February 13, 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

February 13, 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

darda büyük bi İq lunduğu bu müstesna durum /(KRAL KONUŞUYOR : — Krral V Güstav, 11 son kânün 1936 da parlamentoda gu nütkü — söylü- kekrür iadesi ve umumun hakları “için emniyete dönüş gaye, iyer. < Gelecek celsenize milli müdafa- yeniden — teşkilâtlandırılma: “için bir kanun teklif ededeeğiz. Ote- J devlet gelirinin devamlı bir Pa artması bizi memleket ihi — gaçlarının daha iyi bir şekilde özen- i tasavvurunu ortaya atmaya liyor. Devlet tarafından top- bazı sermayeleri - serbest bi için işsizlere / yardım gaye- ile yapılmış olan devlet ödüncünün / Remen tasfiyesini / size teklif edece- iim. Bundan başka, gelecek büdçe | devresinde, kazanç ve servet vergi: — erinin yüzde yirmi nisbetinde indiril. mesini teklif edeceğim. Memleketimizin mesken şartl . slah için bir kanun projesi bir “lleri kurulması için kanun projesi ver — düreceğim. Bir başka refom da ihti. yardım ve sigorta sistemimi- aslah edecektir. Endüstri ve zaraat uIzın mecburi tahsil çağını uzatmak 4I gençliğine yeni binalar kurmak, ölümlerile daha iyi bir şekile 'etmek üzere diğer kanun- İî- de size baş vurulacaktır. » MSAR BİR BAKAN : Z v'da çıkan Daçenı Nyhe- Şit etürecek bir tnkiaf yo ı.ı... B. Wigforss, 1936-7 “amasun olarak nadir bir refah içinde bir memlekete aittir. İsveçin ük durumu, adeta, harb yıl- larındaki bitaraf devletlerin tanımış 1 efsanevi inkişafı hatıra ce- " Daha Clauewitz zamanında, kabine harb- ının, yani, hükümetlerin, ordularıyla yap- genel olarak, yalnız ver- ve uluslarıı gi vermek suretiyle, veyahud . da, yürüyüş | ları ve kışlaklar dolayısiyle, doğrudan Ü| —— Herne kadar, Fransada, harb, Gambetie- fun zamanında, alışmadığımız bir harb güdü- Mü ener; Yazan: General Ludendorf Türkçeye çeviren: Hikmet TUNA oğruya müteessir oldukları harbların devri, ha Clausewitz zamanında geçmişti. Fransız İnkılâbı, harb alanına, bambaş- ka ulus kuvvetleri sürdü; fakat, Clausewitz- n dediği gibi, harb, esaslı olarak henüz “mü- d” yahud “mütlak,, bir şekil almamış- jisini Ve ulusun ıstırap çevresi içine irdiğini gösteren şekiller aldı ise de, 1866 ve 1870-71 harbları, savaşın mahiyetine vu- anlatan birkaç yazıyı hulâ: kat ve şimdi de ir “sağlamlaşma — devresinden ki yükseliş hızını bulmuştur. umulmadık bir inkişaf meyli göstermektedir. 1930 da 8434 milyon kuron olan büdçe, 1933 de 1.010 milyona ve 1935 de 1.056 mil yona çıktıktan sonra önümüzdeki senede 1.167 milyon olarak denkle- Son il bu biten senede devlet ce- lerden - oku artan masraflı sene zarfında, ve fazla ol büdçe altma bile tasarlan. ması, kismen milli müdafaaa silâh- darmın küvvetlendirilmesi ve işçi s- aıflarımızın eskiden de çok iyi olan ziyetlerini çok daha düzelten ge. reformlar i geniş elektrifikasyon, sosyal sigortalar re- formu, v.s. ... Şüphesiz ki memlekete ağır yükler yükleyecektir; - bununla imkan verecek, öte yar dan ekonomik durumu çok müsai bir memlekette sosyal sükünu sağlamlaştırmaya yarayacaktır. ve talebeler için önemli krediler var- dır. Sosyalist - hükümet işsizlere yardım etmek vane bir şekilde yapılmış olan iç di ödenecektir, bunun ne- ticesi olarak büdçe geliri artı Bu büdçe, demir yollarma v: kadar kan memleketin refahına en delildir. BÜDÇE FAZLASI . İstokholm'da çıkan — Revue Econ! migwe de Sufde'den Devlet merkez muhasebesi tarafından neşredilmiş olan ra- kamlara göre, 1934-35 mali senesi 36 milyon kronluk bir büdçe f le kapanmıştır. Geçen senenin büd. çe fazlası ise ancak 12 milyondu. En ları, devlet demi 've tütün üzerine vergi var datında olmuştur. Buna karşılık, i- pirtolo içkiler vergisi faslında 4.23 milyonluk bir büdçe eksiği görülmüş. tür. Masraflarda yapılmış olan en yan masraflar ” faslında ol- zuh verme güdümü, nihayet bir ordu mesele: dememişti. mamıştı. dan doğruya, ken rüz şunları yazdım: Buhransız bir memlekeîğVEÇr olar ak aşağıya alıyoruz. Açık söylemeliyim ki, bu yeni tezahür karşısında 1870-71 deki alman harb , çaresiz kalmıştı. Almanyada, harb, olmaktan ileri gi- Almanya, kendini, v. Clausewitz'in, har'ın mahiyeti hakkındaki derslerinden kurtara- Dünya harbı ise, son 150 yıl içindeki bü- 'tün harblara göre, bambaşka - bir karakter gösterdi. Bu harbı, yalnız savaşa katılmış o- lan ve karşılıklı olarak biribirlerini imha et- mek gayesini güden devletlerin ordu kuv- vetleri yapmadılar; milletler de bizzat harb güdümü hizmetine verildiler onları müşterek ıstırap içine aldı. Bu harb hakkında “Harb hâtıralarım,, da “Askeri kuvvetler ve harb - araçlı kat, milletler, biribirlerine var kuvvetleriy. 13 ŞUBAT 1936 PERŞEMBE İsveç, dünyanın bütün memlek etleri içinde buhrandan en az m üteessir olmuş ve hele son yıl - ekonomik geliş ime sahne olmuş en mutlularınd an birid İsveç'in, müştür. Ve 18.1 muştur. Bu paralar mak için Kamuğ hizmetl canmıştır. GEMİ İNŞA ÇALIŞMALARI Götemberg'de çıkan Siofaris Osh Handelstidning gazetesinden 1931 denberi gemi tezgâl da 935 deki kadar kuvvetli bir ça. lışma görülmemiştir. Ticaret filomuz, 105.829 tonluk 22 tır. Sene zarfında verilmiş olan gemi siparişlerinin yekânu 206000 tonu bulmuştur. Bundan başka - tezgâh darımızda 51.768 tonluk 8 sarnıç gemi Ve beş yeni sarnıç - gemi de yapılmaktadır. Bu iştih: ettiğini daha iyi anlamal kamları aşağıdaki bu sene zarfında emi kazanmış- tamamlanmıştır. 5700 tonla zenginleşmişti. le hemen bütün gemiler İn- giltereye umarlanmıştı. Büyük harb İsveç'de gemi inşa endüstrisi kurul- masına çok yardım etti. Daha 1918 de, İsveç 40.000 tonluk 36 gemi ile zencinleşi 1920 de 64.000 ton. Tuk 46 yeni gemi, 1935 de 54.000 ton- luk 26 gemi, 1928 de 107.000 tonluk 20 gemi, 1930 da 132.000 tonluk 31 gemi, 1934 de 49.000 tonluk 12 gemi yapılmıştı. 1935 in neticesi olan 22 gemi bu rakamlara ilâve oldu. HAYIRLI BİR GELİŞİM İstokholm'da den gazetesinden Köyde olduğu kadar şehirde de inşa sahasında büyük terakkiler elde edilmiştir. Bu hereket şimdi öyle bir hızdadır ki önümüzdeki — sene içir bütün umudlara izin vermeki çıkan Affars varl. de de bir önceki seneye bakarak yüz- de 5 bir fazlalık vardı Borsada muamele gören sehimler umumi endeks rakamı yüzde 11 i bu- lan bir yüksel aydetmişlerdir. En- vsal 1934 de yüzde 18 artıştan sonra 1935 de yüzde 15 nisbetinde yükselmişi Devlet demiryolları ” münakalâtında yüzde 15 bir artış vardır. Çelik istihsali yüzde 5 ve istihlâk izde 9 yükselmiştir i lar endeksi yüzde üç ilerlemiştir. Dış ticaret hacım itibarile yüzde 11 art- muştır. Gemi münakalâtında da yüz de 15 sizlik 1935 zarfında da yüzde 20 azalmıştır. 1934 de olduğu gibi, 1935 in neti- böyle, düşman mil harb, doğru. istihdaf etti. Ve cenkleştiler. Fa- de, sımsıkı sarılmış bir halde ordunun ar sında, eski harblara gör: türlü yer tuttular. Şimdi donanma kuvvetinin nerede başladığı, mil- letinki de nerede edilemiyordu. Ordu ve millet, bir tek şeydi. Dünya, kelimenin tam mânasiyle, ulus sava- gemı yaşadı. Yer yüzünün büyük devletleri, araya karşı karşıya vaziyet aldılar. Uçsuz bucak- he ve denizlerde, düşman askeri kuv- leri dağıtmak ve felce uğratmak maksadiyle, stlerin ruh ve hayat tal karşı cenkleşmek gayesini güdüyordu. Yalnız askeri kuvvetleri ilgilendiren bir mesele değil, harba girişmiş olan milletle- rin, ayrı ayrı her azasını ya, hayat ve ruhuna temas eden topyektn harb, içinde, yahudi milleti ile Roma sinin, hâkimiyeti ele almak geçtikçe daha açık bir surette çarpışmı ta ve milletleri, zayıf düşürmek, kansız bı- rakmak ihtirasları, Habeş ve İtalya kaynakla rma göre harb haberleri 8 gubat 936 tarihli Taymir gaze- tesinden: Habeşistanda yapılan harb hare- ketleri hakkında yerinde bir hüküm ndirdiği sislerle isler, coğrafya sisleri pek meydan vermiyor. Bu sis. ler, son haftalarda olduğu kadar hiç bir zaman artmamıştı. Bu vaziyet karşısında da verdiği haberler, kendilerine gö- re hakikate yakın şekillere bürünmüş iki tarafın bulunmaktadır. Bu hal, iki hafta evel Tembiyen"- deki / boğuşmalar haddine varmıştır. srasında azami Haber verme vasıtalarından daha çabuk istifade eden italyanlar, orada kendilerinin bir habeş taarruzunu ön- lemek maksadiyle 21 ikincikânunda taarruza geçtiklerini ve o ayın yirmi üçünde habeşlerin, italyanların 743 telefine karşı 5000 kişi kaybederek b olduklarını bildirdiler. Resmi olmuyan haberler, Mare- şal Badogliyo'nun Variyo geçidini bir tuzak gibi kullandığını, bu sırada E- itre'den takviye kıtaları geldiğini bundan sonra süngü süngüye döj süldüğünü bildirerek resmi tebliği şi- Bu suretle habeşlerin kayıb- 4000 esir. ilave — edilerek hakkında malümat verebilmek için kadar beklemek mevsuk olduğuna — inandırmak için italyanlardan 33 sahra topu, 78 ma- kinalı tüfek, 2605 tüfek, 18 dıklarını bildirdiler. Bu tebliğ şöyle bitmekte “Harb dün bitmiştir; / italyanlar fena halde mağlüb olmalarma rağ- men düzgün bir şekilde çekijmekte- dirler.” Bu tebliğden Dessie'deki rgühta bulunan imparator, Romada bulunan bir italyan hükü- meti, bu raporu yalanlamak hususun. da acele ederek italyanların ancak 3 top. 10 makinalı tüfek, 12 tüfek kay. bettiklerini Böyle biribirini tutmıyan haberler karşısında hakikati bulup çıkarmak 'ne dereceye kadar müml ir? Adisababa tebliğine göre habeş- bi kazandıkları kabul bile, 1200 habeş zayiatına kar- lyanlardan 8000 kişi telef oldu. iuna inanmak güç zafer yüksek nisbeti olan derecesine varmıştır. tamamiyle başka arbda, ordu ve tükendiği, artık ayırd toplanmış bir - kuvvetle, doğrudan doğru- istekleri, gü tadır. en ileri plânda yer al- makta olduğu değisim mıştır. Topyekün harb, nüfusları çoğalmak- ta olan memleketlerde genel askerlik mü- kellefiyeti ziyade imha edici kabul edilse bile, gene 743 ita'yan zayiatına karşı 5000 yahut 8000 ha- beş telef olduğu kolay inanılır teyler. den dej Öte taraftan italyanların iki tüfek kaybetti görülüyor. Dikk tün cak en leri haberi »rema çeken bir nokta varsa bü- lyan tebliğlerinin 23 ikincikâ- 'nun hâdiselerini ekle nihayet bulması, ondan başka hiç bir şey dirmemesidir. Halbuki habeş tebliğ- kadar leri 31 ikincikânun - harbına malümat vermemektedirler. Kendilerinin zafer kazandığını bil diren italyan tebliğleri coğrafya va- ziyetinde bir gelişme olduğuna — hiç bir arazi ele geçtiği söylenmi- yor. Yalnız Lata dağının zaptı bildi. riliyor ki bu da esas italyan cephe- sinden ziyade Makalle - Adua yolur na yakındır. Ayın yirmi birinde çıkan bir teb- liğ, ikinci siyah gömlekli / fırkasının çidinden epice geridedir. şey elde edemedikleri, üsteli habere ve muvasala yollarını da teh- Habeşlerin Tembiyen'de — eskisin. a ileri gitmekte ve Makalle'nin zaptına doğru gidildiğini bildirmek- tedir. Cenub cephesinde vaziyet “daha açıktır. Dolo harblarında general ordusu, ları noksan ve geri bir orduya ve arızası az bir toprağa karşı daha 'va kuvvetleriyle tam bir ahenk için- de elbirliği edebildiğini göstermekte- tamlaştıracaktır. - Bununla yağmur başlıyacak olursa bu kadar ilerlemiş kıtaların tutunma: beraber Çünkü bu ba- reketleri yapan ordu, dağlık arazin'a sonuna varmıştır. Sidamo'da ise yaş murün eli kulağındadı in tatbik ve, tesiri, gittikce daha bir mahiyet alan, cenk vasıtalarının kullanılmasından - doğmuştur. Harbların, türlü tarzlarda vir, geçmiş günlere aittir. Topyekür © zamanlardanberi, tayyareleri çoğaltmakla, türlü türlü bombalarla, halka beyannameler ve daha başka propaganda malzemesi atmakla, telsiz tesisatını ıslah ve sayısını yükseltmekle, düşmanın memleke- tinde propaganda yapmakla, hasılı daha bir- çok araçlarla, derinleştikçe derinleşti. Dünya harbında, cephelerdeki düşman ar- dularının, eni ve boyu, birçok - kilometreler tutan savaş bölgelerinde cenkleşmeleri, hu harbla ilgileri olan memleketlerin halkında, çok derin acı izleri bıraktı. Fakat, bugünkü harb meydanı, tam mânasiyle, harba girisen milletlerin bütün topraklarını içine almo'- yapıldığı de- harb, ıslah edip (Sonu var)