B. Şliman, Trak- ya genel ilbayı: B. Argiropulos, Girid genel İlbayi: B. Tsantos Yunan kıralı Londra, 11 (ALA.) — Eski - yu. man karalı Yorgi gene burada bulunmak. tadır. Kendisinin bir uçakla Yunanis- tana dönmesi — istenildiği hakkındaki haber, dün akşam örzel sekreteri — tara- fından yalanlanmıştır. Bay Te Uluslar sosyetesinde Eden'in önergesi kabul edildi Cenevae, 11 (ALA) — İrtibat komi. tesi, Habeyistana gönderilecek tilahlar üzerine konulmuş ambargonun lüğven: ve bu ambargonun İtalyaya karşı mu - hafazasını tavsiye etmek hususunda B. Eden tarafından yapılan önergeyi toplulukla kabul etmiştir. Komite aynı zamanda, İtalya ve Ha beşistana karşı ambargo ilan etmemiş olan memleketlere de yalnız İtalyaya silah gönderilmesinin yasak edilmerini tavsiye etmenin uygun olacağını söy- “Hiyen B. Edenin bu teklifini de toplu- lukla kabul etmiştir. — Amerika cumur başkam B. Ruzvelt tarafından 5 birin- citeşrinde çıkarılan bildiriğde — yazılı silahlar listesi esas olarak kabul edil - miştir. B. Edenle fransız eksperi Bu Kot. İ dandr bu noktaları ihtiva eden kesin kararı kaleme almaktadırlar Adisababa, 11 (A.A.) — Harb harekâtı hakkında alınan haber - lere göre, kuzay cephesinde ital - yan müfrezeleri Adigrat'ın güne- yinde Makale'ye doğru biraz iler lemişler ve güney cephesinde de Dolo batısında ılerı hareketlerini işle Habeşistan'ı gönderilmesi yasağının kaldırıl - ması hakkında Cenevrede karar verilmesi üzerine italyan kuvvet lerinin gerek kuzayda gerek gü - neyde ileri hareketlerini her çare- ye baş vurarak Cibuti d—ıryo!u istikamtinde tesrie çalışmaları ih- timali çoktur, ta ki Habeşistan'a doğu tarafından silâh ve cephane alamasınlar. Dün gece Adua'daki italyan garnizonunun _.:Mı geçirildiği ederse bu harbın sonucu hakkın - da çok kıymetli bir fikir verecek - tr.Bu göstereceltir İi babeşler fevkalâde silâhlı bulunan italyan kuvvetlerine karşı büyük - ölçüde gece baskınları verebilirler. > Bir habeş subavıdiyorki: İmpsratorun muhafız — kıtala - rından olup Adua'da yaralanarak bugün buraya gelen bir assubay geçen cumartesi günü Adua harbı hakkında Röyter aytarma şunları anlatmıstır: — Mevzilerimiz Adua önün- deki yaylanın üzerinde bulunu - yordu. İtalyanlar şiddetli bir top- çu ve mitralyöz ateşinden sonra uçaklarının yardımı ile hücuma kalktıkları vakit saflarımız adam akıllı seyrelmiş bulunuyordu. Bu - nunla beraber gene mevzilerimiz- de tutunduk ve geceleyin mukabil taarruza da geçtik. İtalyanlar mu- kabil taarruzumuz karşısında çok şiddetli bir mukavemet göstermiş- lerdir. Sabahleyin aldığımız emir gereğince geri eçkilirken italyan - ların yedi tankını kullanılmıyacak bir hale getirdik. Bizim kanaatı - mız her iki tarafın kayıplarının da müsavi olduğudur. Adisababa'nın önemli noktala- rına konulmuş olan tayyare topla- vt bugün kaldırılmıştır... İki Rasın arası bozulmuş Asmara, 11 (A.A.) — General Santini kumandasındaki sol cenah grupu, Endagamus'daki mevkiin- den Makale üzerine tazyik yap- maktadır. Makale'de bulunan Ras Sela- sie Gussa şimdiye kadar tamamen âtıl bir halde durmaktadır. Sanıl- dığına göre, bu Ras sıyasal sebeb- ler dolayısiyle tereddüt etmekte- dir. Esasen Ras Seyum ile de ara- sı bozulmuştur. Ras Seyum'a gelince, kendisi, Adua etrafındaki sırt ve vadileri Bir çok yerlerde öncü çarpışma- ları olduğu haber verilmektedir. Takaz yanındaki Setit sırtında ise yerli kuvvetlere karşı halk boyuna çete harbı yapmaktadır. Kayıplar hakkında şimdiye ka- dar hiç bir resmi haber yoktur. Son çarpışmalara girmiş bulunan birçok kıtalar bu husustaki rapor- larını vermemişlerdir. Bununla beraber kayıpların 60 ölü ve 200 yaralı olduğu sanılmaktadır. Asmara, 11 ÇALA.) — Rewter ajan- #a resmen teyid ettiğine göre, İtal. ya tarafına geçen Selasiye Gulsa'nin beraberinde 12 bin kişi, 12 bin tlilek ve yüz mitralyöz vardır. Adua kimin elinde ? Adua, 11 (A.A.) — Şehrin gü neyinde başlıyan harb bazen ha - kikf bir kıta! manzarası almakta - dır. Şehir hemen tamamen boş gi> bidir. Çünkü iki taraftan hiç biri, topçu ateşine açık olması yüzün - den, şehri gündüz işgal etmek is - tememektedir. Ajansın notu: Boş olduğu büldirilen şehrin ismi telgrafta güçlükle olundu ğundan, bunun Adua - olduğunu ihtiyatla kabul etmek lâzımdır. Adisababa, 11 (A.A.) — Söy- lendiğine göre, Ras Seyum'un 10 bin kişilik olan ordusunun esas kısmıyla irtibatı tamamen kesil- miştir, İtalyan uçaklarının verdiği ha bere göre, Aksum'un doğu kuza- yındaki habeş kuvvetleri toplan« makta ve bunlar mlyu öncüleri- ni tüfek ateşiyle taciz etmektedir. Ualual gene habeşlerin elinde Adisababa, 11 (A.A.) — Reuy- ter ajansı aytarından: * Diredouada habeş kaynağın- dan gelen bir haberde, habeş kuv- | vetlerinin Ualnal ve Ourdairi ele | geçirdikleri bildirilmektedir. Eritreliler habeş saflarına geçiyor Adisababa, 11 (A.A.)-— tedir. Uçağın içinde bulunan dört İmparatorla görüşmek istemiş | «lan italyan elçisi Kont Vinci'nin Bu isteğine ne cevab verileceği henüz bilinmemektedir. Bununla beraber, imparatorun bunu redde-- deceği sanılmaktadır. Kuzay cephesinde büyük bir harbın başladığı sanılmakta — ise üı,eldeıırîhhıçbuhıhır yöok- tur. 2500 İtalyan kılıçtan mı geçirilmiş? Adisababa, 11 (ALA.) — Reuy- ter ajarısının salâhiyetli kaynak- lardan öğrendiğine göre, Adua et- rafında habeş kuvvetleri 2.500 i- talyan aıhq-ınfbııguıı kılıçtan ge- cırmışl:n!ir. ajansı aytarı bildiriyor: Geciken bir habere göre, başı: bozuk habeşlilerden mlürekkeb bü- yük küvvetlere kumsanda - eden Ras Seyuhi yehideri Aduâ doğük sunda görünmüstür. t Asmara, 11 (A.A.) — Reuter