27 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 7

27 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 7

—— 27-2- 1937 İSPANYADA| Askeri hareketler hükümetçilerin ço inkişaf ediyor & , Bayonne, 26 (A.A.) — Bask hükümeti, cum- huriyet kıtalarının dün Oviedo'daki mevzilerini 1s- lah etmekle meşgul olduklarını bildirmektedir. sükünet hüküm sür- Madrid cephesinde dün Müştür. Hükümetçilerin tebliği Madrid, 26 (A.A.) — Havas Ajan- sı muhabirinden: Gırnata cephesi: — Askeri harekât, hükümetçilerin lehin- de inkişaf etmektedir. Hükümet kıtala- rı Sierra Nevador mıntakasında bir kaç hat deraku freii kasaba işgal etmişlerdir. Aragon cephesi- — Bu son günler- deki şiddetli taarruz üzerine askeri ha- rekât başlamıştır. Âsilerin Portal Rubir mıntakasında dün yaptıkları hücum, geri püskürtülmüstür Asilerin tebliği Salaman.a, 26 (A A.) — Dün neşre- dilen resmi tebliğde, Karabanşal Ba- jo'da hükümetçilerin bir mukabil taar- ruzu- def edildiği, düşmanın 160 ölü verdiği ve 60 hükümetçinin âsiler tara- fına geçtiği bildirilmektedir. Asturi cephesinde, hükümetçilerin Grado yakınında yaptıkları bir taarruz defedilmiştir. Cenub ordusu Grenada vilâyetinde Motril'in 25 kilometre kadar doğu şi- malinde bulunan Orgiva bölgesinde te- mizleme ameliyesine müessir bir suret- te devam etmistir. Sömürgeler için bir teşkilât Londra, 26 (A.A.) —Press Assoc- ation Ajansının ver malümata göre, sömürgeler meseleleriyle alâkadar olan her kesin müsmir bir surette teşriki me saisine imkân vermek üzere “Colonial Empire Union, isminde bir teşkilât ihdasına karar verilmiştir. Teşkilâtın başkanlığına Lord Hagard ve ikinci baş- kanlığa da müstemleke bakanı geçecek. tir. Mareşal Graziyani'nin sihati iyileşiyor Roma, 26 (A.A.) — Yarı resmi ma- hafilde söylendiğine göre, mareşal Gra- ziani'nin sihati iyileşmiştir. Bu mahafil, mareşalın kanının zehirlendiği hakkında çıkan şayiaları tekzib etmektedir. Almanyaya girmesi yasak edilen gazete Berlin, 26 (A.A.) — Pariste çıkan Övr gazetesinin Almanyaya girmesi yasak edilmiştir. Bu gazete son haftalar zarfında Almanyanın hariti siyaset sa- hasında hedeflerine dair bir çok yalan haberler neşretmiştir. Almanyanın Fas kakkındaki projele- ri ve Habsburgların tekrar Avusturya- ya gelerek tahta çıkarılması meselesine dair güya Viyana ve Roma'da yaptığı teşebbüsler bu meyandadır. kuvvetli bir denizaltı filosu mevcud riyor. Bu gazeteye göre, Şimal Pasifik denizindeki denizaltı gemisi adedi 40' a Baltık denizindekiler de bir kısmı inşa halinde olmak üzere en tadır. Her ay Pasifik filosuna bir gemi ilâve edilmek- tedir. Bu suretle sene sonundaki denizaltıların adedi elli olacaktır. Gazete,Japonyanın bu inkişafı için birçok limanlar inşas w rektedir. ni eli ——— Sovyet Rusyanın denizaltı filosu Londra, 26 (A.A.) — Daily Telegraph gazetesi, Sovyetler Birliğinin şimdi bütün - devletlerinkinden büyük bir endişe ile takib ettiğini ve çünkü buna ilâveten Sovyetlerin Viladivostok bölgesı içinde bombardıman tayyareleri tasarladıklarını bildir- Karışmazlık me- etrafında parla - selesi fransız mentosunda iza- sız Dış Bakanı B. Delbos İngiliz Silâhİanması Avam kamarası istikraz teklifini dün kabul Londra, 26 (A.A.) — Avam Kama- rası milli müdafaa için istenilen fev- kâlâde tahsisat hakkındaki kanun lâ- yihasını 132 reye karşı 307 reyle kabul etmiştir. B. Mac Goveru hükümeti, Avustu- ralya'yı istilâdan kurtarmak için Japon- ya'yı Çin'e saldırmağa teşvik etmiş ol- makla itham etmiş ve bundan istizahlar başlamıştır. sonra İşçi mebuslardan Bellanger, hükü- metin alman ve italyan milletlerinin sulh arzularını dahâ ziyade nazarı iti- bare alması ve manda altında bulunan alman sömürgeleri meselesini düşünme- si lâzımgeldiğini söylemiştir. Muhafazakâr mebuslardan B. Mak- well, iptidat maddelerin tekrar taksi- minin ve Milletler Cemiyetinde deği- şiklikler — yapıl- masının muvafık olduğunu — söyle- miş fakat Alman- yaya müstemleke verilmesi — aley- hinde bulunmuş- tur. Komünist me- buslardan B. Gal- lacher, İngiltere- nin tekrar silah- lanma - siyasetini tenkid etmiştir. B. Jon Say- men, hükümetle muhalifler — ara- sında ciddi bir görüş farkr olma- dığını söyliyerek müzakereleri hü- lâsa etmiştir. Na- zır demiştir ki: olduğunu bildı- az 90' a varmak- k : lehinde ga Madridde bir bombardıman . esnasında heyecan İspanyadaki yabanc gönüllüler meselesi Fransa hükümeti gönüllüleri geri çağırılması için İngiltereye yeni teklifler yaplı Paris, 26 (A.A.) — Dün akşam Mebusan Meclisinde sosyalist me- buslardan B. Yoseph Rous alman ve italyan gönüllülerinin İspanyaya tehacümü meselesi hakkında bir istizah yapmıştır. Hariciye Nazırı B. Delbos, Londradaki karışmazlık komitesinde bulunan fransız murahhasının İspanyadaki gönüllülerin geri çağırıl- ması meselesine dair talimat almış olduğunu söylemiştir. B. Delbos, Portekiz'in ileri sürmüş olduğu itirazlara rağmen Lon- dra'da Portekiz hududlarının kontrolu hususunun kendi tarafından İngiliz silahlan- ması müzakere- lerinde — Avam kamarasında al- man ysömürge meselesini orta- ya atan işçi me- buslardan B. Bellanger etti “ — Şimdiki vaziyet karşısında İn- gilterenin müdafaa silâhlarını esaslı surette artırmak lâzımgeldiği hususun- da müttehidiz. Hedefimiz, dünya sul- hünü kuvvetlendirmektir.,, B. Jon Saymen, bundan sonra kuv- vetli silâhlara malik büyük devletler Milletler Cemiyeti haricinde kalmış ol- duğu için müşterek emniyetin tatbikin- de zorluk olduğunu söylemiştir. Nazır, tekrar silâhlanma plânını tetkik etmiş ve muhtelif servisler arasında insicam husule getirmek meselesinin hususi bir dikkatle tetkik edilmekte kaydettikten sonra hava müdafaasına da ehemiyet verildiğini ve bu maksadla bilhassa sivillerden mürekkeb geniş bir kurmay teşkil edilerek eyalet ve bele- olduğunu diyenin geniş çalışma birliğinin temin edilmiş olduğunu ilâve eylemiştir. Gaz maskelerine gelince, B. Jon Saymen günde 100.000 maske imal e- temin edilmesi suretinde İngiltere tarafından yapılan teklife göre bir itilâf elde edilmiş olduğunu hatır- latmıştır. Nazır demiştir ki: “. — Şayed bu kontrolun mükemmel olmadığı görülecek olursa, Fransa, bir- takım islâhat ve tadilât teklif edecek- tir. Sulh ve sükünun tesisi maksadiyle sarfetmekte olduğumuz mesaiye devam edeceğiz, ümid ediyoruz ki, yapacağı- mız tavassut, ispanyol milletinin ken- di arzularını tahakkuk ettirmesine yar- dım edecektir. Diğer milletler de aynı suretle ka- rışmazlığa azmetmiş olmalıdırlar. B. Delbos, Fransanın gönüllülerin geri çağrılması hakkındaki yeni teklif- lerinin mütekabiliyet esası içinde ileri zira bir taraflı bir hareke- tin karışmazlığın ruhuna aykırı olaca- sürdüğünü, ğını kaydetmiş ve şöyle demiştir * “— İspanya, kendi mukadderatmı bizzat kendi tayin etmelidir.,, Nazır, Fransanın gayesi, mümkün olduğu kadar yakın bir zamanda harbe nihayet vermek olduğunu söyliyerek sözlerini bitirmiştir. Fransa, bu esnada dahilr harbın fe- caatlerini azaltmak için elinden geleni yapacaktır. dilmekte olduğunu ve bu miktarın da kâfi geldiğini söylemiştir. Bahriye bakanlığının siparişleri Londra, 26 (A.A.) — Bahriye bakan- lığı, yeni silâhlanma proğramı — muci- bince, önümüzdeki aylar içinde en az 28 milyon ingiliz liralık siparişte bu- lunacaktır. Bilhassa beheri yuvarlak hesab se- kiz milyon ingiliz lirasına mal olacak olan üç yeni zırhlı kruvazörün inşaası mevzuu bahistir. Bundan başka yakında Dido tipinde beheri 5000 tonluk diğer üç kruvazör inşa edilecektir. Diğer siparişler arasında bir filo- tilla ana gemisi ile sekiz torpido muh- ribi ve beş âlâ 8 bin tonluk yedi kru- vazör ve bir miktar küçük gemilerle de- nizaltı gemileri mevcuddur. etrafında SON POSTA'da Muhiddin Birgen, devletin anayasası üzerinde yapılan son tadilâttan ve toprak kanunu etrafında gazetelerde görülen neşriyattan sonra etraftan bazı şikâyetler yükselmeye baş- ladığını kaydederek diyor ki : “Bu toprak kanunu, er veya geç, gel- mesi zaruri olan kanunlardan — biri Bugnükü Avrupa dünyasında böyle bir toprak kanunundan geçmemiş veya geç meye namzed olmıyan hiç bir memleket yoktur. Sebebi de şudur: Herhangi bir tarihi tekâmülün şartları içinde toprak- * lar bir takım ferdlerin elinde toplan 'ık- ca diğer bir takım ferdlerden mürekk:b olan geniş kitleler topraksız kalırlar. Ve nihayet bu topraksız ve yahud az top- raklı insanlar, ötekilerin ecireri mevki- ine düşerler. Bu hal toprak istihsalinin hakim devirlerinde yaşayan her memle- kette, az veya çok şiddetli bir şekilde ö- tedenberi en mühim meselelerden ol- muştur. Meselâ, eski Rusyada toprak meselesi, çarlığın, büyük Petrodan iti- baren hal etmeye çalışıpta bir türlü ta- mam olarak hal edemediği meselelerden biridir. Rusyada rejimin değişmesinde en müessir rolü oynamış âmillerden bi- ir. ri de hiç şüphesiz bu meseleyi çarlığın makul bir şekilde hal edememiş bulun- ması oldu. Meselenin geniş bir şekilde halen kendisini göstermekte olluğu mem- leketler arasında başlıca federal toprak nizamını yaşayan İrak, Suriye ve Mısırı gösterebiliriz. Romanyada ve Macaris- , tanda da henüz bu mesele hal edilip bit- miş değildir. Fakat, bir çok memleket- lerde mesele bir dereceye kadar hal edil- miştir. Bizde de bu mesele vardır. Hal edilmek lâzımdır, elbet hal edilecektir. Binaenaleyh, toprak kanunundan esas itibarile, camia bakımından, uzun boylu şikâyete hakkmız yoktur. Türkiye, Tü- rk için, kitle halinde refah ve saadet te-" min edecek bir vatan olmak lâzımsa, mutlaka, bu toprak meselesinin makul bir şekilde hal edilmesi de bir zaruret- dir.” Muharrir, yalnız bu zaruri ihtiyacın karşılanması yolunda tedbirler almırken, — mülkiyet hakkının masun — tutulacağnı, ve bir takım yurddaşların fazla haksız- lığa maruz kalmalarına meydan verilmi- yeceği ümidini izhar ederek, toprak reformasının çok — itina ile ve merhale merhale tatbik edilmesi dileğinde bulu- nuyor. * MEKTEPLERDE DİSİPLİN YENİ ADAM mecmuasında B. İsmail Hakkı Baltacıoğlu, mekteb talebeleri a- rasında öğretmene karşı itaatsizlik, hat- tâ hakaret suçlarının artmakta olmasını mevzuu bahsederek yalnız vakıaları mü- şahede etmekle kalmıyarak sebepleri de aramak lâzım geldiğini söyledikten son- ra, aceba bu hallerin husule gelmesinde öğretmenin hiç suçu yok mudur? sualini soruyor, ve müsbet cevap veriyor. Muharrire göre, mesleki bir - tahsil görmemiş olan bugünkü orta mektep ve lise öğretmenlerinin çoğu pedagojinin esaslarından habersiz bulunmakta ve bu itibarla talebeye karşı nasıl muamele e- dileceğini bilmedikleri gibi onlara ekse- riya haksızlıklar da yapmaktadırlar. * EDEBİYATIMIZIN MESELELERİ VARLIK mecmuasında Yaşar Nabi, An- kara Halkevinde geçenlerde edebiyat- cılar arasında yapılmış olan bir toplantı- dan bahsederek, edebiyatımızın bugün halli gereken meselelerle dolu olduğunu ve halbuki fikirlerin son derecede teczi- ye uğramış bulunduğunu ileri sürüyor ve edebiyatcıların hiç olmazsa ana mese- leler üzerinde bir görüş birliği edin- meleri için böyle toplantılar yapmala- rını temenni ediyor. Yarınki futbul maçları Halit Bayrak kupası tertib heyetin- den: Puan puana kalan Demirspor ve Kw rıkkale Gücü kulüpleri turnuva ikânci« sinin ve üçüncüsünün seçilmesi — için 28.2.937 pazar günü saat 15 de Ankara Gücü alanında tekrar karşılaşacaklar- dır. Hakem antrenör Dey (Cou) dir.