31 Ekim 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

31 Ekim 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5483 ADIMIZ, ANDIMIZDIR Misafirlerimiz gittiler Yeni Yugoslavya elçiliği binasının açılış töreni dün B. Stoyadinoviçin huzuriyle yapıldı B. Stoyadinoviçle b aşbakanımız ve B. Tevfik Rüştü Aras arasında görüşmelere devam olunarak bir tebliğ neşredildi Bu sabah şehrimizden ayrrılan muhterem misafirlerimiz istasyonda Baş- bakanla bakanlar ve Ankara Vâlisi tarafından uğurlandılar Yugoslavya Başbakanı Doktor Stoyadinoviç'in Ankara'yı ziyare- ti münasebetiyle dün aşağıdaki tebliğ neşrolunmuştur : Tebliğ SYayularya biralliği küküme: ti başvekili ve hariciye bakanı Ek- ——— Başbetke MİSAFİRLERİMİZ GİTTİLER F.R. ATAY Dost ve müttefik Yugoslavya- nın muhterem başvekili ve refika- s1 dün gece Ankara'mızdan ayrıl- dılar. Kendisi ile temas eden her- kes üzerinde derin bir sevgi ve ili- mad hissi bırakan ve bu his, on- lar vasıtası ile bütün şehir havası- na sirayet eden misafirlerimizi da- ha uzun müddet aramızda muha- faza edememek bizim için hakiki bir toessür teşkil etti. İki baş vekilin, resmi edebiyat klişelerinden uzak, dürüst, açık ve samimi nutukları, zamanımızın milletleri arasındaki münasebetle- re ilham kaynağı olmak değerin- de idi. Atatürk'ün refakati ile ge- çen 29 teşrin gecesi yugoslav - türk dostluğunun kökleri ne kadar derine gittiğini, kendimiz için bir anane, başkaları için bir misal ol- mak kıymetinin hangi esas- fazi- letlerden ileri geldiğini büsbütün tebarüz ettirmiştir. Atatürk'ün ağ- zında türk milletinin kalbi konu- şur, Medeniyetlerini inşa eden, alâka ve kudretleri kadar, sulhu müdafaaya azmeden milletlerimiz, 'Avrupanın asabiyet ve kararsız. hit karşısında, hakiki bir cephe disiplini arzetmektedirler. Bu di- siplin, zamanımızın hakikatleri, milli zaruretlerimiz ve gayelerimi- zin insaniğliği ile cihazlanmıştır. Biz, ve komşularımızla birlikte fBramızda gütmekte olduğumuz politikanın, bir istikbal politikası olduğuna kanaat etmekteyiz. An- çek böyle bir politika istikameti ü- zerinde yürüyenlerdir ki zaman kaybi zararından kendilerini ma- sun tutmaktadırlar. Biz harb ve ta- arruz davasının, tutuşmaklan me- nedemiyeceği kendi ateşi içinde yanarak, nihayet iflâs edeceği fik- rindeyiz. Ancak barışçıların bu zaferi, miskin bir tevekkülün de- gil, mütemadiyen işliyen, müte- madiyen genişliyen, mütemadiyen mücadele eden bir azim ve kara- rın eseri olacaktır. Dostlarımızı hürmetle teşyi ede- riz. Onlar, yugoslav milleti hak- kında kardeş sevgisi besliyen bir memleketin selâmını, türk milleti hakkında kardeş sevgisi besliyen bir memlekete götürmektedirler. İki vatanın saadeti müşterek ülkü- müzdür. TERİANAYARALTAR IŞ YG AGA T MA ÇAĞRI Kamutay Parti Grupu bügün saat 15 de toplanacaktır. selane Stoyadincsiş, Başbekl t met İnönü'nü ve cumuariyet hükü- metini ziyaret etmek ve milli türk Ekselans Stoyadineviş'in, Saip tarafından yapılıp de rimiz tarafından irazala! tessamımız eli misati- bayramı merasiminde hazır bulun- mak üzere 28 teşrinievvelde An- kara'ya gelmiştir. Yuğgoslav hükümetinin müm- taz reisi ikameli esnasında Türki- ye Hariciye Vekili de hazır oldu- ğu halde başvekil ile bir çok mülâ- katlarda bulunmuştur. Bundari başka Cumur Reisi Kamâl Atatürk tarafından da ka- bul olunmuştur. Atatürk, dost müttefik memlehetin devlet ada- miyle çok uzun bir noktai nazar teatisinde bulunmuştur. Bütün bu konuşmalar - sırasın- da, Yugoslavya ile Türkiye arasın- da her noktada tam bir menafi uy- ğunluğu ve görüş birliği mevcud ol- duğu müşahede edilmiştir. İki müttefik memleketin dev- let adamları, dost ve müttefik iki milletin hissiyatına tamamiyle u- yan samimi teşriki mesai siyaseti- ne kendileriyle mütesanid bulun- dukları balkan antantı memleket- lerine daha bidayette çizilen isti- kamette devam etmeyi kararlaştır- mışlardır. Yugoslav ve türk devlet adam- Başbakan Stoyadinoviç ve (Sonu 5, ınci sayfada) ları İki dost millet başvekilleri sileleriyle bizlikte, Hariciye köşkünde verilen ziyafetten bir görünüş, aşağıda Başbakanımız ve değerli misafirimiz Çnakayada yaptıkları gezintide ş SI İLKTEŞRİN 1936 CUMARTESİ Son habrlerimiz üçüncü sayfada HER YERDE 5 KURUŞ SPORCULAR VE C. H. P, Sporcularımız partiye giriş- lerini dün törenle kutladılar Türk spor kurumu hükmi şahsiyeti: nin partiye kabulü münasebetiyle vali ve parti başkanı kulüp mümessilleri:- ne bir çay ziyafeti verdi Dünkü toplantıda B. Tendoğan sporcularla birlikte (Yazısı 5. inci sayfada) Bayramın ikinci günü Ankaralılar şehidliğe giderek bugün için ölenleri andılar Dün Ankara, büyük bayramın ikinci gününü de ayni heyecanla kutladı, Sa- bahtan goece yarısına kadar sokaklar a. dam almıyacak kadar doluydu. Halk kür. sülerinde hatibler cumuriyetin büyüklü- günü, iyiliğini anlatan söylevlerine de- vam ettiler, Halk kendi arasında yer yer husust eğlenceler tertib etmişti. Milli oyunlar oynuyorlar, milli şarkılar söylü- yorlardı. Sâat 14 de izciler; köylü misafirler, halkevi önünde toplanmağa başladılar, Binlerce insan meydanı ve meydana çi- var sokakları kaplamıştı. büyük bir alay hazırlandı. ari polisler, bir müzika, izci- ler, köylü misafirlerimiz, askeri kıta ve balk olduğu halde bu alay Cebecideki şebidliğe gitti. Şehidlikte cumuriyetin kuruluşunda ve büyük günlerin hazırla nışında kendilerini feda eden şehidlere karşı saygımızı gösteren tezahürlerde bulunuldu ve muhtelif teşekküller adına çelenkler konuldu. Alay ayni sira ve tertib üzerine şeh. Te döndü ve herkes yerine dağıldı. #”« * Çumuriyet bayramı, dün memleke- tin her tarafında parlak tezahürlerle kutlnmıştır. Cumuriyeti ve onun feyiz- N yapıcı ve yaratıcı eserlerini her — yıl gittikçe artan bir şuurla benimseyen ve idrak eden halkımız büyük bayramı sa- bahlara kadar neşe ve sürur içinde kut- lamıştır. Her tarafta bir yıl İçinde başarılmış ve başarılmakta olan işlerin bilânçosu halka izah edilmiş, yeni kurulan ensti- tülerin, yapılan mekteblerin, yolların, kurutulan bataklıkların, kanallarını su ve elektrik tesisatının açılma ve temel atma törenleri yapılmıştır. öylü ve şehirli bütün n meydanlarda ve merasim yerlerinde toplanarak büyük — bayramı kutlarken, türk istiklâlinin ve türk cu- muriyetinin banisi Kamâl Atatürk'e kar- Ş1 olan sarsılmaz ve çözülmez bağlılık. larını ve şükran minnetlerini bir kerre daha teyid ve tekrar eylemiştir. memleket B. Asehmamnı aramız- da bulunuyor Alman dış bakanlığı Basın genel di- akşamından- B. Asclı- matın, bizler için sadece dost bir mem- rektörü 29 birinci te; beri aramızda bulunuyor. leketin basmını temsil etmemektedir. Kendisi, bundan önce Alm. nn Ân- kara büyük elçiliğinde —müsteşar ola- rak bulunmuş ve rejimimizin olduğu kadar Ankaramızı tıkları mişti. da ileriye doğru at adımları, aramızda takib ct- n de, Türkiyenin ve Ankaranın bir dostudur. Hattâ o kadür ki, kendisini trende kar- şıladığımız zatan ilk sözü bir ankara- : gibi konuşmak oldu. Töros ekspresi kendisini cumuzieyt balosuna yetiştire. Bu itibarla B. Aschmann, bilmişti. O ise birlerden ayrılmazdan önce Toros ekspresinin E (Sonu 5. inci sayfada) işehir - Kon-