3 Eylül 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

3 Eylül 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Max KEMMERİCH rdaki madde ile modern din ip ilk e hakikat-haline gel- miştir. Acaba asırlık müla- yim! kilise e bir neticesi mi- dir, yoksa bu rdan evel de din ve icdan hürriyetini tanryanlar var mıy- “Dünya Mn bişi en bü- yük insan kasabları" diye medeni 2 Av Tupa yalin irin si iile gol lar tam iyetine ağ şyetle ii ke Eriği Fran- siskan misyoneri Andreas 1726 sene- sinde meli ie leş ve nl etin hudud- bü. ndaki i ninde selamete ereceği düşüncesinde- iz burada KE ve etmni- yetle vaizedebiliy: *# Hindistan imparatoru Ekber (1556- edilmişti. imparator » — GHindistan ne daba evel ne de daha Sonra İktısad ve kültür bakımından kadar yüksek bir dereceye varmamış- tu z Wedel ba müverrih Bindi tek din Ik lâzımdır tür, derin vicdan hürriyetine hürmetleri şunları ee kendini kendi dinle- e Baka lar. rr 1 Kemelir yeti ii girmeğe alis ve di onların devleti büyüyor. Çün- Parihdeki ini yakalar XX. I Çeviren: S. ALİ pm bile dokunmamışlardır. a da müdahale: em çekin- Hr iye ister iyi geçin- araları ime etsinler, e Se meler mm yim hürriyetine hür- met tari) ceki zamanlardan beri devam “ön ii bir anane'idi. # Kadim yunanlılar din İşieriekiz, ta- bakkak ki yünan medeni; ank varisi olduğunu sem Avrupada on beş asır din uğ- runa od a yakılmıştır, 'nm katlini Roma dev. at romalıları: samahasızlığında değil, bir şahsi sanımdadır, ki bü nevi noel modern kanunlar bile ortadan kaldır- mış değildir. Şimdi artık fikir e mü- dahale edilen bu barbar devi g iş, insanlar kafaları bie ce yüzünden idam edilmeleri veya tecavüze karşı bile rı halde ke: adilerinden başka bi; taşıyanlara ramiz kten, termekte! iyorlardı. Fakat he: halde bu lir geçti yemi Hiç değilse Almanya gibi bir hn ri w. çünkü ana Sai erkese riyeti vermekte mii ün ati Be e Koi takib östermemektedir, ile ie asırda da din A ak 'ri yüzünden biribirine saldı Yl mm alet eden imz Yahudi, dinsiz, arasında ni müdahalenin a şartlar ka ne derece mümkün ilam arüştırarak Eski İspanyol Cumur Reisi B. emi İspanyada bugün <a iki düşman eden müdahale ve anlatırken böyle bir neticeye varıy Muhtelif yol me: il sulh fikrini otoriteyle temsil eden bir me üşüşmüş olan isin yerini | yüksek şahsiyet ortaya çıksa bu cömerd Fransa'ya geldiğimdenberi hararetle hareketi, muhariblerin maneviyatını , şuurlu VW eni bir sual ırmak sadını güden bir harb iyor. İspanyanın içinde bulunduğu ti edilmekte gecikmez. Ve felaketin genişliği karşısında artık ki- | hattâ böyle bir şahsiyet bütün tehlike. galib çıkacağı sorulmıyor ; çekil leri göze alarak ve danınm sesine iş itırabların ve bunun muazzam | uyarak kendini kurban e tehlikelerinin ka: teessüslü ve | böyle bir teşebbüse girişme bile, bi: ile veya sadecej bir red karşısında bu Tedikörik ei zl ii et yolu aranıyor. Bu asıl ii gani endiş. e vererek, bütün tavassut eye imkânlarının seri, ir tetkikini m sie Heyhat ki ben sı kabahat diye zi sürece buna pek az n görmek ve bunların şi kaldığı için bütün otoritesi da tesirlerinin meli iş oldu- bir edilecel ie ph tehlikeyi gös- | ğunu müş etme irü içinde- miş ol yim. Bu, ideal ğe ikisi ai elen e) bile iğrenç diye sla vaz geçmemiş fakat nikbinlik u- | tavsif edilecekti; çünkü hâdiselerin o- fuklarını kapalı değilse bile çok karar. | nun sözlerini trajik bir surette mış bulan hüsnüniyet öahibi bir 4 otoritesli kuvvetlendirmek mın acı fakat Te dursun, mü) esiri izzeti ne- bitaraf ve objektif iinde roi arbın müthiş gürültü: örtülen ha- | (4 bi ŞI daveti ümidsiz, dramatik ve kısır. ün harb edenli ır. Bu davet ları ötorite sahibi olan ve kapalı buluyor. ücumlarma en taraflık imkânsızdır. Halbuki sulh ve tavassut teki girişmiş vil bir. harba den daha in daimi bir takayyüd ve| ar. Bunların en lü ir) n ri şey aralarını bulmaya çalışan ie i kle ” im hareketidir. bunların taas- le bir harbtan mağlüb çıkmak, sn a ziyade tabiat- en ağır mahkümi Umüdsuzluğu için- Tai ilme earağılği yapılabile- de memnu harb vasıtal; Nanan | cek tavassut hususunda ufuk bu dere- e 5 & 3 & 5 8 B amlar kendilikleri ve ileri süremesler, hasımlarının metinden veya ken ir bozgun tara; bunu a alâmet saymaların- dan — İçerde em: Her e yanın Desi N bitai güçtür ve bul ması mec bir 2 icab etmez mi? Çünkü, kendi memleke- tinin zararına olarak kazanılaca! kide Dış e halinde Ee lifi si- olan cengâver- bul SI Çarpışan işi iki tarafın k zafer | teassıbları biri! dışma çekiyor. alâmeti a di ftarlarının uği ve daha Avrupada bile büyük devletlerin masını İl Halbuki 1914 > olduğu gibi, İspan- | yırtılmış, de sarsı! raflar le > Avrupa tesanüdü, mücadele kalin. lunsa bile bunların bulunan idealler panyal şimdi ie iy tek- SNUŞ aşkın erin e me tahammül edeme: ce ör bulunurken, böyle bir te- ş Yüzumu gözleri bududların Yabancı müdahalesi Bir müdahale imkânı, daha az tak- i ii politik bm dağılıyor. Tek ye herhan- de na edersek, Portekiz tari Jacak .bir müdahale, ne k ne de Portekizin here tifakı em le kuşkular ununla beraber P* nyan elilirindri | saba katılmca. Portekiz tari Dinek bir eee şüpheli E kâfidir. Bitaraflara Milletler Cemiyetinde, leketler grupunun, nüfusu vasrta olsa ii için kola; mümkündür, Kültür! yhıkla faaliyette dü ve pan; Tara yeridir. Fakat bü lerin nüfuz hı dan mânada, ker. teşkil etmemesi de hesaba dır, İspanyol milli il Ve sila sizleri, çayat miş. uzak hayal olm zik mi ii - esnada İspanya; “e - | ve partiler mu den güne daha güçleşen bitaraflık, iç | gi bir teşebbüsse son derece g kü vicdan bağları ve imanları o kadar ipini sanli veya 'İ harb kd bahsol u Sin tama- | olurdu. i kuvvetlidir ki, insanlar bunların yü- meb w hakir görenler, bu in- | men insız hale gelir, şahısların ar- Milletler Cemiyetinden gelecek bir ii zünden tecavüz edenler mi | zu ve ruhi haletleri ne oli idahale bu müessesenin ihtrsas ii # ak cennetin anahtarı ken- , Bunları kendi arzuları bir ta» | cine çıkması demek olmaz ve ortaya i dinde olduğunu iddia eden ve bu esna- | rafa bağlanmaya sevketmese bile, baş- ıkmasından daima ii muhabbete değil, nefret ve kine a- in mecbur eder, | üstün devletin tezahürü manasını İfa- pi) e olan frrkaların elinde mi harab 6- lar eğer zayıf ve korkak kimselerse | de e Cenevre, İspanya- ii Mayor? Herhangi bir sahıs fikirlerini kedilerin ilk yaklaşan ve tehdid e- | nın müstakbel rejimine muvakkat mütarekeyi İR $ serbestçe söylemekten menediliyor mu? kıtaya boyun eğecek! ir, eğer | azaları arasında sulhu tehlikeye düşü- muztarib ruhunun slümanlar is | Vicdana yi rem mu? ve cesur İseler, ilk önce ken- | ren bi karşısında bulunduğu- | caniyle bekliyen adam, İ Di En gi iktifa kei iz 1 biraz eski tarih- | dilerini tazyil ki ayaklana- | nu ileri sürebilirdi. Fakat Milletler | selamet yolu göremediğini ğ e tühat alize keş din- | lere aid ika zi tiz lardır. Cemiyetinin böyle bir karar alabilmesi | burdur. (Mİ Serine hürmet etmişler ve kiliselerine, (Sonu var) Bütün bunlara rağmen, kendinde | büyük devletlerin aynı fikir üzerinde yili N: 45 — Uyan; uy: burada işimiz var. — Git de deniz ineğinden bir # | Büyük Diler ei gözlerini açtı: Kotik, havadan yunus balığı gibi bir sıç- ve eğer halâ sağsâ, o li v — Ne oluyor? ap? sıçradı Ve avazı kğ kadar haykır- yliyebilir, li ğ KC E N G E L K I T AB İ rak onu 0 d ei pie ye — İstiridye yiyicisi, istiridye yiyicisi! di Yazan: Çeviren: Bu büyük deniz ay ömründe bir Rudyard KİPLİNG Nurettin ARTAM ğını, ve itirldyo Kotik, bu öğ için kendi Vin doğru kusu kestirdi. Ondan sonra uy. #dacığınm yolunu tuttu. li yerinde MN Onun ve orada ya çıkarak yarım sâat e biri fok uy- anarak Aygır Oracıkta rünen Kotik: ” Yaşlı deniz gin z oda y: Ül müddet Sa hepsi uyanmışlardı ve bak» maları lâzım gelen tarafım gayri her tarafa ufak beyaz, salyangoz gibi gö- benim, diyordu. İ 3 Burası, Novastoşnah şimali şarkma dü- lürebilirim! dedi. Öteki ii z en, kaya yığınlarından iü iki Bütün ların hepsi, ihtiyarlardan mürekkep ii ei vardı ki deniz ay- biri kulüpte bütün azâların yanlarma gelen iğ i küçük bir çocuğa bakışları gibi Kotik'e bak- | ifiğin: boyunlu, . miz, uzun dişli deniz aygırı olan ihtiyar de- Kotik, deri Mar gir eceği kadar i İ niz pi akımında karaya çıktı. Bu hay- görmüştü. Onun için buna po fazla söz İ vanın yarı vücudu içerde, yarısı dışarda ol- yuduğu zamanlar © duğu halde koy da uyku nu; pi” ie li iz J ildiği yoktu. ezla gürültü ettiği için avazı aktığı Vadar haykırdı: dinlemesini istemi; yeceği bir yer yok mu? Kotik sali u. Dedi ki; ol balıkları i ii insanların gelemi- ok endin bul, dedi gözle; yan eli aygırı, hâydi çek: arabayı, mlm oluyormu; Adada bulunan mahldlar, — - İstiridye yiyicisi Starik (ihtiyar) ! Bu sırada büyük deniz aygırı bir tara- fmdan bir tarafına dönüyor ve duruyordu. Artık Kotik, nefesinin bütün kuvvetiyle soruyordu: — Nasıl, şimdi söyleyecek misin?

Bu sayıdan diğer sayfalar: