29 Aralık 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 19 — No. 6537 — Fiati her yerde 5 kuruş Hariciye vekilimiz dün Atinaya vasıl oldu Yunan başvekili tarafından karşılandı uzun müddet görüştüler Hariciye Vekilimiz ve Yunan beşvekili karşı karşıya Atina 28 (Akşam) — Türkiye Hari- ciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras, bu sa- bah saat 11,15 de Semplon ekspresile buraya vasıl olmuş. istasyonda bizzat başvekii ve Hariciye nazırı M, Metaksas, Hariciye nezareti “umumi kâtibi M. Mavrudis, Türkiye ve diğer Balkan dev- letleri sefirleri tarafından karşılanmış- tır. B. Tevfik Rüştü Aras, İstasyondan doğruca Grande Bretagne oteline git- , ir, Aradan bir çeyrek saat, geçtik- ten sonra B. Tevfik Rüştü Aras M. Me taksası ziyaret etmiş ve İki devlet ada- mi arasında çok uzun ve dostane bir mülâkat vuku bulmuştur. Bu mülâkat ecmasında, B. Tevfik Rüştü Aras, Yu- nan başvekiline Avrupanın siyasi va- giyeti hakkında izahat vermiştir. Yunan başvekili M, Metaksas, Gran- de Bretagne otelinde B. Tevfik Rüştü Arasın şerefine bir ziyafet verecektir. Yunan gazeteleri, Türkiye Hariciye vekilinin bu ziyaretini samimiyetle s€- lâmliyorlar ve Türk - Yunan dostlu- ğundan hararetle bahsediyorlar, "Türkiye Hariciye vekili çarşamba gü- nü saat üçte Romanya vapurile hare- ket edecek ve perşembe günü akşamı İstanbula vasıl olacktır. Selânik 28 (A.A.) — Paristen ge len ve çarşamba gününe kadar Ati- mada kalacak olan B. Tevfik Rüştü Aras bügün Selâniğe vasıl olmuştur. B. Tevfik Rüştü Aras, günlük mese- leleri ve 1937 şubatında Atinnda top- Janecak olan Balkan antantı konse- yi hazırlıkları hakkında “- Yunan hükümeti ile müzakerelerde buluna cağını söylemiştir. Devlet şürasında yeni teşkilât yapılacak Hazırlanan kanun lâyihası Meclis encümenleri tarafından tetkik ediliyor Ankara (Hususi muhabirimizden) — Devlet, Şürasının, bilhassa idari kaza işleri günden güne artmaktudır. Filha- kika Şüraya ilk teşkil edildiği 1927 se- nesinde, ikame edilen idari davaların sayısı bin beş yüz iken bu yekün ge- çen sene yedi bine çıkmış, bu sene ise 10,000 e yaklaşmıştır. İlk teşekkülünde dar bir kadro ile işe başlayan Devlet Şürasının her 86- ne arlan bu müracaâtları senesi için- de tedkike imkân bulamaması birçok evrakın tabiatile munmelesiz kalmasını intaç etmişti. Hükümet bu hale çar&- saz olmak üzere, 1936 senesinde Şüra teşkilâtını kısmen genişletmeğe matuf bir lâyiha hazırlayarak meclise vermiş ve Büyük Millet Meclisi de bunu, Dev- let Şürası kanununun daha esaslı bir şekilde değiştirilerek yeni baştan ha- zırlanması temennisi ile kabul etmişti. > Kaeoil » MENTEREM Hükümet, hem meclisin o zaman | serdettiği bü temenniyi yerine getir- mek ve hem de işleri her sene biraz da- ha artan Devlet Şürasım bu işleri vak- tinde başarabilecek bir teşkilâta maz- har kılmak maksadile yeni bir kanun projesi hazırlayarak Büyük Millet Meclisine vermişti, Bugün Millet Meclisi Dahiliye encü- meni ruznamesinde bulunan bu lâyi- ha ile Devlet Şürasının teşkilât, vazife ve idari kaza usullerinde esaslı değişik- Mikler ve yenilikler yapılması derpiş 0- Junmuştur. Bunların belli başlıları şunlardır: REİSLİK DİVANI İdare encümeni kaldırılacak bunun yerine kaim olmak üzere, Devlet Şüra- sı reisinin de dahli olacağı bir reislik divanı teşkil edilecektir. (Devamı 5 inci sahifede) —— SALI — 29 KÂNUNUEVVEL 1936 | Seylâbzedelerin evleri Muavenete muhtaç olanların evleri Sıhhiye vekâletince yaptırılacak Ankara 28 (Telefonla) — Sıhhiye vekâleti, Adana seylâbzedelerine yar pilacak esaslı yardımlar etrafında” ki tedkiklerine devam ediyor. Seylâp neticesinde evleri yıkılan- lardan muavenete muhtaç olanların evleri vekâletçe yaptırılacaktır. Sabık İngiliz kralı İstanbula geliyor Dük dö Windsor Belgrad 28 (Akşam) — Burada çı- kün gazetelerin uldığı bir habere göre, sabık İngiliş Kralı Edvard “(Dük dö Windsor) yakında İstanbula gidecek» tir. Elyevm Mısırda bulunan madam Simpson'da Mısırdan İstanbula geçe- cek ve Dük dö Windsor, madam Simsp- sonla İstanbulda buluşarak Büyük- Adada kiralıyacağı köşkte kalacaktır. Talebeler için yekn sakelbise Nümunenin hazırlanması için tedkikat yapılıyor Ankara 28 (Telefonla) — Maarif veklâetinin alâkadar daireleri, ilk ve orta mekteplerle lise talebeleri- | nin, mektep dahil ve haricinde giy- meğe mecbur tutulacakları, yekp sak bir elbise nümünesi hazırlamak Üzere tedkikata başlamışlardır. Bu maksadla, diğer riemleketlerin talebeler için kabul edilen kıyafetleri gözden geçirilmektedir. Henüz kati bir karar verilmiş olmamkin bera- ber, daha sadeleştirilmiş izci ceke- tle golf pantalonundan mürekkep bir elbisenin kabul edlimesi çok muhte- melâir, Her halde, yeni elbise nümünesi- nin tayininde, sadelikle beraber ucuz- luğa bitinci derecede ehemmiyet ve- rilecektir. Bu tedkikler bittikten sonra, muh- telif tip elbiseleri ayırt etmek üzere, ayrı bir komisyon teşkil edilecektir. Talebonin yekn sak elbise giymesi mektep dahilinde intizamı temin ede. ceği gibi hariçle de kolaylıkla tefrik edilmelerini mümkün kılacaktır, mma Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) « 24248 (Müdür) - 20113 (Klişe) m Türk - Italyan münasebatı Italya, Montrö muahede- sine iştirak ediyor mu? Temps gazetesi “Bu dakikada Türk Italyan münasebatı çok memnuniyete şayan bir safhadadır, diyor Boğazlardan geçen bazı İspanyol va-| purlarından hükümetimizin resim ai- madığı hakkında bir şayla çıkmış, Ana- dolu ajansı bu şaylayı kati surette tek- zip etmişti, Pariste çıkan Temps gaze- tesinin Roma muhabiri bu meseleden bahsederken diyor ki: «Bazı İtalyan gazeteleri mühimmat | yüklü vapurların Boğazdan serbesçe | geçmesine müsaade edildiğinden bah- sediyorlar, Bu noşriyata Türkiye ta- rafından Montreux muahedesinin 2 n- ci maddesi zikredilerek şu cevap veris lebilir: «Sulh zamanında ticaret va purları, bayrakları ve hamuleleri her ne olursa olsun hiç bir formaliteye lâ- bi tutulmaksızın geceli gündüzlü- Bo- gazlardan geçmek serbestisinden tam bir surette İstifade edeceklerdir.» Montreux muahedesinde tüccar va- parlarınım geçmesi hakkındaki bu hü- küm Lozan muahedesindeki hükmün aynidir. Montreux muahedesi, yalnız hârp gemilerinin geçişi hakkında 1o- zan müahedesinden farklıdır. Tozan muahedesi, harp gemilerine sulh za- manında geçiş serbestisi veriyordu. Montreux muâhedesinde şu kayıd var dır: Sulh zamanında Boğazlardan geçe cek harp gemileri bir hafta evvel Tür kiye hükümetine haber verilmek şar- tile 15,000 tonilâtoyu tecavüz edemiye- öektir.> TÜRK - İTALYAN MÜNASEBATI Temps gazetesinin Roma muhabiri bildiriyor: Boğazlardın geçen İspanyol gemilerinin rusumu meselesinden dola» (Devamı 5 inci sahifede) Soğuk devam ediyor Bugün yağmur yağması ihtimali Yukanda Ankara caddesi ve Sultanah- med meydanı, aşağıda kar topu atan çocuklar Kış ve soğuklar devam ediyor. Dün kar yağınamıştır. Fakat termometre 4“de- rTeceden yukarıya çıkamamıştır. En oz sıcaklık sıfırdan aşağı 5 derece idi. Bu- gün hava yurdumuzda umumiyetle bu- Jutlu geçecektir. Rüzgür cenup İstika- metinden hafif surette esecektir, Yağ- mur yağmak ihtimali vardir. Dün yıldız-karayel fırtınası hafifle- miştir. Bu yüzden vapurlar Karadenize Çıkabilmişlerdir. Maamafih Karadeniz- de elân birçok vapurlar limanlara ii- tica etmiş bulunuyor. Gelen malümata göre memleketin her tarafında soğuklar ve kar fırtına- ları hüküm sürmektedir. Bilhassa Mar- mara havzasına ve Trakyaya çok kar yağmıştır, ESAT İZEİ sosya) vam, var (BEİ Atina 28 — Dün buraya çok mik- tarda kar yağmıştır. Hava soğumuştur. Mâkedonyada şiddetli kar fırtınaları hüküm sürmektedir, ODUN VE KÖMÜR FİATLERİ Son kar üzerine odun ve kömür flate lerine zam yapmak isteyen bazı odun ve kömürcü esnafından şikâyetler ol- muştur. Bir müddettenberi, fırtına yü- zünden Karadenizden kömür ve odun yüklü kayıklar gelmemektedir. Maamâ» fih şehrimizdeki mahrukat depoların- da şehrin ihtiyacını karşılayacak mik- tarda stok mal vardır. Belediye, kıştan istifade ederek flatleri yükseltmek is- teyen oduncuların şiddetle takip edik melerini alâkadarlara bildirmiştir,