31 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

31 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TA İstanbal CUMARTESİ | 31 İLKTEŞRİN 1936 TELGRAF; MISAFIRIMIZ yi a ) a Atatürk, evvelki gece Ankarada verilen baloda kıymetli misafiri. mizle görüşüyorlar Türk Ordusuna İimat “Ankara, 30 (Başmuharriri. "mizden) — İnsan milli bayram- Tarım Ankarada kutlanma tarzı nı takip edince seneden seneye büyük farklar husule geldiğini görüyor. Halkın milli işlere alâ. kası her sene bir kat daha artı. yor. Geçen sene yeni stadyom, seyirci halka kâfi gelmişti, Bu #ene iki misli yer olsa askerimi. zin geçişini görmek için Anka- raya dolan vatandaşlara kâfi Va? BALİ -din. İerce duran ve askerin geçişini seyretmiye bir türlü doymıyan binlerce vatandaş (o görüyorsu- Buz. Türk Ordusu Askerin halinde, vücudunda, techi- zatında seneden seneye husule gelen iyiliği farketmek için ihtisasa ihtiyaç yoktur. Yugoslav misafirlerimiz ge git resmini müttefik ve asker bir mil. İletin evlâtları sıfatiyle çok derin bir «alâka ve iftiharla takip etmişlerdir. Türk ordusu hakkında fikirleri yük. sektir. Fakat gördükleri, bütün ta- savvur ve fikirlerinden yüksek çık. mıştır. Atatürk - Halk Halk Fırkasının balosu bu sene Anksrapelas, Halkevi ve Ordueyine taksim edilmişti. Baloda her seneden peşeli bir hava vardı. Yugoslav mi- sefirlerimiz bu resmi balonun reg - miyetten tamamile uzak olmaama, samimi ve ahenkli hayasma hayran kalmışlardır. Atatlirk, Başvekil, ve- killer öshil olduğu halde burada mil- Wi bayramlarını bir arağa geçiren müsavi bir vatandaş kütlesi vardı. Fakat bu müsavilik hiçbir. zaman li übalitiğe gitmiyor, Türk terbiye ve wakarı muhafaza ediliyordu. Ecnehi diplomatları da Ankaraya mahsus 0 lan bu sevimli hava içinde kendilerin; hiç yabancı bulmuyorlardı. Şefin iltifatları Atatürk Yugoslav gazetecilerini etrafına alarak Yugoslav dostluğu ve bunun sulh ile münasebeti hakkmda gok mühim beyanatta bulundu. Mi - safirlerimiz bu sözlerden son derece- de mltehassis oldular. Birkaç daki. ka sonra Anadolu ajansı, Avala ajan sı ile elele vererek Atatürkün büyük sözlerini Belgrada verdi. Telefonun diğer ucunda derhal coşkun bir alâ. ka koptu. Belgrat mütemadiyen da. ha fazla tafşilât istiyor, soruyor, so- ruyordu. Atatürkün etrafında misafir Başve kil, Rus misafirlerimiz, ecnebi diplo- Matları, vatandaşlar bir halka etmişlerdi. Atatürkün her sö; ran hayran dinleniyordu. Her söyle - diği söz ruhları okuyan, uzağı ve ya- kmı gören ve sezen dâhi zekâsından kopmuş birer cevherdi. Hususi kalem JArkası 3 üncüde) TELEFON ; za3ın, 24319, ZNO z ISTANBUL IKINCI YIL — No, 853 5S KURUŞ N Evi Ankara o caddesi TAN, KARNI BAŞMUHARRİIRI: AHMET EMİN YALMAN Ankarada bir resmi tebliğ neşredildi Bugünm Iç Sayfalarda ÇOCUK Mecmuası Türkive ile Yugoslavya arasında tam bir menfaat ve görüs birli M. STOYADINOVIÇ | —— “Tan,, muharririne beyanatta bulundu: Türkiyenin Dostluğa Sadakati Her imtihana Dayanır Ankara, 30 (Tan muhabirinden) —Bü- yük misafirimiz, dost ve müttefik Yugos - lâvyanın kıymetli Başvekili ve Hariciye Vekili Doktor Stoyadinoviç, vaktinin çok darlığına ve mühim meşguliyetlerine rağ- İ men “Tan,, m bir mülâkat hakkındaki ri- casını kabul etmiştir. Dost Başvekil, Türkçe gazetelerin tek- nik ve seviyesi hakkında çok takdirli bir li- san kullanmış ve ““Tan,ı Belgradın en canlı gazetelerinden biri” olani “Vvreme; gazetesine benzetmiştir. ” Doktor Stoyadinoviç, geçenlerde Yugoslavyaya gi - den Türk gizeterilerinin, müttefik memleketi Türk milletine tanıtmak hususunda gösterdikleri alâk da- ir büyük bir memnuniyet göstermiş ve ki memlk yakmdan tanışınası hususundaki ehemmiyete işaret #- miştir. Basvekilimizle katı esnasmda da bu mem - nuniyeti izhar etmiş, de gazetecilerimizin Yugos- lâvyayı inemleketimize tanıtmak Hususunda büyük alâka ve sevgi ile kalemlerini Kullandıklarmı tey miştir. “TAN”a beyanatı Doktor Stoyadinoviç ”Tan,, a| şu beyanatta bulunmuştur: Ankarayı o ziyaretimden son derece memnunum. Buradan en mükemmel hatıralarla ayrılı- yorum. Temas ettiğimiz her me- selede iki memleket arasında tam bir fikir ve görüş birliği bu- lunduğunu memnuniyetle gör - dük. Memleketime dönerken şu kanaatim her vakitten daha kuv vetli bir hale gelmiştir. Yugos-| lavya için Türkiye öyle bir dost! müttefiktir ki, dostluğa ve itti - fak sadakatinin her imtihana ve | her tecrübeye dayanacağına tam itimadımız vardır.,, İki Başveki arasında Yugoslavya Başvekili, Başvekilimiz (Arkası 8 incide J Büyük Erkânıharbiye Reisimiz n Hamidiye Kruvazörile Romanyaya Gidiyor Ankara, 30 (Tan muhabirinden)— Büyük Erkâmharbiye Reisimiz Ma * reşal Fevzi Çakmak Istanbula hare- ket etti. Oradan Hamidiye kruvazö" rü ile Köstenceye gidecek, Bükreşte toplanacak olan Balkan Antantı Er- kânıharbiye Konseyine iştirak ede - cektir. Hamidiye kruvazörü Mareşalı | İstanbula getirmek üzere Köstence - İde intizar edecektir. Italya Sefirini de Kabul Eden Misafirimiz Bugün Şehrimizde “Kral Edvard Vıll evleniyor mu? Amerika Radyoları İngilterede Derin Heyecan Uyandıran Bir Haber Verdiler İngiltere Kralı Edvard VİLİ in izdivacı hakkında dün- ya matbuatında zaman zaman neşriyata tesadüf edilir. Geçen gün Amerikada bütün radyo istasyonları, Kral | Edvardın evlenmesi hakkında yeni bir haber vermişler. dir. Pariste çıkan ve dün gelen Paris . Soir gazetesi bu | hususta şu tafsilâtı veriyor: Resmi Tebliğ Ankara, 30 (A.A.) — Yu. goslavya Başbakanı Dr, Sto- yadinoviç'in Ankarayı ziya- reti münasebetile bugün aşa- ğıdaki tebliğ neşrolunmuş- tur:, Yugoslavya Krallığı Hükü- meti Başvekili Bakanı Ekselüns Stoyadinoviç | | Başvekil Ismet Inönü'nü ve Cümhuriyet Hükümetini zi- yaret etmek ve Milli Türk Bayramı merasiminde hazır bulunmak Üzere 28 Teşrini. evvelde Ankaraya gelm (Arkası 8 incide) PEK İsmet İnönü ve Mareşal Fevzi Çakmak ve Hariciye | nuyor. ği var İlrakta ördü tarafından bir hükümet darbesi yapıldı Yeni Kabineyi, Paşanın Mahmut Şevket Kardeşi Hikmet Süleyman Teşkil Etti Kahire, 30 (TAN) — B re, Irakta Başvekil General dün, kan dökülmeden vüku ticesinde istifa etmiş, Kral Bay Hikmet Süleymanı “Baş Hikmet Sülevman yeni hük Atatürkü tebrik ediyorlar. Geçen gün Amerikanm #ltt yüz Tadyo istasyonu ve hemen bütün A- merika gazeteleri, Ingiltere kralı Se- Kizinci Edvardın gelecek senenin ha- Ziran ayında evleneceğini haber ver- diler. Bu haber gerek Amerika, ge - rek bütlin dünyada, fakat bilhassa İngilterede büyük bir heyecana yol açtı. Bekâr yaşıyan, bekâr yaşamaya karar vermiş görünen İngiltere kra- | lınm birdenbire izdivaç edeceğini öğ- Tehmek, mersk ve alâkayı celbede- bilir ama, bu havadinin asıl ehemmi- Yeti, kralm bu İzdivacın şimdiye kadar duyulmuş, bilinmiğ, işitilmiş kral izdivaçlarıma benzemeyişi ve bilhassa an'anelerine fevkalâde mer- but olan İngiltere için bir ihtilâl ma- hiyetinde oluşudur. Birçok zanıanlardanberi Londrada | ( Arkası 8 incide J Akdeniz İtalya ve Aljmanya Atina, 30 — İtalyanm, Oniki lardan birini bahri üs yapmak üzere Almanyaya terkedeceği o hakkmda- ki haberler selâhiyetli makamlardan kat'i bir ifade ile tekzip'edilmektedir. Ancak Alman posta tayyarelerinin Rados adasına inebilmeleri hakkında iki hükümet arasında bir anlaşma ya- pılmış olduğu bildiriliyor, ağdattan gelen haberlere gö Yasin Haşimi'nin hükümeti bulan bir darbei hükümet ne Gazi istifayı kabul ederek vekâlete çağırmıştır. Bay ümeti teskil etmis bulu- Yeni hükümette Hikmet Süleyman Başvekil ve Dahiliye, Zator Ebudum- mel Maliye, Naci Asil Hariciye, Kâ» mil Çadırcı Iktısat, Sulh Cebr Adil ye, Yusuf Ibrahim Maarif, Abdüllâtif Nuri Müdafaa bakanlarıdır. Yeni Başvekil Hikmet Süleyman, Osmanlı devletinin İttihat ve Terak» ki devrinde sadrazam Mahmut Şor ket paşanm kardeşidir. Hükümgt darbesi ordu tarafından | Yapılmıştır. Ordu, Yasin Haşimi paşa hükümetinden memnuniyetsizliğini göstermiş, ve Miralay Bekir Sıtkınm 4 müzaharet cettiği bu hareket, bun; tiği t, bumu hükümeti çekilmeye davet etmiş, dar ha sonra hükümete bir ültimatom göndererek istifasını vermerliği tak, dirde payitahtı işgal edeceğini olldir. Miş ve payitahtın üzerinde dolaşma. Ya memur ettiği birkaç tayyare İle pen hazır olduğunu anlatmış. ar. Tayyarelerin hükümeti tehdit işin birkaç bomba da attığı haber verili. yoran da bombaların hiçbir zarar ver mediği ilâve ediliyor. “Hükümet, iş başında kâldığı tak « dirde ordu ile sarpışmak mecburiye « tinde kalacağını, ve bu Yüzden son de rece vahim hâdiseler vuku bulacağı. nI takdir ederek dün sğat birde iş. tifasmı vermiş ve kral Gazi saat iki de Başvekilliği Hikmet Süleyman Be Ye tevcih etmiştir, | Arkâsı 8 incide ) Millet Meclisi Açılıyor Ankara, 30 (TAN muhabirin « den) — Pazar günü Millet Meclisi Cümhur Reisi Atatürkün nutkıle a. | sılacaktır. Bu münasebetle Parti ! Meclis grupu töplanacaktır. CURMU ALA — KORKMA BE... MEŞHUD... KANUNDA YERİ YOK