March 1, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

March 1, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Ti d3 'A, Belçika ve Holanda B ngiltere, Fransa ve Almanya a- ' rasındaki münasebetlerin tari- hinde Belçika ve Holanda daima ehe- miyetli rol oynamış olan iki k devlettir. Büyük harbtan evvel Bel kanım bitaraflığı büyük Avrupa dev- letlerinin garantisi altma — alınmıştı. Fakat bu garanti Belçikaya umduğu masuniyeti temin edemedi. Harb ge - lip çatınca Almanya Belçika toprak - larından geçerek Fransaya taarruz etmek istedi. Belçika buna razı madı. Ve bu yüzden Almanya ile Bel- çika arasında harb çıktı. Sulhtan son- ra Belçika emniyetini, büyük devlet- lerin garantisinde değil, Fransanın ittifakımda aradı. Sonra da Lokarno muahedesini imzaladı. Fransız ittifa- kı ile Lokarno Belçikaya uzun zaman aradığı emniyeti verdi. Fakat son se- ne içinde vaziyet değişmiştir. Bir de- fa Lokarno muahedesi yırtılmıştır. Bunun yenisini imzalamak için yapı - lan teşebbüsler bir netice vermedi. Sonra şarki Avrupada giriştiği teah- hüdlerden sonra Fransanın itifakı Belçika için tehlikeli olmaya başladı. Belçika kendi topraklarınm muhare- be meydanı olmasını istemiyor. Bü - yük harbtan evvel Almanya Belçika- dan geçerek Fransaya taarruz etmek istemiyordu. Öyle gö yor ki bu - gün Belçikadan geçerek Almanyaya taarruz etmek isteyen Fransadır. Bu- nun içindir ki Belçika hem tehlikeli fransız ittifakmı, hem de karışık lo- karnoyu bir tarafa bırakarak bitaraf- lığını ilân etmiştir. Belçika yapılacak yeni bir lokarno ile alâkadar olmak istemiyor. Kendi hududlarının başka- ları tarafından garanti edilmesine razıdır. Fakat kendisi hiç bir devle- tin hududlarını garanti etmiyeceğini bildirmiştir. Holandaya gelince; bu devlet bü- yük Avrupa devletlerinin işlerine ka- rışmamak ve onları da kendi işlerine karıştırmamak noktasında Belçika - dan da daha ileri gidiyor: Hududla - rının garanti altına alınmasını dahi istemiyor. Malümdur ki bu teklif bir kaç defa Almanya tarafından yapıl- mıştı. Hitler son nutkunda bunu tek - rar ettiğinden Holanda başvekili, ce- ol - vab vermek lüzumunu - hissetti, Holanda hududlarının masuniyeti o kadar tabiidir ki ve tecavüzden dedi, bu, bir müzakere mevzuu bile ola- Mmaz. Binaenaleyh son bir hafta on gün içinde Belçika ve Holanda namına salâhiyetli devlet adamları tarafın - dan söylenen sözler, bu iki küçük devletin dış sıyasalarını aydınlatmış - tır. Her ikisi de tam bir tecerrüd si - yoseti takib etme" büyük Avrupa devletlerinin siyasetlerine uymamak © devletleri de kendi işlerine karıştır- mamak azmindedirler. Bu, Almanya- nın”*bugün takib ettiği siyasete uy - gundur. Çünkü Almanya şark ile meşğul olmak isteğinden garbtan emin olmak ister. Belçika ve Holandanın bi- taraflıkları Almanya için ehemiyetli bir emniyet âmilidir. Bu küçük dev - letlerin askeri kuvvetlerinden kork- tuğu için değil, müstakbel harbta Belçika ve Holanda topraklarının bü- yük devletler tarafından kullanıla - Mıyacağı için. Askeri tabiye bakı- mından harbtan evvelki vaziyet ile bugünkü vaziyet arasında şu fark vardır: Büyük harbtan evvel Belçika- yı geçerek Fransaya taarruz etmek is- teyen Almanya idi. Bugün Sovyet Rusya'ya yardım etmek için Belçika- yı geçerek Almanyaya taarruz etmek isteyen Fransadır. Harbtan Belçikanın bitaraflığı Fransaya yar - dım ediyordu. Bugün Belçikanın bi - taraflığı Almanyaya yardım eder. A. Ş. ESMER ı Küçük Istanbul Haberleri I * Tarife komisyonunun tramvay üc- Tetlerinde yaptığı evvel tarifenin 'yarından itibaren tatbikine başlanacak- tır. tenzilâtlı * Bursaya giden 17 kişilik muallim Ve Müfettiş kafilesi bugün döndü. * Ekmek narh komisyonu yarın top- lanacaktır. C PDİIŞHABERLER ) İspanyadaki harp şiddetlendi | Hükümetçi kuvvetler Oviedo şehrini bombardıman ettiler Valensiya'ya bir vapurdan erzak ihraç ediliyor Oviedoyu saran çember gittikce daralıyor Hapishaneye kadar girdiler Madrid, 28 (A.A.) — Gijondan bildiriliyor: Şimal ordusu genel kurmayın 27 şubat tarihli tebliği: Ovideo'da hükümetçilerin eski teyid edilmektedir. Sanlazaro mahallesinde, mevziler tahkim edilmektedir. Hükümet topçu- su bugün büyük bir faaliyet sarfetmiş ve bataryalar Ovideo şehrinde kuman- dafilik tarafından kendilerine gösteri- len hedefleri dövmüşlerdir. Eskampero bölgesinde, hükümetçi- lerin Latreşa'nın son müstahkem mev- kileri üzerine t: edi- yor. Düşman büyük bir mukavemet göstermektedir. Diğer bölgelerde, düşman mevzilerini tahkim etmektedir. ttt Madrid, 28 (A.A.) — Gijon'dan bil- dirildiğine göre hükümet kuvvetleri Ovideo etrafındaki kıskacı sıkıştırmak- tadırlar. Bu kuvvetler ezcümle tahkim rruzları devam ricat ve edilmiş olan hapishaneyi almışlar ve âsilerin muhtemel bir taarruzuna karşı köylerini tahkim etmişlerdir. Cumhu- riyet tayyareleri havaya hâkim vaziyet- lerini muhafaza etmektedirler. Yunanistanda kuru üzüm meselesi Atina, 28 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: Başvekil B. Metaksas matbuata ver- diği beyanatta yıllardan beri hükümeti uğraştıran ve bundan evvel halledile- miyen kuru üzüm meselesini memnun halletmek i- çin hükümet tarafından alınan tedbirle- ri izah etmiştir. olmaya değer bir tarzda Bu tedbirler, bağcıları diğer ekim için ko'aylık göstererek ve hattâ taz- minat vermek suretiyle dikimi azaltarak arz ile taleb arasında muvazene kurul- masının ve ihracata mahsus kuru üzüm ambalaj'arı üzerinde sıkı bir tatbikini hedef tutmaktadır. Hükümetin tedbirleri milli ekonomi üzerinde müsait tesiri kontrol yapacak mahi- yette görülmekte ve alâkalr mahfiller tarafından iyi karşılanmaktadır. X şuaları Viyana, 28 (A.A.) — Profesör Fre. und tıb cemiyetine insanın vücudunda (x) şualarının nufuz edeceği yerlerde bazı yabancı maddelerin bulundukları. na dair ehemiyetli bir rapor vermiştir Yeni şuaların sayesinde ur, vesaire has- talıkları keşfetmek kabil olmaktadır, salhane ile birkaç evi aldıkları Avusturya Sahilleri kontrol İngiliz harp gemileri 6 martta kontrola başlamağa hazırlanıyor Londra, 28 (A.A.) — Tâli karış- mazlık komitesi pazartesi gününe kadar deniz kontrol plânında bir değişiklik yapmadığı takdirde parlâmento gele- cek hafta, ingiliz harb gemilerinin 6 marttan itibaren kontrola başlayabil- meleri için lâzım gelen tedbirleri ala- caktır. İspanyaya giden ingiliz harb gemi- leri tesbit edilen limanlara uğrayarak oralarda İspanya için vapurlara tahmil edilecek yükleri kontrol edecek gör- menler alacaklardır. Pa - dö - Kale'den geçecek olan gemiler Dovn'de duracak- lar ve İrlanda ile Westcoast'den gelen gemiler de Şerburg veya Brest'e gide- ceklerdir. , Valensiya'da kalabalık Salamanka, 28 (A.A.) — Valensiya belediye reisi, hükümetçi İspanyanm bütün belediyelerine baş vurarak ne ka- dar mülteci kabul edebileceklerini sor- muştur. 300 bin kişilik bir şehir olan Valensiyada 800 bin kişi toplanmıştır. Şehir artık bundan fazlasını alamamak- tadır. meselesi Ş Maraşta su ve elektrik işleri Maraş Belediye reisi şehrimize geldi Maraş belediye reisi B. doktor Sü- küti Maraş'ın su ve elektrik meselele- rini halletmek üzere şehrimize gelmiş- tir. Dün bir muharririmiz, Maraş'ta bulunduğu müddet zarfında birçok bü- yük işler başaran doktor Süküti — ile konuşmuştur. Maraş belediye reisi, ar- kadaşımıza şu malümatı vermiştir: — Maraşta su tesisatı ve sudan kuv- vet alan bir elektrik santıralı yapıla- caktır. Maraşta iki menba suyu vardır. Bunlardan biri Kırkgöz, diğeri Büyük- gözdür. Bu sularda uzvi maddeler yok- tur. Ancak şehre fena bir sistemle tev- zi edildiğinden içine fena sular karış- makta ve bunlar dizanteri ve tifo gibi hastalıklar yapmaktadır. Bu yüzden Maraşta hastalık eksik olmamaktadır, Buna mani olmak ancak fenni şekilde sular yaptırmakla mümkündür. Biz şimdi iyi su tesisatı yapacağız. Tesisa- tın projeleri münakasa ile müteahhide ihale edilmiş ve tetkik için Nafıra Ve- kâletine verilmiştir. Tasdikten geçtik- ten sonra Dahiliye Vekâletine verile- cek ve oradaki imar heyeti tarafından münakasaya konacaktır. Elektrik ve su tesisatı hep beraber 215 bin liraya çı- kacaktır. Elektrik için 250 beygirlik iki türbin konacaktır. Bu tesisat doğ« rudan doğruya şehir şebekesine bağla- nacaktır. Vakıa şehirde elektrik var- dır. Ancak bu elektrik pahalıya mal ol- maktadır. Şimdi sudan istihsal edilir. se maliyet fiatr çok ucuz olacaktır. Şehrin bir de imar plânı yaptırıla- caktır. Bunun etrafında da Ankarada temaslar yapmaktayım, Avrupa işleri ve çekoslovakya Naziler bir hükümet | &.Hodza Almanya ile anlaşmaya daima darbesi mi hazırlıyorlar? |»7 oltuğumu söylüyor Paris, 28 (A.A.) — Birçok gazete- | ler Avusturya meselesiyle meşgul ol- maktadırlar. Övr gazetesinde Bayan Tabouis na- ziler Avusturyada bir hükümet darbe- sine tevessül ettikleri takdirde Viyana zabıtasının, dahiliye nazırı Hort Glei- senau sayesinde nazilere müzaharet e- deceğini söylemekte ve naziler — tara- fından yapılan hükümet darbesini Bre- nuer'de bir italyan seferberliği değil, Bavyerada bir alman seferberliği takib edeceğini ilâve etmektedir. İtalyanın başvekil Şuşnig'in Roma seyahatini ka- ti surette geri brrakmak suretiyle A- vusturyayı hitlerizme karşı müdafaa etmekten vaz geçmiş olduğunu tahmin etmek güç bir şey değildir. Mü- Avustur- cereyan edeceğini açıkça söylediklerini kay- detmekte ve general von Rerchenou'ın bir konferansı esnasında erkânıharbi- yesine seferberlik — tedarikâtının 15 martta Führer'in mühim bir beynelmi- lel hareketine müzaharet etmeğe kifa- yet edecek derecede hazır bulunması lâzım geldiğini söylediğini haber ver- mektedir. K Bayan Tabouis, bundan sonra nih'deki nazi mahfillerinin yada yakında büyük vakalar Er Nouvel gazetesi diyor ki: “Avusturya ki k itilâf ile anlaşsa idi Fransa ile İngiltere kendisine mü- zahir olurdu. Fakat İtâlyan - Alman menfaatlerinden istifade etmeği tercih etti.” “Ami dü Pöpl” gazetesi şöyle diyor: “İtalya Avusturyayr Almanyanın hırsına karşı müdafaa hareketinin ba- şına geçmelidir. Ve buna da mecbur- dur. Bu tarzı hareket Yugoslavyanın saltanatın avdetine karşı gösterdiği mu- kavemeti kırmak için yegâne çaredir.” “Popoulaire,, gazetesi Avusturya- nın istiklâlini ne Almanyaya ne de A- vusturyaya emniyet edebileceğine ka- nidir. Bu gazete diyor ki: “Birkaç ay evel Musolini, Habs- burgların avdetini düşmanca bir şekil- de derpiş eylememekte idi. Fakat şim- di alman tezine iltihak etti. Eğer Al- manya dini teşkilâtın muhafaza edile- ceğine dair teminat verirse Vatikan da kendisine müzaharet edecektir. Avus- turya ancak memleketin selâmeti için demokrat kuvvetlerinin amele hareketi tekrar faalieyte geçtiği takdirde haki- ki istiklâline sahip olabilecektir. “Ordre” gazetesi İtalyanın ihtiyat- sız siyaseti neticesinde garbi Avrupa- da iki grup teşekkül edeceği kanaatini ızhar etmektedir. İtalyan - alman gru- punun muzafferiyeti İtalyanın alman vesayeti altına girmesini intaç edecek- tir. İngiliz - fransız grupunun muzaf- feriyeti ise İtalyayı birçok seneler için zayıf ve hareketten âciz bir hale ge- tirecektir.” Uzunköprü Edirne hattı Yunan delegeleriyle yapılan konuşma İstanbul, (Telefonla) Lozan muahedenamesiyle tesbit edilen Avrupa tren hattının yunan - toprakla- Evvelce rında bulunan kısmının vaziyetini ye- niden tesbit etmek üzere hükümetimiz ve yunan delegeleri arasında görüşme- ler yapılmıştı. Bu görüşmelerin sonun- da bütün noktalar üzerinde anlaşmaya varılmıştır. Fakat yunanlıların son yap- tığı bir teklifi kabul etmeyi murahhas- larımız salâhiyetleri içinde görmemiş- ler ve bunu Nafia Vekâletine bildir- mişlerdir. Vekâletin kararı alındıktan sonra anlaşma yapılacaktır. B. Hodza Paris, 28 (A.A.) — Petit Journal gazetesi, B. Hodza'nın beyanatını neş- retmektedir. B. Hodza diyor ki: “— Çekoslovakya, Almanya ile o- lan münasebetlerini normal hale koy- mak için elinden geleni yapmağa daima hazırdır. Fakat Almanya için organize edilmiş bir orta Avrupadan, vaz geç- mez. Almanlar bunun bir muhasara si- yaseti tatbiki olduğunu iddia ettiler. Bu iddia yanlıştır. Küçük devletler a- rasındaki anlaşma, Almanya ile yaklaş- maya engel olmak şöyle dursun, tam- tersi bunu kolaylaştırmalıdır. Bu, ruht bir şarttır. Zira küçük bir devlet, ken- dine müsavi olan devletlere dayan- madıkça, büyük bir devletle kendisini tâbi vaziyetine koyabilecek herhangi bir anlaşma yapmakta daima tereddüd edecektir.” B. Hodza şu suallere aşağıdaki ce- vabları vermiştir. $ — Habsburg hanedanının iadesi me« selesi hakkında ne düşünüyorunuz?.” — Orta Avrupanın istikrarı, bu gibi tee şebbüslerden uzak kalınmayı gerekir- mektedir.”