February 27, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 11

February 27, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 11

—— 27-2-1937 Dr. Arasla B. Metaksas Arasında Ankara, 26 (A.A.) — Balkan antan- hnqımplmndmmnnznn- ye vekili Doktor Aras ile yunanı başba- kanı Metaksas arasında teati olunan telgrafların metinleri : Ekselans B. Metaksas Başbakan ve hariciye nazırı ATİNA Döst ve müttefik Yunanistanı, ge- rek kıraliyet hükümeti gerek asil elen milleti tarafından hakkımızda gösteri- len hararetli dostluk nişanelerinin in- tibar altında terkediyorum. Müfahham hükümdarları Majeste Kıral İkinci Jorj nezdinde derin ve hür- metkâr şükran hislerime tercüman ol- manızı ekselansımızdan rica ederken, hakkımızda ibzal olunan çok geniş mi- safirperverlikten dolayı bütün minmet- tarlığımı kıraliyet hükümetine olduğu gibi elen milletine de izhar ettiğime ka- niim. 'Tazimatımın Bayan Metaksas'a ib- lâğmı ve samimi ve sarsılmaz dostluk hislerimin kabulünü de ricaya ictisar eylerim. RÜŞTÜ ARAS Ekselans B. Doktor Rüştü Aras Hariciye Vekili ANKARA Ekselansınızın lütufkâr telgrafın- dan fevkalâde mütehassis olarak, dost ve müttefik âsil türk milletinin müm- taz mümessiline mülâki olduğumdan dolayı bilhassa bahtiyarlık duyduğumu bir kerre daha temin etmek isterim. Çok mesud neticeleri, memleketlerimi- zi esasen birleştiren yalnız çok. sıkı bağları değil fakat aynı zamanda müş- terek muslihane gayretlerimizde kendi- sine derin bir tarzda merbut bulunmak- ta olduğumuz balkan amtantını da daha ziyade takviye eden dostane mülâkatı- mızın samimiyetinden unutulmaz bir hatıra saklıyomum Samimi vefakâr hislerimin ifadesi- mi kabul buyurmanızı ve Bayan Aras'a tazimatımın arzını rica ederim aziz dostum. METAKSAS Be'çikada Döğrel serbest bırakıldı Gand, 26 (A.A.) — Başvekil Van Ze- land tahvilleri piyasaya çıkarılmakta * olan bir buçuk milyarlık istikraz hak- kımda izahat vermiştir. Başvekil, Belçi- kanın ecnebi memleketlerle olan iktısa- di münasebetlerinde görülen salâhı e- hemiyetle kaydetmiş ve zirat bulranım sona erdiğini temin etmiştir. Başvekilin verdiği konferansın bi- dayetinde kısa bir kargaşalıktan sonra tevkif ediler raksist lideri Leon Deg- relle ile taraftarları biraz sonra serbest bırakılmışlardır. Amerikanın bitaraflığı Nashington, 26 ÇA.A.) — Parlâ- mento hariciye encümeni Mac Reynolds tarafından verilen bitaraflık projesini 3 reye karşı 15 reyle kabul etmiştir. Parlâmento bu projeyi 8 martta müza- kere edecektir. Sovyet ağır endüstri komiserinin ölümü D r. Arasla B. Litvinof arasında telgraflar Ankara, 26 (A.A.) — Sovyetler bir- liği ağır endüstri komiseri Orjonikidze- nin ölümü dolayısiyle Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras ile Sovyetler Hariciye komiseri Litvinof arasında te- ati edilmiş olan telgraflar : Ekselans B. Litvino£ Hariciye Komiseri Moskova Türkiyeye avdetimde Orjonikidze- nin üyle komşu ve dost memleket hükümetinin uğradığı elim matemi de- rin bir teessürle haber aldım. Sovyetler Birliğinin bugün iftihar ettiği kuvvetli ağır endüstrinin yaratılışına en geniş misbet dahilinde hadim olan bu büyük başarıcınım ziyar, kendisini şahsen de ta- nımak şerefiyle mübahi olmaklığım do- Tayısiyle beni daha ziyade mütellim kıldı. Bu acr vesile ile derin sempatimin ifadesini ve en samimi taziyelerimi ka - bul buyurmanızı rica ederim, aziz dos- tum, Doktor Rüştü Aras Ekselars B. Rüştü Aras Hariciye Vekili Orjonikidzemin şahsında Sovyetler Birliğinin uğradığı elrm ziya münase- betiyle gönderdiğiniz taziye telgrafın- dan: derin bir surette mütehassis ola- rak muhabbet hislerimizden ve matemi- mize iştirâkinizden dolayı size samimi- yetle teşekkür ederim. Litvinof Sancağın anayasası (Bağı T. inci sayfada) timali şartlarını tasrih edecektir Proje tetkik edilecek Cenevre, 26 (A.A.) — Hatay esas yasasını tanzime memur eksperler komi- tesi buğün iki uzun içtima aktederek konseyin kabul ettiği neticeyi tetkik etmiştir. Azanın talebi üzerine komite Me. nemencioğlu tarafından tevdi edilen projeleri tetkik etmek üzere faaliyetini bir hafta kadar talik ederek sekiz mart Pazartesine bırakmıştır. Samsun, Sıvas ve Tokat halkevleri arasında Samsun, 26 ÇA.A.) — Bayram tatili münasebetiyle TFokat ve Srvas halkev- lerinden kafileler - gelmiştir. halkevlileri ile misafirler tanışma ve kaynaşma çok samimi ol- muştur. Belediye misafirler — şerefine 200 kişilik bir ziyafet verdiği gibi hal- kevi de bir çay ve müsamere vermştir. Samsun arasındaki ULUS Başbetke DOĞRU YOL (Başr 1. inci sayfada) yapabilir? La Tribumne des Nations gazetesinin yeni gibi ileri sürdüğü hikâyeler hep komuşulup bitti. Lisan ve edebiyatları daha kuv- vetli olanlar dahi, hakikatı tanı- manın barış ve Suriye menfaatle- ri bakımından daha dağru oldu- ğunu nihayet tasdik ettiler. Genç Suriye devleti adamları- mnm vatanlarına ve milletlerine yapacakları başlıca hizmetlerden | biri, bu meselede iç politika ihti- raslarını önlemek ve yeni devlete realist bir dış sıyasa ananesi kur- maktır. Bilhassa, enternasyonal münasebetlere teallük eden mese- leleri, iç politika münakaşaları ile karıştırmamak ve sokak demago- nin, yüksek yurd merfaatleri- ne zarar vermesini menetmek bu ananenin başlıca esaslarındandır. Fransa, hiç şüphesiz, bir takım menfaatcılar tarafından gelen tah- riklerle, o kadar zahmete mal olan müşterek muvaffakiyetin zayıfla- masına meydan — vermiyecektir. Sancak anlaşmazlığınım - halledil- mesinden barış için, Fransa ve Türkiye, Suriye ve Türkiye müna- sebetleri için beklediğimiz büyük faydalar, Sancakta yeni vaziyet nizamının konsey kararındaki e- saslara tam riayet edilerek tan- zim edilmesine ve gerek tanzim- de, gerek tatbikte tam bir iyi ni- yetin hâkim olmasına bağlıdırlar. Falih Rıfkı ATAY d lngılterenm yeni bütçesi Londra, 26 (A-A.) — 1937 - 38 büd- çe projesinin 13 nisanda meclise veri- leceği ve bu büdçe yakünunun esas iti- bariyle 960 milyonla bir milyar ster- lin arasında olacağı zannedilmektedir. Bu miktara sivil kısımlar için 500 mil- yon, milli borçlar için 230 milyon ve askeri kısımlar için de 235 milyon ka- dar mütemmim tahsisat ilâvesi icab e- decektir. Bu suretle yeni büdçe şimdiki büdçeden yuvarlak rakam olarak 200 milyon kadar bir *fazlalık tir. gösterecek- Mislovakyada asker mikdarı fazlalaştırılryor Prag, 26 (A.A.) — Mebusan mecli- si, her sene silâh altına alınmakta olan efrad mikdarını “çekoslovak ordusunun ihtiyaçlarına tekabül edecek” bir sevi- yeye çıkaran kamım 'âyihasını - Sudete almanlar müstesmna olmak üzere - itti- fak ile kabul etmiştir. Şirdiye kadar senede silâh altına alınan efrad mikda- rı, 75.000 idi. Sovyet Rusyada yeni ağır sanayi komiseri Moskova, 26 (A.A.) — Sovyetler birliği merkez icra komitesi reisi, halk komiserleri meclisi ikinci reisi ve devlet plânr komisyonu. reisi Valeri Maj'amk'ı, müteveffa Orconikie” nin yerine | sanayi komiseri tayin etmistir. Genadi Smeireov, plân komsiyonu başkanlığına tayin edilmiştir. ağır T Fransız meclisinde Blum hü kümeti şiddetle tenkid edildi Flanden ' 'Blum, hükümeti felâkete sürükliyor,, diyor. Paris, 26 (A.A.) — zakereler bugün eski Başbakan B. Flanden ez le demiştir ki: B. Blum, halk cephesi programını sosyalist programınım tahakkuku — yo- lamda arıcak bir merhale olduğunu söy- liyerek mayısta yeni bir program tat- bik edileceğini söylemiştir. Fakat B. Bluma mayısa kadar beklemek imkânı- nr hâdiselerin verib vermiyeceği belli değildir ve bu hayli şüphelidir. Bütün Fransayı ezecek olan bir felâketi bek- lemek bir hükümet için ibtır. “B. Blum hükümeti felâkete irüklemek- tedir. Para vaziyetimiz mali vaziyeti- miz kadar berbaddır. Hükümet, beynel- milel Paris sergisinin bir muvaffakiyet temin edeceğini iddia ediyor. Eğer hü- kümet sergi varidatının açığını kapaya- cağını zannediyorsa aldanıyor. Açık kapanamayınca da hükümet döviz kon- trolumu tatbik mecburiyetinde kala- caktır. Buise Londra ve Nevyorku gü- cendirecektir. Başbakan marksistlerin esiri olmuştur. Daima kapitale karşı i- lânı harb etmeye mecbur oluyor. Bina- enaleyh, kapitalin teşriki mesaisine is- tinad edemez. Etrafındakilerin ve bil- hassa komünistlerin söylediği düsünce- siz nutuklar hükümete karşı olan iti- madsızlığı artırmıştır. Diktatürlükten korkulmaktadır. — Diktatürlük dahili harb demektir. Eğer B. Blum, Fransayı tecrid etmek istiyorsa dostları kolay- lıkla memleketi Sovyetlestirebilirler ve İngilterenin ve Amerikanın Sovyet a- leyhtarlıkları ise malümdur. Ve Flanden, nutkunu bıtirirken memle ket içinde ayrılık siyaseti yerine parti ve sınıf mücadelelerinden azade bir hü- kümetin idaresi altında bir fransız bir- liği siyaseti konulmasını istemiştir. Mebus Fernand Laurent hükümete karşı olan itimatsızlık neticesinde ha- zinenin maruz bulunduğu mali müşkü- lâtı anlatmış ve bu sırada maliye nazı- rı Vincent Auriol hatibin sözünü kese- rek itimadı sars.nak için sağ cenah mat- buatın yaptığı şiddetli neşriyattan acı acı şikâyet etmiştir. Hatib, tenkidlerine devam ederek halk cephesi programının 'muhtelif nok- talarını tahlil etmiş ve harb levazımı şubesi hariç olmak üzere endüstrinin hiç bir-şubesinde istihsalâtın artmamış ol- duğunu göstermiştir. Ve son söz olarak da başbakandan umum mesai konfede- rasyonu sekreteri Jouhaux'nun dikta- törce hattı hareketini tasvib edip etme- diğini açıkça söylemesini istemiştir: Dük dö Kent'in ziyaretleri Viyana, 26 (A.A.) — Kardeşi Dük dö Vindsor'u ziyarette bulunan Dük dö Kent Avusturya reisi cumhurunu bu- gün ziyaret etmiştir . Mebusan meclisinde İç siyaset hakkındaki mü- Flandenin istizahı ile başlamıştır. Bulgaristanda ü İdam edilen tethişçiler Sofya, 26 (A.A.) — Bulgar ajansı bildiriyor : Strazagora mahkemesi tarafından mahküm edilen üç mevkuf bu sabah Strazagora hapisanesinde idam edil- miştir. İdam kararı, yalnız silaklı çete teşkili suretiyle devletin emmiyetine suikast ve tethiş hareketleri irtikâbın- dan değil, aynı zamanda üç katil ve müteaddid katil teşebbüsleri gibi cü- rümler sebebiyle verilmiştir. Mahkeme bu davâ dolayısiyle haki- ki bir silah, mühimmat ve bomba depo- su da müsadere etmiştir ki bunlar çe- tenin tethişçi mahiyetini isbat etmiştir. Pöjo fabrikalarındaki grev hallediliyor Montbeliar, 26 (A.A.) — Pöjo fab- rikaları, kanun mucibince amele ile mü- zakereler bir tarafta cereyan ederken pazartesi günü tekrar çalışmaya başla- yacaktır. Fabrika direktörlüğü işten çıkarıl- Ması istenen iki ameleyi şimdilik ücret- li olarak mezun addetmeyi kabul eyle- miştir. Eğer hakemler arasında anlaş- ma hasıl olmazsa basbakan bir üçüncü hakem tayin edecektir. Aleni Teşekkür Galatasaray Lisesinden mezun üni- versitenin hukuk fakültesi talebesinden oğlumuz Nazım Başkayanın altı ay ev- vel âni olarak sağ gözüne ârız olan hastalığını o tarihtenberi pederane ve müşfikane tedavi eden çok muhterem ve “alicznap göz mütehassıslarından Profesör Kütahya Mebusu Bay Şakir Ahmet ve muavinleri çok aziz doktor Bay Bürhan ve ahiren Şişli Şifa yur- dunda en mühim ameliyatı yine Şakir Ahmet ve göz doktorlarımızdan Bay buluna. rak oğlumuzun kuvvei maneviyesini takviye ve himaye eden Bolu Mebusu Doktor Emin Cemale bizi ve efradı ailemizi sevindirdiklerinden ve keder. lerimizi sürure ulaştırdıklarından do- layı kendilerine derin ve ebedi minnet- tarlıklarımızı ve teşekkürlerimizi su. narız, Denizli Mebusu Yusuf Başkaya Murat ve ameliyat esnasında ve refikası Nesime Başkaya Ti a No: 20 Maça Kızı Yazan: Puşkin — Bekleyiniz! — Bana “bekleyiniz,, demeğe nasıl cür'et ettiniz » , — Asaletlim, size “lutfen bekleyiniz! ,, dedim. Maddi alemde iki vücud, ayni zamranda, ayni yeri nasıl işgal edemeılerse manevi alemde de iki sabit fikir birlikte mevcut o- Iamazlar. Üçlü, yedili ve birli, Herman'ın muhayyelesinden ihtiyar kontesin hatrra- smı silmekte gecikmediler. Üçlü, yedili ve biri artık zihninden çıkmayor ve durmadan dudaklarma geliyordu. Bir genç kiz göre- cek olsa: “ne güzel endamı var! tam kı pa üçlüsüne benzeyor,, diyordu. Kendisinaen saati sorsalar cevap veriyordu: “yediye r e Var,, hertşr şmanca adam ona birliyi hatırla- tıyordu. Üçlü, yedili ve bull onu rüyasında şekiller altında takip ediyorlardı. Üçlü, muhteşem bir manolya çiçeği ha- linde açılıyor; yedili bir gotik kapıyı temsil ediyor; birli dev gibi bir örümcek şekli ah- yordu. Bütün düşünmceleri tek düşünce hali- ne inklulâp etti: Kenmdine pek pahalıya mal etmiş olduğu sırdan faydalanmak. Seyya- hate çılımak için ordudan çekilmek aklına geldi. Teshir edilmiş olan tahii Paris ku- marhanelerinde hükmü altına almak ümi- dünde idi. Tesadüf omu kararsızlıktan kur- tardı. Bütün ömrü kumar masasındâ geç- miş, ancak para kaybedip bono kazanmış olduğu için vaktiyle milyonlar sahibi olmuş olan mahud Çekcalinski'nin idaresinde, Mos- kovada, bir kumar kulübü kurulmuştu. Bu adam, dostlarının itimadını uzun tecrübele- rine, ve umumun itibarını da kapısı herkese açık olan evine, meşhur aşcısına, nezaket ve neş'esine borçlu :di. Çekalinski Petresburga gel di. Gençlik, baloları iskambil kâğıdı icin bırakarak ve kumar heyecanımrı çapkım- lığa tercih ederek, kalabahık halinde onun evine koştu. Narumof ona Hermanı gotu.rdu. İçl em- re hazır hizmetçilerle dalu ve i atişamla dö- şeh sıra sıra odalardan geçtiler. Bir kaç ge- neral ile hususi müşavirler vist oynayor- lardı. Bir çok gençler, ipek örtülü sedirlere ra- katça uzanmış, dondurma yiyiyor ve pıpcı içiyorlard. Asıl salonda, etrafmda yirmi ka- dar adamın sıkışmış olduğu bir masanın ba- şında, ev sahibi, kâğıt açıyardu. Bu, altmış yaşlarında kadar, gümüş gibi beyaz saçlı, saygı ilham eden bir adamdı; toparlak ve taze simasr iyi niyetlilik ifade ediyordu, da- imı bir gülümseyişle canlanan gözleri parıl- dayordu. Narumof ana Hermanı tanıttı. Çe- kalinski onun elini dostça sıktı, kusura bak- mamasını rica ederek oyuna devam etti. Bakara epiyce sürdü. Masanın üzerinde otuzdan fazla iskambil kâğıdı vardı. Çeka- Hnski, oyuncuların hazırlanması için her o- yundan sonra duruyor, kaybedilen meblağ- ları kaydediyor, şikâyetleri nezaketle din- Kiyor ve dalğın bir elim bükmüş olduğu kâ- ğit kenarlarını daha büyük bir nezaketle düzeltiyordu. Nihayet, masa üzerindeki ba- kara kâğıtlarının hepsi açılarak o parti bit - ti. Çekalinski kâğıtları karıştırarak ikinci bir partiye hazırlandı. Yanındaki şişman adamın başı üstünden kolunu uzatarak Herman: — Müsaade edinizde bir kâğıt çekeyim, dedi. Çekalinski gülümsedi ve muvafakat i- şareti olarak sessizce eğildi. Narumof, uzun sürmüş olan çekingenliğine nihayet vermiş olmasından dolayı Hermanı tebrik ve ona mesut bir başlanğıç temenni etti. Herman, koyduğu paranın miktarını kâ- ğıdın üzerine tebeşirle işaret ederek: — Haydi bakalım! dedi. Çekalinski, gözlerini sordu: — ne kadar? İyi görmediğim için affı- nızı dilerim. Herman cevap verdi: — Kırk yedi bin. Bu cevap üzerinebütün başlar, birden bire, çevrildi ve bütün | gozler Herman'a di- kildi. Narumof kendi ke&ndine: — Çıldırmış! dedi. kırpıştırarak (Sonu var.) tTT DNGNYN KKK C Ç ı DS OG OKUN O CON SS S AAA YZ A