8 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

8 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

8 SONKANUN 1937 CUMA İspanya iç harbı etrafında enternasyonal faaliyetler ve hâdiseler devam ediyor Amerikadan İspanyaya bu günlerdeyirm_i a_ltı milyon dolarlık harb malzemesi gönderildi Vaşington, 7 (A.A.) — Mühimmat kontrolu hakkmda merkezi idarenin kongreye verdiği rapor, İspanyaya ya- pilan amerikan silâh ve harb İevazımı ihracatının genişliğini sarih bir suret- te göstermektedir. Bu rapora göre, 6 ikinci teşrinden 30 ikinci teşrine kadar yapılan muame- le 26 milyon 569 bin dolar kıymetinde dir. Bu müddet içinde 149 şahıs ve fir- maya 4205 ihracat tezkeresi verilmiş- tir, *** Vaşington, 7 (AA.) — Vaşington hükümeti, geri çevrilen Markantabriko hali hazırda General Franko- inde bulunan ispanyol lejiyonuna| girebilirler. Her halde gönüllüler me- selesi hakkında bir anlaşma olmadıkça İspanyaya gönüllü gitmesini mesul ma- kamların hareket tarzını gösterir. bir mahiyette telâkki etmemek gerekir., nüllüler Bir bulgar gemisi de kontrol edildi 7 (A.A.) — Bulgar ajansının ine göre Balkan adlı bulgar ge- nin bir ispanyol âsi limanına silâh ihraç ettiğine dair olan haberlerin aksi- ne olarak bu gemi Son günlerde meşhur olan Königsberg vapuruna yeniden gideceği yere hareket Mmüsaadesi vermiştir. Bu vapurun ilk çıkışında Brukline döndürülmesinin sebebini Vaşingtonda silâhlara ambargo konması meselesinin geçinmekte olduğu inkişaflar değil * Fa. kat başka bir kanuni cihet teşkil eyle- mekte idi. v Ambrose Aâteş gemisinin bulunduğu mevkli geç- miştir. Bu suretle, Markantabriko sena- todan çıkıb parlamento - tarafından da kabul edilen yeni kanunun cumhur re- isinin imzasına arzedilmesinden - önce Amerika kara sularını aşmış bulunü- yördü. Portekiz'in verdiği cevab Londra, 7 (A.A.) — İyi haber alan “nahfiller Portekiz hükümeti tarafından ingiliz ve fransız notalarına verilen ce- vabta İspanyaya gönüllü gönderlimesine mani olmak için almacak tedbirlerin bu hususta bütün devletlerin muvafakati a. Jmması şartiyle kabul edildiğini bildir- mektedir. Cevab notasında Portekiz hükümeti İspanya iç harbine hiç bir veçhile işti- Tak etmediğinden bu tedbirlerin kendi. iç bir mecburiyeti istilzam etmi. edilmektedir. Nota, İtalya 've Almanyayı ima ederek Portekiz hü- Kümetinin tamamiyle serbest olarak ce- vab ver. İspanya elçisi B. Vieno ile görüştü Paris, 7 (A.A.) — İspanya elçisi B. Argiston, dün B. Vicno'yu ziyaret et- miştir, Görüşmenin mevzuunu,. son de- miz hâdiseleri ve bilhassa Köningberin ihtarları teşkil etmiştir. BB. Ciano - Dummond konuşması Roma, 7 (A.A.) — B. Ciano Sir İrie Dummond ile gönüllüler meselesi hak- kında görüşmüştür. Kadiks'e çıkan italyan askerleri ve Tribün'ün bir yazısı Roma, 7 (A.A.) — 10000 italyanın Kadiks'de karaya çıkmış olduklarına dair olan haberler hakkında mütalcalar yürüten Tribuna gazetesi, diyor ki: “Bu rakamlar, hayalidir. Yabancı gö- alman kruvazörünün kıç taretleri gün Keutada tevkif edilmiş ve hamule. #i kontrol edilmiştir. İspanyol meseleleri ve ingiliz işçi parti: Londra, 7 (A.A.) — B. Eden dün iş- gi partisi liderleri B. Atli ile B, Gren- n0d'u kabul etmiştir Deyli Herald ga- i partisi liderleri ispan- yol meselesinin son inkişaflarının parti mahfillerinde doğurduğu endişeleri dış işleri bakanına bildirmişlerdir . B. Eden, bugün Londraya dönecek olan B. Baldvine en ehemiyetli mesele- ler hakkında yarın izahat K Kabine konseyinin pazartesi günü top- lanması mühtemeldir. verecekt Martantabriko gemisinde neler vardı? Nevyork, 7 (A.A.) — 18 tayyare ve e İspanyaya git- mekte olan Martantabriko ismindeki ispanyol vapuru Ambrisse fenerini geç- miştir. Şimdi Amerika kara suları ha- ricinde bulunuyor. Ambargo kanunu cumadan evel tatbik edilemiyecek Vaşington, 7 ÇALA) — Senatodan sonra parlamento da İspanyaya gönde- rilecek olan silâhlara ambargo konma. S1 hakkındaki projeyi bir veye — karşı 403 reyle kabul etmiştir. Bununla bera- ber ambargo cuma gününden evel tat. bik edilemiyecektir. Çünkü kanun met. inin cumhur reisi tarafından imza e. dilmeden evel her iki meclis toplantı halinde iken cumhur reisi muaviniyle parlamento rcisi tarafından imza edil. miş olması lâzımdır. Halbuki Senato ile parlamento cumadan evel içtima etmi- yeceklerdir. B. Ruzveltin kazandığı zafer Vaşington, 7 (A.A.) — Kongrenin ilk toplantı gününde B. Ruzvelt parlak bir muvaffakıyet kazanmıştır. İspanya- ya gönderilecek — silâh ve tayyarelere Aambargo konmasını her iki meclis iti- Taz etmeden kabul etmiştir. Bununla beraber mebuslardan hazı- Jarı vaziyet bu hususta derhal, bir ka- nunun kabulünü gerektiği için muva- prensipini Amerikanın bitaraflığını te- min edebilecek bir tedbir olarak kabul etmediklerini bildirmişlerdir. dolayı dünkü celseye bakarak bu ayın sonunda bitaraflık kanunu — münakaşa edildiği zaman da kongrenin derhal ka- bul edeceğini tahmin etmek doğru de- ği Bundan Bununla beraber, Rüzvelt'in nutku her tarafta müsatd bir şekilde karşılan- mıştır. Bazı mahfiller Cumhur - Reisi- 'min daha sarih beyanatta bulunacağır ümid etmiş ise de görmenler B. Ruz- velt'in bu nutkunda gösterdiği meha- reti işaret ederek kongrede kazandığı görülmemiş ekseriyete rağmen icra Jühiyetini aşmadan meclislere - bu hu- Susta teklifte bulunmak fırsatını olduğunu kaydetmektedi B. Rüzvelt kongreye, nacak ambargo kanunu, mali lerde muayyen bazı istisnaf salâhiyet- lerin yenilenmesini ve işsizler için yeni tahsisat verilmesini tavsiye — etmekle iktifa etmiştir. İyi haber alan mahfiller, Reisi bilahare kongreye teklif — edil- mek üzere dahili inzibatın — teminine matuf bazı yeni tedbirleri — tetkik et mekte olduğunu haber vermektedirler. Cumhur Irlandadan Franko kuvvetlerine giden gönüllüler Dublen, 7 (A.A.) — Franko kıtala- rına iltihak etmek üzere bu sabah şa- fakla beraber 800 gönüllünün İspanya- 'ya hareket etmesi dün Kork havalisin- 'de general Oduff'nin taraftarları ara- smnda büyük bir faaliyeti mucib olmuş- tur, Öğleden sonra Kork'un muhtelif mahallelerinde toplanmalar — olmuş ve bu toplanmalara iştirak edenler bilâha- re kamyonlarla bir istikamete hareket etmişlerdir. ALMAN CEVABININ ESASLA. RI HAKKINDA TAHMİNLER Paris, 7 (A.A.) — Berlin'den bildi. rildiğine göre, Almanyanm ispanyol iş- leri hakkındaki fransız - ingiliz notasına cevabı henüz verilmemiştir. Bununla be- raber cevabm bu akşam verileceği ümit edilmektedir. Ancak, Almanyanın ispan- yol işlerindeki hareket tarzı değişmemiş olduğu için bu cevabın muhteviyatı hiç kimseyi hayrete düşürmiyecektir. Alman siyast “mahfillerinden alınan malümata göre, bu cevabın muhteviyatı üç noktada hülâsa olunabilir: A, — Almanya/ karışmazlık - mese- lesinin toptan hallini istemektedir. Gö- nüllü gönderilmesinin meni kâfi değil. dir. Muhariblere her türlü yardımdan istinkâf edilmelidir. Karışmazlık politi- kasının tamamiyle tatbiki bilhassa Sov- yetler birliğinden tahsisat verilmesinin ortadan kaldırılmasına bağlıdır. 2. — Almanya ispanyol olmıyan her türlü tesirlerin uzaklaştırilmasını ve ya- bancı politika ajanlarının ispanyol top- raklarından dışarı çıkmasını istemekte- dir, 3. — Almanyanın hattı hareketi İs- panya meselesinde tamamiyle italyan ha- reket tarzına uygundur. İngilterenin bir konferans toplıyacağı yalanlanıyor Londra, 7 ÇA.A.) — İngilterenin İs- panya işlerine karışmamak meselesini hal için bu ayın 15 inde bir konferansı toplantıya çağıracağı haberleri iyi malü- mat alan mahfillerde yalanlanmaktadır. Bu haberler karışmamak tali komitesi- 'nin çarşamba günü yapacağı toplantıdan galat olsa gerektir. Sovyet - Japon görüşmeleri “Tokyo, 7 (A.A.) — Domei ajansnı- dan; Dış bakanı Arita, Sovyetler ile Man- Çuko arasnıdaki bududun tahdidi görüş- Melerine tekrar başlamak üzere sovyet fik rey verdiklerini faka — tambargo elçisi Yurenev'e davette bulunacaktır. SAYFA Yurdda hava vaziyeti Metcoroloji enstitüsünden aldığımız malümata göre dün Karadeniz sahilleri- 'nin Ordu'nun şarkında - kalan kısmiyle Kırşehir ve Tokadda hava yağışlı geç miştir. Yağış Karadeniz sahillerinde yağmur, Kirşehir ve Tokadda kar şek- Tinde olmuştur. Evvelki güne nazaren hava suhüneti Trakya ve Ege mıntaka- larından başka yerlerde 2 - 4 derece ara- sında soğumuştur. Trakya ve Marmara havzası ve Ege mıntakalarında ise en fazla suhünet Marmara havzasında ol- mak üzere 1 - 3 derece arasında ısınmış- 'tır. Dün en düşük suhunetler Kütahyada 1$, Kastamonuda 16, Beyşehirde 19, Bolu ve Erzurumda 20 derecedir. En sı- cak suhünetler sıfırın üstünde olmak ü- zere İzmirde 10, Adanada 12, Antalya- da 13 derecedir. Dün Ankarada suhunet aıfırın altında beş dereceden yukarıya çıkamamıştır. Göçmenlere dağıtılan tohumluklar İzmir, 7 ÇALA.) — Romanya ve Bul- garistandan gelen göçmenlere tohumluk buğday dağıtılmak üzere bütün kaza- Jarda tohumluk satın alınmağa başlan- miştir. Göçmenlerin iskânr için ilk harda yapılacak göçmen evleri için de tetkikler yapılmaktadır. İzmirde bir tren kazası İzmir, 7 (A.A.) — Dün Bayraklı ile Halkapınar arasında bir tren kazası ol- muştur. Karşıyakadan hareket eden İz- mir Treni Mezbaha istasyonuna geldi Bir yıldönümü Rauf Yekta'nın ölümünün ikin- ci yıldönümü münasebetiyle Ankara radyosunda eserleri çalımacak Bugün, ikincikâinunun sekizinci günü, büyük müsiki üstadlarımızdan birisi o dan Rauf Yekta'nın ölümünün ilnci yil- dönümüdü. Ölümünün ikinci yıldönümü dolayisiye de bugün Ankara radyosunda eserleri çalınacak olan sanatkâr Rauf Yekta 1870 senesinde İstanbulda doğan Ras — uf Yekta, 1934 senesi 8 ikincikânunun. da yine İstanbulda 64 yaşında ölmüştü. Rauf Yekta, bu mesleğe, bütün haya- tınt vermek azmini göstermiş bir bilgi- nimizdi. Bir taraftan hükümet dairele- #inde Ali oğlu Mehmed adında bi çi tekerlekler altı ğt ile bir kolu kesilmiştir. Yaralı derhal hastaneye kaldırılmıştır. Düşünüşle: Bu satırları yazarken Trakya Umumi Müfet - tişliğince köylerin ihti. yacını karşılamak / için bastırılmış olan kırk pare ça kitab, dergi ve iş ev- Fakından mürekkeb bir kolleksiyon masamın ü- zerinde duruyor Bu çalışmaların kıye maksadla mizi | zihat hizmet edecek bu gibi teşebbüslere ne uzun za- mandanberi hasret bu - 'olgunlaşmasına Zibi / köyli dunduğunu göz — önüne getirmek lâzımdır. Çün- kü keyfiyeti bu cephe - den mütalaa etmedikçe, genelik — İsanları, Fiatları lardan mürekkeb kollek- siyon gözden ve dikkat- — İL daha ziya- Telerle Jâyık olduğu itinaya ka- vuşmuş olmaktan çok u- zaktır. İstanbuldaki An- kara caddesinin köylü- vü hedef tutan nesriyatr Mevlüd, Kuran cüzler eski efsane ve masallar: Ja, meşkük kıymetli dere gilere inhisar etmekte - fesinin, köylünün oku - ma ihtiyacı sahasındaki derin boşluğu — doldür. maya yetmiyeceği mey- işletecek hikâye ve ma - sal kitablarına muhtaç - fır. Fakat bunlar, — ona yeni fikirleri ve idealle- Ti aşılamaya vesile ola - cak tarzda yazılmalıdır. Köylü, aynı zamanda, mesleki ve umumi malü- matını arttıracak pratik Bilgi kitablarına muh « taztır. Trakya Umumi Mü- fettişliği, işte bu ikinci ihtiyacın karşılanmasını ön plâna almış ve bu koyulmuştur : bakımı, tavuk hastalık « Jarı, yoncacılık, yumur. tacılık, gübre, çayreılık, arıcılık gibi " doğrudan doğruya köylünün meş- gul olduğu çalışma sa - Halarında ona destek o- Jacak pratik tariht eserleri - koruma, / cümhü: riyet tarihi, — Türkiye ilgisi coğarfyası, sıhat malümat seviyesini tırmaya matuf neşriyat ve nihayet çiftçileri ya- kından alâkalayan ka - nun ve nizamların hu - kuruş arasında şen. bu kitabcılar kö) yakından olan spesiyalistler fından en basit seviye sanların bile t kadar sade bir. dille 've son derece kısa cüm- yazılmıştardır. Tarkya adlr mecmua bu favdalı ser nin göreceği hizmeti mamlamaktadır. Bundan başka köy - düyü disiplinli ve temli çalışmaya alıştıra. cak köy büdcesi, yor. Esasen önceleri ya dırganmış bulunsaydı bi de, çalışmalardan gazgeç- oynadıör büyük rolü bil- Mmemezlik edemeyiz. Bu- günkü neslimiz, meselâ komşu memleketlere na- zaran pek az kitab gazete okuyorsa, bunun Her şeyden önce yaştan kitabla ve oku « mayla ünsiyet peyda et memis olmasından ileri daş köylünün şehirliye de memurluk yaparak oradan kazan. dığı beş ön kuruşla hepsi musikiye aid olmak üzere büyük bir kütüphane top- —Sayfayı çeviriniz — Köy organizasjonu ve propaganda karşı — itimadsızlılının, çalışmalara — cumhuriyet hayvan niş sayılamıyacağını söylüyordu. Bu müşahe- de eğer doğru ise, bu büyük mahzuru — izale için tek açre aydınları * mazın köylü ile yakım - dan ve devamlr. sürette — eti olmalarıdır. Köye hitin asırlardır. mahrum bulunduğu eksikleri ta- mamlamak için zok mü: tevazı büdcesinden ayır. maya mecbur. — kaldığı parayı önce pek acıya Tak ve istemiyerek ver - miş olabilir. Fakat, bu sayede yavaş yavaş vür — cude gelen realizasyon < Jarın, temin edilen faya daların ne kadar kendi menfaatine olduğunu id rak ettikce, — hükümet mümessiline ve sehir aye /dınına candan bir sev - giyle bağlanmaktan ge- Fi kalmıyacaktır. Kövlüyü kitaba alış tırmak, köylüyü organiz zasvona alıstırmak, köye lünün maddi ve manevi iyesini, — yükseltmek in harcığacağımız gayı retlerin randımanı ölcür lemiyecek derecede bü- yök olacaktır. öğüdler; birle teması avlık bir dir, kütüğü ve günlük muhe — — İmparatorluk dev Partimizin çok yerin. — $tTa gibi iş evrakı da ay de bir karariyle kurut - — bastırılmıştır. Makamının vüzünü göre muş olan ve/ memleket — / General, Dirik - bu — Miyen köylü bugün kene için rekor teşkil eden — neşriyatın köylü tara - — di arasında ve mütevası Vir bankıya Salik on beş — lindan hç yadırçınma — damı alumda | Cumhur et — dığını ve bilâkis her — rei £ Fd börilküo l yerde arandığını söylü- — dir. Şeflerimizden gelemm yüksek misal, köy dava- nda, bütün ' türk aye dınları için bir parola dandadır. mek için bu gene KAf — olmalıdır. Üylü, muhayyilesi - — bir sebeb olmazdı. İtik — — Halk dediğimiz za « ni Balyeaa Tallimi — yadın insan hayatında — man, bunun dörtte üçü. 'mü köylünün teşkil et » ğini hatırımızdan “çr karamayız. Helket olân inktlap relimi, tabistiye İe köycüdür. Trakya Umumt Mü- gettişliğinin ve - onun canlandırıcısı ” General Dirik'in köyü hedef tu dan çalışmalarını, örneki olmaya düyık bir fan /“yet diye takdirle anmak Borcumuzdur. 'YAŞAR NABİ, küçük