28 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKlZlNCl YlL No 5597 ADlMlZ ANDlMlZDlR Hatay'da Türk Kö lusune Tecavüz Çeteler ayakta Tür Halepten Sancağa beşyüz demir gömlekli geliyor CENEVRE | Türk Heyeti Başkanı B. Numan Rifat Menemenci Başbetke İSPANYADA Falih Rıfkı ATAY Başlıca devletler İspanyaya gö- nüllü gitmeği menetmişlerdir. Fa- kat asıl kontrol ablukası 9 martta başlıyacaktır. Şimdiye kadar dı- şarı yardımlardan bilhassa Fran- kistlerin faydalanmış olduklarına şüphe yoktur. General Franko ordusunda alay alay muntazam alman ve italyan gönüllüleri bu- lunmakta olduğunu artık kimse- nin tevil bile etmediğini biliyo- ruz. ÂAynı ordu, hele son za- manlarda, büyük malzeme stok- ları edinmiştir. Almanya, İtalya ve Portekiz, ve diğer memleket- lerdeki bütün sağlar, açıkça, Fran- kistlerin zaferini istemektedirler. Savyet Rusyanın gönüllüleri de- ğilse de, gönlü Madridciler safın- dadır. İngiliz ve Fransız de- mokrasilerinin solları ve halkçıla- rı dahi hükümet tarafındadırlar. İngiltere ve Fransa İspanyada is- panyol milletinin iradesi hâkim olmak lâzım geldiğini söylüyorlar- sa da, bunun hakiki imkânlarını a- raştırmağa bile cesaret ettikleri yoktur: çünkü onlar, gerçekten, İspanya sebebi ile Avrupada bir harb tehlikesi uyandırmaktan çe- kiniyorlar. Herhangi - bir sol ikti- darın İspanyada yerleşmesine düş- man olanlar ise, buna imkân ver- miyecek tedbirleri almakta asla tereddüd etmiyorlar. İki cephe- nin, her meselede göze çarpan ka- rar ve kararsızlık tezadı İspanya- da dahi kendini göstermiştir. Gazeteler, İngilterenin, Al- Mmanya ve İtalyadan, Balear ada- ları ile ispanyol Fasrna herhangi fırsatta dokunulmıyacağı hakkın- da vaid almış olduğunu yazmak- tadırlar. İspanyaya büyük serma- yeler yatırılmıştır: İngiltere ve Fransada, birçok menfaatler, bol- (Somu 4. üncü sayfada) Anayasa hazırlıkları Cenevre'de toplanan komite görmenleri davet etti İstanbul gazeteleri, bugün Hataya dair Suriyedeki hususi muhabir- lerinden aldıkları bazı telgraflar neşretmektedirler. İstanbul muha- birimizin telefonla bildirdiği bu haberleri aşağıya aynen yazıyoruz: Haleb, 27 (Hususi) — Hatayın ba- zı yerlerinde türk olmıyanlar türklerin aleyhine tahrik edilmektedir. Bu tah- faal bir hal almıştır. Türk köylülerine tecavüzler yapılmaktadır. Bu tecavüzlere tekad- düm eden günlerde bazı mesül şahıslar bu mıntakalarda güya seyahat maksa- diyle dolaşmışlardır. Bu mesül şahıs- lar ayni zamanda muhtelif yerlerde tek- sif edilen çete kuvvetlerini de teftiş et mişlerdir. Bütün tedhiş kareketlerinin sebebi türk halkını korkutmak bu su- retle korkan halktan davâları aleyhine vesikalar toplamaktır. Halbuki halk ya- bancıların bu tahrikâtına ve maksadla- rına vakıf bulunmaktadır. rikler Kuseyr köylerinde Bir şakiyi serbest bıraktılar Şam, 27 (Hususi) — Kırıkhanda bir katil hâdisesinden dolayı mahküm o- lan Danaburnu namındaki şaki Kırık- han mesalihi hassa zabiti tarafından serbest bıraktırılmıştır. Bu şakinin Kı- rıkhandaki bazı taşnaklardan çete teş- kiline memur edildiği söylenmektedir. Bu şaki birçok — vatandaşlarımızı katlederek Suriyeye kaçmış ve orada himaye görmüş bir haindir, 500 demir gömlekli İskenderuna hareket etti Lazkiye, 27 (A.A) — Şam ve Ha- lebten demir gömlekliler teşkilâtına mensub arablardan 500 kişi İskende- (Sonu 4. üncü sayfada) Atatürk'le Litvanya Cumhur Başkanı arasında telgraflar Ankara, 27 (A.A.) — Litvanya milli bayramı münasebetiyle aşağıdaki tel- graflar alınıp verilmiştir. Ekselâns B. Antanas Smetona Litvanya cumhur başkanı Kaunas Litvanya millt bayramı münasebe- tiyle en hararetli tebriklerimi ve şahsi saadetleriyle Litvanyanın refahı için o- lan temennilerimi kabul etmelerini ek.- selânsınızdan rica ederim. K. ATATÜRK Ekselâns Kemal Atatürk Türkiye Cumhur Başkanı Ankara Milli bayram münasebetiyle gönder dikleri tebrik ve izhar ettikleri temen. nilerden dolayı retle teşekkür ekselânslarına hara- eder ve bu nazik ihti mamalarının beni ve Litvanya milletini derin bir surette mütehassis ettiğini kendilerine temin eylerim. ANTANAS SMETONA K toplantısı İcra Vekilleri Heyeti dün saat on beşte Başvekil İsmet İnönünün reisliğinde - toplan- mış ve toplantı geç vakte ka- dar sürmüştür. Vekiller Heyeti yeni büdce üzerinde tetkiklerine devam etmiştir. Bu gün pazar olması- na rağmen büdce üzerindeki çalışmaların devam ederek ne- ticelendirilmesi muhtemeldir. Yeni büdcemiz, anayasa- mız mucibince, yarın Kamu- tay Başkanlığına verilmiş ola- caktır. 28 ŞUBAT 1937 PAZAR 4 üncüde Bugün Demirsporla Kırıkkale karşılaşıyor HER YERDE 5 KURUŞ Ediyorlar Hariciye Vekâletinde Türk - Felemenk kliring anlaşması ve mali protokol imza edilirken Yeni anlaşmalar dün Vekiller Heyeti imerasimle ımzalandı Felemenk otuz beş milyon florinlik bir plafon dahilinde ve bedeli türk mallarıyle ödenmek şartile Türkiyedeki büyük işler munakasalarııııı gırebı.leceklı Faiz verilmiyecektir. Ankara, 27 (A. A) — Ankaraya gelmiş olan Felemlenk hükümeti mümessille- ri ile hükümetimiz mümessilleri arasında parafe edilmiş olan anlaşmalar, bugün Hariciye Vekâleti büyük salonunda, Türkiye cumhuriyeti hükümeti adına İktı- sad Müsteşarı Kurdoğlu, Felemenk hükümeti namına Baron de Harinâma Thoeo Slooten tarafından merasimle ve çok dostça tezahürat içinde kati olarak imza edilmiştir. Bu anlaşmalar 23 eylül 1934 tarihli Türkiye - Felemenk kliring anlaşması yerine kaim olacak yeni kliring anlaş- ması metni ve bu merbutlariyla, Fele- menk firmalarına, karşılığı sekiz sene- | (Sonu 4. üncü sayfada) I ATİNA MEKTUPLARI: ı Doktor Selânik'te Atatürk'ün doğduğu evde Atinaya gidiş, resmi kabuller konsey, konferans, ziyaretler, gezintiler, yemekler, dönüş.... Konferanstaki ilk yarım çalışma günü istisna edilirse, 13 şubat akşamından 25 şubat sabahına kadar kalemi ancak notlarım için elime alabildim. ilkinden kadar iş ve temaslara tahsis Günlerimiz sonuncusuna edilmişti. En erken ikide yatıyor, en geç sekizde uyandırılıyorduk. Mükemmel bir çalış- Aras hududda karşılanırken ma ve tanışma programımız vardı. Kon- feransta, yemekte, - gezintide, eğlence- de; gece gündüz, her dakika yeni dost- larla tanışıyor yapacağımız ve yapıla- cak işleri konuşuyorduk. Trende Hududdan Selâniğe Atinaya kadar bütün güzergâhta, sayın Tevfik Rüştü Aras için parlak bir ka- bul yapıldı. Köylüler, dağlılar, şehirli- (Sonu 4. üncü sayfada) ve Selânikten Fıkra: Yaparken.. İstanbul liman idaresi yeni yolcu salonu için bir müsabaka açmıştır. Bu usule sadık kalmış olduğundan dolayı idareyi tebrik ederiz. Şark, Balkanlar, Orta Avrupa veya Şimal diye bir takım tasnifler du sınız. Bir tirenin sizi olanca hızı ile Şamdan Stokholme doğru uçurduğunu tasavvur ediniz: Şark, Balkanlar, Orta Avrupa ve Şimal, bunların hepsi, ni. hayet, birer umumi manzarada göze çarparlar. Bu manzarayı tabiat ve ya- prlar vücuda getirir. Bir milletin kül- tür seviyesinin derecesini, evvelâ, bu umumi manzaranın kılavuzluğu ile öl çersiniz. Ve daha garibi, garb medeni- yetine mensub bir teknik enternasyonali- nin, yavaş yavaş, seviye yükseldikçe hâkim olduğunu sezersiniz. Bu husus- sözünde fazla ısrar etme- ta milli yiniz ve onu eyice tartınız. Garb mede- niyeti âlemi içinde, hele bu umuml! manzara bakımından benzeyişler, ben- zemeyişlerden pek çoktur. Milli diye ne çirkin, ne kötü, ne çürük yap- tırılamaz. Milli, aksi vasıfta olanların bize has karakteri demek olacaktır. Biz evvelâ yüksek bir mimari sanatı kuran mimarlar yetiştirmeğe çalışıyoruz. Mil- li orada doğacaktır. Bununla milli sö- zünün ticareti arasında ne büyük fark var! Süratle kendimizi de bulacağız. Fa- kat inşada yalnız büyük kabiliyetleri kullanmak ananesinden ayrılmamakla! Ya büyük bir mimar, ya ciddi bir mü- sabaka! Bütün devirlerden nihayet yapılar ve metinler kalır. Şu Ankaranın plâna sadakat gösteren tarafları ile plândan ve güzel sanatlar kontrolundan kaçma- ğa teşebbüs eden taraflarına bakınız: Birinde dünyayı bize hayret ettiren bir yüksek seviye, ötekinde bizi bile ken- dimizden utandıran sakatlıklar. - Fatay