17 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5229 ADIMIZ, ANDIMIZDIR % sayfamızdadır 17 ŞUBAT 1936 PAZAL — Son haberler üçüncü ULUS * Heryerde 5 kuruş Memurları meskenlendirmek |Ucmanlarımızın Geçenlerde Ankaradaki mesken davası lıakkgnd_a bir anket açıp, mütehassısların fikirlerini neşretmiştik. Bu gün de Ankaradaki mesken davasını istatistiklerle tetkik eden bir etüdü nesrediyoruz : 1386 liraya çıkan İzmir evleri €v olmak hususiyet Başbetke aa SİLAHLANMA Ohizi Kemal ÜNAL şu haber da okuyoruz: £ “Vaşington — 6 milyar 390 mil- 'yon olan amerikan harbiye büdçesi 8 milyar 479 milyona çıkarılmıştır.,, * Londra, — Normal masraflar dışında 300 milyon ingiliz lirası har- ulacak olan ingiliz milli müdafaa- #1 için, Avam Kamarası; bütün vak- tini bu işlere hasredecek bir bakanın idaresinde, bir irtibat dairesi kurul- masını istiyor. 'un dünkü sayısın yrsam berlmugi hir hava ordusiy. , lehte olarak, ölçüşebilir.,, Gazete; bu. haberlerle birlikte, bize, italyan - habeş harbının kan ve ateş içinde bir gününü daha- anlatı - yor, Uzakşark'ta başlıyan yeni bir çarpışmanın da tafsilâtmı veriyor. Şanghay'dan Anadolu Ajansına bil- dirildiğine göre bin kişilik bir Mon- gol kuvveti, dört zırhli otomobille, bir Japon - Mançuko kuvvetine hü- cum ediyor. Gene bugünün haberleri arasın - um uzun bir. tebliğini 40 ikincikânunda bir Ja- pon - Mançuko müfrezesinin Sovyet topraklarına yaptığı tecavüz için ja- ponların verdikleri cevab, Sovyet diplomasisini tatmin etmiş deği Silâhlanma haberleri; Afrika ve Asya'daki harb gürültülerinden da- ha sert bir tmnetle kulaklarımızı dol- duruyor, hafızalarımız ise bu mevzu- da alınmış birçok yeni kararların keşkin intıbamı taşıyor; Londra De - niz Konferansı, kuvvetlerdeki karşı- lıklı bağı kaldırdı, denizlerde de si- lâhlanma sınırı herkes için açılmış sayılabilir. Alman silâhlanması ve bundan doğan gene birçok silâh ted. birleri ise adım adım ilerliyor. Dünyada ve bilhassa iht kezi olan Avrupa'da emniyet ve ba- rış korünmağa çabalanırken, görü- yoruz ki, silâh ve geniş tabirle harb kuvveti hemen her yerde hacmini, her gün biraz daha genişletmektedir. Büdcelerin dışında olarak, nesil- lerin kültür ve fiziği üzerinde yapıl makta olan harb hazırlıklariyle eko (Sonu 2. inci sayfada) t mer. Ankara evleri için de ideat lerini taşımaktadır. Umumi nufus sayımı, bize Ankar nufusunun 74 binden 123 bine çıkt iını bildirirken bir şey daha öğretmiş tir: Ankarada inşa işi nufusun artış nisbeti ile aynı hızda / gidememekte- & » Ankara nufusunda, G0 binc yakın artış vardır. Bu müddet içinde şe- hirdeki inşaat artan nufusun ihtiya- cmı karşılıyamamış ancak Ankara' 'nın başşehir oluşundan bugüne kadar (Sonu 4. üncü sayfada) DIŞ BAKANIMIZIN FORM. «Sulh yakın bir tehdide maru değildir» Paris, 16 (A.A.) — Dış işleri ba- kanı Dr. Tevfik Rüştü Aras hareke- tinden evel Enformasyon / gazetesine beyanatta bulunarak Balkan anlaş- masının martta Belgratta / toplana cağını ve bazı fili deği Avrupa sulh organizasyon projele de görülen temayüllerin yeniden v. ziyetin tetkikini zaruri kıldığını söy- liyerek demiştir ki; — Mıntakavi paktlar ve emniyet neselesinde bazı adapstas- kansız değildir. Vaziyet va- him beraber Avrupa sulhu yakın bir tehdide maruz bulunmu- Yrakyanın kalkınmasına doğrı RK'TAKİ HADİSELER ETRAFINDA Japonya Sovyetler Birliğiyle na göre, B. rota, Sovyet hükümetine, yalnız iki veya üç yıllık bit müddet için olmak üzere bir “ademi tecavüz” andlaşma- S teklif edecektir. Bu müddet içinde Uzakşarktaki kıztlordu kuvvetleri a- zaltılacaktır. Aynı gazete Kuantun ordusunun bu projeyi yazıyor. ise çıkmamış. Moskova, 16 (A.A.) — Ulabator- dan bildiriliyor: Tokyo radyo posta- sının Mogolistan - Mançuri sınırında yeni bir hâdise çıktığı ve buna sözde bin mogol askeri ile dört zırhlı oto- mobilin yakkında verdiği ha- ber burada kati olarak yalanlanmak- tadır. 12 gubattan-sonza —bu sınırda Ti bir N 1 Lan gazetesine göre durum: Paris, 16 (A.A.) — Uzakşarktaki (Sonu 8. inci sayfada) rekor uçuşu Ankarı da bir vekor uçuşu — yapmak içi kumandasında Türk- (Sonu 2. inci sayfada) “Ulus,, un Dil Yazıları Rrkek,, Anlamlı Kelimdler H Merd) ve trecüb kelimelerinin etimoloji, morfoloj dan analizi ve terkek» IŞimdiye kadar “erkek” anlamına olarak Türkçı . fonetik ve semantik bakımın- sözü ile mukayesesi herkesçe bilinen “er” ve “erkek” kelimeleri ile bunlarla ilgili sözlerin analiziyle uğraştık. Türk dilinin yeryüzüne yaymış olduğu - bu- gün yabancı dil adları takınmış - başka lehçelerde bu anlama gelen kelimelerin analizine de bugünder Burserinin ilk.yazı: Fars lehçesinde çesinde “homme' “man” sözleridir). MERD 'Merd” sözünü “Burhanı Kati tercümesinde tek kelime olarak erd”, Arap bulamıyoruz. Bu sözle yapılan bi başlıkle önemli yazı G net sayfamızdadır. | Yukardaki resim, Trakyada yapılan göçmen evlerini gösteriyor. Cermen ve lehçesinde “recül”, Fransız leh- Anglo-Sakson — lehçelerinde takım üreme ve birleştirme sözler yazıldığı halde sözün kendisi Zılmiyor. “Burhanı Kati Farsça olduğuna tamamiyle - kanmadığı kelimeleri almamayı, fakat Fars- ça olmıyan sözlere Farsça ekler veya kelimeler katılarak yapılan üreme ve birleştirmeleri - Farsça saymayı düstur edinmiştir. Bu lü- gatte “merd” sözünün bulunma- ması, fakat “merdüm, merdümek, merdane” gibi üremelerinin yazıl- ması, kelimenin kendisi tam Fars- ça sayılmadığı kanışını - veriyor. Böyle bir düstur. futmamış olan Ferhengi Şuuri" de “merd” keli- Kelimenin etimolojik şekli şu- duür. (1) (2) & (eğ 4 em ed) (1) Eğ: Kuvvet ve kudret anla- mına ana köktür. (2) Em: Ana kök mefhumunu ) (Sonu 2. inci sayfada) Uçman Vecihinin kumandasındaki ikitayyare veiki yelken plânörümüz dün 9,45 deEskişehire uçtular Dil kavgası — Hölâ istiklâl Irdh-lıl lanmıyorsunuz? — Fakat bu anarşinin önün nasıl geçeceğiz? — Siz nasıl düşünüyorsunuz ? — Bence, istiklâl — kelimesin kullanmakla! — Bence, kullanmakla! — Asla! — Beli Bakınız, asla demekle | ini biraz enseye da erkinlik - kelir iyerek fes gi mühimmei diye yeşil sarık saranları biliyorum. | Sakın kaytaklık ir yaptığımı ” düşünmiyesiniz ve zevk meselesi üstündeyiz kat bunlardan ne çıkar? man Nazif, yurd kelim:sine bi rak, ve Nahudayı Huda/ naşil mırıldanarak öldü. Sene konuşanlar, ı, milli bür gibi görmeyiniz. Nasıl kalıb'lar, hasta