21 Kasım 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

21 Kasım 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5504 MALTAYA VAR Başbetke İKİ MÜHİM HABER Falih Rıfkt ATAY Bu haftanın politika tarihini iki mühim baberle kapayoruz: Biri, Franko hükümetinin Roma tara- fından tanınmış olmasıdır. Res- men bildirildiğine göre Berlin hü- kümeti de Romayı takib edecek- tir. İkinci haber, bir japon - alman anlaşması hakkında Tas ajansı- nın tebliğidir. Hukuk bakımından, Avrupa- da bir tek İspanya var: Onun da bir tek hükümeti olması lâzım ge- lir, İspanyayı milletler cemiyeti konseyinde temsil eden zat, Mad- rid sokaklarında boğuşan bu hü- kümete mensubtur. Yarın İspan- yaya askeri veya sivil bir dikta- törya, veya krallık, yahud sosya. list veya kommünist bir idare hâ- kim olabilir. Bunlar ispanyol mil- letinin karar ve iradesine bağlı- dırlar. İspanya dışında olanlar için de, normal olarak, bu karar ve iradeyi kabul etmek gerektir. Madrid düşse bile, mücadelenin nerede ve nasıl nihayet bulacağı söylenemez. Netekim Cenevre, bu tanıma hareketini paktın 10 un- cu maddesini ihlal eder telakki etmektedir. Londra ise, İtalya ile kendi arasındaki her hangi bir an- laşmanım, ideoloji esasına daya- nan ayrılıkların önüne geçmekle mümkün olacağını sarih olarak söyliyor. Bütün bunlar ne kadar tabii ise, Avrupa devletlerinden bazıları- nin kommünizm tahribine karşı, gârb medeniyetini, ellerinden gel- diği kadar, müdafaa etmek vazife sini üstlerine almış oldukları da © kadar doğrudur. Eğer bu müda. faa, yalnız kendi hududları için- de kommünizm cereyanmı - dur- durmak, hattâ mahvetmek - tedbi- rinden ibaret olsa, gene o kadar mühim olmıyabilir. Fakat dava herhangi bir memleketin iç işleri- ne münhasır kalmaktan çıkıyor. Hattâ, kıta - aşırı bir cereyan hali aldığını da Tas Ajansının haberinden anlıyoruz. Japonya dış işler bakanı, 16 teşrinde, sav- yetlerin Tokyo büyük elçisine Savyet- ler birliği aleyhine bir teşebbüs yok- sada, Japonya ile üçüncü bir devlet arasında kommünizm ile mücadele bahsinde bir blok vücude getirmek Ü- zere müzakereler olduğunu söyle- miştir. Moskova bu tebliği, üçüncü devletin Almanya ve blokun da Sav- yetler aleyhine olması şeklinde tef- ür etmektedir. Bu haberden bahse- len Taymis gazetesi : “Eğer İtal- ya da bu bloka iştirak ederse.....,, mülâhazası ile, —halkayı — ta- mamlıyor. Dikkat edilirse, gerek İspanya işinde, gerek bu son anlaş- ma meselesinde Almanya ile İtalya- nn aynı zamanda cephe - birliği et- mediğini, fakat birinde Romanın Berline, diğerinde ise Berlinin Ro- (Sonu 5. inci sayfada) BÜ L — OA LAT AMT R A Bugün JKINCI SAYFADA: İç haberler — Düşünüşler: köy öğtetmenleri ÜÇÜNCÜ SAYFADA: Diş haberler — Son dakika — Bir dost gazetecinin Başvekili. miz hakkındaki yazısı. BÖRDÜNCÜ SAYFADA: 'Tarih tetkikleri: Atilâ hazinesi üzerinde bir intiha — At yarışla- Tt — Tefrika: Cengel Kitabı. BEŞİNCİ SAYFADA: Her şeyden biraz «« Tefrika: Bilinmiyen İnsan, BT İA A ITŞRŞEŞRRERIDI ADIMIZ, ANDIMIZDIR AN FİLOMUZ MERASİML Kambiyo ve esham kaçakçılı- ğgının tamamen önlenmesi için Takib hakkındahazırlanan kanun projesi dün Kamutayda görüşüldü Kamutay dün B. Tevfik Fikret Sılay (Konya)nın reisliğinde toplanmıştır. Ruz. namede ikinci müzakeresi yapılacak maddeler arasında bülüunan askert! ve mülki tekaüd kanununun ikinci madde- sinin birinci fıkrasının değiştirilmesi hakkındaki proje ile Türkiye cumuriye- tiile Yunanistan arasında 20 haziran 934 tarihinde yapılan Meriç - Evros ır. mağının her iki kıyısında yapılacak id- rolik tesisatın tanzimiyle alâkalı olan 2719 sayılı kanuna ek proje ve barbın önünü almaya mahsus cenub Amerikası muahedesine cumuriyet hükümetince vu- kubulan iltihâkım tasdikine dair kanun projeleri görüşülerek kabul edilmiştir. Birinci gi ülmesi yapılacak mad. deler arasında bulunan kambiyo, esham ve tahvilât kaçakçılığının takibi hakkın- daki kanun projesinin görüşülmesi sı- rasında söz alan Berç Türker (Afyon) kanunun ehemiyetine temas ederek para kaçakçılığını tamamen önlemek için müs- takil bir teşkilât kurulması muvafık ola- cağını söyledi. Maliye vekilimiz; bu tedbirlerin esa. sen alınmakta olduğunu ve vekâletin teş- kilâtı bulunduğunu, yapılmakta olan ta- kibatın bu kanunla kuvvetlendirileceği cevabınt verdi ve projenin maddeleri o.- kuharak aynen kabul edildi. Projenin ana hatları Dün Kamutayda ilk görüşülmesi ya- pılan proje, kambiyo, esham ve tahvilât kaçakçılığını önleyecek ebemiyetli hü- kümleri ihtiva etmektedir. Hükümet projenin mucib - sebebler lâyihasında kanun projesinin kazırtanı. şımı şöyle izah etmektedir: “1 — Türk parasının kıymetinin ko- tunması hakkındaki 11 numaralı karat- namenin 27 inci maddesinde bu karar- namede yazılı hükümlere muhalif harc- ——— İtalya ve Milletler Cemiyeti Cenevre, 20 Ç(A.A.) — Havas ajansı. nin muhabiri, İtalya hükümetinin Mit letler cemiyetinden habeş heyetinin Ce- nevre kurumundaki varlığının meşrui- yeti hakkında bir karar almasını istiye- ceğini iyi haber almakta olan mahfil. lerden öğrenmiş olduğunu — bildirmek tedir. (Sona 8. ıncı sayfada) AA e kette bulunanlardan 1567 numaralı ka- nun mucibinco hükmolunacak para ce. zalarının tahsilinde yarısına kadarının | (Sonu 2. inci sayfada) Son haberlerimiz üçüncü sayfada —wara HER YERDE 5 KURUŞ E KARŞILANDI Malta halkı filomuz rükünleri- ni *Hurra' sesleriyle alkışladı Malta, 20 (A.A.) — Anadolu ajan- sınm hususi surette gönderdiği muhabi. rinden: Yavuz ve filotilla, tayin edilen nokta- da denizaltı filosuna iltihak ettikten son. ra dananmamız tam bir intizam altında yoluna devam ederek bu sabah saat 8 de Maltanım merkezi olan Valetta açık. larındaziyaretine gitmekte olduğu dost İSPANYADA İSYAN Barselonun abluka edilmek istenilmesi yeni bir mesele çıkarıyor Madrid şehri yavaş Yavaş yıkılıyor Âsi askerler, Madridin mühim bir makallesi olan Alkorkon'da enkazı gözden geçiriyorlar. Londra, 20 (A.A.) — İngiliz otorite. leri, Franko hükümetinin Barselon lima- nını ve hükümetçiler elinde bulunan öte. ki Hmanları abloka edeceği hakkındaki beyanatı kargısında tutacakaları hattı hareketi daha tayin etmemişlerdir. Hendey'de bulunan İngiltere büyük elçisi, Burgos makamılarından, Barselon Himanında bitaraf bir mıntaka vücuda getirmek niyetinde olüp - olmadıklarını sormuştur. General Franko, evvelce, Va- lansia, Tarragona, Alikante ve Kartaje- na limanlarında böyle hir mıntaka kü- rulmuş olduğundan ingiliz amirallığını haberdar etmişti. Eğer İngiltere, Franko - hükümeti nezdinde bir teşebbüste bulunur ise, in- giliz gemilerinin her hangi bir suretle taciz edilmesine müsaade eylemiyeceği. ni bildirecektir. Taymis gazetesi bu mesele hakkında diyor ki: “Hiç bir hükümet, şimdiye kadar, bü abloka işinin ortaya koyduğu mese- lelerin aydınlatılması için İngiltereye (Sonu 2. inci sayfads) Japonya ve Ti komünizm Tokyo, 20 (A.A.) — Gazetecilerin &lman - japon konuşmaları hakkındaki suallerine cevab veren dış işleri bakan- lığının salâhiyetli bir rüknü, Japonya- nn komünizme karşı müşterek bir mü- cadele hususünda bütün öteki devlet. Jerle konuşmaya hazır bulunduğunu söylemiştir. Çoktanberi devam etmekte (Sonu 6. ımcr sayfada) *Attila Hazinesir üzerinde bir tetkik (Y azısını dördüncü sayfada okuyunuz) memleket filosuna mensub beş muhrib tarafından karşılanmıştır. İngiliz muh« ribleri Yavuzun ber iki baş omuzluğune da yer aldılar, Böylece yoluna devam e den donanmamız Valetta limanından İ« ki mil mesafede bir ân durarak refaka. tındaki ingiliz muhriblerinden kılavuz ve irtibat subaylarını almış ve bayrağı- mızt dalgalandırarak — heybetle ve ağın ağır Valetta limantna girmiştir. Limana yaklaşırken hava kuvvetleri de donan- mamızı karşılamıştır. Yavuz Mendreği geçerken 21 parça topla dost memleket topraklarını ve sahil bataryâlarının ayni suretle mukabelesi akabinde de 17 top. la ingiliz amiralini selâmlamış ve 17 tope la kendisine mukabele edilmiştir. Yavuz selâm toplarını atarken her i. ki defasında da ingiliz beyaz harb bay« rağını çekmiştir. Muazzam bahri merasim Valetta, 20 (A.A.) — Anadolu ajane sınım hususi surette gönderdiği muha- birinden: Cumhuriyet Türkiyesi donanması- nınm Valetta limanmma girişi cidden gö rülmeye değer bir manzara arzediyore du. Başta Amiral Şükrü Okan olduğu (Sonu 6, ıncı sayfada) HATAY HABERLERİ Suüriye seçimine Hataydan iştirak edenlerin nisbeti nedir ve bunlar hangi tabakadan ne çeşid adamlardır? İstanbuldaki arkadaşımız dün akşam bize telefonla şu haberleri verdi: Sancak'ta seçimin son ve kati vazi- yeti şudur: Antakya merkezinde 5.800 müntehib. ten ancak 319, İskenderun'da 2.240 mün. tehibten 630, Belan'da 1.600 müntehib ten 203, Reyhaniye'de 2.500 müntchib- ten 230 kişi seçime iştirak etmiştir. İş- tirak nisbetleri şöyledir: Antakyada yüzde dört buçuk, Rey- hâniyede yüsde dokuz, Belanda yüzde on iki, Kırıkhanda yüzde yirmi bir. İş- tirak edenlerin hemen hepsi ya memur, ya taşnak, yahud da Türkiye firarisidir. Elliva gazetesinin şehadeti 4 İskenderunda fransızların organı o« — lan Elliva gazetesi seçim münasebetiyle - Sancak'da Suriyeden getirilen asker ve jandarmalarla aknan tertibatı ve türkle. rin seçime iştirak etmediğini yazmakta- dir. Müntehibi saniler istifa ediyorlar Son seçimde müntehibisani gösteri- len zatlardan bazılarının istifaya başla. - dıkları haber alımmıştır. Snacakla şapka giyenler Adalı aylesi efradı hemen kâmilen şapka giymişler, balkla beraber harekete geçmişlerdir. Sançak mıntakasında mu. haliflerin sayısı parmakla sayılacak İa- dar aralmaktadır. #DT DE AAT LDA Türk Hava Kurumu Başkanlı gından: Genel Merkez Kurulu 21 sonteşrin. 936 cumartesi günü saat 15 de altı aye lık toplantısını yapacağından kurul ü- yelerinin o gün Kurum Merkez kuras gında bulunmaları rica olunur. (OBANİİİ SFARAP 87 SA SA S ZL A *