15 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

15 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

— LLOMHUN 1936 ÇARŞAMBA “Cenup cephesinde büyük hâdiseler bekleniyor Habeş askerler arasında çıkan bir isyan tırılmış ve elli kişiidam edilmiş Biz Ogaden cephesinde italyan il Lon: nupta italyan generali mektedi Şimalde ise Makalle mıntakasında habeşlerin ci etmektedir. Burada habeşler tekrar i- talyan hatlarını yarmak teşebbüsün. de bulunmuşlardır. bere göre, habeşlerin Teml Makallenin cenubunda yaptıkları hü- cumlar şiddetli çarpışmalar neticesin: de püskürtülmüştür. Bu çarpışmalar- da italyan hafif topçusu ve hava kuv- vetleri düşmana ağır mişlerdir. Makalleni — eti yaş ve şiddetli Kalrları n bir italyan müfrezesi ha. zak kolunu — baaı ir çarpışmadan sonra mu- a Sidürm düşmüştür. Fritre mahfillerinde dolaşan bir şayiaya göre, Makallenin garp taraf- , T4 ÇALA.) — Röyter: Ce- Graziani'nin yakında yapacağı hareketler beklen- zayiat verdir: cenubunda keşif hare- lerdir. Erzak kolu italyanların eline isyan etmişlerdir. Fakat isyan kanlı bir tarzda bastırılmış ve 50 olunmuştur. n gelen bir. telgrafa, yan tayyarelerinin kânunda Tsana gölünün 120 kilomet- ve yi Debat'ı bom- bardımanlarında hiç kimse / ölmemiş- 11 sön. yalinde bulunan Röyter ajansının Mogadişovo'da, italyan kuvvetleri nezdindeki muha- birinin bildirdiğine göre, cenupta pek yakında ehemiyetli hâdiseler olacak- 'tır. General Graziani'nin büyük taarruz yapması bekleniyor. Taarru- zun kı ti belli değilse de Ciciga ve Harrar'a giden en kestirme ve kolay yol Fafan ve Jerrer nehirle- ileridir. Şimdiki halde italyan cephesi Ve kaç kilemetre kadar ötesine kı zanmakta, sağ cenahta Gabba, Ba- dudanan ve Gabridihariden ve şima le doğru da Gerlogubi ve Ualual'dan geçmektedir. İtalyanların vaziyetiher iki cephedede güclesiyormuş Adisababa, 14 (A.A) — Habeş mahfillerinden alınan haberlere gö- re, her iki cephede de vaziyet gün - den güne italyanlar için daha güç leşmektedir. Şimal cephesinde şiddetli ve sü - rekli yağmurlar, italyan kuvvetleri nin geri çekilmesi veya herhangi bir harekette bulunması imkânlarını ta- mamiyle ortadan kaldırmıştır. Ha - beş kuvvetleri ağır zayiat vermek is- temediklerinden italyanların müs - tahkem mevzilerine cum etmiyorlar. Askeri mahfillerdeki kanaata göre, bu mevzilerde bulunan kuv - vetler er, geç teslim olmak mecburi. yetindedir. Çünkü geri çekilmedik - yardımcı kuvvetler de ala - Bütün yollar, ba - tak haline gelmiştir. -Arabalar ça - murlara saplanıp kalıyorlar. Bunun- Ja beraber italyan kuvvetleri topçu 've hava kuvvetlerinin — yardımı ilç bulundukları güç mevkiden kurtul - maya çalışıyorlar. Habeşler, ilk hat- lardaki kuvvetlerini tazeleriyle bo- yuna değiştirmektedirler. Her şeye rağmen çarpışmalar şid. detle devam etmekte ve Makallenin imali garbisinde ve Akcsum bölge sinde her iki taraf ağır kayıplar ver- mektedir. KHŞ Cenup cephesinde italyanlar O - gaden bölgesini boşalttıktan — sonra şimdi Bale bölgesinden — ilerlemek icin hararetle hazırlanıyorlar. - Kuş uçuşu - 600 kilemetre olan " Dolo Adisababa yolu önce 250 kilemetre genişliğinde bataklık ve susuz çöl - lerdun geçmekte ve sonra da yülcsek dağlık topraklara varmaktadır. İçi 160.000 habeşlinin mevzi bu dağlık topraklardır. rleri gayet iyi teçhiz edilmiş 0: P cok kuvvetli - bir mukavemet cepheden hü - göstermek — kararındadırlar. — Daha şimdiden Ras Destanın ordusu Do - lo mıntakasında sık sik mükabil ta: suzlar yapmaktadır. Yağmursuz geçen son ” iki gün inde italyan keşif tayyareleri bü - Yük bir faaliyet göstermişti Şimal cephesinde uçuşlarını Des- sie'ye kadar ve cenup cephesinde de Sasabaneh'e kadar götürmüşlerdir. Öteki bölgelerde ehemiyetli bir sey olmamışuır. Habeşler Makalle'ye taarruz edeceklermiş Adisababa, 14 (A.A.) — Pek ya- kında habeşlerin Makalleye karşı bir taarruz hareketi yapacakları haber verilmektedir. Hattâ bu taarruzun bu saatte başlamış olması ihtimali bile vardır. Decaz Kadedeye yeni takvi- 'ye kıtaları ile Auassa bölgesini bıra- karak Tigre cephesine verilmiştir. gitmek emri Habeşlerin Aksum yakınında dört italyan tayyaresi ile 12 motosiklet zaptetmiş oldukları haber- verilmek. tedir. Habeşistandaki zılhaç heyetle- rinin vaziyeti ne olacak? Stokholm, 14 (ALA.) — İsveç elçi- #i tarafından dün italyan dış bakan müsteşarına yapılan ziyaret hakkın- da "Dagens Nil tan öğrendi; ter'in iyi bir kaynak: ve göre, Dolodaki İsveç hastahanesinin bombardımanmın bii- tün tafsilâtiyle belli olması üzerine İsveç tarafından yapılan kati teşeb. büsü Musolini öğrenmiştir. Bu teşeb- büsün neticesi henüz belli değildir. İsveç hükümeti bu teşebbüsünü kızıl- haçın isteği üzerine yapmış değildir. DIŞ HABERLER Balkan antantı ekonomi konseyi Ayın on yedisinde toplanıyor Bükreş. 14 (ALA) — — Balkan Antantı ekonomi konseyi, 17 ikir cikânunda Bükreşte/ toplanacaktır. Müzakere ruznamesinde yalnız ge - 'nel ekonor BEL ğil, aynı zamanda Balkan memle - İzetleri arsemdaki mübadeleleri alâ - kadar eden meseleler de vardır. Müzakerelerin mevzuunu teşkil edecek olan meseleler, 1 — Romanya, Türkiye, Yuna- idarelerinin 2 — Demiryolları teşriki mesaisi, 3 — Balkan Antantı azasından olan memleketler arasında munta - zam hava münakalatı vücuda geti - rilmesi, 4 — Turizm ân kolaylıklar. B. Piyer Laval Bakanlar Meclisinde iç ve dış vaziyeti anlattı. Paris, 14 (ALA) — Cumur rei - sinin başkanlığında toplanmış olan bakanlar meclisinde B. Laval dış sı- yasa hakkında etraflı izahlar ver tir. Mumaileyh, Romadaki fransız büyük elçisi kont dö Şambrön ile Pa- risteki italyan büyük elçisi - B. Çe - rutti'nin kendisine habeş anlaşmaz- lığı hakkında tebliğ etmiş oldukları malümatı bildirmişti Uzlaştırma ve yahut zecri ted. birleri şiddetlendirme sahasında ye- ni hiç bir unsurun ortaya çıkmamış olduğu sanılmaktadır. B. Laval, devletin otorite ve kre- disini bozan sış vesmek için mümkün olduğu ka - dar yakın bir zamanda icrasını arzu etmekte olduğu yeni seçim hakkın- da da izahlar vermi yh, deşrü — seçimin 22 ve 29 mart ta- Irıhkrınd.e' icrasını ve saylavlar kuru- etmektedir. Ancak bu bapta mecli - sin ekseriyetinin arzusuna göre ha- reket edecektir. Başi..kandan sonra finans baka- n büdcenin kabul edilmesinin işle- rin revaç bulmasına pek ziyade mü- bir hava vücuda getirmiş oldu - #unu söylemiştir. B. Laval, bu toplantıdan evel B. Eryo ile görüşmüştür. Parlameto açıld Paris, 14 (ALA) — — Mebuslar meclisi bugün öğleden sonra çalış - malarına tekrar başlamıştır. B. Bui. son 387 mebustan 319 unun reyiyle tekrar başkan seçilmiştir. B. Buison bu suretle arka arkasına 16 ımcı de- ” olarak başkan seçilmiştir. Mevzuubahs olan mesele umumiyetle kızılhaçın Habeşistandaki vaziyetinin 'ne olacağını kestirmektir. İsveç, Nor- veç, Finlandiya ve Holanda — bu dev: letler Habeşistana sıhhiye heyetleri göndermişlerdir. — müşterek- bir te- şebbüste bulunarak - İtalyanın bazen tehdidkâr ve bazen tatminkâr sözler- e gizli tuttuğu fikirle. öğrenmek istiyeceklerdir. Bir bombardıman 14 ÇALA.) — İtalyan uçakları, bu sabah Ögaden cephesin- de Anele su merkezini bombardıman etmişlerdir. Nufusça telefat olup ol- madağı belli değildir. Bu gibi bombardımanların asker- lik bakımından hiç bir. ehemiyeti yoktur, zira buraları ancak - kulübe- lerde oturan bir takım kimselerin bu- Tundukları yerlerdir. Manevi tesir ise hiçtir, çünkü buralarda oturanlar mo- ir işitmez kırlara ve çamlıklara dağılmaktadırlar. Bundan dolayı pek az kişi ölmektedir. Deniz konfe (Başı 1. inci saş lantılarında yfada) | kararlaştırılmıştır. Ja - ponlar bazı teferrüat hakkında Tok- | yodan talimat beklediklerini bildir - | mişlerdir. | Sabah gazetelerinin düşüncesine | göre, âni - bir krizin önüne geç - mek için yapılan bütün gayretlere rağmen vaziyet çok ağırdır. Morning Post gazetes * Japonların bu isteği lan şey İngilterenin yaptığı bir ihtar- dır. İngiltere, konterans suya düştü- gü takdirde bunun bütün mesul dinin Japonyaya ait olacağını bildir- | miştir.,, | Tokyo, 14 (A.A.) — Japon ga zeteleri hususi sayılar çıkararak Japonya deniz konferansından çe- | kilirse görüşmelerin — duracağını yazmaktadırlar. Deniz mahfillerinde söylendi - | gine göre, konferans İngiltere, Ja- ponya ve Amerika arasındaki gö- ruş anlaşmazlığını tebarüz ettir - miştir. Beş devlet arasındaki kon- ferans artık nihayet bulmuş sayı - labilir. Bundan böyle Japonya di- er dört devletin ne yapacağı ile | alâkalanmıyacaktır. fak. Çinle japon arasında bir it Tokyo, 14 (ALA) — — Nikir gazetesine göre, yüksek japon dev - let adamlarından birisi dün başba - kan ile yapmış olduğu bir görüşme yara Japonya ile Çin arasında tecavüzi ve tedafüi bir ittifak azılması lüzumunda ısrar etmişti Japon delegasyonu bugün konferanstan çekiliyor. Londra, 14 ÇALA.) — Japon delege- lerinin deniz / konferansını / terketmek niyetinde olduklarını diğer delegasyon- dara bildirmiş oldukları daber verilmek - tedir. Bu karar, - konferansın — yarınki celtesinde yerine getirilecektir. Japon delegasyonu, konferanstan — çel resmen bildirecek ve bu çekilmenin se - | beblerini anlatacaktır. anın muhabiri, müzake - iz, amerikan fransız ve itab- İngiliz kabinesinin Fransız ve İngiliz genel kurmayları anlaşmışlar Londra, 14 (A.A) — Morning Post gazetesine göre milli müda - faa meclisi halinde Baldvin'in baş- kanlığında toplanan kabine kor yonu / İngilterenin umumi askeri vaziyetini ve hele Akdenizde ve Mı- sırdaki strateji vaziyetini gözden ge- çirmiştir. Londra, 14 (ALA) — Deyli Tek graf gazetesinin güvenilir. bir kı naktan aldığı bir habere göre, ingi liz ve fransız kurmayları — arasında yapılan müzakereler, Ingiltere Ak - denizde veya komşu — mıntakalarda elenmiştir. Bi maya göre, İngiltere Frar niz üslerinden ve doklarından istifa- de edecektir. Fransız ordusu ancak tedafüi bir vaziyet alacak ve son i sınıf bir emirname ile silah altına çağırılacaktır. Hava sahasında da in- giliz hava kuvvetleri - fransız hava mubabere işaretlerinden istifade € - decek ve Fransa İtalyadan bir hava Staviski davası bitiyor Paris, 14 (ALA.) — Stavirki dava: « sonlarma gölemiştir. Daha slu avır Kat müdafalarını yapacaktır. Muha, kemenin perşembe günü veya cuma 'Muhakemenin hükmüne gelince, ju: Fi heyetine 1956 sual sorulacağından boulara cevab verilmesi hâyli zamar nn mütevakkıfır. Binsenülesik hüke Talin cumartesi akşamından evel bi drilmesi mümkün olamıyacaktır. nılmaktadır. aponya ve İngiltere yan delegasyonle bu karar esefle karşılanmaktı Paristeki düşünce Paris, 14 (AA.) — Japon heyeti radhasasının Londradan - hareket mıştır. Dünyanın en kavvetli deniz deve — letlerinden biri olan Japonyayı muhte Konfi ans, Japonya çel feransındaki ingil legasyonlarının bugün y: susi toplantı çok sa ü çinde geçmiştir. Şurası muhakkak ki, — un hareketi İngiltere ile A- — rınki toplı bütün deleçasyonları bu teklife mu- halefetlerini tekid edecekleri dan ötesi japonlara aid bir meseledir. —— İn; an delegasyonları — konferansa devam. hususnda tama- miyle mutabık bulunuyorlar ve Fran- a ile İtalya da konferansın dört dev- det « Fakat Japonya bunu kabul etmiyor. ların müşterek tahdidi gibi pek az mümkün bir teklifin dan çıkmasından memnundurl. toplantısından sonra — kuvveti İngiltereye — gitmek Fransadan geçerse derhal ingiliz kama..1a haber verecektir. Bir ingiliz filosunun seyahati. Londra, 14 (ALA) — ilkbaharda bir ingiliz filosunun ya - — pacağı yolculuk hakkında — şu pro - gramı neşretmiştir: ** İki zırhlı, bir tayyare üç kruvazör ve 10 torpidodan mü - rekkep 16 parçalık bir filo 17 son - kânundan 22 sonkânuna kadar A — rosa körfezinde toplanacak — ve 24 sonkânundan 3 şubata kadar da Ce- — belüttarık'a gelecektir. Bu filo Ma - der ve Palmas'a ve kısmen de Ka - zablanka'ya gidecektir. Kıral Karol Belgrad'dan Bükreşe döndü. Bükreş, 14 (A.A) — Yugoslav — ya kırallık ailesine hususi bir zi - yarette bulunmuş olan kıral Karol dün akşam saat 20 de Belgrad'dan Bükreş'e dönmüştür. Sövyet meri Moskova, 14 (ALA) — Merke- ü bugün 1936 e - aklandaki müzake - ttifakla 1 — Sovyetler Birliği tinin iç ve dış sıyasasını, , 2 — İkinci beş senefik plâ olan 1926 yı