16 Mart 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Mart 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ON YEDİNCİ YIL, No: 5254 Türk - So Yeni zamanlar tarihinin dik - katdeğer hâdiselerinden biri, Ya- kın - Şark'a huzur. ve güvenlik veren Savyetler ve Türkiye dost- huğu olduğuna şüphe yoktur. İki inkılâpçı ve halkçı cumuriyet, ta- rihin âdeta mukadder say- dığı en çetin tezadların bile sev - gi ve itimad politikası ile ortadan kalkabileceğini isbat etmiştir. Ge- çirdiğimiz on beş yılın her biri, devletlerimiz ve halk yığınlarımız arasındaki bu sevgi ve itimadı art- tırarak, Savyet - Türk dostluğunu &n tabii devam ve durluk unsur- ları ile kuvvetlendirmiştir. Böyle & Dost Savyet Rusya'nın bü yük Şefi: Stalin Yoldaş bir mutlu günde Atatürk'le birlik- te bu esere vücud veren Lenin'i ve onun bütün davaları gibi, bu ese- vini de yürüten, inkişaf ettiren ve ananeleştiren Stalin'i hürmetle hatırlamamak mümkün müdür ? On beş yıllık tecrübe, Savyet - ler ve türkler hakkında bütün dünyaya yayılmak isteneh her türlü emniyetsizlik telkinlerini ya- lan çıkarmıştır. On beş yıllık tec - rübe, iki inkılâp devletinin menfa- atlerini zıdlaştırmak isteyen bü- tün fesadları neticesiz bırakmış - tır. Biri, yüz altmış küsur milyon- luk, irmi milyona yakın iki (Türk - Savyet dostluğuna dair öteki resimlerimiz 6. cı sayfadadır) “Ulus,, un Dil Yazdarı -Dil Günes Teorisine göre Türk dilindeki . Ek - Zamirlerin analizi IX İNİZ İsimlere katılarak mülkiyet, ai- diyet, izafet anlamları veren, ana Fill sıygası ile düz sıygalarda ikin- Ci şahsın cem'ini gösteren (iniz) Mürekkep ek - zamiri, doğrudan 'Bruya - müfret olarak aynı ro- lü gören - (in) e bir (iz) katılarak Yapılmıştır. Bu (iz) de - yukarıda (imiz) bahsinde söylediğimiz gibi - (in) ile ifade edilen şahsa, kendisin- den uzak sahadaki diğer şahısla- rın da katılmasını anlaâtan bir ek- tir. İşte böyle bir süje veya obje- ye benzerlerini katarak onları ol- dukça geniş bir sahaya yaydığın: dan dolayıdır ki eski Türk lehçe- (Sonu 2. inci sayfada) ADIMIZ, ANDIMIZDIR Son haberler üçüncü sayıfamızdadır. 16 MART 1936 PAZARTESİ ee Heryerde 5 kurus et dostlu Yıl 15 insaniyet parçasına sükün, rahat ve refah vermekten başka bir şey düşünmeyen iki rejimin ahlâk ve fazileti ve yüksek idealizmi, hiç şüphesiz, ebedi eserin esas - ma - yasıdır. Komşu ve uzak bütün mil- letlerle münasebetlerimizde, bü - yük dostumuz ve biz, aynı ahlâk ve faziletten ilham alıyoruz. Biz harb sebebi sayılabilecek neler varsa, bunların hepsinin, millet - ler arasında el ve işbirliği ile gi- derileceğini iddia ediyoruz. Son asır lıril!lerini okuyunuz: Sarıklı osmanlı imparatorluğunun hâkim olduğu topraklar ve halk yığınla- Bugün Ankara Moskovaya her günden fazla bağlılık duyuyor ve kardeş inkilabın huzur ve güven içinde insani vazifesini tamamladığını görmeği, kendi saadeti kadar arzu ediyor. rı arasında boğazlaşmanın niha - yet bulabilmek ihtimali olduğunu söyliyen bir satır bulabilir misi - niz? On beş yıldanberi kucakla- şan nesillerin her biri, en küçük yaştan, biribirlerinin ölümüne su- satılarak terbiye olunurdu. Bugün Lenin ve Stalin davasının muval- fakiyetinden, kuvvetinden ve de- yamından başka bir şey istiyen bir Türkiye vatandaşı, Atatürk-da va- sı için de aynı isteği beslemiyen bir Savyet vatandaşı yoktur. Dostluğumuz, yalnız kendi ara- mızdaki değeri bakımından değil, dünya milletlerine büyük bir mi- sal olmak bakımından ders telak- ki edilmek lâzımgelir. On beş — yıl nasıl geçmişse, yirmi beş yıl ve bir asır öyle geçecektir. Gelecek zamanlarda doğacak olanlar, bu- gün yaşamış olanların kendileri- ne bıraktıkları yadigârın kıyme- tini unutmıyacaklardır. Bugün Ankara Moskova'ya her günden daha fazla bağlılık du- yuyor ve kardeş inkılâbın huzur ve güven içinde insani vazifesini tamamladığını —görmeği, kendi saadeti kadar arzu ediyor. ATAY Almanya konsey toplantısında bulunacak.. sfakat, öteki devletlerle müsavi haklara sahib olmayı ve konseyde alman tek B. Flanden diyor ki: “— *« Alman şartını müna- $ kaşa etmektense Londra'dan ve şimdi toplantı halinde bulunan Milletler cemiyeti konseyinden ayrılmayı tercih ederiir Londra, 15 (A.A.) — Londra dip- lomatik mahfillerinde öğrenildiğine göre, Almanyanın, Milletler cemiyeti konseyinin yarın Londrada yapacağı toplantıya girmesi hakkındaki çağırı- ya cevabı B. Avenol'e gönderilmiştir. Bu cevab, şarta muallâk bir kabulü ih- tiva eylemektedir. Geceye doğru bu havadis, Londrada resmen teyid olunmuştur. Almanyanın şartları nedir? Londra, 15 - (A.A.) — Sanıldığına göre, Almanyanın — milletler cemiyeti konseyi toplantısına iştirak için iki kas yıt konulmuştur. Bu kayıtlar şunlardır: 1. — Bütün müzakereler, tam bir hak birliği esası içinde cereyan edecektir. 2. — Lokarno ile birlikte Hitlerin sulh teklifleri de aynı zamanda görüşü- lecektir. Öte taraftan Londrada öğrenildiğine göre Almanyanın koyduğu kayıtların manası, Almanyanın konsey toplantısına müsavi devletler arasında tam surette hür ve mustakil bir devlet olarak gire- ceğidir. Almanyanın cevabı Berlin, 15 (A.A.) — Alman hükü- meti, Londrada yapılmakta olan millet- ler cemiyeti konseyi görüşmelerine Al manyanın da girmesi hakkında milletler cemiyeti genel sekreterinin yaptığı çağı- rıya aşağıdaki cevabı vermiştir: “Belçika ve Fransa hükümetleri tarafından — milletler cemiyeti konseyi- ne tevdi edilen meselenin gözden geçi- rilmesinin alman hükümetinin de işti- rak etmesi hakkında milletler cemiyeti konseyinin çağırısını — bildiren 14 mart tarihli telgrafınızı aldım. Alman hükümeti, prensip bakımın- dan, konseyin çağırısını kabule hazır. r> ' liflerinin de altı ingiliz bakanı dır. Alman hükümeti şu zandadır ki kendi delepesi, münakaşa esnasında ve konseyin alacağı kararda konsey azası devletler delegelerinin aynı hak larını haiz olacaktır. Bu ciheti teyit buyurursanız - size minnettar - olaca- ğım. Bundan başka, alman hükümeti, şu ana düşünceyi dikkatinize sunar ki alman hükümetinin, Belçika ve Fran sa hükümetleri tarafından konseyin toplanması talebine sebeb olan hare- keti, Ren bölgesinde alman hüküm ranlığının yeniden kuruluşu — ile bit- memektedir, ve Avrupa sulhunun ye. n mufassal ve müsbet tekliflerle bağlı bulunmaktadır. Al- ı ı ! görüşülmesini şart koştu Konseyin buaün gizli bir tovlantı yaparsdı Muhatkak görülüyor İngiltere hükümeti Fransaya yardım etmezse istifa edecekmiş man hükümeti, kendi sıyasal hareke- tini, parçaları biribirinden ayrıdamaz bir tek vücut olarak telakki eylemek- tedir. Bu sebebten dolayı, alman hü- kümeti, konsey görüşmelerine, ancak alâkalı devletlerin hemen alman tek- lifleri hakkımda görüşmeye girmeğe hazır oldukları hakkında inanca al- dığı takdirde iştirak edebilecektir Alman hükümeti, bunun için, Ren hakkındaki Lokarno paktı ile al devletlerin Londrada görüşmek başkanlığı altında toplandığı Büyük Britanya hükümeti ile temasa gire- cektir. Imza: Dış işleri bahanı fon Noyrat (Sonu 5. inci saştada) Halkevinde Se inci gecesi Otey gece Halhkevindeki Ahmed Nuri Sekizinci gecesinde üstad Şadi Habib Neccar rolünde (Yazısı 2. sayfada) ŞETETŞE