6 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5218 FLANDEN - STARHEMBERG GÖRÜŞMELERİ Habsburglar işi hakkında Avusturya Küçük Antantın alac tasvibin B (A Paris, A.) — Sıyasal mahfiller — Bay Flandenle Prens Starhemberg a- rasındaki görüş - melere pek bü- yük ehemiyet at- fetmektedirler . Bunlar. diyorlar ki: Viyana - hükü- meti, imparatı Tuk prensipinden vaz geçmemekle beraber, küçük antant devletle- riyle uzlaşmalar yapmaya ve böy- lece — Avustür - yada herhangi bir rejim deği ni © devletlerin tasvibine bağlı bulun- durmağa meyillidir. B. Flanden'in, önce Yugoslavya naibi Prens Pol, son- da B. Çerri de görüştükleri sanılmakt Küçük antant devletlerinin reyle- ——— Prens Starhembere le bu mesele üzerin- ŞA Böşdetke BAYINDIR. TÜRKİYE E.R-ATAY En iyi kanunlar, gerçelerden ve ihtiyaçlardan doğanlardır. Eğer cu- muriyet hükümeti, Türkiye beledi- yelerinin hususi şartlarını göz önün- de tutarak, aralarında, ve bir takım esaslı işlerde, dayanışma ve elbirliği sistemini kurmasaydı, — memleketin bayındırlığma umumiylik ver- mekte geç kalırdık. Her tarafta herkesten gözlerimi- zi ve ruhumuzu kandırabilecek ka- dar eser istyoruz; yurd o kadar geri bırakılmıştır ki bütün yapılanlar, ya- ilacak olanların azameti altında ezi- hip gitmektedir. 519 türk belediyesi- nin 1934 yılındaki geliri, 17,176,641 İiradan ibarettir: yalnız Paris şehri büdcesinin 360 milyon türk İirası ol- duğunu hatırda tutunuz. Böyle nisbetsizlikler, ancak, her türlü israfları meneden, ve elbirlik- lerine fırsat veren usüller kurulmak- la ziyansızlaştırılabilir ve hiç olmaz- sa umumi menfaat bakımından, bir çok teşebbüslerin en küçük kasa - balara kadar, her tarafa yayılmasına yardım. olunabilir. Belediyelere ne kadar vazife yüklendiğini hep biliriz. Ancak, içlerinde, geliri 1000 İirayı bulmayan belediyelerimiz olduğunu düşünmeyenler de vardır. Merkezde bayındırlık heyeti, be- lediyeler bankası gibi. kurumlarla, devlet tarafından belediyelerin, esas işlerde, kontrol edilmesine ve çalış- trılmasına hizmet eden kanunlar, belediyeler kurultayı gibi teşebbüs- ler, hep bu kayguyu ve imkân nis- betsizliği zorluklarmı mümkün mer- tebe ortadan kaldırmak içindir. Umumi bayındırlık, su, elektri yol ve kanalizasyon gibi ihtiyaçlar çin, belediyeler bankası, ödünç ver- diği paralarda yüzde 7 ile 8 arasında değişen faizi altı buçuğa kadar indir- ır, Sonra, taksitleri dörde böle- rek ödeme kolaylığını artırmıştır. Şi diye kadar belediyelere verilen ö- dünçlerinin veya banka kefillikleri nin mikdarı, 3 milyon türk lirasına yaklaştı. 1935 yılının son altı ayı çinde 29 belediyeye üç yüz bin lira- ya yakın yardımda bulunmuştur. Bu belediyelerden 12 si elektrik, 6 S1 su, 2 si mezbaha, 5 i belediye bi- (Sonu 5. inci sayfada ) hakkında inanca verdi vine herhalde baş vurulacağı hakkın. da Prens Starhembere tarafından ve- rilen inancanın, orta Avrupa havze sında ekonomik sıyasanın - durluğu- aa hizmet edeceği umulmaktadır. Macar mahfilleri görüşmelerin ehemiyetini düşürmeğe çalışıyorlar Peşte, 5 (ALA.) — Resmi mahfil- ler Paris görüşmelerinin ehemiyetini küçük düşürmeğe çalışmaktadır. Bu mahfiller, Tuna havzası ile ilişikli me- selelerin İtalyasız halledilemiyeceği gibi toprak meselesini yeniden göz- den geçirmeği kati surette - bertaraf etmekle hallolunamıyacağını — söyle- mektedirler. Nemzeti Ujsag gazetesi, “Tuna pak- alledilemez,, demekte ve İ- talyanın yerine başka bir devletin konulamıyacağını ilâve etmektedir. (Sonu 5. inci sayfae e şiçer — DÜNKÜ KAM ' TOPLANTISINDA Yeni memurlar kanunu & Kamutay dün B. Tevfik Fikret Si- layın reisliğinde — toplı murlar kanununun bazı maddeleri değiştiren projeyi görüşmeğe - başlı Memurlara - verilecek açık maaş müddetinin tayininde encümen ile farkı: nın sebebleri hakkında sorulan sual- hükümet arasındaki müddet lere memurlar muvakkat encümeni reisi (Sonu 2. inci sayfada) î'—komplo;'ul;i'rm ! muhakemesi Bugünkü muhakemede müd-) | deiumuminin serdedeceği id-| | diayı yarınki sayımızda vere-| Paris hukuk £ hâdiseler Paris, 5 (A. A.) — Üniver - site rektörü B. Şarleti, — hukuk fakültesinde g çen hüdiseler hakkında —üni - versite - konseyi tarafından hazır- lanan — raporu kültür bakanı B. Gernü'ye miştir. Bakanlık, sı - ka bir ketumluk muhafaza et melde — beraber B. Gernu'nün profesör Bezin- ki de dahil oldu- gu halde bütün kurların serbest çe dinlenebilme- sini temin için konseyin ittifakla teklif eylemiş olduğu tedbirleri tasdik edeceği sanılmaktadır. B. Gernü, bugün hukuk fakül ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR Bir karar İtalyanın Londra elçisi B. Grandi Makallenin düşmesi Londra, 5 (ALA.) — Royter bildiri. yör: Adisababa - Makalle - Adua yolu ü zrinde ciddi çarpışmalar olduğunu akültesindeki etrafında Hukuk fakültesinin kapısı önünde yağmur altında bekleşen talebeler tesi dekanı B. Alliks ilede görüş dükten sonra bu husustaki kararı- ni verscektir. HKT sureti Habeş mahfillerine göre Yüksek Faşizm Konseyi kabul ett Yeni kumandanîar gönderiliyor Roma, 5 (A.A.) — Stefani A- jansı bildiriyı Faşizm yüksek konseyi, Duçe- nin siyasi ve askeri vaziyet hak- kındaki sözlerini dinledikten son. daki karar suretini kabul nun içinde olan siyasi hadiseleri gözden geçirdikten sonra, bu ha- diselerde fransız - ingiliz plânına karşı alınan ihtiyatlı hareketin ta- mamiyle haklı olduğunun delille- ini görmüştür. Konsey, Eritre ve le son zamanlarda kaza- olan Somali nılan zaferleri vaziyete hâl unsurlar olarak saymaktadır. Kon- sey, başlıyan askeri zaferin he- deflerine varmak hususundaki sılmaz kararını tekrar eylemiştir. (Sonu 3. üncü sayfada)” bir saat meselesidir. hebeşler tarafından sarılan Makalleyi i- talyanların ellerinde tutmasının imkân vz bulunduğunu bildiri ritre cephesinde kayda demektedir. Resmi olmıyan habeş kaynaklarından bildirildiğine göre. italyanların Makal- İe'deki vaziyetleri, Adigrat'ın 30 kilo- metre kadar cenubunda Ras Seyyum düsüna mensüb bir kıta ile bin kiş kadar bir italyan kuvveti arasında yaş lan ve iki gün süren şiddetli muharebe- den sonra daha çok- fenalaşmıştır. Ha- beşler, bu muharebeyi kazandıklarır mektedir.Bu muharebenin hakiki ma- hiyeti, habeşlerin Adua - Makalle yolu- u geçecek ve italyan irtibatını kesecek bir vaziyete gelmiş olmaları çen, Roma: “E- iğer bir şey yok- Ras Seyyum'un / Makalle'nin şimali inde daha ileriye dogra yürümesi Adisababa'da - büyük bir sevinç Makalle'nin düşmesi, bu- yün ve hattâ belki bir saat me- yak görülmektec Bir italyan tayyareı yakında bir is- (Sonu 5. inci sayfada) Teori «Tur -ava-Troie) Ve Marr turan / kelimesinin —nasıl (tur) ve (an) gibi iki ayrı kelime- orrrrrrrssrz. Yeni tefrikamız Topyekün Harb G ENERAL LUDENDORE Dünya harbındı N Kurmay Başkanı olan General Lüdendorff'un | bütün dünya kamoyunu il, alman or- duları € lendiren bu yeni eserini, bir kadar bitecek emberleyn'in hatıraları, olan dan sonra neşre başlıyaca; orrrrrrrrrrrsrrarrr. GÜNES - DİL e göre Toponimik analizler II 6 ŞUBAT 1936 PERŞEMBE bğoıı haberler üı_'ünc—ü—îş " Fıkra Bursa Bursa'nın bayındırlığı için ye- ni teşebbüsler alınmakta olduğu- nu gazetelerde okuduk. Turizm inin, İstanbul'dan sonra, zensizliği içindedir: da da, sessiz, somurtkan, rahatsızdır. Bursa'da ne yoktur, bilir misi- niz? Eğer bir defa daha yazma- mışsam, yeni - bir şey duyacı niz: Park! Hemen hati Yeşil Bursa, ve gözünüzün ine yeşilli geliyor. İkisine de - inanmayır Bir ata veya arabaya binip dola- sacağınız bir dönüm bahçe, şu bil- diğimiz veya işittiğimiz avrupakâ- ri bahçe bulama: arasında mı yürüyeceksiniz? Ya- hut, meyva ağaçları alında mı zev- ke dalacal Bizim böyle garibliklerimiz var: dır: Bursa'da park nasıl yoksa, Bebek'te de deniz, azala azala, nihayet bitti. Hoca Nasreddin kaptanlık me- rakına düşüp, gemiyi Üsküdar'da oturttuğu vakit, hayret edenlere: Ne yapayım, kusur bende de- #il.. deniz bitti!” diyordu. Birkaç yıl ara ile, mahalle içlerinden İs- tanbul kıyılarına varmak istiyer ler, birçok noktalarda bu / sö: liyeceklerdir. Onun için, Bursa - bayındırlığı- a çalışanlardan bir dileğim var: Fabrikalar, hamamlar, evler, ker- piç köyler ve saire ile yeşillik bit- mezden önce, şöyle bol bol, at ve araba ile bir iki saat dolaşilabile- cek kadar bir genişliği şehir plâ- nında park yeri olarak ayırsınlar. Ziyanı yok, şimdiden hepsini satın almasınlar. Fakat toptan resmini yaptırsınlar ve - Bursa toprağının besliyebileceği nadir ağaçlarla, parça parça, Bursa şehi 'nu yaratmağa başlasınlar Eğer Turist sağmak - istiyorlar. sa, İznık yolunu yapmağı da unut- masınlar; oraya gelmeği, Türki- ye dışında bir yarı - haç' sayanlar vardır. Fakat Bursa'da yatacak yer, İznik'e gidecek yol ” bulacak larından emin değildirler. “Ulus, un Dil Yazıları «Tur? lu Has İsimler Yazan: H. Reşit Tankut den olduğunu iddia ediyorsa bu (v) harfinin de eski dillerde ba- zan düşüp kaybolduğunu da ileri sürüyor. Bu bahiste Marr doğruyu görmüş değildir. Çünkü — harf sa- nılan morfemler esasta birer kök veya ektirler. Ve kelime morfolo- iisindeki rolleri ana kök anlamına şahıs, mekân, mesafe, hareket, te- kerrür, umumilik ve yakınlık bi hususiyetler ilâve ederek kel meyi maksada ve medlülün hüvi- 'etine göre " gövdelendirmek ve Şekillendirmektir. Türk dehası oak ları sırasına ve maksada göre kul- lanmış veya ihmâl etmiştir. Mese- lâ “tur” nasıl dağ ise “Tu” da dağ ifade eder. Yüksel ve bi cak yer anlamı verir. Bunu iyice ve aydın olarak anlıyabilmek için (Sayfayı çeviriniz) j : j