29 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

— Atatürkün ankaralılara büyük iltifatları Vali ve C. H. P. İlyönkurul başkanı N. Tandoğanın telgrafına Ulu Önderin lutuf buyurdukları cevab Ulu Önder'in ilk ayak battıkları 27 birincikânun gününün yıl- anıtı Ankara'ya dönümü münasebetiyle, Atatürk p şehirlerinin bu büyük mazhariyetinden Colayı bayram cden ankaralıların ve, konuşmalarını bırakıp © tarihi dakikada oraya koşan C. H. P. vilâyet kongresi azasının Ankara'yı ve önünde topla yeni Türkiye'yi kuran eşsiz Şefe karşı duydukları şükran ve minnet hizlerini Vali ve İlyönkurul Başkanı N. Tando- ğan, dünkü sayımızda neşretmiş - oldu- Bumuz telgrafla arzetmişti. Yanında Ankara'nın vekili, on yedi Ankara Mebusu sene evelki vali Bay N, Tandoğan Yahya — Galib Kargı olduğu halde, Çankaya'ya giderek, bu hislere bizzat terceman olan N. Tandoğan'ı kabul bu- yurup iltifat eden Atatürk rine dileklerinin tebli hemşerile- ü Vali ve İlyön« kurul Başkanma şu telgrafla emir - bu- yurmuşlardır: Vali ve C.H.P. İlyönkurul Başkanı # Ankara 27 Birincikânun tarihinin yıddönümü münasebetile muhterem Ankara halkının hakkımda göslerdik- leri yüksek hislere terceman olan telgrafınızı aldım. Teşekkür eder ve sayın hemşerilerime, memle- ketin yükselme ve ilerleme vadisindeki çalışmalarında muvalfakiyetle v dilerim. Başbetke KÖYE BAŞLARKEN Falih Rıfkı ATAY Umumi müfettişler Ankara'da iken, umumi köy bayımdırlığı — için bir takım - tedbirler hazırlanmakta olduğunu gazetelerde okuyoruz. Ye- 'Türk köyünde yalnız hastalıklar veya teknik geriliği ile değil, âdeta dinleşen birçok göreneklerle savaşta bulunacağız. Toplama, yandırma ve kalkımdırma hareketlerini, devam- k ve şuurlu, terbiye tedavileri ile esaslandırmak lâzımdır. İlk tedaviler arasında ağaç davasını unutmama- kyız. Henüz mürekkebi kurumayan bir fransız gazetesindeki yazısında muüharrir diyor ki: “Te; kâfi değildir. Ben ağaç tahribinin cina- yet telâkki olunmasını ve öyle ce- za görmesini isterim.,, Bu kısa yazıyı not olarak makalemizin al- lına naklediyoruz. (1). Orman tahriblerini menetmek için alacağımız - tedbirler bir taraftan menfi, bir taraftan - köyün yakaca- H temin edilerek ve inşa ihtiyacı fenni kesmelerle verilerek - müsbet placaktır. Türkiye'nin linyit hartası- Y görenler, bu memlekette köy ya- Kacağı icin bir ağaç dalı veya bir avuç gübre feda edilmiş olmasma Hayret edeceklerdir. Kusur - ve âdet, asırlar - ötesinden geliyor. Ağaç sev- Bisini cümhuriyet duymuştur: Ağaç- sızlığın Türkiye ziraat toprakların- Haki ve su rejimindeki zararlarını da ancak, o, anlamıştır. — | Yeni göçmen köyleri yapıyoruz; Uzanan demiryollarımızın iki tarafı- nı yeni köylerle donatacağız; eski köyleri toplıyacağız ve bir arada ba- yındıracağız. Yeni türk köyünü, ağaçlı köy olarak kurmak zaruretin- (deyiz. Köylüye ağaç sevgisi vermek için, ona, zor tedbirlerle ağaç emeği çektirmek, onu evinin bahçesindeki ağacın meyvasından, ve bütün köy- lülerin bir arada vücuda getirecekle- ri köy korusunun gölgesinden — isti- Fade etmeye alıştırmak gerektir. Her köy evinin bir meyva bahçesi ve her köyün bir meyvasız ağaçlar korusu olmalıdır. İllim ve sulama elverişli olan yerlerde, bu teşebbüs, tarlaları ağaclarla smırlamağa kadar — genişli- yebilir. Biz İstanbul'daki bahçelerimizde Bulunan ağaçların kıymetini, Anka: ra'daki bahcelerimizde, çocuk büyü- tür gibi, ağaç yetiştirerek takdir tik. Devrilen bir ağaç bize, öldürül. Mmüş bir insanın cesedi ıstırabını, An- (Sonu $ inci sayfada) C. H. P. vilayet kongresi K. ATATÜRK Dolayısiyle çekilen telgrafa başbakanımızın verdikleri cevab Cümhuriyet Halk Partisi vilâyet kongresi reisi B. Rifat Börekçi tarafından çekilen tazim telgrafına Başbakanımız İsmet İnönü şu kıy- metli cevabla mukabele buyurmuşlardır : Rifat Börekçi Ankara Vilâyet Kongresi Başkanı Ankara Parti Kongresinin yurdumuz ve ulusumuz için verimli ve çok değerli çalışmasını dikkatle takib ettim. Partimizin çok ahenkli ve faydalı çalışmasına Ankara kongresi güzel bir örnektir. Sizi ve yüksek şahsınızda kongre azalarımı saygılarla tebrik eder, özden ve içten sözlerinize teşekkürlerimi sunarım . B.T.R. Aras Atinada Selânik, 28 (A.A.) — Paristen gelen ve çarşamba gününe kadar Atinada ka- lacak olan B. Rüştü Aras bugün Selâ ğe vasıl olmuştur. B. Rüştü Aras, gün- Tük mescleleri ve 1937 şubatında Atina- da toplanacak olan Balkan antantı kon- seyi hazırlıkları hakkında yunan hükü. meti ile konuşmalarda — bulunacağını söylemiştir. B. Menemencioğlu geldi İstanbul, 28 — Dış bakanlık genel sekreteri B. Numan Menemencioğlu bu- gün geldi ve akşam Ankaraya harcket etti. Dış bakanlık genel sekreteri gelir- ken ve giderken istasyonda karşılanmış ve uğurlanmıştır. GLAPİ DKST DÖT OAT ID Bugün İç sayfalarımızda: İKİNCİ SAYFA'DA Düşünüşler. — İç haberler ÜÇÜNCÜ SAYFA'DA Politika bahisleri: ler, — Dış haberler. DÖRDÜNCÜ SAYFADA : Yabancı gazetelerde okudukları- mız. — Tefrika: Cengel kitabı. — Posta ve telgraf tayinleri, BEŞİNCİ SAYFA'DA Hatay coğrafyasına dakika, — Radyo. ALTINCI SAYFA'DA İspanyol hârbı! — Elâzizde bayın- dırlık. UKU FKM MA PPP AP DKMT AMT Manâlı söz- dair. — İsmet İnönü KAMUTAYIN Dünkü toplantısı Kamutay dün Bay Fikret Sr. lay'ın — reisliğinde — toplanmış ve 5 temmüz — 1934 tarih ve 258 sayı « ir kanunla Sümer Bank - sermayesine ilâve olunan 42 milyon liraya 3.500.000 lira daha ilâvesine ve Tahran'da yapıla- cak elçilik binalariyle döşenmesine aid kanun lâyihalarının ikinci müzakereleri yapılmış ve kabul edilmiştir. Yeni seçi- Jen dört mebustan B. Alaettin Tiritoğlu (Maraş) büdce encümenine, B. Celal Arat (Yozgat) milli müdafaa encüme- nine, B. Hüseyin Rahmi Gürpınar (Kü- tahya) hariciye encülmenine, B. Fazıl Örkün (Çankırı) Sıhat ve İçtimal Mua- venet encümenine seçilmişlerdir. Kamutay yarın toplanacaktır. 29 İLKKÂNUN 1936 SALI Son haberlerimiz beşinci sayfadadır HER YERDE (5) KURUŞ Sihat Bakanlığının yeni teşkilât kanunu tatbikleri Yeni kanun tam teşekküllü leri doktora ve nahiye- köyleri ebelere kavuşturacaktır Memleketin sıhi şartlarını ıslâh, hal- kan sıhatine zarar veren ümillerle mü- cadele ve gelecek nesillerin sıhatli ye- tişmesi gibi birer rejim ger- çekleşmesi yolunda, devletin aldığı ted- birlerin en chemiyetlilerinden lan yeni sıhat teşkilât kanununun tat- dava: biri ©- Sıhat ve İçtimal Muavenet Vekilimiz Dr. Refik Saydam bikleri, verimli bir şekilde devam et- mektedir. Sıhat ve İçtimaf Muavenet Vekâle. tine, husust kanunlarla verilen sıhi hiz- metlerin seneden seneye artması ve dalmi bir inkişaf halinde olan devlet sıhi hizmetlerinin daha teknik ve daha Denizyolları, Akay, fabrika ve havuzlar, İstanbul ve İzmir limanları Komisyonlar, yeni büdeeler üze- rinde tetkiklerini bitirdiler Deniz yolları, Akay, fabrika ve ha- razlar, İstanbul ve İzmir limanları, Van 937 büdcelerinin tetkikleri teşkil len komisyonlarca bitirilmiştir. Husust kanunları mucibince bu büdcele- ri tetkik etmek üzere büdee, Divanı Mu- hasebat ve iktısad encümenlerinden mül. rekkeb umumi heyetler yarınki çarşamba günü saat onda büdce encümeni odasın- da toplanacaktır. Umumi heyetlerin ruz- namesinde; 1 — Deniz yolları işletme idaresinin 937 yılı büdeesi, 2 — Deniz yolları işletme idaresinin 936 kadrosunda değişiklikler yapılması hakkında Başvekâlet tezkeresi, (Sonu 2. inci sayfada) Anadolu demiryolları şirketi umumi Anadolu Demiryolları rketi Umumi Heyeti dün saat 17,30 da Ziraat Banka- sında toplanmıştır. Bu toplantıda hükümet adına Maliye Vekâleti Müsteşarı B. Faik Baysal ve Nakid İşleri Umum Müdürü B. Halid Naxmi hazır bulunmuş« lardır. Toplantıda İsviçre frangının sukutu üzerine şirketin yeni vaziyeti etras fında görüşmeler yapılmıştır, ilm? bir çalışmayı gerektirmesi dolas yısiyle srhi organizmaya bu hüviyeti ve k olan yeni teşkilâttan bugüne kadar şu neticeler alınmıştır: Yeni teşkilâta bir bakış Eski teşkilât kanununa göre vazı- hanı tayin ve tahdid edilmemiş olan ve- kâlet merkez daire ve şubelerinin va« zifeleri tayin ve tahdit edilmiş ve dev. Tet sıhf hizmetlerinden halkın srhatine zarar veren amillerle mücadeleye mes mur olan hıfzissihha işleri dairesi her sene genişlemekte olan trahom müca- delesi işleriyle uğraşmak Üzere bir tra- hom şubesi ilâve edilmiştir. Uyuştürü. — cu maddeler ve Milletler Cemiyeti şu- besiyle sıhi mühendislik şubesi czas kadroya geçirilmiştir. Halkı sıhi ve iç- timal yardıma ulaştırmak işleriyle uğ« raşan içtimaf muavenet İşleri dairesi de husust idare ve belediye büdce ve kadrolariyle ve bunlara ald sıhi teşki- lât ve mücsseseler işleriyle uğraşmak üÜzere bir mahalli içtimai hizmetler şus besi kurulmuştur. Her gün artmakta olan ilâç ve tıbbi ve sıhi malzeme işle« ri için bir sıhi ve tıbbi malzeme şube- si meydana getirilmiştir. Zehirli ve bos ğucu gazlar ve hava runma işleri şubesiyle, şabesi esas kadroya geçirilmiştir. İşleri genişlemiş ve artmış olan si cil ve memurlar şubesi sicil ve memur. lar ve muameleler müdürlüğü adiyle ve tahakkuk ve tes kaüt ve kıdem şubelerine ayrılmak su« retiyle tensik ve tevsi muameleler, - sicil, Propaganda, neşriyat ve istatistikler 3 Günün en ehemiyetli meselesi olan propaganda ve neşriyat ve tıbbi İstatise tik işlerini görmekte olan cski İstatis- tik ve neşriyat şubesi; evelki devirlere yde üzerinde hiç işlenmemiş olan vilâ- Yyetlerimizin tıbbi topoğrafyası ve ölüm (Sonu 2. inci sayfada) Fıkra —Türkçesizler Bilmem türkçe, atalarımızın tabirl ile, iki kelimeyi bir araya getirenlerin gittikçe ne kadar azaldığını görüyor musunuz? Bizim zamanımıza göre dit — daha sade ve kolaydır. Birçok külfetler azaldıktan başka mefhumlar daba iyi tebellür etmiştir. Buna rağmen, bir ekonomi, bir coğrafya, bir fen kitabı. nr açıp da türkçe hezabına hicranlanmas mak pek az mümkün olmuştur. Bir ü niversite doçenti ne demektir, tasavvur ediniz. Onlardan birinin bir kitabını gözden geçiriyordum; her satırını birkaç — defa okuduktan sonra, fikrini anlamak bile değil, ne söylemek ihtimali bulune duğunu ancak sezebiliyordum, Bizim zamanımızda bir kelimeyi yanlış söy- lemek bile, günlerce, hatırlanması ru- ba azab veren kusurlardandı. Şimdi yanlışları gülerek yapryoruz. Belki de bunu meziyet sayanlarımız varzdır. Bir asker, bir mühendis, bir kimya- ger, bir tarihçi, bir iktısadeı, herkes, her şeyin başında dilini bilir; mükeme — mel bilir. Anlatma vasıtası -olmryanın — anladığı şeyden ne 'çıkar? Deha ileri gidebiliriz: ifade edemiyen türkçe bil. — miyor değil, ilade etmek istediği şeyi bilmiyor, kavramıyor demektir. —Anlıs yarak yazmıyan, yazılanı nasıl anlayas bilir? Her tarsfta, bilmem şimdiki adı ve üsülleri nedir, fakat şu bizim bildiği: miz kitabet derslerine olsun birinci ste * nıf bir ehemiyet vermek İâzımgeliyor.