14 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

14 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

!'ş_-şı—._u aSrA0I7. — 14-?.1037 Bir kitabın çıkardığı mesele NL shistan, Çekoslovakya manya, Fransanın büyül dan sonra teşkil ettiği i inin en esaslı üç unsuru 'tan Fransaya 1921 senc lanan bir ittifak muahedesiyle - ba; nmıştı. Romanya ile Fransa ar di tifak muahedesi vardır. Ro- manya, Çekoslovakya — ve Yugoslar ya, aralarında küçük antantı. teşkil etmişler. Bu da Parise bağlanmıştı. Bunlardan başka Fransanın yardımı le Romanya Lehistanla bir - ittifak akdetmişti. müttefikleri sarmaşdolaş birbiriyle ve hepsi de ayrı ayrı Fransaya- bağlı oldukları bu zamanda Lehistan, Çekoslovakya 've Romanya arasındaki - münasebet- ler çok samimi idi. Fransanın Fakat iki ehemiyetli âmil bu değiştirdi: Orta — Avrupada ler Almanyası belirdi. Bundan sonra da Fransa ile Rusya, da bir misak imzaladılar. Bunun üze- rine Fransanın harbdan sonra yaptı- ifak şebekesi yeni bir istihaleye amdaki bağlar da gevşedi. Gerçi Çe- koslovakya - Romanya münasebetle- Geçenlerde Romanya Erkânı Har biye Reisi Varşovayı ziyaret etti ve eski ittifak tazelendi. Romanyanın, Lehistan ile Çekoslovakya ara sındaki münasebetleri düzeltmek i Tik yapmakta olduğu da söyleniyor - “dür Fakat bundan telâşa düşen alman ki, gimdi Ro- ındaki manya ile Çekoslovakya a: münasebetleri Bükreşteki Çek ba da alman diplomasisinin bu vazi: bozmaya lovak sefiri fon Sel- fesini kolaylaştıracak bir gaf yapmış tır. Dört senedenberi Bükreşte sefir bulunan bu zat, “cihan siyı Sovyet Rusya ve küçük antant, le bir eser yazmış. Çekoslovakya dış bakanı Krofta'nın da bir başlangıç yazdığı bu esere Selba, 1914 senesir de Lord Gürzon tarafından Çekoslo. vakyaya Sovyet Rusyanın - komşulu- Hunu temin edecek bir hudud. çizil- mesi hakkında yapılan bir teklifi ha- tırlattıktan sonra demiştir ki. “Eğer o zaman böyle bir hudud çi- zilmiş olsaydı, şimdi Sovyet “Rusya Çekoslovakyaya daha kolay yardım- bulunabilirdi. Bu yazıyı alman, macar ve sonra da İtalya matbunti ele almışlar ve s0n günlerde bu mevzu üzerinde hay- Ki neşriyat yapmışlardır. Bu neşriyat nihayet Lehistan ve Romanyada da akisler uyandırmıştır. Bazı romen ve leh gazeteleri, sefir Selba tarafından bahis mevzuu edilen erazinin bugün Romanya ve Lehistanın ellerinde bu- Tunduğuna işaret ederek, bunun ar: 'daki dostluk bağları ile telif k: bul etmedi l Kitabdaki bazı pasajların müna - unu çekoslovak dış ba ini yazmaktadı da takdir etmiş olacaktır. ki, bu eser için yazdığı başlangıcı ki tabi okumazdan evel - hazırladığını Normal zamanlarda bel- rile çekmiyecek olan bir Avrupa vaziyetinin nazik olması dolayısiyle ehemiyetli - siyasi geklini almıştır. Çekoslovak- 'ya - Lehistan münasebetleri zaten iyi değildi. Fakat küçük antantın en e- hemiyetli iki unsuru olan Romanya - Çekoslovakya arasındaki münasebet lerin gerginleşmesinden - korkulmak tadır. Maamafih harb sonrası devri 'min en eski siyasi kombinezonu olan küçük antantın bu sarsıntıyı geçire- imulmaktadır. - A, Ş. Esmer İspanyol âsilerinin bir Sovyet gemisini tuttukları bıldırılıyor Portekizin kontrol Kabul etmeyişi ka Komitesini çıkma Londra, 13 (A.A.) — Madridden bildiriliyor: Hü- kümet kuvvetleri Arajuej bölgesinde ileri hareketle- rine devam etmişler ve yedi âsi tayyare düşürmüşler. dir Valansiya yolundaki vaziyette bir deği: tur. Hükümetin nakliye kolları dolaşık yollardan gidip gelmektedirler. Milislerin bütün gayretlerine rağmen üç âsi tankiyle piyade kıtaları Jaramo ile Son Martin ya girmeğe muvaffak olmuştur. Asilerinde Avila mahreçli bir telgraflarında ka; dettikleri gibi, dünkü çarpışmalarda hükümetçiler çok büyük bir mukavemet göstermişlerdir. Asiler bu çar- pışmalarda hükümetçilerin bir çok zayiat verdiklerini beş tank, müteaddit top ve mitralyöz kaybettiklerini ve kendi kıtalarının Jaramo bölgesinde yeni mevziler elde ettiklerini bildirmektedirler. Şimdi üç fırkadan i- dö Vegaj baret olan bu noktalar, yemföyğab baret olar. bu kıtalar , yeni mevzi leri tahkimle meşguldürler Asi tay yareler Müdrid üzerinde uçmuşlar fakat şehri bombardıman etme- mişlerdir. Madrid ve Bilbao'daki cephelerde bugün çarpışma olma- mıştır. Malaga - bölgesinde Asiler Malaga bölgesinde Almeria is- tikametinde ilerlemeğe devam ettiklerini ve bu şehrin yakında düşeceğini bildir mektedirler. Malagadan akın eden ka- çaklar yüzünden Almeria'nın elli bin o- Jan nüfusu iki yüz bine çıkmıştır. Sevil radyosunun bildirdiğine göre, Malaga- ya yiyecek yüklü bir çok vapurlar gel miştir. Bu şehrideki başlıca marksist şef- ler tevkif olunmuştur. Âsi tayyareler dün, Almeria'nın 60 kilometre garbinde- ki Adra limanını bombardıman etmişler. dir. İzvesia'nın bir yazısı Moskovadan bildiriliyor: Malaga'nın zabtından bahseden İzvestiya gazetesi, bu şehnin düşmesinin, yabancı müdaha- leci ellerin eseri olduğunu; ispanyol cum hüriyetinin düşmanlarının yalnız gene raller veyahud âsiler de; ler olduğu , faşist devict- gedeki harekâtla da nt söy'emekte, bu devletlerin ispanyol sergüzeştine Avrupa ha cil için at yada faşist za- Idıklarını, İsp ferinin Avrupa sulhu için bir darbe ola- cağını kaydetmektedir. iler bir Sovyet gemisini zabtettiler. Salamanka'dan bildirildiğine göre âsi gemiler Katalonya açıklarında Provs- kaj adlr sovyet vapurunu zabtetmişler- dir, İçinde hükümetçilere aid silâh ve malzeme olduğu söylenen bu. vapur, franksist limanlardan birine gönderile- cektir Portekiz bükümeti, kontrol edilmesini kabul etmemiş bu harcektiyle karışmazlık komitesini çok güç bir vaziyete sokmuştur. Timanlarının Portekiz bu red cevabını telefonla vermiştir. Diğer taraftan, komitenin son toplantısında alman ve italyan büyük el- gileri bulunmuyarak yerlerine maslahat- güzarları göndermişlerdir. Bu iki hal komitede fena bir tesir bırakmıştır. İngiliz delegeleri yeni — uzlaşma im- Kânları araştırmak fikrindedirler. Lord Plimut dün akşam Portekiz delegesi B. Monteiro ile uzun bir konuşma yapmış- Muhtelif Komitenin girdiği bu çıkmaz muhte- Nf şekillerde tefsir edilmekte ve bu bir italyan gemisinin Malaga'ya italyan kı- taları çıkardığı hakkındaki haberle kar- gılaştırılmaktadır. İngiliz delegeleri, Por- tefsirler tekizle diplomatik yollarla konuşmalar yapmayı da düşünmektedirler. Konuşma-| Jarın pazartesiye kadar devam edeceği ve o gün neticenin alâkalı devletlere bil dirileceği söylenmektedir. Almanya ve İtalyanın kontrol işinde obstrüksiyon ya pacakları ve küçük devletlerin de, içle- rinden birinin tazyika maruz kalmama- S için bunlara iltihak edecekleri tahmin olunmaktadlır. Şimdi komitenin “mevcudiyeti mev- zuubahs olduğu mektedir. ehemiyetle - kaydedil- ULUS ULUS 1 plânını rışmazlık za soktu — klik yol alman, italyan ve fran - st bayraklari- le süslenmiş olan Salamanka'e umumi karar- gâhları.. Son vaziyet Londra, 13 (A.A.) “İvning Standara gazetesinin aldığı bir habere göre, Fran- ko ordusunun öncüleri Almeria yakınla- rına gelmişlerdir. Hükümetçiler alelace- le siperler kazmaya çalışıyorlar. Valensiyada da bir isyan çıkmıştır. Beynelmilel kuvvetlere mensub 200 kişi tekrar memleketlerine dönmek talebinde bulunmuşlardır. İngilterenin Silâhlanması Aumanyada büyük bir heyecan ” uyandırdı Berlin, 13 (A.A.) — Milli Müda- fan için beş senede barfedilmek - üze 400 milyon ingiliz lirasını bulan bir is tikraz akdedildiği hakkında evelki B. Nevil Çemberleyn tarafından Avam Kamarasında yapılan beyanat, burada büyük bir heyecan uyandırmıştır. Al- man gazeteleri, bu havadisi ilk- sayfa larında neşrederek, bu silâhlanma po - litikası dolayısiyle hayret göstermek - tedirler. Bu gazeteler, Vaşington deniz muahedesi dolayısiy- liz politikasının sulhun korun - masına aid yeni mesuliyetler karşısın. da kalmış olduğunu iddia etmektedir'er. Döyçe Algemayne Saytung, İngil- terenin yapmakta olduğu tahkimat işle- rini saymakta ve- de inş “İngiltere bu suretle silâhlanmakla ne gibi bir politika takib etmek fikrindedir?” sualini sormakta- dır. Mühim askeri ıslahat yapılacak Londra, 13 (ALA.) — Salâhi mahfillerde söylendiğine göre, maliye bakanının milli müdafaa için 400 mil yon ingiliz lirasını bulan yeni tahsisat alındığı hakkındaki beyanatını, mühim askeri ıslahat takib edecektir. Şimdi tatbik edilmekte olan prog- ram, filoların artırılmasını deniz gâhlariyle tayyare meydanları inşasınr ve saireyi göz önünde tutmakta oldu « âundan yeni programın ibtiyaçlarını fazlasiyle te cavüz etmekte olduğu söylenmektedir. Ordunun mevcudu arttırılacak Yakında ilân edilecek olan yeni pro- eti konular / tahsisatın - bu jelerin bilhassa gündelikleri artırmak Surgiyle muntazam orduya asker alma üsüllerinin selahını ve memleketi hava tehlikesine karşı müdafaa etmekle mu- vazzaf bulunan kara ordusuna talim ve tatbikatta kolaylıklar teminini göz önün de tutmakta olduğu rivayet edilmekte- dir. Birçok alayların makineleştiril - mesi de mevzuubahistir. İngilterede silâhlanma faaliyetinin bilhassa yeni tayyareler inşasına matuf olduğu, çünkü bu unsurların memle - ketin müdafaasında mühim bir rol oye nadığr batırlatılmaktadır. Harb vuku - unda ana vatana asker ihracr progra - mi şimdilik terkedilmiştir . Royter'in Madrid muhabiri akşam - zeri yaptığı bir telefonda, sabahleyin Madrid - Valensiya yolunu Argândaya kadar gerdiğini ve bu yolun frankocu darın ateşi altında bulunmakla - beraber henüz kesilmemiş olduğunu bildirmiştir. Avila, 13 (AA.) — Havas: Dün #rankocular, 12 inci enternasyonal müf- rezenin nevmid mukavemetine rağmen Jarama ilerisindeki bütün hedeflerini el- Ge etmişlerdir . Balkan antantı konseyi (Başı T. inci sayfada) — Atinaya Balkan antantı konse- 'yinin toplantısına iştirak etmek üzere gidiyorum. Bu toplantıda, Balkan an- tantının mevcud teşekküller içinde en sağlam teşekkül olduğu müşahede tesbit edilecektir.” Aynı trenle türk matbuatı erkânın- dan mürekkeb bir heyet de Atinaya git- Konsey azâları hududda karşılanıyor. Atina, 13 (A.A.) — Balkan antantı konseyi azası pazartesi günü Atinada bulunacaklardır. Belgrad'dan — itibaren beraber seyahat etmekte olan ” Yügos- Javya ve Romanya - Hariciye nazırlar Selânik'te — Türkiye Hariciye Nazırı Rüştü Aras'a mülâki olacaklar ve bun- lar hep bir arada Atinaya varacaklardır. Balkan antantı hariciye - nazırlarını karşılamak üzere yunan hükümet mıl messilleri hududlara hareket etmişler. Türkiye elçisi Ruşen Eşref de doktor Aras'ı selâmlamak üzere hudu- da gitmiştir. Balkan antantı konseyi ile aynı za- manda Atinada Balkan antantr matbuat konferansı da toplanmaktadır. Matbuat murahhaslarını karşılamak — üzere de matbuat müsteşarlığı mümessilleri hu- dudlara gitmişlerdir. Gazeteciler konferansı pazartesi gü- 'nü öğleyin Atina akademisinde, Başve- kil Metaksas ile diğer Balkan antantı memleketleri hariciye nazırları da ha- zır olduğu halde açılacaktır. dir, İtalyan veliahtinin bir oğlu oldu Roma, 13 (A.A.) — Dün saat 14.05 de doğan veliahda Victor - Emmanucl ismi verilmiştir. Kendisi Napoli prensi ünvanını alacaktır. Bu münasebetle bütün İtalya'da şen- likler yapılacaktır. Napoli'de sarayın ö- 'nünde halk büyük bir kütle halinde top- Janarak Piemont prensiyle kıraliçe He- lenca'yı alkışlamıştır. Kıraliçe ile prens balkona çıkarak halkı selâmlamağa mec- bur olmuşlardır. l Suçlara karşı cemiyeti korumak 'TAN'DA Ahmet Emin Yalman, Tetanbulda kırk sabikası olan bir suç. Junun yeniden canavarca bir cinayet işlemiş olması dolayısiyle ortaya adli mesele çıkmış olduğunu ileri sü- gerekli olduğunu söylüyor ve türk adliyesinin bu meseleyi esaslı suret- te ele alacağını ümid ettirecek beb görüyor “1 - Esas teşkilât son tadiller, leri devletçi yarlığımızın — temel taşı çülerinden kurtulmalı, ancak cemiye- 'tin korunmasını hedef bilen müessir tem haline gelme- Bakanlığı, İmralı sında bir suçlu sanatoryomu, diğer ki hapishanemizde tam birer imalât müessesesi vücuda getirmek ve bir kısım mahkümlar hakkında (duvar- sız hapishane) de çalışma usulünü kabul etmekle bütün medeni âlemin dikkatini celbeden adımlar atmıştır. Bu adımlar elbette mevzii ve tesadü- fi kalmamalıdır. Son hadde kadar genit- İetilerek mükemmel bir sistem halini al- “ması beklenebilir. 3 — Adliyemiz suç sebeblerini ayı- rarak bunlara karşı mücadele açmak prensipini zaten kabul etmiştir. Bü- tün maksad hastalığın baş gösterme- kimselerin de bulunduğunu ve bunla- rın cemiyete zarar veremiyecek hale konulmaları, kısırlaştırılmaları icab — ettiğini anlatarak, tıpla elele veren bir adliye sistemi özlüyor. ZİRAİ KALKINMAMIZ CUMHURİYET'deki — başyazısın. da, zirai kalkınma mevzuunu ele a- lan Yunus Nadi, yurdun yükselmesi için nüfusumuzun yüzde - yetmişini teşkil eden köylünün kalkındırılması gerekliğini vaktinde takdir etmiş - enstitüle. dan başbakanımızın . z'raat rini kurmaklı vetli bir temel inşa etmiş şimdi daha geniş ölçü; girişmek için imkânların hazırlanmış olduğunu söylüyor, bununla beraber, zirai kalkınma işinin birkaç yılm çerçevesi içinde halledilemiyecek ka- dar kompleks olduğunu da hatırlata- rak diyor ki: dımların muvaffaki çin meselenin bütün etrafiyle pek etkik olunarak meydana — çıkaca mühtelif safhaların kendi mahiyet - lerine göre halline çalışılacağını da şüphesiz a mesele yalnız bir iki tedbirle hallo Tunamıyacak kadar ehemiyetli ve zor meselelerden biridir. Eğer plânlı mü- temadi ve musir bir çalışma Türki- yenin zirai kalkınma işini ona her yıl bir iki adım attırarak, bir nesil imti dadında halledebilirse kendimizi bah saymaklığımız lâzımdır. ilmek için ancak tâbir edebileceğimiz PUŞKİN ve ESERLERİ SON POSTA'da Nurul Puş birçok — yazılar yazmış - olmalarını mevzuu bahs ederek türkçeye bir tek kitabı tercüme edilmemiş bir muhar- rirden böyle bahsedilmesinin faydal olmadığını, eserlerini tanıtmak daha hayırlı bir iş olacağını ileri sürüyor. Biz, Nurullah Ataç'ın yanıldığı kana- atindeyiz. Evvelâ Puşkin'in en büyük “Yüzbaşının Kızı” Ulusta tefrika edildikten sonra dün ve yarın külliyatında intişar etmişt Şimdi 'Maça Ku eseri olan tefrika edilen gazetemizde linde çıkmıştır. Sonra, bu ihtif Tayısiyle - gazeteleri Pi birçok hikâ, miştir.