31 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

31 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO 5391 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. 31 TEMMUZ 1936 CUMA Son haberler üçüncü sayfamızdadır | ULUS HER YERDE 5 KURUŞ Kamutay Dün Fevkalâde Toplaniısıııı Yaptı Kamutaydan sonra toplanan Parti grupu; Montrö anlaşması etrafında Başbakanımız ve Dış Bakanımızın izahatını dinledi ve muvaffakiyetli neticeleri takdir; hükümetin siyasetini tasvib etti Dün sabah toplanan Büdce Encümeniyle; öğleden sonra toplanan Hariciye ve Milli Müdafaa Encümenleri bugünkü toplantıda görüşülecek olan ve içlerinde anlaşmanın - tasdiki - ile memleket müdafaasının gerektirdiği tedbirlerin alınmasına dair lâyihaların da bulunduğu Montrö boğazlar anlaşmasının tas- diki ve bu yeni anlaşmanın, mem eketin emniyeti bakımından alınmasını gerek- tirdiği tedbirleri kanunlaştırmak mak- Sadiyle teşkilâtr esasiye “kanununun 19 uncu maddesi mucibince reislik ma- kamt tarafından / toplantıya - çağırılan Kamutay, dün bu fevkalâde toplantısı- n saat 14 Je yapmıştır. Toplantının hususi ehemiyeti; londa bazı değişiklikleri icab et mebuslara mahsus olan arka kısmı da- vetlilere ayrılmıştı. Toplantı saatinden gok evel dinleyicilere ayrılan yerler ta- mamiyle dolmuştu. Başbetke NKÜ TOPLANTI Falih Rıfkı ATAY 1936 senesinin 30 temmuz cu- ma gününe dahi, hiç tereddüd et- meksizin tarihi sıfatını vere- Montrö zaferi ile yalnız üne değil, Türki- BUĞİ dan temas eden mül halletmiş oluyoruz. Millet mi yaz tatiline karar / ver- hükümetin mesuli- ise, bugün, şeref payı o kadar büyüktür. Lozan, kılıcımızın - hakkı idi: Montrö, on üç senedenberi bütün en sulh ve in milli kuv- ları sırasında 'ne kadar he- kiyenin sulh buh nufuz ve ehemi saba katılmak lâzım geldiğini is- bat etmiştir. İmdi bu nufuz ve ehe- miyet, vazife ve mesuliyetlerimizi . Her gün daha kuvvet- hkümuz. imiz şey dört kelime ile anlatılabilecek kadar — basittir: Kendimiz ve herkes için sulh ve emniyet! Harbçi olmıyan büyük küçük bütün devletli mekte olduğu bunda: midir? Fakat bu basi olur. Temini elimizde olmıyan ve dört kelimenin basit tinde karışık, güç ve çetin olan cihet budur. Biz sulh ve emniyet nizamı kendi bölgemizde kurmak- i; mümkün olanı ve olmuyanı - yap- makta devam edeceğiz. Ancak bu savaşın da, bütün tehlike ve teh- didleri önliyecek ve hepsine göğüs gerecek maddi manevi kudreti el- de bulundurmakla yürüyebilir ol- duğunu bir an unutmayacağız. Harb gibi, sulh da, ancak kuvvet- lilerin eseri olabilir. Zayıfların, harb korkusundan ve müdafa; zlığından gelen barışçılı gi nisbe- varmıder? yedi kanun projesini kabul etti C. H. Partisi Kamutay Grupu İdare Heyeti Başkanlığından C. H. Partisi Kamutay Grupu dün Kamutay Umumi Heyeti — içtimaından sonra Hasan Saka- nın başkanlığında toplandı. Boğazlar rejimi hakkında Montröde imza edilen mukavelenameye dair Başbakan İsmet İnönü ve Dış İşleri Bakanı Dr. Tevfik Ri Montröde alınan muvaffakiyetli n tiği siyaset tasvip olundu. HaynananamaAaRAnanaAAAARARAAAAARAAAAANARAAARRAAAAA itay azâlarının isimleri se- sile okunarak yoklama ından sonra başkan; “Mon- Aras taraflarından der sürekli alkışlarla a dün şu kanun projeleri id olduğu enelmenlere gön- Kamutay'ın dünkü toplantısına bir bakış tiği çok önemli ve kıymetli neticeleri bildirmek ve yüksek tasvibe arzetmek amutayı toplantıya çağırmış ol- kaydederek dedi ki: “— Bugünkü ruznamede müzakere edilecek madde yoktur. Yalnız Mome-ö konferansına aid olan vesaik ve onun mütemmimi olan Tâyihalar gelmiş ve ev. rakı varide meyanında olarak hepinize takdim edilmiştir. Encümenler bugün yarın sabah- bununla meşgul olacaklar; y leyin hepsini verecekler ve derhal siz lere tevzi edilecektir. Montrö konferansına aid olan vesa- iki matbu olarak hepinize takdim et tim, Bugün de zabıtlar gi ihayr tetkik için Milli 1936 tarihinde ımza e- amenin tasdikine dair kanun lâyihası ÇMilli Müdafaa 2 — 2980 sayılı kanunun 2 n desinin tadiline dair kanun Tâyihası (Büdce encümenine). Hariciye Vekâleti verilen izahat dinlendi. takdir ve Hükümetin takib et- sına dair kanun lâyihası (Büdce encü- menine). li Müdafaa vekilliği 1936 kara kısmı büdcesinde 70,000 liralık münakale yapılması hakkında kanun lâyihası (Büdee Encümenine). $ — Rüsumu sıhiye kanununa ek ka- (Büdce Encümenine) 6 — Rüsumu sıhhiye kanununa ekle- 'nen maddelere dair olan 2810 numaralı kanunun yerine kaim olacak kanun lâ- yihası (Bütce Encümenine) . 7 — Suriyede türklere ve Türkiyede suriyelilere aid olan emlâk hakkındaki 2089 sayılı kanunla derpiş edilen müd- detin uzatılmasına daiş kanun lâyihası (Hariciye Encümenine 8 — 3037 numaralı kanuna ek kanun lüyihası (Büdce Encümenine) Kamutayın bugün görüşeceği — ka- 'nun projeleri ikinci sayfamızdadır. | ’ » 30 ÇALA.) — Bir kaç gün- denberi beklenilmekte olan katt hare- kât henüz başlamamıştır. Dün vaziyet- te hiç bir değişiklik olmamıştır. Yalnız memleketin bazı noktalarında ehemiyet- siz bir takım çarpışmalar olmuş ve hü- kümet kuvvetleri tarafından âsilerin e- linde bulunan bazı tayyarelerin tahrib edilmiş olduğu haber verilmektedir. Her iki taraf, yakında yapılacak ha- 1 | vekât için mevzilerini tanzim ve tahkim etmektedir. ı Handey, 30 (A.A.) — Henüz kati hiç bir hareket yapılmamıştır. Madridin şi. Filistinde Tahkikat yapacak komisyon kuruldu Londra, 30 (AA) — Sömürgeler bakanıB. Ormabi Göre, avam kamara- sında Filistin'de tahkikat icrasına me- mur komisyonun şu suretle kurulmuş ol Guğunu bildirmiştir. Reia: Lord Pil, reis vekili; Sir Ho- Fas Rumbold, Azâ: Sir Mori Karter, Sir Lori hommond, Sir Ormold Morrla, B. Recinald Kupor ve B. Marten. yönün hareketi, henüz tesbit edilmemiştir. Komisyon, çalışmalarının Tahkik komisyonu reisi Lord Pil ancak Filistinde sükün tamamiyle ku. rulduktan sonra başlı hücum hâdisesi Kudüs, 30 ÇA.A.) — Arablar tarafın. dan dün bir kafileye karşı yapılan hü- cum esnasında ölmüştür. İngiltere tarafından Filistin'de tah- kikat icrası için bir kor getirilmiş olduğu haberi, ya sında hoşnudlukla karşılanmıştır. Fakat arablar boyuna greve devam etmek teh- didinde bulunmaktadırlar. Dün beşinci defa olarak petrol bo. rusu hasara uğratılmıştır. spanyol hükümetiyle âsiler Madrid önünde yapılacak ve nerede ise başlıyacak olan katiharba hazırlanıyorlar Ufak tefek çarpışmalar devam etmekle beraber umumi vaziyette esaslı bir değişiklik yoktur malinde yapılması kararlaşmış olan bük yük muharebe, her halde geçikmiyecek- tir. Gerek şimalde ve gerek cenupta İ kinci derecede bir takım çarpışmalar olmaktadır. Her iki tarafın da tayyare» leri de büyük bir faaliyet göstermişler. dir, Gerek âsiler ve gerek hükümet, kar 4 tarafın yabancı memleketlerden tay- yare ve silâh almakta olduklarını iddia etmektedirler. Âsilere göre vaziyet yolunda Sevil, 30 (AA.) — Âsiler, telsizln (Sonu 3. üncü savfada)