12 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

12 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

ANUN 1436 PAZAR Merkez icra komitesinin ikinci toplantısı B. Molotof milletleraras sıyasadan bahsetti ldiriyor: Merkez inci toplantısı dün akşam açıl: maştır. B. Kalinin geçen mik neticelerini izah ettikten sonr: B. Molotof da yabancı devletlerle o- lan münasebetleri gözden zeçirmiştir. Molotof demiştir ki: iin ekono- deketlerle olan münasebetleri, yıl içinde umumi olarak / normal bir yekilde inkişaf etmiştir. Münasebetle- Herhalde, umu- lenmesi ve Avrupa barışın sağlamlaşması için Sovyet hükümetine bağlı bulunan her yalmıştır. Muhtelif derle olan münasebetlerimizden şim- di tafsilen bahsetmek lüzumsuzdur. Batıda, doğuda ve cenupta büyük, orta ve küçük birçok memleketler yardır ki bunların Sovyetler birliği i- le olan münasebetleri daima, meselâ Türkiye kadar dostane değildir (Çok sürekli alkışlar.) Bu devletlerin, hiç bir halde, bizim hakkımızda / kaygı danmaları için hiçbir sebeb çıkmamış- tır. Tersine olarak en küçük devlet- ler ve bu arada sıyasaları bazan ehe- miyetli emperyalist devletlerin Sov- yet aleyhtarı kuvvetlerinin tazyiki a! 'tında bulunanların da Sövyetler bir- liğinin herhangi bir suretle kaygılan- malarına sebeb ve vesile çıkmamış. tır. Bununla beraber, uzakdoğu sınır- teallük —eden — münase- memleket- larımıza betlerimiz üzerinde durmak lâzımdın Mançurinin Japonya tar yelikli yardım paktı,, denilen büyük bir ehemiyet veriyorlardı. Bu pakt, fransız projesine göre, Sovyet Fransa, Çekoslovakya ile Lehistan, Letonyı ve Litvanya arasında imza - edilecek- ti. İmdi, Almanyanın ve sonra da Le- histanın muhalefetleri yüzünden, do- #a Avrupası karşılıklı / yardım paktı suya düştü. Fakat, bu hal, geçen ay Almanyı Estonya fransız » sövyet karşılıklı yardım pak- tının imza edilmesine engel olmadı. B. Laval'in Moskovayı ziyareti cana- ında Fransa ile Sovyetler doğu Avrupası için bir bölge paktı başarı; yid edildi. Bundan sonra Çekoslovak- asına çalışmak - arzuları te- ya ile de bir karşılıklı yardım paktı aktedildi ve iki memleket delegeleri Sovyetler birliğinin Fransa ve Çekos. lovakya ile aktettiği bu paktları, do. #u Avrupasında barışın garanti. altı. bildir- ler. Mosxovada şimdiki Çekoslovair ya cumur başkanı B. Benes ile yapı lan görüşmeler hakkında - neşredilen tebiiğ, sulhun bölüne şeklinde gördüklerini iki memleket delegelerinin, eceği esasına k evrensel ve kollektif emniyetin fili olarak başaruma hemiyet atfettiklerini bildirmekte di husüsi bir € Sovyet hükümeti sıyasasını bu esasa dayamış ve dayamaktadı İngilterenin şumdiki dış bakanı B Edenin Moskova - siyaretini kaydel mek Bu ziyaretin. ehemiyeti timdiden görünmektedir. Zira, Sovyet delegelerinin B. Edenle gorüşmeleri halen iki memlek: ında saslı hiç bir arsıulusal meselede menfaat ay karılığı olmadığını tesbite imkân ver miştir. Buna binaen ingiliz - sovyı münasebetlerinin bundan sonraki in kiş 4 için elverişli bir durum vardır Sovyetler. birliğinin " Amerika ile münasebetleri umumiyet itibariyle ve hele tecim ve ekonomi sahasında nor Bu 'nunla beraber, bazı Amerika çazete ierindeki Sovyet aleyhtarı mücadel. 'de süküt ile geçilemez. Bu hareket temayülleri olan ve iki memle- mal olarak - inkişaf etmektedir fasi daki baltalamaya çalışan — ba ket yaklaşma mahfille- rin eseridir. O yakınlaşma ki, umumi sulhun korunması bakımından fevka- lüde ehemiyetlidir. Geçen yıl içinde, Belçika, Lüksen- burg ve Kolombiya ile sıyasal müna sebi Sövyetler birliğiyle sıyasal münase- ler kurülmüş ve Uruguay da Brezilya mürtecile- e göre, bazı Avrupa n bu hareket yalnız devletlerimize karşı” sebebsiz bir hareket değil, aynı zamanda hem Sovyetler birliğinin hem de Urugua- müülletler cemiyeti harekettir. Bu- İeaĞR Yelir bi diş Komülterliği, aatajı mazlığın her şeyden önce pakt iince hakem mahkemesine milletler cemiyeti konseyine den sıyasal münasbetleri kesen Uru: veyahut guay aleyhine milletler cemiyetine baş vurmuştur. Sovyet Rusyanın Almanya ve Ja- ponya ile olan münasebetlerine geçiyo rum. Bunlar anlaşılması kolay sebeb- lerden dolayı memleketimiz - işcileri- nin bilhassa nazarı dikkatini celbet- mektedir Almanya ile başlıyorum: Şunu ha lisane söyliyeyim ki, Sovyet Rusya ile halen mevcud münasebetlerden çok daha iyi münasebetler tesis et mek ister. Bu bizce her iki memleke n menfo iyonel ir şeydir. Fakat bu sıyasanın tah; kuku yalnız bizim elimizde değildir. Alman hükümetine de bağlıdır. Şun diki alman hükümetinin - dış sıyasası tleri iktizasından v nedir? Bunun esas hatlarından, ye Hitlerin lcin Kampf” dinci Sovyet kongresinde program kitabı olan ” zikrettiğim sırada — bahsetmiştim. Bu kitabında Hitler, doğrudan doğruya başka devletlere aid toprakların ilha Ki siyasasına geçilmesini tavsiye © yer ve aynı zamanda hiç çekinmeden diyor ki: Bugün Avrupada yeni toprak- lardan bahsederken gözlerimiz her şeyden evel ancak Rusya ve onun viarında bulunup onun hükmüne ( olan devletler üzerindedir. « dün almak im bu ehi sonünu okurla Tamamı vani bulamadı; vetli vtkun Eti andtaşmaları hakkında Bir Belgrad gazetesinde çıkan önemli bir yazı Belgrad, 11 (ALA.) — Pravdi zetesi, Etilerin arsıulusal —andlaşm ları hakkında Yugoslavyanın Ankara elçisi B. Branşo Lazaı bir yazısını neşretmektedir. B. Laza: eviç'in tetkik ettiği bu andlaşmalar, viç'in önemli İsanın doğuşundan evelki 14 üncü a Sara aittir. ULUS İtalyanla Londra, 11 ÇA-A.) — Royterden; 4 kaynağından “gelen bazı bölge Kerelle sinde muvaffakiyetler — ka bildirmektedir. Fakat aynı telgraflar italyanların - ilerlemiş bulunduğunu iyma etmekte ve Ras Destanın takvi- dir. Bu cihet sie, hi ikleri muvaffakiyetlere uygun - de- dare etmiş olduğu hareketler bir de- veceye kadar muvaffak olmuş sayıla- bilir. Çünkü bu hareketler general Grazianiyi, kuvvetlerini yeniden teş- kil etmek için Ogadenin şark ve mer- kezinde faaliyette bulunan bazı amiyetli kuvvetleri or mecbur. etmiştir. Harrar istikametinde yüşüne güçlük vermiştir Röyter ajansının - Moga: habirinin yazdığına göre, Ras Desta kuvvetlerinin karşısında bulunan Ge- neral Gra: ordusu ekseriyet itiba- riyle beyaz askerlerden ve bir kısmı da yerli italyan askerinden mürek: Nev-jersey valisi Hauptman'ın idamı ile işin bitmiyeceğini söylüyor. Trenton, 11 (ALA.) — (Amerika) Nevjersey valisi B. Hofman, Lindber- gin çocuğunu katlettiğinden dolayı i- dama mahküm olan Hauptman me- selesinden bahsederken, çocuğu ça lanların yalnız bu adamdan ibaret ol- duğüna kani olmadığını söylemiştir. Hauptman'ın idamı öle adaletin yeri 'ne gelcceğine de kani değildir. Vali Hofman, Lindbergin çocuğu- 'nu çalanlar hakkında birçok makale ler neşrederek son zamanlarda Pana: maya gitmiş olan Dr. Condon'u Kif ettireceğini ve adli, min bu ma makalelerde gösterilen - delilleri tet. kik ve tesbit etmek hakkına malik olduğunu ve çünkü makale sahibinin bu file iştirak edenler hakkında mü- Yeni sulh teklifleri hazırlanıyor (Başı I. inci sayfada) zetenin verdiği haberi teyid eden hiç bir malümat Londraya gelmiş değil dir. İtalyanın tavrı epey de Londra, 11 (ALA.) — Ajanı Röyte- n Cenevreden istihbarına nazaran İtat yanın tavr ve hareketi son zamanlarda histolunacak derecede değişmiştir. Ro ik surette tatbiki kabil mada, pra sülh tekliflerinin bir kaç hafta öncekine nis bet kabul etmiyecek bir şekilde - hüsni kabul göreceğini tahmin ettirici bir çok sebebler vardır, Yalnız böyle bir tekli fin bugün kimin tarafından yapılabilece- ği sorulmağa değer.. Fransa ve İngilte- ve yeniden bir teyebbüse mütemayil de Kildirler. İtalya bunu yapamaz. Habeşistan ise herhangi bir teklifte bulunmaktan kaçın makta ve şu halde barış şartlarını idare 'eden milletler cemiyeti ortada kalıyors da onun da böyle bir fikri nasıl / ortaya atabileceğini henüz kümse tayin edeme ktedir. Herhalde bu meseleden 20 sonkânunda toplanacak olan konseyde hahsedileceği şüphesizdir. Fakat kon! azasından ekseriyetinin bu gibi teklifler le uğraşacak yerde zecri tedbirli yamayı tercih edecek leri zonnolunmaktadır Londra, 11 (ALA.) vına nazaran İtalyanın pek yakında Röyter ajan yeni sulh teklifleri yapacağına — dair Paristen gelen haberler hakkında ondrada hiç bir malümat mevcut değildir r Ciciga ve Harrara ilerlemekte keptir. Ras Destanın kuvvetleri yanların ilk önce sandıklı lir. Mtalyanlar Destanın italyan sol cenahını maksadına matuf teşebbüsün muvaf” fakiyetsizliğe uğrıyacı Tunmaktadırlar. hareketine teşebbür. etmektedirler. Fakat bu bölgede su bulunmadığı için buradaki habeş kuvvetleri ehemiyetli ir yekün tutmamaktadır. Bununla beraber bu hareket, tasarlanan büyük italyan ilerleyişini mecburen geri br Eritre kaynağından gelen haberle- re göre, şimal cephesinde Makalle ce nubunun yirmi kilometre ilerisinde, üzerinde mev- lan italyan hatlarını istiyen bazı habeş kuvvetleri, lar tarafından şiddetli bir bomt karşılaşarak geri çekilmeye dır. Habeş kuvvetle- ri tayyareler. tarafından topçu tarafından yardım gören bir italyan kıtası habeşleri püskürtmek manla mecbur olmuşlu görülünce, Almanya ve İngiltere'de büyük fırtınalar Vapurlar tehlikede - Birçok öl ve yaralı var. Dün alman şehirlerinden gelen haberlere göre Almanyade şiddetli fırtmalar olmaktadır. Emden'den bildirildiğine göre şi- mal - denizinde şiddetli bir - fırtma yardır. Bir ingiliz vapuru batmak ü- zeredir. Hups adlı bir Holanda şile - binin de batmış olmasından korkul- maktadır. Kolonyadan - bildirildiğine göre Haun şehrinde bir kasırga — çıkmış, oldukça ehemiyetli zararlar vermiş- tir. Düsseldorf'ta kopanı dolu ile ka- rışık bir fırtınada iki kişi ölmüş, 13 kişi ağır, bir çok kişi hafif yaralan - mıştır. Noys şehrinde de fırtmadan bir çok evler yıkılmış, 44 aile evsiz kal- mıştır. Hükümet 250 kişiye yer bul- mak zorundadır. İngilterede fırtma yüzünden ye- niden altı ki giliz vapurla ölmüştür. Bir çok in- imdat — istemektedir. Olülerin sayısı evelki gün 17 kişiyi bulmuştu. Framsada, B. Laval, su baskınla- rından zarara uğramış olanlara yar- edilmesini emrettiğini bildirmiştir Deniz knoferansında nasıl bir tavır takınacaklar? Tokyo, 11 (ALA.) — Londra deniz konteransındaki japon dele; bu sabah gelen bir telgrafta lifirei reddedi! dan tamamen hareket etmeni mi, yoks- sayonundan iapon tek se delegasyonun Londr #ransız ve ingiliz tekliflerinin konuşul masında hazır bulunmak üzere bir mü: şahid mi bırakması lâzım geleceği hak- kında talimat istenmektedir. Bunun ü zerine dış ve deniz bakanlıkları memur toplar ve meseleyi gözden ge çirmişlerdir. Sanıldığına göre, japon de legasyonu, pazartesi günü japon teklil leri esbabı mucibesini bir kere daha k teklifler feransa izah etmeğe ve sen reddedilirse beş devlet — konferansını neticesini istemeğe çağırılacaktır. — Bu takdirdeğ bir müşahidin Londrada kal masında mahzur görülmemektedir. H: kümet, bu hususta uzun bir beyannam: neşredecektir. Tokyo, 11 (ALA) — Japomya deniz konferansından çekilmeye ha. rar vermiştir. —— üzere yollanmışta bir italyan kıtası, ciddi yaparak, habeş kuvvetleri ye başlamışlardır. Bu geri çel abeşler pusu - kurmuş olan mişlerdir. ylanmış, üç nefer ölmüştür. Şimal cephesinde birçok — karakol çarpışmaları olduğu haber verilmek- Bu cephedeki bazı habeş grup- Roma, TECALA) — Resmi / sayiat listelerine nazaran doğu Afrikasında 31 birinci teşrinden sene nihayetine kadar —— yerli asker zayiatı 177 askari ve 44 ü Sa —— mali halkından olmak üzere ceman 221 kişiden ibarettir. Bitaraflık kanunu projes. Senato dış işleri komisyonu tara- fından kısmen değiştirildi Vaşington, 11 (AA.) — B. Hul ile uzlaşan senatonun dış iş- — leri komisyonu bitaraflık kanunu —— projesinin bir kısmını kaldırmış- tr. Bu kısım, harbın uzaması edenler, Milletler Cemiyeti petrol — ambargosunu kabul ettiği takdir- de-Amerikanın da bu ambargoya göre, cumur başkanı, hoylıhı birin Amerikanın güvenliğini bitaraflığını temin ve a vatandaşlarının hayat veya ticare- —— koruyacağı kanaatini besledi- ği takdirde, bu ihracatı yasak ede- — bilecektir. Komisyon bu kısmı — projeden kaldırmamıştır. hava silahları artırılıyor. Londra, 11 (A.A) — Deyli Tek graf gazetesine göre, ingiliz hava si- — lahlanmaları bundan sonra ehemi - yetli bir şekilde — artırılacaktır. Her — hafta on iki tayyarelik yeni filolar — kurulacaktır. TÜ İki yıllık program geçen mayısta —— neşredilelidenberi, — hava Filolarma 265 ilk saf tayyaresi ilave edilmiş - — dir, a Bundan başka bir çok yeni tay- — yare işlemeğe hazır bulunmaktadır. — Yeni tipte bir çok harb tayyaresi in- — şa edilmiştir. Gerek sürat, gerek harli kuvveti itibariyle bu yeni tayyarı - lerden çok iyi neticeler elde edilmiş- tir. ındaki diğer üç torpitosu Selânik örlezinde manevralar yapacaklar- dir. Yunan donanma / kumandanı ile 20 kadar za caktardı: * bu talimlerde buluna- Bügünkü konser 4 Bugün Cumur Reisliği Flan monih orkestrası tarafından —mu-, maallim mektebi - salonunda 'k kunserlerine devam edilecek- tir. Program şudu! senfoni — irlak dağ başındı “Çıj la lılluı —İıılı, Marezesk Ro: dansları. Konsere saat önbeşte Başları — caktır. İ