31 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

31 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

1936 CUMA SON DAKİKA: İspanyol hükümetinin vaziyeti düzeldi mi? San Sebastien'deki âsiler gerilemeye Bayon, 30 (A.A.) — Sınırdan hükü. mmet için elverişli haberler gelmektedir. Novar âsileri San Sebastieni çevirmek 've Guipurkoa vilâyetine giden yolları kesmek için San Sebantien silerine gü- “venmekte idiler. Halbuki, San Sebastien Bir yugoslav gazeteci hakkında ki muvaffa Belgrad, 30 (A:A.) — Avala ajar bildiriyor İstanbul yugoslav gazetecilerinden B. Kura Bukilitza, Valjevo'da Kamâlısı “Türkiye hakkında muvaffakiyetli bir konferans vermiş ve yüksek ve kalaba- lık dünleyici kütlesi karş iyede son on yıl içinde yapılmış olan büyük devrimleri anlatmıştır. Fransız kadınları seçim h Paris, 30 (A.A.) — Saylavlar kuru- du, bir reye karşı 488 reyle kadınlara her seçimde seçmek ve seçilmek hakkı teslim olunca öteki âsiler başladılar Âsileri teslim olmuşlardır. Âsiler için büyük bir muvaffakiyetsizlik olan bu hâdiseden sonra âsiler, Ayarzun arka- larına çekilmişler ve iki gündenberi ellerinde bulundurdukları yolları bi mışlardır. sinin memleketimiz kıyetli konferansı den konferanscı, bu sıyasanın sülh se- verliğini tebarüz ettirmiş ve - bilhassa Kamâl Atatürk ile büyük yugoslav kı- ralı Birinci Aleksandrın İstanbulda vu- kua gelen tarihi görüşmeleri esnasında temeli atılan sıkı türk - yugoslav dost- Tuğunu bilhassa kaydetmiştir. Konferanscı, dinleyiciler tarafından gok alkışlanmıştır. akkını alabilecekler mi ? vermeyi istihdaf eden hir kanun teklifi- ni tasvib etmiştir İngiliz - sovyet deniz konuşmaları neticelendi Londra, 30 (A.A.) — İngiliz - sovyet deniz konuşmaları tam sürette niha- yetlenmiştir. Londranın meseleden Va- şington mukavelesi âkitlerini, Alman- Portekiz dış bakanının Londra, 30 (A.A.) — Portekiz dış bakanır Monteiro bugün dış bakanlıkta Eden ile görüşmüştür. Mülâkat İspan- ya hâdi deri, sömürgeler meselesi ve PORTEKİZ DIŞ BAKANI LONDRA'DA: Portekiz. Almanya' sömürce vermek istemiyor Londra, 30 (AA.) — ir dış gün B. Baldvin ve kabine © dan birçok zatlarla birlikte öğle yemeğinde bulunmuştur. İyi haber almakta olan mahfiller ye- mekte bulunan devlet adamları arasın. da görüşmelerin İspanyanın variyetine uğu bildirilmektedir. Ay- nt mahfiller B, Monteironur Almanya- mütenllik ol 'nın sömürgeler talebi meselesini de or- taya atmış ve Portekizin elinde bulu- 'nan sömürgeleri Almanyaya terketme- üe meyilli olmadığını sarih surette söy- lemiş olduğunu ilâve etmektedirler. B. Portekize dönmei için mumaileyhe bir ingiliz harb gemisi tah sis edilecektir. Monteironun B. Attli sovyetler birliğine gidiyor B. Attli Lonfra, 39 (A.A.) — Avam köma. va: lif işçi partisi lideri bi b ün Sövyet Rusya'ya hare ke Mumaileyh, bir cak sav- yayı ve Polonyayı haberdar etmesi üre- rine ingiliz - sovyet anlaşması parafe edilecektir. Londra'daki görüşmeleri Danzig davası üzerinde vukubulmuştur. Çünkü B. Monteiro aynır zamanda üçler komitesi azâsındandı OLİMPİYAD MEŞALESİ VİYANA'DAN GEÇERKEN Avusturya Nazileri bir hâdise çıkardılar 0 (A.A.) — Dün olimpl. yad meşalesini 'nasyonal sosyalistlerin yapmış - olduk- Tort bir nümayiş esnasında polis kordo. nu yarılmıştır. polis kuvveti, nümayişçileri dış arrondisman- Jara sevketmiştir. Bazı tevkifler yapıl mıştır. Polis, kısmen harekete hazır bir hal- Bunun üzerine de bulundurulmuştur. Hükümet, memlekette sükün ve hu- zur temin etmesini beklemekte olduğu- 'nu Almanya - Avusturya anlaşmasının imrası ertesinde nazilerin bu hareket- lerini pek ziyade ciddiyetle dikkate al- maktadır. Hükümet «4ddetli tedbirler alacak Viyana, 30 (A.A.) — İyi haber al- makta olan mahfiller, Avusturya hükü- metinin dünkü kargaşalıklardan mesul ted. olan nazi liderlerine karşı şiddet birler almağa karar vermiz olduğunü ve bu tedbirler yeni alman - Avusturya an- Jaşması için bir tehlike teşkil etse bile bunları tatbikten çekinmiyeceğini b dirmektedirler. Kabine, hemen bir toplantı yapmış- Ölin Viyana, 30 (A.A.) — Olimpiyad me galesi, gece yarısından biraz soura A- » Horn'a piyad meşalesi Horn'da vüsturyada ki İngiliz Kıralı Akdenizde gezintiye çıkıyor Tondra; 30 (A.A.) — Resmen bildi. rildiğine göre, İngiltere Kıralı Sekizin- ciEdvard, Nahlin yatı ile Akdenizde gezinti yapmaya karar vermiştir. Kıral önümüzdeki haftaLondra'dan ayrılacak ve Akdeniz kıyılarında halen tesbit e- dilmemiş bulunan bir mahalde yata bi Fransız kabinesi yarın toplanıyor Bugün için yapıl- mast kararlaşmış. ken cumartesiye birakılan — kabine toplantısında dış işler bakanı B. İ- 'von Delbos, ingi- iz - fransız - Bel- Çika — dayanışma- sında ısrar edecek İtalyanın — beşler konferansına Taki kabul et olma nt ehemi yetle kaydedecek ve — Almanyanın Müsbet bir cevab vereceği ümidini izhar edecektir. İspanya hâdise- B. İvon Delbos — derine gelince, dış iler bakant Fransanın en katt bir bita- raflık muhafaza edeceğini ve muhari lerden hiç birine ne mahiyette olursa şey verilmiyeceğini — kati y gee Fransız hükümeti Bir « milli müdafaa yüksek koleji » kuracak Fransız milli müdafaa bakanı B. Daladiye Paris, 30 ÇALA.) — Harb bakanlığı: nn bir tebliğine göre başkanlığında toplanan —mi daimi komitesi, bi müdafaa yük- karar Bu yüksek mektebte kurmay subayları ile bazı sivil Sek koleji” kurmaya vermiştir. devlet memurlarır milit strateği meseleleri ve milli müdafaa ile alâkalı siyasal, ekonomik, finansal ve nüfusa aid umumi büyük meseleleri gözden geçitecekler ve bu hususlarda ders göreceklerdir. İtalya yabancı devletler- le ticari konuşmalara devam ediyor Roma, 30 (A.A.) — Fransa ile İt ya arasında şu veya bu şekilde prensi lerin bahis mevzuu edilmeksizin ticari münasebetlerin tekrar ele alınması için konuşmalara devam olunmaktadır. Et- raflı müzakereler bilâhare yapılacaktır. Şimdiye kadar Fransadan İtalya'ya hiç bir şey ihraç edilmediği halde İtalya' danFransaya bazı mallar gönderilmiş- İngiliz italyan ticaret konuşma- ları yarıda kaldı Roma, 30 (A.A.) — İngiliz - italyan * konuşmaları hakkında tasrih o tundu agöre, italyanlar sanksiyonlar. dan önce ve sonraki - zamanlar arasın. da fark gözetmek istiyorlar. İtalyanlar sanksiyonların konulmasiyle itfası sek- teye uğrıyan borçların ancak İtalya'ya elverişli bir dış ticaret bilânçosu üzerin. den itfa edilebileceğinde israr etmişler- Konuşmalar yarıda kalmıştır. İspanyol hükümetiyle âsiler Madrid önünde yapılacak ve nerede ise başlıyacak olan katiharba hazırlanıyorlar Ufak tefek çarpışmalar devam etmekle beraber umumi vaziyette esaslı' bir değişiklik yoktur Sierra Guadarramada hükümet kuvvetlerine yardıma giden halk cephesi mensupları (Başı 1 inci sayfada) neşretmiş oldukları bir. beyannamede vaziyetin düzelmiş olduğunu bildirmek tedirler. Âsiler, Huelva' olup Albaçete nakalâtı tehdid etmekte ve bütün Gali € hâkim bulunmaktadırlar. General Mo- Ja'nın kuvvetleri, Sierra Guadarama böl- gesinde hükümetin bir tayyaresini dü- gürmüşlerdir. Asiler, Portekiz sınırında Ayamante'yi ele geçirmişlerdir. Ceuta ve M yeniden bombardıman edildi Madrid, 30 (A.A.) — Ceuta ve Me- lilla dün bükümetin harbgemileri tara- fından bombardıman edilmiştir. B. Kampanis savaş bölgeleri üze- rinde tayyare ile uçtu Barselon, 30 (A.A.) — Katalonya jeneralitesi reisi B. Kampanis, dün Ka- kuvv yakınındaki stratejik noktaları temin et- mek için büyük bir savaş yapılmış olan bölge üzerinden uçmuştur. Katalonya tayyareleri âsi kuvvetleri bombardıman etmişlerdir. Şiddetli çarpışmalar Madrid, 30 (A.A.) — Guipozkoa e- yaletinin cenub bölgesindeki Tolosa mev- kü, hükümet kuvvetlerinin eline geçmiş tir. Renteria yakınında şiddetli çarpı malar olmuş ve bir çok kimseler ölmüş- Hükümetin kararları Madrid, 30 (A.A.) — Hükümet, banker Yuan Marş'ın mal ve mülkünü müsadere etmiştir. Liman işçileri ile bütün vapurlar, harb bakanının emrine verilmiştir. Fransa İspanyaya silâh vermiyor Paris, 30 (ALA.) — B. Leon Blum, FPransanın İspanyaya silah vermiş ol- duğuna dair olan şayiaları kati surette tekzib etmiştir. B. Blum ile B. İvon Delbos, senato dış işler komisyonunda beyanatta bulunarak Fransa hükümeti- 'nin İspanyayı ateş içinde bır daşmazlıklara tam bir tarafsızlık mu- hafaza etmekte olduğunu söylemiştir. 1800 ev işgal edildi Barselon, 30 (A.A.) — Bütün kata- KE Sierra Guadarramada mevzl lonyada şi yardım için 1800 ev işgal altına alın mıştır. Hükümetin âsi askerlere beyannamesi Lizbon, 30 (A.A.) — İspanyol hü- kümet tayyareleri, Saragossa üzerine Asi askerlere hitab eden bir takım bro- Şürler atmışlardır. Bunlarda âsi asker- dere, kardeşlerine karşı silah atmama: dart ve kendi âmirlerine karşı ayak- danmaları tavsiye edilmektedir. Âsilerin elinde bulunan bir gamboi Londra, 30 (A.A.) — Alınan bazı haberler hilâfına olarak iyi bir kaynak- 'tan bildirildiğine göre ispanyol âsile rinin elinde bulunan Dato gambotu bat- mamıştı Berlin ispanyol elçiliğindeki istifalar Berlin, 30 (A.A.) — İspanya büyük elçisi B. Albramonte Koritijo ile ata- şemiliter yarbay Martinez ve sefaret İ kinci kâtibi B. dö Vargas Maşuka ieti- fa etmişlerdir. Âsilerin Meksikadaki elçisi Meksiko, 30 (A.A.) — İspanya elçi liği müsteşarı B. Ramon de Pujadas, ge- neral Kambanellas'dan bir telgraf almıp tar. General, mümaileyhi — ispanyol kı yamcılarının Meksiko elçiliğine tayin etmektedir. Müsteşar, bu tayini kabul etmiş ve hemen diş işler ” bakanlığma gitmiştir. Büyük elçi B. Ordaz, kendisini az- detmiş ve gazetecilere beyanatında, e sasen Meksika dış işler bakanının B. de Pujadas'ın teşebbüsünü / kabul etmemiş olduğunu söylemiştir. Hükümet üç kararname çıka'd 1 — Harb bakanı, âsilere karşı askerl harb harekâtın icra edildiği bölgeleri bölgesi,, ilân edebilir. 2 — Endüstriyel kredi bankası, hü- kümetin resmen müdahalede bulundu. u işçi gündeliklerinin verilmesi için endüstri müdahle komitesine 250 bin peçetelik bir kredi açacaktır. 3 — Şimendüfer idaresi yükse murlarından 15 kişi azledilmişti liye kadar her türlü sosyal —