27 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. No: 5596 ULUS ——— ADIMIZ, ANDIMIZDIR 27 ŞUBAT 1937 CUMARTESİ HEiî YERDE 5 KURUŞ Sancağın amnayasası Cenevrede müzakere başladı Türk murahhas heyeti yazılı bir proje verdi Başbetke DOĞRU YOL Falih Rıfkı ATAY Bilindiği üzere Sancak istatü ımnı tanzim etmek üze- re; Cenevre'de beş mütehassısdan mürekkeb bit komisyon toplana- caktır. Bu mütehassıslar arasında bulunan Dış Bakanlığı Umumi Kâtibi B. Numan Menemencioğlu, geçenlerde kendi danışmanları ile birlikte hareket etti. Bu heyette fransız mütehassısı B. Robert de Caix'den başka, bir hollandalı, diğer iki yabancı azâ daha vardır. Mütehassıslar müzakerelerini kon- sey namına yapacaklar ve proje- lerini mayıs toplantısı için ha- zırlıyacaklardır. Konsey kararındaki esaslar o kadar vuzuhludur ki komisyonun süratle neticeye varmak için hiç- bir zorluğa uğrıyacağını tahmin etmiyoruz. Gerçi genç Suriye dev- letinin hakiki menfaatinin Kema- list Türkiye ile dostlukta ve anlaş- molt oldüzünü takdir ekoityon bazı politikacılar, mesele üzerin- de yeniden münakaşa açmak gibi boş bir gayret göstermektedirler. Bunları, kendi hesablarına, mazur görmek lâzım gelir: cünkü Suri- yenin iç durumunu bilenler, San- cak işinin, hele bir müddettenbe- ri, politika ve iktidar kavgaların- da ihtiras ve tahrik aleti olarak kullanıldığından — haberlidirler. Sağduyu sahibi vatanperverlerle halk yığınlarının, Türkiye ve Su- riye arasındaki tek anlaşmazlık mevzuunu ortadan kaldıran kon- sey kararından bilhassa memnun olduklarına ise hic şüphe yoktur. Fakât Süriye Başvekili ile Dış Bakanının La Tribune des Nations gazetesinde gördüğümüz beyanat- ları ve bu gazetenin, Şam devlet adamlarından ilham olunduğu his- sini veren bir yazısı, bizi vaziyete daha yakından ve dikkatli bak- maya davet ediyor. Acaba bu neş- riyatla ne maksadla ve kimler üs- tüne tesir yapılmak istenmiştir? Konsey kararının ruhuna tama- men uygun bir yeni nizama vücud vermeye davet olunan mütehassıs- lar heyeti, vazifesinden gayri ne — Arkası 7. inci sayfada — Sancağın ana- yasası ve stalü- Hududlar çizilecek Cenevre, 26 (A.A.) — Havas Ajan. sından İskenderun Sancağının statüsü ile teşkilâtı esasiye kanunu hakkında tetki- kat icrasına memur komite, dün toplan- mıştır. Komite, B. Maurice Bourguitr: - Bel- çikayı - reis intihab etmişitr. Türk murahhas heyeti, Sancağın statüsü ile teşkilâtı esasiyesine müteal lik tahrirı bir proje tevdi etmiştir. Statüye müteallik olarak komite, San- cağın tarifini yapacağı ve hududla- rını tasrih edeceği gibi, Milletler Cemi- yetinin zabıtaya, ekalliyetlerin hima- yesine.. ilâh. dair olah hukukunu da tas- tesbit e- decek olan ko- ' mitenin toplan- G rih eyliyecektir. dığı Cenev- İ Omenazna | Türkkuşu tayyareleri Dün 1250 kilometrelik yurd gezisine çıktılar 'Türkkuşu tayyareleri, evvelce ha- ber verdiğimiz gibi, dün “memleket ge- zisi,,jne çıkmışlardır. Filo Eskişehir, Bursa ve İzmire gidecektir. Gidiş ge- liş 1250 kilometredir. Şimdiye kadar Kayseri ve Eskişehire gitmiş olan genç- lerimiz böylelikle en uzun hava yolcu- luklarını yapmış oluyorlar. Filoya, tayyarelerden birini idare etmekte olan yüzbaşı B. Zeki kumanda etmektedir. Diğer tayyareyi uçman Vecihi kullanmaktadır. C.9 tipinde iki plânör takılıdır. Türkkuşu tayyarecile- rinden, BB. Ferid Âli, Tevfik - yolcu- luğa iştirak etmektedirler. Tayyareler- den biri Monospor, diğeri beş kişilik Fook wulp tipindedir. Filo gittiği yerlerde ve bilhassa İz- mirde hava tezahürleri yapacaktır. Türk- kuşu tayyare filolarının yakında Adana- da ya kadar bir yolculuk yapmaları muhtemeldir Teşkilâtı esasiye kanununa gelince, teşrif, icraf ve adli organları intihab re- jimini ve türkçenin yanında kullanıla- bir | cak ikinci bir sanın mahiyetinisvesis — Arkası 7. inci sayfada — Ekonomi Bakanımız kendisini karşılayanlar arasında Başvekil İsmet İnönü dün An- kara garında kendisini kar- şılıyanlara ilti- fat ederlerken B. Celâl Bayar —Tk—_.—-—-—-——-———— Başvekilimiz ve 7 siller geldiler Büdce tetkik ediliyor Vekiller Heyeti dün — toplandı Yeni bütçe yarın kamutaya veriliyor Vekiller Heyeti dün öğle- den sonra saat onbeşte Baş- vekil İsmet İnönü'nün reisli- ğinde toplanmış ve toplantı geç vakte kadar devam etmiş- tir. Vekiller Heyeti büdce ü- zerindeki tetkiklerine başla- mıştır. Büdce anayasamızın bu husustaki maddesi muci- bince, yarın Kamutay Başkan- lığına verilecektir. |oi wwe-|| Sancakta hâlâ tazyik var lerle 1200 kilo- metrelik bir memleket seya- hatine — çıkan Türkkuşu mu- allimleri Halep, 26 (Hu: siyle tevkif edilen susi) — Reyhaniye türklerin muhakemesi hâdiseleri dolayı- hâlâ başlama- mıştır. Sulh hâkimi henüz mikdarı yüzü geçen ve hususi surette artırılan şahidleri dinlemekle meşguldür. T Bu şahidlerden türkler lehine ifa- delerde bulunanlar hâkim tarafından hakarete maruz kalmakta ve şehadet- leri kabul olunmamaktadır. Türklerin evleri aranıyor Lazkiye, 26 (Husüsi) — Reyhani- yede türklerin evleri günde üç, dört defa arandığı halde diğer unsurlara a- zami serbesti verilmektedir. Bu unsur- lar siyasi ve içtimat faaliyetlere iste- dikleri gibi devam imkânına maliktir- ler, Bilhassa Reyhaniye hâdisesinde a- lâkalr gayri türkler tamamen serbest bırakılmıştır. | İstanbuldan İzmire giderek yeni İzmir limanı üzerinde tetkiklerde bu- lunan Başvekil İsmet İnönü beraber. lerinde İktisad vekili Bay Celâl Bayar ve deniz müsteşarı B. Sadullah, Zira- at bankası umum müdürü Kemal Zaim Sünel ve Mardin mebusu B. Edib Servet olduğu halde dün sabah saat 10,32 de hu susi trenle ve Balıkesir Kütahya Eskişe- hir yoliyle şehrimize dönmüşlerdir. Başvekilimizi ve iktisad vekilini istasyonda Kamutay başkanı Bay Ab- dülhalik Renda ve şehrimizdeki vekil. ler, generaller, mebuslar, vekillikler i- leri gelenleri ve kalabalık bir halk küt lesi karşılamıştır. Çok neşeli olan Baş. vekilimiz kendilerini karşılamaya ge- lenlere ayrı ayrı iltifat etmişlerdir. İstanbuldan gelen Vekiller Dün sabahki İstanbul postasiyle de Maliye vekilimiz B. Fuad Ağralı; A. nadolu ekspresiyle de Hariciye vekili miz Doktor Bay Tevfik Rüştü Aras ve Nafia vekilimiz B. Ali Çetinkaya şeh. Timize dönmüşler ve istasyonda karşı- lanmışlardır. Fıkra: Teklif ve zorlama Herkes kelime teklif edebilir: bu kelime, iyi ve doğru seçilip seçilmedi- ğine, bir ihtiyacı karşılayıp - karşıla- madığına göre dilde tutar veya tut- maz.Kılavuz şüphesiz eksik bir tecrübe idi. Fakat bugün orada teklif olunan kelimelerden yüzlercesinin işe yara- makta olduğunu görmekteyiz. M e- fasim unutulmuş gibidir. Başas« rı fransızca succ&s kelimesini karşıla- madı ise de r&alisation yerine pek iyi geçiyor. Lisanlarını konuşma dili sadeliğine doğru yaklaştırmıyanlar, kendilerini ne okurken, ne dinlerken asla anlamı- yacak olanların üniversite kapılarına gelmiş olduklarını belki haber bile al- mamışlardır. Herkes kelime teklifinde bulunabi- lir, demiştik. Fakat herkes ne terim, ne de meselâ yeni bir müessese adı zorlayabilir. Eğer Bursada ipeğe tam nem kararı verecek bir müessese yapı- lacaksa ve sadece bu işi bilen her genç mMmüesseseyi conditionnement olarak ta- nımışsa, onu salâhiyetli heyete sormak- sızın ne kanuna koyabilir; ne de yapı- nın kapısına kazdırabilir. Buna biz şartlama , veya eğer bu tabirin eski bir kullanılma manâsından hoşlanılmı- yorsa şartlanma veya şartlandırma diye- biliriz. Veya Dil cemiyeti daha başka herhangi bir karşılık bulabilir. Bir Bur- sa gazetesinde gördüğümüz kondisyo- nöman biçiminde barbar bir tâbir bizi bu düşüncelere sevketti. Geçenlerde kurmak sökmek yerine monte ve de- monte kullanıldığını gören arkadaşımız Yankrılar , sütununda aynı şikâ- yette bulunmuştu. hayır! Oru bırakm-'ı- Teklif evet! Zorlama, yalnız salâhiyetli olanlara yız. Dil Cemiyeti boş yere yaratılm:ş değildir. - Fatay ga v ee