3 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

3 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

: SUBAT 1936 PAZARTESİ ULUS Makalleye girmek “l_ıabeşlerin elindeymiş! Tembiyen harbında italyanlarınkayıbları üç bin ölü ve beş bin yaralı imiş (Başı 1. inci sayfada) Halbuki habeşlerin Adua - Makal- le yoluna yapacakları hücumlar, yalnız cenubi garbiden değil fakat aynı zamanda şarktan da gelecek- tir. Zira Ras Kassa'nın kuvvetleri ula civarında toplanmış bulunmaktadır. Ras Mulugeta'nın kuvvetleri ise, yardımcı kuvvet ha- Tinde, Sekat civarlarındadır ve ha- rekâtın gerektirdiği her hanği noktaya gönderilmeğe hazır bu- lunmaktadır. Cenup cephesine - gelince, Si damo ayaleti eski valisi Decazmaş | İsveç sefirine İsveç seyyar sıhiye he- Balça, Ras Desta'nın yerine geçe- cek ve esasen yollanmış olan takvi- ve kıtaları ile orduyu nizama koy- mağa çalışacaktır. Bununla bera. ber takviye kıtalarının bir kısmı cenup sınırının başka noktalarına dağıtılacaktır. Zira oralardan da italyan hücumları beklenmekte- dir. d İsveç İtalyayı protesto etti Stokholm, 2 (A-A.) — Romadaki yetinin Habeşlere mühimmat taşı nin yapmış olduğu / neşriyat hükümeti nezdinde protesto etmesi için emir everilmiştir. ri hareketleri dolayisiyle sıhiye heye tine aid kamyonların - Dolo mıntaka- sında birakılmış olduğunu anl Ur. Diğer taraftan isveç heyeti azası, bu. kamyonlar terkedildiği zaman bunların içinde mühimmat bulunma. dığını söylemişlerdir. ——— Habeş kuvvetleri strateji bakımından çok iyi idare ediliyor Habeş ordusunda elen subayları da varmış Makalle, 2 (A.A) — İltalyan or- duları kumandanlığı tarafından ceb- heye çağırılmış olan ve bir kaç gün- denberi orada bulunan Asmaradaki harb muhabirleri çarşamba günü Ma kallenin cenubu şarkisindeki en ileri hatlara gitmişlerdir. Son günlerdeki sükündan fayda- Janarak, yolların yapılmasına, kuyu- larm açılmasına ve kuvvetli surette silahlandırılmış blokhayızlar inşasma çalışılmaktadır. Hissedildiğine göre, Makallenin cenubu şarkisinde ve ce- nubunda bulunan bütün dağlık yer- ler bu gibi durdurucu kaleler ile do- lu bulunmaktadır. Buradaki dağlık yerlerden, Makalleden Şelikota doğ- ru giden yolun silahli müfrezelerin kontrolu altında ne suretle yapılmak ta ve ilerlemekte olduğu gözükmek- tedir. İtalyan sol cenahınm en ileri karakolundan, vaktiyle ilk ilerleme- 'nin önüne geçen Arasam dağı gö - zükmektedir. Düşman, ortada yoktur. Habeş kıtaları ile italyan kıtaları arasında dikenli tel örgüleri ile kapalt geniş bir suntaka vardır. Yerli halk sıkt bir kontrol altm- da bulunmaktadır. Burada söylendi. ğine göre habeş kuvvetleri, stratiji bakımımdan çok eyi idare edilmekte- dir. Habeş kıtaları arasında elen su- bayları olduğu ileri sürülmektedir. Habeşlerin Tembien ölgesinde yap- tıkları cepheyi yarma teşebbüsü, ha- beşlerin ne kadar iyi idare edildikle- rine bir örnek olarak gösterilmekte- dir. Makallenin cenubu garbisinde Debri muharebelerinde ölü ve yara- hlar, habeşlerin kayıplarının ne kadar çok olduğunu açık surette meydana vurmaktadır. Ras Guksa, Makalle şatosunda harb muhabirlerine bir şölen vermiş- tir. Paris gorüsmelerinin ehemiyeti B. Litvinof Sovyet Rusya ve Orta Avrupa güveni için neler istiyor? Paris, 2 (A A.) ya imakta — olan görüşmeler, bü- tün basını vj raştırmaktadır. Gazeteler, bu görüşmelere A- yusturyanın mamlığı mese lesiyle - Merkezi Avrupada — kuv: vetler arasında- ki muvazenenin B. Litvinof hâ. kim olduğunu kaydetmektedirler. Pöti Parizyen gazetesi diyor ki: 'Avusturyanın tamlığı meselesi. min halli şimdi pek acele bir mahiyet arzetmektedir. Moskovanın — delege- si, bu meselenin milletler cemiyeti gevresine sokulması lâzım gelen u- mümi / sistemin kısımlarından olduğu Delegasyonumuz Pariste Paris, 2 (ALA.) — Anadolu a; un özel aytarı bildiriyos İngiliz kıralı Corc'un cenaze ala- la bulunan Türk delegasyonu, dış yakanı Tevfik Rüştü Aras, gene- elçilik erkânı tar Delegasyon Fahreddin Berline gitmi Petrol ambargosu lerine Hususi komite teti başladı Cenevre, 2 (ALA.) — Petrol üzerine ambargo konulması süretiyle alınacak zecri tedbir hakkında tetkikler yapmaya memur hususi komitede yarın onbir dev: detin delegeleri bulunacaktır. Bunlar da yedi üretmen memleket, yani / Arjantin, İran, Meksika, Irak, Romanya, Sovyet Rusya ve Venezüella delegeleri ile dört iyeci yani İngiltere, Fransa, Norveç Taveç delegeleridir. —— Hurusi kemitenin yapacağı tetkikler. bir takım bilgiler toplamaktan ibaret o İacak ve bu bilgiler üzerine sonradan on sekizler komitesi hükmünü verecektir. Dış haberlerimizin sonu altıncı sayfada Aynı gazete şu süretle devam edi- yor: “Yakında Balkan antantının baş- hıca şahsiyetleri Pariste - toplanacı lardır. Bu toplantı, ransın yapılmasını lüzumlu kılacak görüşlere yol açacaktır. Avusturya böyle bir konferansın yapılma: elverişli bir surette ka Maten gazetesi 'Paris görüşmeleri, Almanyanın bilhassa Rhen'in askerlikten ayrıl- anış olan bölgeşi meselesi hakkında yakında ne gibi. bir gidiş alacağı yo lunda ka inde geçmekte- dir. Ekselsor gazetesi diyor ki: “Sovyet Rusya, haklı veya haksız, Almanyanın ilk gayret ve faali 'min kendine karşı olacı Sovyet Rusya, Pa: ste fransız - 'B. Litvinof'un, Sovyet - Rusyanın di n itibariyle muha- fazakâr olduğuna, ingiliz kamoyunu geniş ölçüde İlna etmiş olduğu — sanıl maktadır. Övr gazetesi yazıyor: Fransa - Sövyet Rusya " ar pek yakında Pariste tasdik e itinden henüz parafe edilmemiş olan yet Rusyanın Romanyı vusturyanın emniyet demek olacak olan şekli farz ve tahmin etmek imkâr General Kondilis gömüldü Cenaze alayı çok parlak oldu Atina, 2 A.A) — General Kon - dilis'in cenaze töreni bugün saat 13.30 da yapılmıştır. Halk bu saata kadar büyük kilisede ölen generalin u- önünden ni selamlamıştı Cenaze törenine gönderilen bir çok çelenkler a rasında — kiralın, hükümetin — ve harb . bakanının, Çaldaris'in, aske- Ti ve sivil yüksek şahsiyetlerin ve eski muharible - rin çelenkleri kati / çekiyordu. Âyinde bütün sı- yasa — adamları, ordu. yüksek er- kânı, Fransa el - çisi, Balkan Antantı devletleri elçi - leri, ve daha bir çok yüksek zatlar bulunmuştur. Âyini Atina baş peskoposu yapmış ve bundan sonra tabut Bir top arabasıma konulmuştur. Cenaze alayında askeri kıtalar, askeri mu- zikalar, harb mektebi talebeleri, kü- çük subay ve jandarma mektebleri talebeleri, efzon nümune- taburu ve 34 piyade alayından ayrı ayrı müfre- zeler, hücum tankları ve topçu ve süvari kıtaları bulunmuştur. Bunla- rın arkasından gelen ve cenazeyi ta- şıyan top arabasının etrafında dört VİYANADA YAKALANAN KOMÜNİSTLER Viyana, 2 (A.A.) — Polis, bir kundura fabrikasında gizli bir ko- münist teşkilâtı meydana çıkar- mış ve 118 işçiyi tevkif etmiştir. Polonnya Almanyayı protesto etti General Kondilis general bulunuyordu. Tabut milli bayraklarla örtülmüştü. Top araba - sının arkasında generalin kız kardeş- leri, kıralın yaverleri, bütün ba - kanlar. Atina ve Tırhala reisleriyle, bele - ları ve her türlü sınıftan ” yüksek subaylar gitmek - te idi. Kiliseden Larisa istasyonu- 'na kadar cenaze alayının — geçtiği bütün yollar halk ile tamamile dol- muş bulunuyor - dü. General Kon- dilisin — cenazesi Tesalyada Tırha- laya götürülmüş. tür. Orada ailesi mezarlığında gömü- lecektir. Kıral Core da dini âyinde bulundu. Atina, 2 (ALA.) — — Gripten rahatsız olmasına rağmen, kıral, general Konli irahati rubu etmiştir. Cenaze alayında ise kıra- h, saray mareşalı ile yaverleri tem- sil eylemekte Cenazenin kalkmasından önce, hemen hemen bütün Atina halkı generalin tabutu önünden gece - tek önünde eğilmiştir. Cenaze a - layı Atina büyük kilisesinden | x- risa istasyonuna kadar ancak iki saatte gelebilmiştir. İki tarafın - Protestoya sebeb B. Şaht'ın yukarı Sitezyada verdiği bir nutuktur Berlin, 2 (A.A.) — Lehistan elçisi Bay Lipski, Bay Şaht'ın 23 ikinci kânun- da yukarı Silezya'daki Boyten'de söyle- miş olduğu natku dış işleri bakanlığı ez dinde protesto etmiştir. Almanya ekönomi bakanı B. — Şahi, Vestfalya anlaşmasının yukarı Silezya - nin çekmekte olduğu sıkıntının - sebebi olduğunu, çunkü biribirlerini tamamlı - yan bölgeler arasında münakalât ve ir- tibatı kesmiş bulunduğunu ve halbuki bu bölgelerin biribirlerinden ayrılmış ola- k yaşamalarına imkân olmadığını söy- lemişti. Doktor Şaht, “Sıyasa adamla - rının deliliklerinin bir eseri olan bu hak- izlığın günün birinde tamir edileceği,, ümidini izhar etmiştir. Bay Şaht'ın nutkunun bu kümi men neşredilmemiştir. Mumaileyh, bundan başka şunları da söylemiştir Almanya, bu. haksızlığı harba başvurmak süretiyle tamir etmek iste - kat, silâh kuvvetine dayanmaksızın yal- niz akıl ve mantığa dayananlar, ” cihan Alman « leh döstlük - andlaşmasının. imzasının yıldönümünden iki gün sonra söylenmiş olan bu nutuk, leh mahfil. - rinde kötü bir tesir hasıl etmiştir. Garb hava paktı Paris, 2 (A.A.) — Matin gazetesi Londradaki aytarından almış olduğu Eden ile Baron Von Neurat a. rasında geçen görüşmelerde, garb ha- va andlaşmasının yeniden mevzuu bahsedilmiş olduğunu ançak dün rem /men haber vermişlerdir. Baron Von Ni gibi görüşmeler elvi Tefrika: No.3 [E ANKARA Yazan: Norbert von BİSCHOFF : Barhan BELGE Türkçeye çevi Çoktan kırılmış çanaklardan, hakil hirbazlar gibi, gine çoktan ölüm uykusuna yatmış dünyaları dile getiren ve paslanmış iklerden milletlerin , yiğitçe başarılmış yüz binlerce yıl öteden devletlerin çikışını ve batışını an- İatıcr kasideler yazan arkeoloğlar - hiç olur u ki bu hayal riyaziyecileri ve ilim şairle- ri höyüğün üzerinde biten ölü - çiçeklerinin sessiz davetini duymasınlar ve kazmaları ile daldırmasın- kılıçlarla kopmuş bil tarih içindeki akınlarn gelin kaldırma seferlerini küreklerini böyle bir höyüğe lar?t Önce bir tecrübe çukuru kazılır. Üstteki ince toprak tabakası kaldırılır. Selçuk karakolunun parçaları, yahut bir Bi zans kilisesinin temelleri çıkar. Hattâ papa- zın oturduğu evin bile, Böyle taze yüzyılla- ra aid parçalar, kazanları Ççıkar.. ha devamlı çalkalanmağa ne de olsa bunların da kaydedilmesi ve daha cazib tabakalara varıncıya kadar üzerlerin- de zaman kaybedilmesi lâzımdır. Roma tabakası da hoşa gitmez. Bir cad- denin hantal kenar taşından yeni ve meçhul ne öğrenilebilir ki.. Keza, kurna parçasından yahut hattâ asker elinin ta uzak sınırlarda yaptırdığı kaba saba mozayik döşemeden Roma'nın günlük hayatına aid testi cam makulesi eşyadan, imparatorluğun her- hangi bir eyaletinde yapılmış olan hafriya- 'tın da meydana çıkarmış olduğu Tambalar- dan gözyaşı çanaklarından, Yunan yahut Frigya tabakasına gelindi mi, kazma daha dikkatli çalışmağa elek da- Ortaya bir kızdırır. Çünkü yahut vazolardan ne başlar. Çünkü hu tabaklara aid malümatımızda öyle eksikler vardır ki ehemmiyetsiz görünen ufak bir par- ça, vesika yerine geçer, cüretli bir teoriyi 1s- Pat eder yahut yeni hükümlere kapı Ve bütün bunlar, Küçükasya'nın eski sıya- Sal tarihini aydınlatmağa yarar. Şimdi çukur daha derinlere dalar. kat hâlâ, az çok malüm tarih ve kültür de- virlerindeyiz. Turova ve 'nan eşyayı hatırlatan hafriyat karşısında- yız. Siklop duvarları, oturaklı kapılar, şekil- lerindeki asalet yüzünden göze çarpan testi- ler ve kocaman küpler. geometrik yahut naturalist resimlerle be; Miş testi kırıkları karşısındayız ki, aynı şey- ler Girid'de de bulunmuştur. (Burada, daha birçok eşyadan bahsedil- mektedir.) Evin bodrumuna yerleştirilmiş kocaman küplerin içindeki iskeletlerle bera: ber, yüzükler, iğneler, süslü Acaba hangi millete bu Büv S bir köylü mü bir kesis mi' açar. Fa- ikenya'da bulu- Şimdi inceli kabalr - bilezikler var. ana bir kıral hut bir hay- tır. tublar; dud mu vermiş? Silindir biçiminde mühur —— taşları, bükülmüş ve kapanmış testi satıhla- — rma yazılmış, kimisi hattâ açılmamış mek- üzerlerinde, daha ince bir sathın ü- zerinde, karmakarışık bir yazı ile yerini as- la bulamamış olan adres. varmış bulunuyoruz. Millâd'dan iki bin yıl öncesine. Karanlıklaşan çukurda daha aşağıya gi- dince meçhul bir felâkete delalet eden bir yangın tabakasına varıyoruz ve eğer. talü- miz yaver ise, milâd'dan iki başlangıcında yaşamış ve genç Etilere kendi adını belki de ödünç suretiyle vermiş bir u- lusun fi bir levhaya raslıyoruz. Keskin zekâlı ler bu yazıyı oku bunda muvaffak olurlarsa kındaki politik bilgilerimiz geriye do kaç yüzyıl daha ilerlemiş ve mitâd'den e bin sene önceki hâdiseleri kavramış o! Etilerin şehrine inci senenin lerini resim şeklinde ihtiva eden a çalısıyorlar. Eöer Kücükasya halk- (Sann telgrafi neşrediyor. Aytar diyor ——