6 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

6 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

6 ŞUBAT 1936 PERŞEMBE Yüksek Faşızm Konseyı Bir kara sureti kabul etti Yeni kumandanlar gönderiliyor (Başı 1. Konsey, bu kararı tekrar e- derken, muharib italyan kuvvet - lerinin bu düy - gülarını ve ital tercüman ğundan bulunmaktadır.,, * Yüksek kon- sey, bun son ra ekonomin — lukanın üçüncü ayı sonundaki iç vaziyeti gözden yeçirmiş ve dizmin — safların- da birleşmiş ita'yan milletinin yük - sonra, seeri tedbirlerin bundan şon. - irinde İtalya'- ÖL banklinlı (anl tesbit eylemiştir. Dış ticaret disiplin altına alınacak Finans bakanı, yabancı mem- leketlerle yapılan ticareti bir disip- Tin altına almak lüzumu hakkında beyanatta bulunarak aşağıdaki karar suretini teklif etmiş ve bu ka- var süreti kabul olunmuştur: “Bugünkü şartlar neticesinde da- ha çok kuvvetlendirilen faşist eko- momik doktrini esaslarına göre ya- bancı memleketlerle ticaret meselesi- İtalyan Propaganda Bakanı ve tayyareci Kont Çiano teren umumi menfaat unsurunun mevcudiyetini kabul eder., Afrikaya gidecek yeni kumandanlar Duçe, bundan sonra, doğu Af- rikasında tayyare mandanlığını yeniden eline olan basın bakanı Kont Çiano'yı eski genel sekre- ççi'ye selâmlarmı teb- etmiş ve konsey, alkışlarla, bu selâma iştirak eylemiştir. Büyük milli müdafaa komite- sinin toplantısı /— Roma, 5 (A.A.) — Yüce mülli z İ dün akşam B. başkanlığı altında İtalya - Habeş anlaşmazlığı ve Amerika İngiltere harba karışırsa Amerikanın du vumu ne olacak ? İtalya petrol ambargosuna karşı tedbirler alıyor 'ton, 5 (ALA.) — Parlâmento- 'nun komisyonlarından birine İngiltere- nin italyan - habeş anlaşmazlığına karış- imasi meselesi behse konulmuştur. giltere harba karışacak olursa, Amerika, hiç bir zaman İngiltereye karşı zeeri tet. birler almıyacaktır.” Diş işleri komisyonu - başkanı B. Mak Reynolds, buna cevab olarak şu sözleri söylemiştir: “— Amerika hiç kim- seye karşı hiç bir zaman zecri tedbirler koymuyacaktır. Eğer Am taraf- projesi kabul edilmekte mevküne konması cumur başkanına bı. rakılmıştır.” B. Mak Reynolds ayrıca şunle bildirmiştir. da “— Kulislerde, bu kanun projesini suya düşürmek için büyük te- şebbüslerde bulunulmakta ve bunun gin de bu projenin Amerika ni “azaltacağı ileri buki'bu kanun projesi, ı ihtiyaçlarının üstündeki İtalyanın petrol ambargosuna karşı aldığı tedbirler Nevyork, 5 (A.A.) — Nevyork Tay mis gazetesi yazıyor: Petrol üzerine ambargo konulmas 'dan korkan İtalya, İskandinavya memle- aid olmak üzere 13 gaz gemi: kiralamıştır. Bunlarla Meksika görfezin den İtalyaya — petrol taşınacaktır. Bu petrolun büyük bir kısmı simsarlar vası:- tasiyle mustakil petrol kumpanyaların ULUS DIİŞ HABERLER Nazi ajanı Gustlof Nasıl öldürüldü Davos, 8 (AA.) — Güstlof'un ev sahibinin anlattığma göre dün akşam saat 20 de gelen bir genç, kapıyı a çıp kendisini salana alan Bayan Gust- lofa, kocasını söylemiş, Gostlof içeriye girince beş el ateş et. Gustlof hemen ölmüştür. Hâ- diseden sonra kaçan katil, biraz son- ra polis karakoluna teslim olmuştur. Yugoslavyalı bir yahudi talebe ©- lan katil Frankfurter, evelce tanıma- dığı Güstlofu öldürmek için Davos'a geldiğini ,kendisinin adresini telefon rehberinde bulduğunu, kimse tara fından bu harekete teşvik edilme yeti şahsi sebebler yüzün- Almanyada ğını, bu hare- ketinin bütün mesuliyetlerini üzerine almış olduğunu söylemiştir. Alman gazetelerinin hiddeti Berlin, $ (A.A.) — Cinayet haber- ilk sayfalarında veren gazeteler, bu- u şiddetle takbih etmekte ve yahudilere karşı alınan tedbirlerin ne kadar haklı olduğunu yazmaktadırlar. Gazeteler bu cinayetten doğrudan doğruya nasyona- Tist mahfilleri mesul tutmaktadırlar. Nasyonal sosyalist partisi bütün ya- bancı memlektlerdeki / gruplarının yas tutmasını emretmiştir. İsviçredeki alman konsolosluğunun bayrakları yarıya ka- dar çekilmiştir. B. Hitler dün Bayan - Gustlof'a bir teziye telgrafı göndermiştir. İsviçre Telgraf Ajansının bir tebliği Bern, 5 (A. de, yapılan cinayetin, yahudi tazyik- lerinin çoktanberi beklenen bi dan satın alınmıştır. Çünkü öteki kum- panyalar, normal mıkdarı aşacak sevki- yatta bulunmağa niyetli değildir. Nevyork Taymis / gazetesi ilüve e- diyor: İtalyan Ataşe Nevali, petrol kumpan: yalarına bir mektup gönderek İtalya do- nanması için mart ve nisan aylarında teslim edilmek üzere 250 bin varil gaz mübayaası için tekliflerde bulunmalarını Bununla beraber bu iki yüz in varil gazın parasını ödemek mese- takım . güçlükler göstermekte- İtalya bu parayı peşin ödemek niyetinde değildir 'Nevyork petrol tacirlerine göre İtal ya, Sovyet Rusya'ya mühim / mıkdarda petrol wmarlamıştır. Sanıldığına göre bu petrol için İtalyanın vereceği para cihan piyasasındaki petrol fiatınm üstündedir. İsmarlanmış olan - petrollerin - mıkdarı belli değildir. İtalyan gaz vapurlarının Batumda: İtalyaya 450 bin varil gaz taşımak üzere şimdiden kiralanmış olduğu tasrih edil. mektedir. Almanyanın silâhlanması ve İngiltere B. Loyd Corc: yakındır Londra, 5 (ALA.) rasında B. Lantburi, Almanyanın ni çin bu şekilde silâhlandığının ve al- man devlet adamlarının birliğinden niçin bu tarzda bahsettik- leriz — Avam kama- cihan hak açıkça sorulmasını istemiş ve '— Almanyanın bizden eksik bir hakkı yoktur. Mesüd bir. hayat için bütün vasıtalara malikiz. Harb, her- hangi bir meseleyi halledemez. Muhalif işçi partisinden Salter Avrupa sulhunu tehdid eden üç dev- let olarak Almanya, Japonya ve İ- talyayı göstermiş “İtalyanın Fransa- 'nın yarısı kadar bir toprak üstünde Dünya ham maddelerini haklı bir su- rette dağıtmazsak bu üç devlet hak- Jarını kendileri alacaktır. O zaman Britanya imparatorluğu bâki kalmı- yacaktır.” B. Loyd Corç demiştir ki: “Müd- harb hazırlanmaktadır. Alman. , Sövyet Rusya ve Japonyada ne- ler olduğunu bize kimse söyliyemez. di Hükümet adına cevap veren dış bakanlığı ikinci müsteşarı Lord Kram- born “Britanya imparatorluğunun re. fahına zarar verecek hiç bir sıyasa takib etmiyeceğiz. Ekonomik mesele- lere Britanya kapıyı kapamış değil- Ustaşilerin davası Dün yeniden başladı Eksanprovans, 5 (A.A.) — taşilerin davası bir şüphe ve tered. düd havası içinde başlamıştır. İlk günlerdeki kadar olmamakla bera - ber, sıkı inzıbat tedbirleri alınmıştır. Hepsi iyi giyinmiş, taranmış ve traş olmuş bulunan suçlular, saat 8,50 de salona getirilmişlerdir. Sa - londa, gazetecilerin yerlerinin dolu olmasına karşı, dinleyici yerleri boş- 'tu. celse saat dokuzda açılmış, tercü- manlara yemin ettirilmiş ve baş sek- reter ithamnameyi okuduktan sonra muhakeme 10,45 de Filen başlamış- Üç şahidin gelmemiş olmalarına rağmen mahkeme heyeti davanın de- vamına karar vermiş ve saat 14 de 'niden açılmak üzere celse kapan - ştır. Celse saat 14,30 da açılmış ve Kralj / sorguya çekilmiştir. Suçlu Yankapusta kampında kaldığı sıra- da buranın sadece bir çiftlik olduğu- 'nu sandığını söylemiş, atış talimleri yaptığını ve Kıral Aleksandr'n res- minden yapılmış hedef üzerine nişan attığını inkâr etmiştir. “müthiş harp diyor dir. Belki mevzuubahs olabilen fas kal yarıda kalan' bir cihi konferansı felâketli net diren Avam kamarı Se yanı'ın tadil teklifini 125 reye karşı 207 reyle kabul et OÖnsekizler komitesi — Ay sonunda toplanıyor 'edilen zecri tedbirlerle, petrol üzeci- 'ne ambargo koymak - imkânma dair her iki eksperler komisyonu tarafın- dan verilen raporları gözden geçir- gmek için şubat sonlarına değru top- lanacaktır. Potrel meselesirle moşcul — buler 'nan eksperler komitesinin raporu bu. hafta sonunda hazır. bulunacak ve daha ziyade teknik - mahiyette ola- caktrı. Bu rapor İtalyanın şimdi e mik- eeei e GĞ Ekaperler buna hiç bir fikir ilâr ve etmiyerek yalnız ambargonun tat- gibi ted bikini terviç kılmak için birler almak lâzım geldij lere göstermekle iktifa edeceklerdir. illetler cemiyetindem çekilecek mi? ğ Roma, 5 (A.A.) — Havas muha- birinin baber aldığına göre, petrol ambargosu tatbika başlandığı takdir- de, İtalya, milletler cemiyetinden İtalya bir “husümet — eseri, , yalnız ”dostça olmayan bir har reket” addedecektir. BULGARİSTAN BALKAN PAKTINA GİREBİLİR MI> Sofya, 5 (A.A.) — D.N.B. bildi. riyor: Bulgı ve hattâ küçük antanta iştiraki hak- kında Paristen gelen haberleri tef- 'air eden hükümet mahfillerinde, Pa- tanın Balkan paktına — ris görüşmeleri hakkında hiç bir ma. — Tümat alınmadığı ve fakat bilhassa —— bu paktlarda Bulgaristana karşı tev- cih olunmuş noktalar bulunması se- madığı söylenmektedir. Bulgaristan, 19 uncu stek- millteler cemiyeti paktını maddesine dayanarak manevi lerine devam edecektir. Tefrika: No. 6 Yazan: Norbert von BİSCHOFF — Burhan BELGE Türkçeye çeviren: Tam bu sıralarda, esen bir şimal yeli sar- matik bozkizlardan ve Karadeniz kıyıları ü- zerinden sarışın Kimer'leri sökün ettiriyor. Bunlar Lidya'yı kılıçtan Frigya'yı talandan geçirdikten sonra Grek kolonilerini ateşe veriyorlar. Gine birçok hisarlar ve köyler kül haline inkılâb ederek eski medeniyet ta- bakalarına bir tabaka daha ilave etmiş olu- 'or ve gene yeni ve 'deli bir kan Anadolu mil- tinin damarlarına bir kere daha akmış olu Kimerlerin fırtınası, geldiği gibi gittik. ten sonra, Lidyalılar eski döküntülerden ye tadan kaldırıyorlar a ve İç Anadolu'da me dana getirdikleri birliğin bütün ağıclığı d kıyılara dizilmiş Grek kolonilerine çullanı. rlar. Kendilerini, birleşerek müdafaa ede. miyen bu koloniler, birer birer Lidyalıların eline geçiyor. Lidya üzerinde Grek kültürü tesirini is- tediğiniz kuvvette farzediniz - bizce bu, za- £ bir zar tabakasından ibaret kalmıştır Lidya imparatorluğunun Küçükasya batı kıyılarına karşı yaptığı bu akın, cihan tari- rihi içindeki bütün hâdiseler göz önünde bulundurulunca, Asya'nın Grek istilasına karşı yaptığı ilk tepki sayılmalıdır. Gerçi bu tepki Asyanın ilerde yapacağı daha şiddetli tepkiler yanında ancak bir başlangıçtır. Çünkü kazılan çukurun yarı karanlık di- binden daha çıkan cengâverler var (1). Ba- kın işte Halis'in ötesinde Mede'liler onların ardında da, altıncı yüzyıl içinde bütün çükasya'yı kaplayacak olan Farslar v Lidya'da ve eski serbest Grek şehirlerinde fars satrapları hüküm sürüyor ve az sonra Serhas cesim ordusiy dolu'yu aşarak ve Helespont'ı zencirlere vurarak Grek ili- () Bisehoff, burada ,bir cadı kazanının için- den gibi, höyüğün bağrında ilk kazdığı çukur dan, ardısıra tarih devrelerini çıkarıyor. Şimdi. ve kadarki anlatma tarzında, esas budur. nin istila ve fethine başlıyor. Bugün bile ba- z şarklı fikir adamlarınca insanlığın en fe- lâketli günlerinden biri sayılan Maraton gü- 'nü, Greklerin ana vatanını kurtarıyor. ama Anadolu Grekleri yabancı boyunduruğunu silkemiyorlar ve 80 yıl sonra, Zenofon, İran- ın taç kavgalarında efendilerini kaybeden on bin devşirme neferi ile acıklı olmakta be- raber kahramanca tarafları da olan bir yü. Tüyüşle Trabzon'u tuttuğu zaman, Anadolu da geçtiği topraklar hep Farslılara aidi bu lunuyordu. Küçükasya'nın bin yıldar beri devam ede- len aidiyeti davasını Grekler lehine ilk halleden, Hindistan'a doğru yaptığı şaşır- tıcı seferle, İskender olmuştur. Fakat halef leri onun bu armağanının kıymetini asla bil. memişlerdir. Diadoh Lisimakos'un ünlü £ çükasya imparatorluğundan, onun ölümün- den 100 sene sonra ortada kalan - arada Gal. yalıların istilası olmuştu - türlü renkli yama- lardan ibaret bir dilenci hırkasından - iba retti, Ve feodal rekabetlerin ihtirasına mev zu kalarak bir kaos devresine giren İç Ana- dolu, Grek bir örtünün altında li şarklı- lik haline, aslına rücu eder gıbi avdet etniiş- tir. Fakat, aynı tarihlerde, eski vatanla te- mas halinde olan kıyılarda başlıyan bir ticır faaliyeti Küçükasyanın o zamana kadar gör- mediği ve bir daha da görmiyeceği gibi zen- gin ifade şekilleri bulmuş ve servetle rela- hın çeşidli eserlerini yaratmıştır. Muhte- şem Bergama, basamaklar ve sedler üzerin- de, göklere doğru © sıralarda vükselmiş; Efes, Artemis mabedi tle dünyanın yedinci mucizesini yaratmış ve Mile ile Kisikos, Halikarnas ile İzmir dünyaya en parlak sa- natkârları en anlayışlı hekimleri, en ke -a düşünceli mütefekkirleri ve en sürükleyici hatibleri vermek hususunda - biribirlerivle âdeta yarışa girmişlerdir. Anadolu Greleli rinin dağılıp parçalanmaları vatan dakilerin de sıyasal ve kültürel çöküüşi resi olan o günlerde, Küçükasya - kıyılarım daki Grek dünyası o zamanki kültür seviye- sinin en yüksek noktasına çıkmıştır. - Öyle bir noktaya ki, o yükseklikten bakınca, hü- tün komşu iller ve devletlerdeki kültür. ha- yatı sişli bir dümdüzlük İçinde görünmüş- tur. (Sonu var e