27 Şubat 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Şubat 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULU [ Son lıaberlvr üci | sayıfamızdadır. v« D lli Dd ON YEDİNCİ YIL. NO: 5239 Japonya'da aske ADIMIZ, ANDIMIZDIR. emrini aldıkları ve isyanın imparatora bildirilmek tedir karşı İç Bal Dün saat on dörtten itibaren muh- telif yerlerden gelen telgraflardan, Japonyada askeri bir isyan çıkt laşılmaktadır. Berlindeki — japon bü- yük elçiliğinin bir subayın münferid hareketi yüzünden çıktığına ve az za- manda bastırılacağına kani bulundu- #u bu hâdise, Londradaki japon bü- yük elçiliğinin yüksek bir memuru: nun söylediğine göre, japon dış sıya- iklik yapmıyacaktır. Ni- tekim, japon dış bakanı B. Hirota Sıngapurdaki japon çektiği bir telgrafta kendisinin bu mesrle ile hiç bir alâkası bulunmad. sasında de konsolosluğuna mektedir. Bırszınla beraber, Şanghaydan, bü. tün Janonyada örl idiğğlilen edildi #i, Lüxdradan, Çinde çıkan yapon zetelerine hâdise hakkında bir şey azmamaları için emir verildiği her türlü muhaberelere şiddetli bir sansör konulduğu - bildirilmektedir. Tokyo ile San Fransisko ve Londra arasında muhabere kesilmiştir. Ağır yaralanmış olduğu bildirilen Finans bakanı Takahaşi'nin geçen lerde parlamentoda görüşülen askeri büdceye şiddetle itirazda - bulunmuş oldağu bildirildiğine göre, ayaklan- manın emperyalist ve militarist ele- manlar tarafından yapıldığı anlaşılı Başbeti HALKÇI GENÇLİK F.R. ATAY Hemen bütün şarkta okumuş o- dan, halktan kopar; köksüzleşir: Uğursuzluk eseri olarak geri bir memlekette doğmuştur. Bu halk, ona, yurd dışında süs - hizmetler veya kolay kazançlar vererek, minnetini gösterecek ve nazını çe- kecektir. Böyle memleketleri do- laştığınızda, halk işi kadrolarının iskartalar ve bedbinlerle dolmuş olduğunu görürsünüz. Osmanlı geneliklerinde istisna- lar vardı. Yeni genclik ise büsbü- dün ayrı bir terbiye ve şuurla yuğ- rulmuştur. Türkiye Halkevlerinde yazife alanlar başka türlü düşün- mektedirler. Eğer onların övünü: lecek bir şerefleri, yüksekten ba kan bir gururları, duygan bir hay- siyetleri varsa, hepsi - bu memle- ketten ve halktan olmaktır. Bu şe- ref, gurür ve haysiyeti daha esas- landırmak ve küvvetlendirmek için, memleket ve halkı, kendi ku- suru olmiyan, geriliklerden kur. şardığı eserin büyüklüğü ile ölçü lür. İmdi, biç bir genclik, böyle bir vazife görmek - ve böyle bir eser yaratmak bakımından, Ata- yerinde değil imkânlar, hududsuz. dur, Halk ile kaynaştığımız, onun- olmadığı “Sanu 2. inci sayfada) Hassa kıtalarına isyanı bastırması için emir veren japon imparatoru Hiro Hito “yor. Onun için, isyan haberi Çinde bü- an uyandırmıştır. Bu is. “yan Nankin'de, japon ordusunun Çin İsyanın dış sıyasada de; yacağını söyliyen dış bakanı Hirota 've Sovyetlere karşı yapacağı yeni ha- reketlerin bir mektedir. başlangıcı gibi görül- Hâdise nasıl oldu? Londra, 26 (A.A.) — Japon başba. kanı Okada, finans bakanı Takahı 'amiral Saito'nun öldürüldükleri haberi iapon dış bakanlığının Singapura gelen bir tebliğiyle teeyyüd - etmiştir. Genel müfettiş Vatanaka ağır — yaralanmışt . Suikasd hakkında Londraya — aşağıdaki malümat gelmiştir: Mançüriye hareketinden bir az evel silâh ve mühimmat almış olan bi fırkanın üçüncü alayı bir kaç zabitin ku- mandasında Tokyonun başlıca mevkile- rini işgal etmiş ve sü bakanlığıyla polis (Sonu 3. üncü sayfada) kelimelerin esas |Dilimizde doğrudan do; Bu manadaki kel kelimesini diyoruz). Değil ” ve “yok” kelimeleri gibi, ” sözü de, deskriptif grı merde mahiyeti pek iyi tayin edi- lemiyerek “menfi anlamlı söz” di. ye geçiliveren kelimelerden - biri: dir (1). Türkçede menfi anlamı- na gelen sözler arasında analizi V1) “Yok” kelimesinin analizi (UÜlüs) un 1-11-1935 sayısında ya- pılmış ve dünkü yazınızda tekrar edilmiştir. “Var” kelimesinin ana- dizi ileride yazılacaktır. Güne vına ge suya menfi anlamına delâlet eden ke sözlerini dünkü yazımızde nelerin o1 ve onunla ilgili sözlerin anal limelerden “yok” ve “hayır” ri bir isyan çıktı İTAI YAN - Basşbakan, tüze vefinans bakanları ve bir kaç devlet adamı öldürüldü İmparator muhafız kıtalarının isyanı bastırmak HABES HARBI Am!—u Alaginin düşmesi yakın lwşlrı gene çete harbına başladılar Düşen italyan tayyarelerinin sayısı 17 yi bulmuş Londra, 26 (A.A.) — Royter şimal cephesinde büyük bir keşif kolu faaliyeti kaydolun- maktadır. İtalyanlar tarafından yapılan keşif kolu faaliyetinin he- defi bilhassa Ambaalagi üzerine yapılacak ilerleme hareketini h: zırlamaktır. Eritre kaynaklarından verilen haberlere göre bu yer, ya bugün ve yahut en fazla geç ola- eline geç- miş bulunacaktır. fından yapılan keşif kolu faali yetinin sebebi ise Makalle mınta- kasındaki son italyan hücumlarına karşılık koymaktır. Şimal cephesi- nin bir çok noktalarında ve hele Makallenin garbinde ve Aksumun yakımlarında habes müfrezeleri ge- İNGİLİ: RESMİ MAHFİLLERİNE GÖRİ İngiltere sulh teklifinde bulunmamıştır Londra, 26 (A.A.) — Burada n italya - habeş anlaş- mazlığıyle alâkadar olarak yeni bir sulh teklifi yapmış olduğu ve- yahut böyle bir teklif yapmak ni de bulunduğu hakkında Av- rupada çıkan şayialar temamen a- sılsızdır. 'Ulue.. un Dıl Ya7ıları urkcede mentı anlamlar IX. Değib sözünün ve bununla il, cili Dib teorisi * analizi nali ıncusu olarak, — “değil' de bugün — neşre- epeyce ehemmiyet götüren bir de bu “değil” dir. Bu ehemmiye başlıca sebebi, bu kelimede kaç elemanın birbiri içine girmiş bulunmasıdır. “Değil” kelimesinin — analizine başlamadan önce, bu kelimenin başka Türk lehçelerindeki” görü- nüşlerini gözden geçirmeliyiz. “Değil” kı Türk leh- çelerinde (Sonu 2. inci sayfada) celeyin italyan hatfârı gerisine kınlar yapmakta ve italyan kollarını ansızın bastırmak ü tertibat almaktadırlar. Habeşler, italyanlara büyük yığınlar halin- de hücum ettikleri zaman uğradık- ları muvaffakiyetsizlikler üzerine yeniden bu çete harbı. taktiğine dönmüşlerdir. Zira bu takdirde i- talyanların topçu kuvvetleriyle tayyareleri fazla bir. iş yapama- maktadırlar. Bundan başka habeş mahfillerinin bildirdiklerine göre baskın unsurunun büyük ehemiyet kesbettiği ufak çarpışmalarda her iki taraf aşağı yukarı aynı muvaf- fakiyet şanslarını haiz ve bu'hal ise habeşlerin lehine bit- —— “deki habeş karargâhin- —— da bulunan muhtelif bitaraf mü- lerin kanaatı şu merkezdedir — — ücum tanklı motörlü nakil gayet kıymetli yardımcı unsurlar- dır, fakat işin nihayetinde araziyi zaptedecek, temizliyecek ve niha- yet bu zaptedilen yerleri kendi —— elinde tutacak olan esaslı muhare- —— be kuvveti gene piyade ve mefers di üfek kurşunu ile düşürülen tayyare Volkayt bölgesinde Kalitya ci- (Sonu 3. üncü sayfada) Fıkra: Antoloji Basın Direktörlüğünün yap- mış olduğu son cinayeti şüphesiz haber almışsınızdır: Gelen geçen, yahut Türkiyeye hiç uğramıyan, fakat hemen hepsi henüz Türkiye- 'nin garblı sanat ve Fikir adamları —— olduğundan şüphe eden frenklere vermek üzere bir küçük antoloji hazırlamış! şür ve nesir yazanları- mızdan bir kaçını unutmuş; yahut bir kaçı hakkında, kendilerine ve- ya başkalarına aykırıca gelen hü- kümlerde bulunmuş. Halbuki siz bizim biribirimiz izde de sanat ve edel yatın dünkü veya bugünkü vazi yefini gösteren bir sürü eserin de bulunduğundan şüphesiz malüma- fınız vardır. Tevazuumuz da sizin *için meçhul değildir. Basın Direk- törlüğü ne bu hükümleri tartmış, ne bu eserleri okumuş, ne de ne- fislerimiz hakkındaki muhakeme- önünde tatmuştur. lerimizi göz Latit şair, tenkideiler kendimiz türkçe bir edebiyat tarihi veya bi doji yapsakda Basın Direl vazifeleri doğrudan bu olmıyan, fakat biraz eksik lışta ol Ti yanlışta olsör yeni Türkiyenin ma- ıııı&ıııeııı olanlara bir ör- (Sayfayı çeviriniz)