6 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

Şu sıralarda Ankarada yöst bir film, Garbo'nun “Renkli Peçe” Bizi yeniden film sansürü - konusuna Çünkü her memleket, Ffilmin halk ter> Biyesi üzerindeki tesirlerini anlıya: vak kendi halkını sevmediği bazı ah- ah görüşlerinden yahut sosyal ve po- ditik propagandalardan korumak ge- rekliliğini takdir. etmiştir. Bir filmi Avrupanın birkaç memleketinde sey- redebilmiş kimselerle — konuşursanız deynı film üzerinde her makasın baş- ha başka parçalara dokunduğunu Fahat bu türlü sansür yani sadece mahas sansürü yahut filmin gösteril- mesini menetmek keyfiyeti, fukara ve vantasız memleketlerin başvurdukla- vi görelerdir. Zengin ve nüfuzlu dev. “etler, film sansürünü, film mücssese. derinin genel direktör odalarında ve #nanüskri üzerinde yapıyorlar. İngil- tere, bu gibi memleketlerin - başında şelmektedir. Dünyanın en büyük film pazarlarından birini teşkil etmesi, bistiyle bu müşteriye harşı her tür. İü izaet ve ikramı, filmi çevirecek o- dan melsahibi mücsseseye şart koşu: yer. İşte “Renkli peçe” filmi, böyle sansüre uğramış bir filmdir. Semerset Maugham'ın tanınmış ro- manını okumuş olanlar, ortasında Garbo gibi bir sanatkâr dahi dursa, “Renkli Pege” filminden tiksinmişler: dir. Romanda, Walter'in karısı Kitty “arıhan ingilizdir. Aşıkı Townsend bü- a Garbo Kitty, avusturyalı Katerin, Townsend de küçük bir ataşe olmuştur. - Çünkü fedakâr bir ingiliz doktorunun karı- 40 ile büyük rütbede bir ingiliz me muru arasındaki — sevişmeyi, ingiliz sansürü, hafifmeşrepçe ve imparator duk'un dışardaki prestiji bakımından tehlikeli bulmuştur. Romanda, doktor, karısının kendi- kadar affetmez. Hattâ karısını, kole- ralı mıntakaya beraberinde götürür, tutulsun ve ölsün diye. Erkek onuru, hiç bir romanda bu kadar taştan yon- tulmuş ve bu kadar bağışlamaz bir kin ile yuğrulmuş dei imde, 'happy end” kaidesi, romanın bütür özünü feda ettirmiştir. Hollywood'un Maugham'ın ıi ve vanta kokularına boğdurmuştur. Romanda, karakterler mermerden insan, affetmiyen - kocadı her şey Garbo'ya göre altüst ve düm- düz edilmiştir. Romanda, çinli asker bir mirala, dır. Çinlilerin fenne karşı, cehaletten gelme isyanları yoktur. - Filmde, liz doktorun çinli askere ver avrupalının irkçi hoyre nemrudluğunu daha iyi aksettirsin ye mifalay Vu, general Vu olmuştur. Fakat bütün bunların sonundı tada bir tek cenaze görüyoruz: merset Maugham! lim eserini Hollywood'un “et pazarı”. nda'satar? ! Burhan BELGE Habeşistan haritasında okudu: has isimlerin de bu keli- yi O devirlerin yadigârla- öm olarak kalan yer adlarından — birkaçı ile bu (atis) adını karşılaş- — tırmak enteresan olacaktı Kelimelerin etimolojik şekilleri Kelime bu hali / ve şekli ile ta- — mam değildir. Mücerrettir. Her- / hangi bir yüksekliği ifade eder. Atiz (Rad. 1. 843 ve Divanül gat 155) de iki tepe arasındaki de- 460. Kırgız) ufak tepelerle örtülü 'ova olarak gösterilmektedir. Bu tamamlanmamış veya basit nanada atis ismini Habeşistanın adisellam ve adisia adlarında ta- mamlanmış ve daha kompoze ol- “muş buluyoruz çünkü kelimelerde- ki dördüncü unsur loan: anlamı bir süje veya — ebijeye irca etmekte. — (5) el (V. — V) ona şümul, umu- “ailik ve gayrişahsilik vermekte. — (6)am — kategorisine dahil ol. duğu (â, v, g) gil Tamaktadır. Adisya kelimesinde beşinci un- pur yoktur. Şu Adisellam * y GAYEL geniş bir sahada yapılmış halde gösteren bir yer demektir. Adisyada ise bu yükseklik dar sahadadır. Bu kadar öğrenmiş olmakla yi- 'e bu manayı verip vermedikleri- nin kisinlikle anlayabilmek - için gu türkçe kelimelerin manalarına dikkat edelim: Ağdırmak — isadetmek, yukarı Hakkında Pravda gazetesinin bir yazısı Meskova, 5 (A.A.) — Pravda ga: zetesi, Emerim İgor Grabar'ın, türk Fesim sergisi hakkında bir makalesiz bariyle göze çarpmakta ve hoşnudluk uynadırmaktadır. Ön seneyi henüz (de bu kadar ehe- Makalenin muharriri, him, Çallı, Nazmi, Zi Çankırıda hava hücümla-| rına karşı korunma tecrübeleri Çankırı, 5 (A.A.) — Tayyare hücumundan korunma - tecrübesi dün gece saat 19,30 da yapıldı ve Mmuvaffakiyetle netice verdi. ULUS € SONKANUNK | 1 İÇ HABERLER 1STANBUL TELEFONLARI B.Cemal Hüsnü geliyor İstanbul, 5 — Bern elçimiz B. Ce- mal Hüsnü İstanbula geldi. Yarın An- karaya hareket edecektir. Adana'nın kurtuluşu İstanbul; 5 — İstanbulda bulunan lar dün gece halkevinde Ada- 'nanın kurtuluşunun 14 üncü yıldönü: adanı münü kutladılar. Keçiören kulübünün toplantısı Keçiören ku'übü azaları de bir yapmakta oldukları lardan bu mevsimin ilk bugün saat 18 den dardı 15 gün - Yeşilay yıllık kongresi İstanbul, S (A.A.) — Yeşilay kurumu bugün saat onda doktor Mazhar Osmanın - başkanlığında yıllık kongresini yapmıştır. İdare heyetinin raporu okun- duktan sonra doktor. Safiye Hü- seyin, Mazhar Usman, Fahrettin Kerim, İbrahim Zati / tarafından içkinin insanlarda ki tahribatı bak- kında söylevler verilmi Kongre, kurumun eski “Hilâli Ahdar” ın rak değiştirilmesini Yeni sinden sonra kongre ulu önder Atatürk'e, Başbakan ile sağlık, İç lare heyetinin seçilme- işleri ve İnhisarlar Bakar tazim telgrafları çekilmesini itti- fakla kararlaştırmış ve toplantıya İncir - Üzüm satışları İzmir, 5 (A.A.) — Şehrimiz borsasında bir hafta içinde 5 ku- ruş 30 paradan 16 kuruşa kadar 4862 çuval ye kadar satılan üzüm mikdarı 484.537 çuvaldır. emir İK ltür Parkı Yazlık ve kışlık yüzme havuzları, paraşütle atlama kulesi, anfiteatrı Atatürkdevrim ve sağlık müzeleri ile herkesin geleceği bir İzmir kültür - parkının ayın birinci günü yapılan temel atma - töreninde Şarbay Dr. Behçet Öz, kültür. park niçin seçildiği ve parkta neler yapılacağı hakkında et Şarbay bu için ayrılan yerin Taflı bir söylev vermiştir. söylevinde demiştir ki *— Kültür geniş yangın yerinin 44 gördüğünüz 360 balık kısmına y gin bu yeri seçtik? İzı lık plânmda ayı metre murabbalık idi. Gelecekteki ih- bamı 360 bin metreye çıkardık. Bu yer İzmirin dört tarafından kolaylık- la gelinebilir merkezi bir vaziyette dir. Erkek ve kız liselerinin sağda ve solda i, Gazi ilk okuluna ve işçiler mahal- lesine yakın oluşu kültür parkın ma- 'a ve ehemiyetini artırmaktadır. Ya- kında gene buraya hudud tün Egenin genc kızlı kız sanat enstitüsü bin; caktır. Burası geçen senelerde - kor- kunç ve hastalıklı bir manzara gör teriyordu. Şimdi cana yakın bir ova ülence ve spor yerler zırlandıktan sonra seyri ve ge doyulmaz bir hal alacaktır. şar yeni bir caddeden geçerek buraya geldik. Ver yer yükselen / bötün bu N ve modern evlerle süslenen (gelen cümuriyet eserleridir. İzmir, ha, hükümetimizin iyi tedbirleri ile rahata kavuşan halkımızın gelecekte göstereceği yeni hamlelere en güzel rimizin - yabancı (termeden modern bir işarettir. Şel ADANADA Şehrin kurtuluşunun on dördüncü yıldönümü kutlandı "(Başı I. inci sayfada) miş olan yaya, atlı birçok olduğu halde binlerce halk Adananın üyük bayrağını alarak eller üzerinde taşımak suretile valiliğe ge - i. Buradı yakın adanalının coşkun — gösterileri sında bayrak valiliğin büyük bal- konundan aşağı doğru sarkıtıldı. Bu tören bittikten sonr ve büyük törenin yapı yet alanına gidildi. Orada ve Atatürk parkının önündeki caddede kırk bin- den fazla insan toplanmıştı. Tam saat buçukta süel bandonun çaldığı söylediği Tören şim- diye kadar olanlardan daha çok he- yecanlı geçmiştir. Niğdenin genç saylavı B. Cavid Oral ateşli bir nutuk ile Adana sava- şının büyüklüğünü, çekilen ıstırapl vanın — derinliğini ve Çukuravalıların” ttı. Hatip savaşta hem- uğradığı birçok acıklı sah- neleri anlatırken yüzlerce insan göz yaşını tutamadı. Bundan sonra genç şair Kâmuran Bozkır Adana için yaz okudu. Bu sırada - birçok kutlama töreni yapıldı. Bu akşam kevinde bir balo verilecek ve fener alayı, gece şenlikleri yapılacaktır. Adananın kurtuluşunun 14 üncü yan “Toros gençler birl rini teşhir ettiğini dünkü sayımızda portakal, limon, turunç ve bilhassa pamuk kozası ve çekiti ve #ıtmışlardır. Resimde görüldüğü gibi, ortadaki sütunda, bu ili zelliğini canlandıran fotoğraflar a: #elenler tarafından seyredilmişi nin küçük iki kültür meydanı olacaktri bir bayındırlığa kavuşmaları türkün bayındırlık hususundaki özlü varlığır nı herkese göstermeğe kâfidir. NİÇİN KÜLTÜR PARK DEDİKT Son beş yıl içinde İzmirde parlı ve yolları ağaçlama işi gözleri doldu racak kadar çoktur. Yer yer çocuk halk bahçeleri yapıldı. Mezarlar par- ka çevrildi. Fakat bütün bunlar bu- günün nüfusunun ihtiyacına kâfi de- iildi. Halbuki biz bugünü değil, nür fusu gittikçe çoğalan yarınki İzmiri ve onun çocuklarını düşünmek z dayız. Yalnız ağaç yeşilliği, park yeni neslin ihtiyaçlarını karşılamıyor. Yeni nesli hazırlarken birçok yer leri de göz önünde tutmalıyız. Küçi çocuklar her yaştarbu parktan faydı Tanacaklardır. Gencler sporun her çe- şidinin bi tadacaklı İsçilerimiz ve ber snıf halkımız gü zel, öğretici ve temiz eğlencelerle ça- lışma randımanlarını artıracaklardır. Bir çeşid nebatlar bahçesi cak bu geniş parkın arasına yer yer lecek terbiye ve kültür bina- darı küçük, büyük, zengin fakir kes için faydalı olacaktır. Kül park yazlık ve kışlık yüzme havuzla: devrim ve sağlık müzeleri ile herke- sin koşup geleceği büyük bir kültür meydanı - olacaktır. İzmir kuarı ya İzmir'in ve Türkiyenin değil, Akde- nizin de en muvaffakıyetli ve en iş- Tek kuarı olabilecek bir. yer. tutmuş tur. Büyük bir servet ve gelecek -- Ka olmayan bir yerde birakas mazdık. Onun için 1836 kuarının kültür. park içinde hazırlıyoruz. Başlanan iş zor ve ehemiyetlidir. Fakat, partimi- lerde yarattığı samimiyet, a> henk, feragatli çalışma yolları, bü- 'yük önderimizin her zaman içimizde dolaşan ve yanan büyük aşkı, Başba- kanımız İsmet İnönü'nün daima gö terdikleri yüksek yardım bu işi de başarı ile bitirecektir. Konya şarbayı geliyor. .) — Uraya le toplantıya çağırıları şar kurulu, şarbaya bankalarla Şarbay bayramdan önce başla- dığı konusmaları bitirmek için bu hafta Ankarava gidecektir. Ö _,.w;,,ı'k : “yıldönümünü öteygün hatkevinde kutla- trin içinde, memleket mahsulle. yazmıştık. Vitrinler içinde birçok çeşid bu güneş yurdunun başlıca serveti Imıştı. Sergi dün ekşama kadar halkevine