15 Mart 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

15 Mart 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ÖN YEDİNCİ YUL.. No: 52 Başbelke YENİ İRAN Dow İranın Ankara Büyük El- çiliği, şebrimiz. makam ve şahsi- yetlerini, Şehinşah Rıza Han Peh- vinin doğum yıldönümünü kut- üzere bu akşam oevine ça- fırmaktadır. Rıza Han - Pehlevi tahta geçtiği zaman ilk adımda devlet kuvvetlerini ve idare me- kanizmasını tensik etti. İran va- tanseverleri ile, milli davaya hiz- Met edecek olanları emrine aldı. Her türlü reaksiyon unsurlarının tepki tehlikesini bertaraf ettikten sonra, büyük bir hızla, memleketi Yeni kültür. ve medeniyet yoluna sevketti. Kaçarlar İranı, iki emperyalizm Salgını arasında bocalayıp duran bir yarı - sömürge idi. Onu ilerle- Yip milli şuur ve hamlesini bul- maktan meneden kaytak kuvvet- ler, tarihi o kadar eski ve zengin Bi karduş inillek için biç bir'is tikbal ümidi Han Pehlevi bütün bu şartları tas- bırakmıyordu. Rıza fiye etmiştir. İran, ekonomik ve Politik, tam erkinliğini kazanmış- tır, Bu kurtuluş hareketi, eski şart- ların geri dönmesinin büsbütün © Hüne geçecek olan kültürel ve sos- yal inkılâblarla Vicdanların üstündeki öldürücü tazyik kalkmalı idi. Yeni irfan o- takları, Pehlevi gençliğini yetiş- tirmeli idi. Kadın hürriyetine ka- Vuşmalı idi. İran, emperyalizmin ileri - geri milletler tezadından kuvvet alan ihtirasları önüne, ile- sağlanabilirdi. ti mülletler seviyesine erişmekle geçebilirdi. Bütün bu zaruretlerin Rıza Han Pehlevi tarafından ne Büyük ve basiretli bir şef politi- | kası ile gerçekleştirilmiş olduğu- nu biliyoruz. Hiç şüphesiz Şehin- sah Hazretlerinin 10 uncu iktidar Yılı olan 1935 senesi İranın yeni tarihinde kurtuluş yıllarının en kutlusu olarak yazılacaktır. Çalışan, ilerliyen ve yeniden Organize olan İran, Sında tam bir barış ve dostluk â- Mili olmuştur. Türkiye ile arasın- da bütün komşuluk tarihince sü- Ten hudud anlaşmazlığını ortadan kaldırmıştır. Afganistanla da va- Mlyst böyledir. Müşinrek — dastu- Muz Sovyetlerle iyi münasebet ar- tük bir anane olmuştur. Büyük Bri- tanya imparatorluğu ile münase- betleri normaldir. Dış politikada Muvaffakiyetin başlıca belgesi, Memleketi uzak yakın devletlerle Meselerizleştirmek değil midir? ran meselesiz devletlerden biri Olmuştur. Asırlardanberi iç ve dış tazyik- lerle bunaltılan milyonlarca kişi- ik bir insanlık parçasını, hürriyet Ve rahata kavuşturmak, ona çalış- Mak ve ilerlemek imkânları ver- Mek, yalnız milli değil, aynı za- Manda enternasyonal ölçüde bir izmettir. Bu hizmetin şerefi ise inkılâbcı şef Rıza Han Pehlevi ile, Snun kılavuzluğunu candan be- İimsiyen ve ona bağlı kalan ida- 7& ve fikir adamlarına düşüyor. F.R. ATAY “eı lı »me uılıındıı İ dost İran | Dost memleketin son yıllar- ; daki başurılarını anlatan ya- 31 resimlerile beraber 6. n sayfamızdadır: nnn aerşaays diş politika- | Bu akşam doğumunun imü do layısiyle Ankara elçi! :"“;ı suva: re verilecek olar Şan pişe't Şehinşahı » ülevi “HARP ve SULH Ön ücçler İtalyanın talebile Londrada toplanacaklar Habeşistanda İtalyan hareketi de yeni bir hücum halinde devam etmektedir Londra, 14 CA.A.) — Royter ajan. sınmn aldığı bir habere göre, milletler ce- miyetinin 13 ler komitesi, italyanların talebi üzerine gelecek hafta Londrada İtalyanın, Habeşistanla harbın durdurulması için görüşmeğe gi- vişilmesini kabul ettikten sonra, haler BAAT MERİR 1 toplanacaktır. Sulh etrafında Fikirleri merakla belsle- nen B. Musolini bir askeri teftiş esnasında Avrupayı işgal edon esasli meseledeki iş birliğinin ehemiyetinden dolayı, vazi- yeti kendisi için elverişli görmekte ol- duğu bildiriliyor. Londra, 14 (A.A.) — Rayter bildi- riyor; Habeşistanla İtalya arasında doğru- dan doğruya ihzari barış görüşmelerine başlandığı yayıntısı Adisababada ve Ro- mada kesin olarak yalanlanmıştır. Bütün şimal cepbesinde — başlıyan yeni italyan taarruzu devam etmekte- dir. Bir Eritre kaynağından alınan ha- berlere göre, italyanlar bütün bölgeler- de ve bilhassa Amba Alagi bölgesinde (Sonu 5. inci sayfada) ADIMIZ, ANDIMIZDIR 15 MART 19036 PAZAR ESmı haberler üci | s:ı_ı;ıfamı:dmîır İngiltere, Fransa ve Bel(_'ıka dış baka nları Lokarnonun A__lman.yu tarafından tek -taralflı olarak bozulduğunu söylediler - Fransa ve Belçikalılar tedbir alınmasını istedi Londra, 14 (AA.) — Milletler ce- miyeti könseyi açılmıştır . Reis, sarayı konsey toplantısına ver- diğinden dolayı kırala teşekkür ettikten sonra, gündeme — geçmiş ve fransız v Belçika hükümetlerinin 7 mart tarihl alman muhürasiyle hâdis olan durum hakkındaki telgraflarını okumuş ve de- yin şimdi bu meseleyi tet- icab etmektedir.” Ingiliz dış bakanı, konseyi ingiliz hü- kümeti adına selâmlamış ve bu toplan- tının gelecek için olan özel ehemiyetini kaydederek, demiştir ki: — İngiltere hükümeti, Fransa ve Bel- çikanın endişelerine iş etmektedir. Şimdilik, Versay muahedesiyle Lokarno paktının itiraz götürmez bir surette ba- zulmuş olduğunu tesbit ve müşahede ile FRANS ADA Askerlik müddeti uzatıldı £ | | Almanyanın Ren'i işgalinden sonra şarr hududuna yığılan fransız askerlerinden ikisi Meç'de Paris, 14 (A.A.) — Sena, kura efradı nizami mikdarının az olan seneler içinde ordu mevcudunu gereken seviyede tutmak için as- kerlik müddetinin uzatılması hak- kındaki kanun projesini tasvib etmiştir. kalacağım. Bir tarzı hal bulmak vazi- fesi konseye düşüyor. Paktı imza eden devletler, ne temin etmek işinde, ingiliz hüküme- tinin tam bir iş beraberliğine güvenebi- barışı sağlam bir temel üzeri- artık mevcud olmadığını ilân etli ve ün askerlik dışı akaya remsi ni alman malü matma göre en aşağı 30 bin kişi gön. derdi. Eğer Fransx ırilletler cemiyetine BB. Van Zeland, Eden ve Flanden hkonleranstan çıkarvarken leceklerdir.” B. Eden'den sonra Fransta dış ba- kanı, kendi hükümetinin görüşünü izah ederek demiştir ki: * Alman hükümeti, Lokarno paktının- başvurmuşsa bunu bir vazife icabı ola- rak yaptı. Fransa muvafık göreceği tedbirleri bizrat kendi teşebbüsü ile a- labilirdi. Fakat öyle yapmadı ve millet- (Sonv 3. üncü sayfada) , un Dıl Yıı/ıları (ıune, —-Dil Teorisine göre Türk dilindeki Ek - Zamirlerin analizi VIlI İMİZ Şimdiki dilimizde yalnız isimle- re katılarak onlar üzerinde sözü söyliyen kimse ile hükümde onun- la birlik tutulan bir takım şahısla- rın mülkiyetini veya alâkasını gös teren (imiz) ek - zamirinin etimo- Ispânya da karısıklıklar Madritte Faş Madrit, 14 (A. A.) — Dün şeh- rin ortasında, faşizm aleyhinde bir * nümayiş olmuş ve bu yüzden bazı hâdiseler çıkmıştır. Nümayişçiler Sen Lui kilisesini ateşe vermişlerdir. Ki- me karşı nümayiş yapıldı halâ yanmaktadır. Bundan baş- ka, Macion gazetesine ait bir nakli- arabasmı da yakmışlar ve ondan onra bu gazetenin idarehanesine (Sonu 6. ıncı sayfada ) Madridde son seçimde çıkan kargaşalıklardan bir görünüş lojik şekli şudur: (D) (2) (im — iz) (1) İm: Doğrudan — doğruya (ego) yu gösteren ve baş tarafına gelen kelimenin medlulünü sözü söyliyenin — kendisine bağlıyan prensipal bir elemandır. (2) İz: Bu (ego) dan oldukça uzak sahada bulunan diğer bir ta- kım süjelerin, baş tarafa gelen ke- lime medlulünde (ego) ile birlik- te, onunla ortak ve beraber olduk- larını göstererek (m) sahasını (z) mıntakasına kadar genişleten ektir. Meselâ (evim) dediğimiz za- man (ev) denilen hareket sakla- yıcı yerin (ben) im olduğunu, (ba na) ait bulunduğunu söylemiş o- luruz. Fakat (evimiz) 'dersek ©o zaman bua sahiplik yalnız - (ben) mefhumuna münhasır kalmaz; o- vunla bu sahiplikte ortak olan, kendisinden ayrı bir takım şahıs- lar daha işe karışır ve (ev) bun- ların müşterek bir malı olur. Bu (imiz) ek - zamirinin tam kelime şekli (biz - miz) şahıs za- mirinden başka bir şey değildir. Etimolojik şelkillerini alt alta ya- zalım: () (2) Him 4 iz Burada ek - zamirin baş tarafı- na (.) koyuşumuz oraya gelecek i kelimenin ana kök yerini tuttuğu- » Sayfayı çeciriniz -