20 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

20 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

20 ŞUBAT 1936 PERŞEMBE KIRAL BÖRİS'İN Bulgaristan Balkan antantına giriyormu?| Üteşı 1. inci seyfeda) değr soruşturulmaktadır. — Buradaki Hdler, önümüzdeki Balkan. ualantı konferansında Bulgaristan'ın bu an. tanta girmesinin gözden geçirileceği merkezindedir. Öte taraftan Dr. Tevfik Rüştü Araa'ın Utro güzetesi. meolan beyanatı da bu. düyguüları kuvvetlendirmektedi Belgrad, 19 (A.A.) — Bulgar karalı Boris Naib Prens Pol ile uzun bir görüşmeden sonra hususi trenle Sofya'ya hareket etmiştir. İki devlet reisinin bu fırsatla memleketlerini alâkalındıran bütün meseleleri gö- rüştülderine şüphe yoktur. Belgrad, 19 (A.A.) — aja öğrendiğine göre, Bulgar Kıralı Boris. Yugoslavya Kıral Naibi Prens Pol ve Yugoslavya Başbakanı B. Milan Stoyadinoviç, Bulgarista - Havas Leyd Cere bise bir hizmette bulunu 'yer. Bir imdad çanı hizmeti. Framsa nni ilirazları : Paris'te çıkan La Depeş Keloniyal gezeterinden: Kendilerine “proleter” diyen mil- letlerin sömürge istemeleri ihtimaliy- de meşgül olan ingiliz kamoyu, istek- leri önliyerek müzakerelere kendisi el açmayı mahir bir manevra addet mektedir. Bu neviden bir syasanın meticeleri ne olduğu malümdur. Me- sela, deniz silahları meselesinde, ka Sömürgeler hususunda imtiyazlar tehlikeli ol- olmazsa şim- yeni bir paylaşmadan kazançlı çıka- cak olanların her şeyden önce yeni kaynaklarını inhisar altına almak ve başkalarına kapamak kaygısına dü- gecekleri muhkkaktır. - Hususiyle is- tekleri bir itibar meselesi olarak ile ri sörüldüğü için bu ihtimal daha kus vet kazanmaktadır. “Sömürge imparatorluğumuzun ku. vuluşu, asırlar zarfında, bize büyük fedakârlıklara malolmuştur. Vazife- lerini ifa ederken birçok adamlar öl- müşlerdir. Onlar bize miras kazandıkları yerlerle beraber on! 'enlar bizden kendilerini terketmemi zi istemek hakkıma maliktirler. İngiltereden bir ses: Londra'da çıkan — muhafazakâr Morning Post gazetesinden: B. Loyd Corc Almanya ve İtal- ya'ya Belçika, Hollanda ve Portekiz sömürgelerinin hediye edilmesini mi başka bir imparator Tefrika: 7 TOPYEKÜN HARB Yazan: General Ludendorf Türkçeye çeviren; Hikmet TUNA Üçüncü Napoleon tahtından vaz geçti. Yahudi Gambetta, iransız milletinin kuv. vetlerini meydana çıkartarak, ulusla ordu a- Tasında manevi birliği kurabilmişti. Ancak ihtilâli bu birliği tehlikeye düşürmek tehdidinde bulu bu €a başarılar yan komünist nuncaya kadar sürdü. Dünya harbında, sosyal demol harbın daha ilk günlerinde, yani, daha sefer- berlik yı rağmen, ilk önceleri, € ele vermişlerdi. Sosyalistçe git gide alman ulusunda da yer kazanmağ başladı. Evelâ, yavaş yavaş, halk arasından Şıkarak, yedek - ve izinli efradla, 26.10.1918 de vazifeme nihay 10.11.1918 de de müdafan et ver İSPANYOL KABİNESİ İSTİFA ETTİ. YG Kabineyi B Azana kuracak (Başı 1. inci sayfada) de bilinmiyen iki nokta vardır: Sel cenah, hükümetin kendisine — verilmesini ister mektedir. Gil Robeles ise sağa meyyal bir merkez kabinesine yardıma karer vermiş bukunmaktadır. Miadrid, 19 (ALA.) — Cumur reisi keabineyi teşkile vol cenah cumuriyetçile- vi başkanı caki başbakan Azana'yı me. amrer etmiştir. Madrid, 19 (A.A.) — Seçim meti- cesi daha resmen bildirilmemiş ise de Merkex: 28 keri ayaklanma olduğu yalanlanıyor Müadrid, 19 (ALA.) — Havae ağaz we muhabirinden: Tepanyada askeri bir. ayaklanma olduğu hakıkında ortaya çıkarlan şa- yislar, bu sbah, aat 4.25 de, emniyet direktörlüğü tarafından hati srette tekzib edilmiştir. Öte taraftan, Fabra ajansı, Kunt- ves Vientos'da yapıldığı söylenen e- keri hareket hakkında çıkardığı teb. liğde, bu gece dolaşan / şayiaların, başlangıçta sanıldığı kadar vahim bir mahiyet / göstermediğini - bildirmek- Saragossada karışıklıklar Saragossa, 19 (A.A.) — Bura: mumi grev ilân edilmiştir. İşçiler si- mahkümların / affı Tehinde hemen hemen durmüştur. çok tevkifler yapmıştır. Polit bir Ankara radyosu 19.30 - Hukük ilmi yayımı 19.50 Karışık musiki 20.30 Ajans haberleri 20.40 Ankarapalas orkestrası —— Tağu mü taksim etmek- istiyor? Bu 'neviden konuşmalara giriştiğimiz tak- dirde, bunun Avrupanın bazı tarafla: rında kükriyen aslanları ingiliz im. Pparatorluğunun - parçalariyle — besle mek demek olacağı pek yakında gö rülecektir. Devlet adamlarımız, ingiliz impa- apılırken, sabotaj yapmak istemesine Kayser, ulus ve ordu tikçe daha kuvvetli bir tarzda cephey ratorluğunu böyle bir akıbete sürük- derlerse alçak diye anılacaklardır. Bu, rillet namına muhafaza ettikleri kut- sal feleri onu tak- sim etmek değil, onu korumaktır. ——— feda ettiği ve o da, hattâ ordu güdümünün tavsiyesiyle Almanyayı - bırakıp gittiği za- man, inkılâbçılıktan, ulus ve ordunun muka- etlerini söküp atan, bi meydana çıktı. Bunun sonucu, askeri bozğun oldu. Harb kaybedikdi; eski ordu, artık yaşa- miyordu; alman milleti silâhsızlanmış, her türlü manevi birliğini keybetmiş, çırıl çıpdak vemet kabi kalmıştı. riyle müşterek bir Rusyada,, harb başladıktan iki buçuk yıl sonra, radikal gruplar, subayların yardımıyla 1917 yılının martında çarı devirdiler. İhtilâ! orduya da bulaştı. Bolşevikliğin halka yayıl- masıyla, ordunun dağılması, at başı gitti. Car- lık ordusu yokoldu. Hiç bir düşman tazyiki görmiyen bolşevikler, ulusun geniş çevenle olmıyan, yeni bir ULUS İTALYAN - HABEŞ HARBI Royter,muhabii bir italyan tayyaresinin düşüşünü anlatıyoı ...Tayyare bir kurşun külcesi gibi indi, yerde ezildi. (Bapı 1. inci sayfada) yere düştüğünü gördüm. Havada parçalandığını tahmin eylediğim Hayyare bir kurşun külçesi gibi indi ve peşi sıra kara bir duman yığını bırakarak yerde eziliverdi.,, Ben, ölen 6 genç uçmanı düsü- imizi bombardıman - etmiş, çoluğumuzun, çocuğumuzun kanı: a göfmle , tanrı tara- fından bir cezadır. 6 uçmanın ölüleri, bir tepenin yamacında, dağınık olarak bulun- muştur. Ras Mulugetta koyu bir sisten is- tifade ederek savaştı. Makalle, 19 (ALA.) — Stefani ajan sandan: Ras Mulagetla küvvetleri heye bir vi Haber alındığına göre, italyan hava fi İrai tam düşmani kovalamağa hazırlar. dekları sarada, şiddetli yağmaya başlıyan yağmurla dolu, ve Araba Aradam'ı hap- hyan kalın sis tabakası yüzünden geri dönmek zorunda / kalmışlardır. Bu va. ziyetten fayda gören Ras Mulugetta bü- tün kuvvetlerini kaçırabilmiştir. Amba Aradam'daki mağaralarda e olduklarını söyliyen bir hekimle zeteci vardır. Bunlar İtalya'ya gönderileceklerdir. Habeşler cenupta ilerliyorlar Adisababa, 19 ÇALA.) — Alman ajan we bildiriyor: Rermi mahfiller, Makalle muharebe, hakkındaki italyan tebliğinin fevkaladı mübalağalı olduğunu bildiriyorlar. B muharebeye Ra: Mülügetta ordurundan yalnız bir kaç bin kişi girmiştir. Ne şi. mal, ne de cenub cephesinde Avrapalı #ubayların müharebeye iştirak etmedik- leri ve bunların yalnız söel hazırlama merkerlerinde talim işiyle uğraştıkları kabeş generellerinin yanında danışman olarak bulunmaktadırlar. Hebeş tepçeri de müharebeye görmemiştir. Eldekn bir aç tep yalaız istihkâmlere benulmuş bulenmaktadır. Tanklara tusak kuruluyor Makallenin şark ve yark cenabunda muharebe belirar başlamıştır. Bu bolge Ve devamlı yağmurlardan ferlalede yer n bir haldedir. Şimal sephesinde, tank bazakları kurulmasına tekrer başlanmış- ' Cenub cephesinde — habeşler Gamale Derin boyunca hücümlerını Dole'ya ka- dar ilerletmekte ve italyan kataları için zarluklar ihdas etmektedirler. Cephelerdeki umumi vaziyet 19 (ALA.) — Royter ajan- sanın husasi muhabirinden “Her ne kadar habeşler Makalle civarında yalnız küçük çarpışmalar olduğunu bildirmekte iseler de, Ras Mulügetta ordusunun kanlı bir boz- Cenupta habeşlerin bir zaferi Cenup cephesinde, habeşler, 500 kişiden mürekkep bir müfrezelerinin Dorana vilâyeti içinde Dawa mebri “yakınındaki Lebem dağının eteğini iş- gal etmekte olan bir müfrezeyi kov- duğunu iddia ediyorlar. Bu muhare- bede 30 italyan ve 20 habeş ölmüştür. Halyanlar habeş ölülerir yakıyorlar Röyter ajansının italyan şimal or- duları nezdindeki muhabiri telgrafla bildiriyor: “İtalyanlar bir taraftan yeni mev. ailerini falaiyetle sağlamlaştırmakta, öte taraftan da bütün Enderta vebe sahnesinde şuraya buraya de- leri vardır. ihtilâl devirdiler. müdafaa ordusu kurmaya muvaffak oldular. Yahudi ve Roma kilisesi. Almanvadaki, Fransa, Almanya ve Rusyada görülen ih- — ulus birliğini yıkmak icin. kendi suc ortak- ihtilâlcilik, — tilâl tezahürleri, mutad ve sathi hükümlerle, lariyle el ele vererek, ekanamik ve sosyal iğa — “iç politika” ya dayatılıyordu. Meselenin e- — kusurlardan istifade ettiler z sası, her üç devlette de, memnun olmuyan ve —— 3u kuvvetler, dünva finansına hakim ci c- - kismen, mesekkatleri ile birlikte harbın me- — maları dolayisiyle, hu bozevnenlı&u zaten e girdi. — suliyetini hükümete yükliyen halk tabakala- — kendi saltanat gaveleri irin b diği ve — rının, hosnud olmadıkları devlet ve sosyete — Bir tara'tan kapitalist ekanami nizemı. ö Kayseri — şekillerini devir stedikleri hissini ver- — bür yandan da sosyalist - kole di. Halbuki, bu hâdiselerin daha başka sebeb- Fransada, yahudi ile Franmason, ayni po- litika ile imparator Napoleon'a karşı da, her gün bir parça daha sert bir tavır takınmış olan ve geniş bir. ölçüyü bulan gayrimem- nunların yardımıyla, Cezvitlerin saltanatını Evelâ fransız milletinin kuvvetini teba- Tüz ettirdikten sonra, Cezvitlerin fransızlar üzerindeki saltanat mirasına konmak için, hoşnudsuzluğun halka cok yayılmıs olması hakikatı ile, alman ordusunun tazyiki karsı- sında fransız milletinin kuvvetli ruh ifadesi, yahudi ile Formason'a, avni zamanda kuvvet ve kudretlerini göstermelerine ve dolayisiy- le gayelerine varmaya imkân verdi. olan haber lülerini yakmakta- yunca Bula vadisini gezerken kilo- metrelerce uzakta görülel bir ceset yığını gördüm. Öte taraftan Antalon istikametinde yükselen du- man sütunları ötede başka kümelerin de olduğunu göstermekte ve ağır ha. beş zayiatına delalet etmekte idi. tepede yerleşmiş olan yerli topçusu- mun albayı, geçen gece 500 habeşin kendisinin dahil olduğu kıtaya — hü- cum ettiklerini ve fakat kovuldulda vmnı bana söyledi. Ve italyanların, bi- vi subay olmak üzere, yalnız iki ölü yın bana söylediğine göre, italyanlar, italyan aekerleri için kolay bir hedef olabilecek bir yere bir habeşliyi zin- cirle bağlamışlardır. Bununla / bera- ber, italyanlara haber veren ve Ras Mulügettanın emriyle tevkif edilerek talyanlar tarafından öldürülmek ü- zere bu süretle bağlanmış olan bir ha- beşli olduğu tesbit edilen bu hedefe hiç bir mermi vurmamıştır. Habeş zayiatı ne kadarmış? Royter ajansının - Adisababadaki tifleştirme esasları ile, kendilerine saadet teminatının ümidiyle hiç bir şe) haberleri olmadan yaşayan, fakat bu hal riyle de, devletlere üstün olan kuvvetlere hizmet eden milletler ve alman ulusu, kendi kendilerini zarlarını kenc 4 Bu, gitgide, müdafaa kudretini tamamiy- le kaybetmiş olan milletin, fizik, ekonomik ve manevi kuvvetini ulusu, Roma'nın ilahi devletiyle kolektifleş- tirmek, yahud da yahudiliğin dünya cumur- luğu içine alarak, kaybetmek için, Yuda ile Roma, çukuru derinleştirdi. Kayserin, rilmesi, esi dın araçları idi. Yahudi ile Romaya alet olanlar, haris ve kısmen de gizliden gizliye kafaları darlaştı- rılmış, masonlaştırılmış ve ifsad edilmiş ©. lan her cinsten “entelektuel” lerle, hoşu suzlukları bir parça haklı olan işçi yığınlar ve, ilâhi emri yerine getirmek için, kendile- rine devlet ve ordu aleyhinde vaziyet aldır- 'tan, Roma inanının terbiyesini manlardı. 'vam etmek için aynı üniversite tara- fından bu senenin mart ayında da- — Deniz kazaıarında kurtarrlan nufus Ekonomi bakanlağı, deniz nakliya- ' umum direktörlüğünün teabit etti- Kine göre, son beş yıl içinde tahlisiye —| muntaka ve mevkilerinde, çoğu ehe- — miyetsiz ve küçük mikyasta 108 kaza olmuş ve 947 insan kurtarılmıştır. Bu tablis işlerinde 50 can ipi, 24 ro- ket ve 34 sandal kullanılmıştır. En Çök kaza 1931 yılında mmuhabiri bildiriyor: Habeş bükümeti tarafından dün nup sağ kalmışolan bir tek kişinin de * yaraları yüründen öldüğümü / bildir- leliğe sürüklediler, kendi me- Ti kazdılar. büsbütün yoketmek, ordusundan ayrılması, dev- )rdunun mahvedilmesi, maksa- görmüş al- (Sonu var)