27 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 12

27 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 12

ULUS | IZ G m ü Bize hizmet ederken Kömürün karşımıza hangi hüviyet- ler içinde çıktığını hiç — düşündünüz mü? Sobanın içinde yanan kömür, yal- nız halk hizmetleri sahasında 9 - türlü çehre almaktadır. Bize kömürden daha çok temiz ve sıhf gelen havagazının * anası kömür değil midir? İşte; kömür ve kömür yakan vasıta- lar enternasyonal sergisinin bir salonu, bize bu suallerin cevabını verecektir. Zaten serginin her köşesi; bir davayı hallediyor. Toprağın altından yeryü - züne çıkışını tam bir maden ocağı ha- yatı yaşayarak göreceğimiz kömürün bundan sonra, vasıtalı ve vasıtasız, in- sanlığın emrinde ne işler başardığını göreceğiz. Serginin umumi dispozisyonu: şte bunun için, ayrılan bir salon, kömürün bütün hususiyetlerini gösterecek: kömür ev idaresinde nasıl vazife almıştır? Halk hizmetleri (ser- vis püplik) de kömürün başardığı iş- ler nelerdir? endüstride kömür ne işler görmektedir? Kömürün vasıtalr olarak ve değiş- miş çehrelerle karşımıza çıkması: elek- trik ve havagazı. Kimya ve kömür- kar- bürler ve kimyevi maddeler. Nihayet, insan emeğinin ve gücü - nün ve edixi tonrak parraları üzerin- de kömürün seferber edilişi: ziraatte kömür. Bu salon bütün bu sahalarda kömü- rü işler halde gösterecektir. Kömür sanayie ömürdür: u salonda kömürün doğrudan doğruya veya kendinden istihsal edilen işletici kuvvetler halinde sana- yide nasıl hizmet gördüğünü anlatan sitilize resimler de bulunacaktır. Sergi idaresi, bu salonda kömüre aid çok gü- D G türlü çehre alıyor zel dövizler hazırlamıştır: “Kömür sana. yie ömürdür, endüstrinin yüzünü kara kömür ağartır, kömürü yak ormanı ko- ru, kömür medeniyetin bir sınır kayna- ğıdır, kömürün yeraltındaki — bolluğu servet, kullanış çokluğu refah ölçüsü- dür.,, Ve bütün bu dövizlerin anlattıkları hâdiseleri canlı olarak göstermek için her şey hazırlanmıştır: Aşağıda 15 x 45 metre büyüklüğünde koca bir salon var- dır ki, burada hareket halinde lokomo- " tif ve kamyonlar bulunacaktır. Kömür- den çıkan karburanlar'ın işlettiği — bu nakil vasıtalarından başka, sanayiir her Şubesinde kullanılan makinelerden bir- çoklarını işler halde göreceğiz. 15 millet ve 109 firma: c umhuriyet Türkiyesinin - dışar - da yarattığı hayranlık hislerinin bir tezahürü ve maden kömürlerimize alâkalrlarca verilen ehemiyetin — teza- hürleri, kömür sergisinde de kendisi - ni göstermiştir. Sergimize 15 — mille.e aid 60 firma iştirak etmektedir ki, bu firmaların arasında birleşmiş teşekkül- ler de dahil olduğundan, bunlarla bera- ber firma yekünu 109 zu bulmaktadır. Sosyete Franko — Türk 30 firma namı- na iştirak etmektedir. Belçika ve ingi- liz firmaları da ittihad halindedir. Firmalar, kendileri için yapılmak- ta olan pavyonların içinde mamüllerini teşhir edeceklerdir. Bu mamüller kaloriferli, otomatik yakma kat tertibatlı sobalar, sentetik benzin istihsal usulle- ri, maden ocaklarından en modern şe- kilde kömür ihracına yarayan alât ve edevat ve memleketimizde ilk defa ola- rak gösterilecek olan maden kömürü ve linyit yakan kamyonlar vardır. Sergideki yenilikler: S erginin görmekte olduğu rağbet ve alâka, evvelâ Sergi binası için- de bazı tadillere lüzum göstermiş! Sergievindeki inşa faaliyeti, iki aya yakın bir zamandanberi devam etmek - tedir. Sergievini bilenler, binayı yeni haliyle âdeta tanıyamıyacaklardır. Bu- güne kadar bu binada açılan - sergiler, daha fazla, muhtelif ve biribirlerine ko- ridorlarla bağlanmış salonlara - sıkış - mıştı. Bu sefer tamamiyle aksi olmuş- tur. Antredeki merdiven bile kaldırıl - mıştır. Bu şekil her şeyi daha iyi gör - mek ve beraberce tetkik edip mukayese yapmak imkânını veriyor. Suni bir gö, € — trgide suni bir maden ocağından ©* başka, bir de suni vardır. gök Bilhassa büyük salonlara gerek dışar - dan gelecek ziyanın ve gerekse elektrik ışığının güzel mavi renkte temin edilmiştir. Bir bulut aksetmesi makinesi, bulutlar aksettirecek ve bu da sergi nin hususiyetlerinden biri olacaktır. Serginin içinde bir de ufak posta Z hane, okuma salonu ve başvurma büro- su vardır. Sergiye gelenlere dünya ve Türkiye kömürcülüğü hakkında fikir vermek ü- zere bir de broşür hazırlanmaktadır. Bu broşürde kömür istihsal eden mem- leketler, istihlâk mikdarları, sanayii ile- ri orta ve geri memleketlerde kömür istihlâk nisbeti, Türkiye köi ğünün içinde bulunduğu şartlar ve is- tikbali vardır. Yeni Türkiyeyi canlandıracak tablolar : K ömür sergisinin, 16 millete mensup firmaları bir anda memleketimiz- de bulundurmak gibi, çok müsaid bir hususiyet göstermesi dolayısiyle, alâ- kadarlar, sergiden faydalanarak yeni Türkiyenin bütün sahalardaki kalkın - ma hareketlerini canlandıracak tedbir- ler almışlardır: merdivenlerin arasına konacak olan triplik pano'larda, Türki- yenin kömüre cumhuriyetten evvel ve cumhuriyetten sonra verdiği ehemiyet ve gösterdiği alâkayı canlandıracak re- simler vardır: dün ormanlar kesiliyor- du, bugün kömürlerin ve diğer memle- ket madenlerinin etüd ve istihsal plân- ları yapılmaktadır. Bu kısım inşa ha - linde Türkiyeyi gö teriyor. Son tablo- lar mesud Türkiyenin çehresini belirt - mektedir: bol nüfus, bayındırlıkı işle- yen traktörler, bol ağaçlı yeşil sahalar. Bu tablolar, salonun neresinden bakı: lırsa bakılsın aynı sırayı takib ederek gözükecektir. Bu salonda Zonguldak ve Yukarıda kömür sergisinde yapılan suni bir ocağın kapısı. Kütahya kömür ve linyit havzalarımız- la memleketin diğer maden mıntakala « rının maketi bulunacaktır. Posta pulu ve sigaralar: ta pulları ve sigara paketleri r başka hususiyet olarak da, ilk enternasyonal sergimiz için pose hazırla. nılmaktadır. Posta pulunda serginin farik alâmeti olan sitilize edilmiş bir kömür bloku, alev ve sanayii temdil e « den bir kanad ve bunların ortasında en« düstri sembolleri ve endüstriye kömür uzatan bir el göl ecektir. Sigara paketleri için de husust ku- tular yapılmıştır. Boğaziçi, Yenice ve En alâ sigaraları hususi kutular içine konacaktır. Bu kutuların yüzü mutad hususiyetlerini muhafaza etmekle be « Taber, üzerlerinde birinci kömür sergi- sini anlatmak üzere B. S. K. harfleri olacak ve zemini kömür efesi veren si- yah renk üzerine kırmızı alev çıkacak, Ankaranın silüeti ve bir kömür amele- si görülecektir. Bütün bu hazırlıkların anlattığı şey şudur: Cumhuriyetin ilk enternasyo- nal sergisi, onun hazırlandığı mevzu içinde on üç senedenberi başarılmış o « lanları çok güzel anlatacaktır. Türkiye İş Bankası , Meclisi İdaresinden: Fevkalâde Heyeti Umumiye İçtimar : 2999 numaralı Bankalar kanunu hükümlerinin tatbik mevkiine konulması vesilesiyle Bankamız esas nizamnamesinde yapılan tadi- lâtı tetkik ve tasdik etmek üzere şirket umumi heyeti 29-3-937 tari- hine tesadüf eden pazartesi günü saat on altıda banka merkez bina- sında fevkalâde olarak toplanacaktır. Ban'ca hisse senetlerinden en az elli hisseye sahib bulunanların yukarıda yazılr tarihte içtima mahalline teşrif buyurmaları rica o- lunur. Ruzname : Banka esas nizamnamesinin tadil edilen şeklinin tetkik ve tas- diki 1—745 Türkiye İş Bankası İdare — 2clisinden: UMUMİ HEYETİN ÇAĞRILMASI : Esas nizamnamemizin 45 inci maddesine tevfikan hissedarlar u- mumi heyeti 29 - mart - 1937 pazartesi günü saat on beşte Bankanın merkezinde alelâde olarak toplanacağından muhterem hissedarla- Tımızın muayyen gün ve saatte bu toplantıda hazır bulunmaları rica olunur. Esas nizamnamemizin 49 uncu maddesi mucibince gerek asale- ten gerek vekâleten 50 hisseye sahib olan hissedarlar umumi heye- te iştirâk edebilirler. Ancak vekillerin de şahsen hissedar ve rey sa- hibi olmaları lâzımdır. Hissedarlar hamil oldukları hisse senetleri- nin mikdar ve numaralarını gösteren bir cetvelin mezkür nizam- namenin 50 inci maddesi hükmüne göre ve hissedarlardan birini tev- kil suretiyle umumi-heyete iştirâk edecek olanlar dahi mevzuu- bahs cetvelden başka merkezi idare ve şubelrimizden alabilcekleri vekâletnameyi içtima gününden bir hafta evvel şubelerimize vere- ceklerdir. Müzakere ruznamesi aşağıda yazılıdır: 1 — İdare meclisi ve murakipler raporunun okunması, 2 — 1936 senesi bilânçosunun tasdiki, ve idare meclisinin ibrası, 3 — 1936 senesi içinde inhilâl eden meclisi idare azâlığına statü hükümlerine tevfikan idare meclisince seçilen azânın memuriyeti- nin tasdiki. 4 — Temettüün tevzi suretinin ve tevzi tarihinin tesbiti , 5 — 1937 senesinde idare meclisi azâlarına verilecek ücretin ta- yini, 6 — 1937 senesi mürakiplerinin seçilmesi 7 — 1936 snesi mürakiblerine verilecek ücretin tayini Ş — Müqdeti hitam bulan idare meclisi azâlarının yeniden seçil- mesi ve yeni azâların banka ile ticari muamele yapabilmelerine izin verilmesi. 1—746 TASHİH | Gazetemizin 21-2-937 tarih ve 5593 numaarsmın sonr sayfasımda Türkiye İş Bankasi idare meclisi umumt heyetinin çağırılmasına Gair intişar eden ilânın 5 inci maddesindeki (idare meclisi azâları- na Y:rilecek ücretin tayini) cümlesindeki verilecek kelimesi sehven verilen olarak çıkmış olduğunun tashih olunur. Uurdu Bayındırlık .. wv.. Dire törlüğünden: 1— Fatsa - Ünye yolunun 0--000-12--198 kilometreleri arasında yedi adet bir metrelik dürt adet iki metrelik, iki adet üç metrelik, üç adet beş metrelik menfez ile bir a€et 2x7 ve bir adet dokuz metre - lik ve mecmu bedeli (32.799) lira 95 kuruştan ibaret imalâtı sınaiye inşaatı ile 0--000- 94 509 kilometreler arasında 7573 metrelik k'smın şose olarak insası ( 15.169 ) lira 22 kuruş ki ceman ( 47.969 ) lira 18 kuruş bedel ile ve 10.3.1937 çarşamba günü ihalesi yapılmak üzere kapalı zarf usuliie eksiltmeye konulmuştur. 2— Bu işe ait şartname ve evrak şunlardır ; A — Eksiltme şartnamesi, B — Mukavele projesi. C — Bayındırlık işleri benel şartnamesi. D — Şose, kârgir ve beton inşaata dair fennı şartname. E — Hususi şartname. F — Keşif cetveli, silsilei fiyat cetveli, metraj cetveli. G — Proje, grafik. İstekliler bu şartı i ve evrakları 250 kuruş bedel mukabi- linde Ordu Nafıa Müt ünden alabilirler. 3— Eksiltme 10/3/1937 çarşamba günü saat 14 de Ordu encü - meni dâimi kaleminde yapılacaktır. 4— Eksiltme kapalı zarf usulile yapılacaktır. S— Eksiltmeye girebilmek için isteklinin (3598) lira muvakkat teminat vermesi ve aşağıdaki vesikaları haiz olması lâzımdır. A — Ticaret odası vesikası. B — Nafıa Vekâletinden alınmış ehliyeti fenniye vesikası 6— Teklif mektupları üçüncü maddede yazılı saatten bir saat evveline kadar encümeni dâimi vilâyete getirilerek eksiltme komis- yonu rei e verilecektir. Posta ile gönderilecek mektupların ni- hayet üçüncü maddede yazılı saate kadar gelmiş olması ve dış zarfın mühür mumu ile iyice kapatılmış olması lâzımdır. Postada kalacak geçikmeler kabul edilmez. (1052) 1—780 Ankara Asliye Mahkemesi İki nci Hukuk Dairesi Reisliğinden : Ankara Hususi Muhasebe Müdürlüğüne izafetle Ankara vilâyeti avukatı H. Fevzi Hakman tarafından Ankarada mukim Fatma Meli- ha ve Memduha ve Abacı oğlu Cemal ve Faik ve Ülviye ve Koopera- tif civarında yeni Gül sokağında 13 numarada Fahri ve Zahide ve İstanbulda Beyoğlunda Sıraservilerde Yeni Hayat apartmanında 11 No. lu dairede kendi namına bilesale ve küçük çocukları namına bil- velaye Muzaffer aleyhine 937/16 numara tahtında açılan tapu kaydı- nın tashihi ve ipotekin kaldırılması dâvasının icra kılınan muhake -« mesinde : Müddealeyhlerden Muzafferin halen ikametgâhı meçhul olduğun- dan 18.2.937 tarihine müsadif perşembe günü saat 14 de mzhkemed? hazır bulunması için 22.1.937 tarih ve 5563 No.lu Ulus ve 3!._).9?_74!3(1!') ve 4569 sayılı Cümhuriyet gazetesile ilânen tebliğat icra edildiği hal- de vaktı mezkürda mahkemede bilesale ve bilvekâle isbatı vücut et- mediğinden ilânen gıyap kararı tebliğine karar verilmiş ve muhake- mede 25/3/937 tarihine müsadif perşembe saat 14 de bırakılmış ol - duğundan yukarıda yazılı gün ve saatte Ankara asliye mahkemesi ikinci Hukuk dairesinde bizzat veya bilvekâle Muzaffer hazır olma- dığı takdirde bir daha mahkemeye kabul edilmiyeceği ve muhakeme- nin gıyabında devam edeceği giyap kararı makamına kaim olmak üzere ilânen tebliğ olunur. 1—784 TERCÜME yaşa ga Maden Kömürü İşleri T. A, Şirketinden: Alelâde Heyeti Umumiye İçtimar Şirketimizin 1936 senesine ait alelâde heyeti umumiye içtimar 29 Mart 1937 tarihine müsadif Pazartesi günü saat 17 de Ankara'da şirbetin merkezi olan Türkiye İş Bankası binasında aktedilecektir. Ruznamei Müzakerat: 1— 1936 senesine ait meclisi idare ve mürakip raporlarının kıra- ıit ve tasvibi, 2— 1936 senesi bilânçosunun ve kâr ve zarar hesabı ve faizi mu- hassas ve hissei menfaat hesaplarının tetkik ve kabulile meclisi ida- renin ve mürakiplerin ibrası ve temettüün sureti tevzii, 3— Nizamnamei esasinin 12 inci maddesi mucibince müddeti hâtam bulan âzaların yerine yenilerin intihabı ve 16 ncı maddesi mu- cibince de münhal bulunan âzalığa yeniden âza seçilmesi, 4— 1937 senesi mürakiplerinin tayini, S— 1937 hesap senesi alelâde heyeti umumiyesine kadar mute « ber olmak üzere meclisi idare âzalarının hakkı huzurlariyle 937 se « nesi mürakip ücretlerinin tesbiti. Ticaret kanununa ve esas mukavelenamemize tevfikan sahibi rey olan hissedarlarımızın asaleten veya vekâleten içtimada hazır bulunmaları ve bunlardan hamiline ait hisse sahiplerinin hisselerini lâakal bir hafta evvel şirket merkezine tevdi ile mukabilinde rey pu- sulası almaları lüzumu rica ve ilân olunur. 1—783 Meclisi İdare Memur Aranıyor Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Merkezi evrak mukayyitliği muhasebe kâtipliği için müsabaka ile iki memur tayin edilecektir. En az orta tahsilini bitirmiş istekliler şartları anlamak ve kaydedil- mek için Genel Merkez Muamelât Direk törlüğüne müracaat etme« lidirler. Kalp Mücadelesi Fredric March — Olivia de Havilland HUSUSİ DERS Diplomalı bir alman Bayan almanca ve fransızca ders veri- yor. İmtihanlar için talebeyi mükemmel hazırlar. Ankara Pos- ta kutusu (439) a müracaat. 1—2769 ANKARA ASLİYE BİRİN- Cİ HUKUK MAHKEMESİN. DEN: Ankarada Şürayı devlet tanzi- mat Dairesi Reisi İ. Hakkı taras fından açılan ve almış olduğu (Özer) Soyadının - (Göreli) O« larak değiştirilmesine dair olan davanın yapılan duruşması so. nunda : (Özer) soy adının (Gö- reli) ile değiştirilmesine ve ilş- 'nına karar verilmiş olduğu ilân olunur. 1—779 İşleri Bürosu Her lisanda tercüme kabul olunur. Adliye Sarayı karşısın- da Denizciler Sokak No. 4. Te- lefon No. 2119 1—488