29 Mayıs 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Mayıs 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Bn. Gökçen nutkunu söylüyor Başbetke . . İki mesaj Falih Rıfka ATAY Atatürk imzasını taşıyan iki mesaj, asla şüphe yoktur ki Bal- kan antantı devletlerinin ittifak ve milletlerinin kardeşlik tarihin- de esaslr bir merhale teşkil eder. Atatürk imzası, onyedi milyonluk Türkiye balk yığınlarının müşte- vek ahdi demektir. İsmet İnönü sön “ma','l”."fl'f alkan müttefiklerimizden ikisini ziyaret etti. Bütün tezahürler şunu balkanlılık birliği esul makam ve değil, en ispat etmiştir ki Yalnız resmi ve m şahsiyetler tarafından derin katlarına kadar, halk yığın- ları tarafından benimsenmiştir; soğuk kanlı mantığın olduğu ka- dar, şuur ve ruhların malı olmuş- tur, Nihayet bu hakikat herkes ta- rafından bilinmek, Balkan mütte- fiklerinden herhangi birinin hür- riyet ve şerefinin, altmış milyon- luk balkanlılar blokunun - sarsıl- Mmaz inancası altında bulunduğu anlaşılmak İâzım gelir: “Hudud- larımızın bir ve onu müdafaa kuv- vetlerimizin bir ve ayrılmaz kuv- vetler olduğunu söylemekle en bü- yük insanlık ve askerlik zevkini duyduğumu size bildirmekle me- sudum.,, Bu mesajı Atinaya götü- ren telin öbür ucundan General Metaksasın cevabı, bütün Elen milletinin bir gönül yankısı gibi aksetti: “Tamamile ve her daim için mutabıkız., Biz dostlara bağlı, dostlukla- ra açığız. Bizim dostlarımızdan ve dostluklarımızdan, ancak, he- Pimizin şeref sözü verdiğimiz kar- şılıklı hürriyet ve emniyetlere hür- met etmek şartile istifade oluna- bilir. Bizi Balkan antantına sevke- den hakikat, zaruret ve menfaat- leri yeni zamanlar zihniyeti ile muhakeme etmiyenler, daima w- musaya uğrıyacaklardır. Bizler dışarıda barış ve içeride halk saa- deti için ve ikisinin de tek garantisi olan emniyetlerimiz için çalışıyo- ruz: - Balkanlılar arasında bu ihti- yaç o kadar bir, bu karar o kadar müşterekdir ki ona karşı her türlü suykasd, İslovenya dağlarından Romanya ve yunan kıyılarına, ve Anadolunun son sınırlarına kadar, her tarafta aynı aksülameli dalga- landırır, Atatürkün mesajları Tür- kiye havasını şevk ve heyecan ihti- ADIMIZ, Kahraman tayyareci Atatürk kızı Sabiha Gökçene dün büyük bir törenle murassa bir U madalya verildi | Bu değerli Türk kızının gösterdiği muvaffakiyet “takdirin de üstündedir Türk Hava kurumu merkezi, dün, havacı türk kızının zaferini kut- layan eşsiz bir toplantıya sahne oldu: Türkkuşunun ilk kadın uçma- nı, Başöğretmen Atatürk kızı Bn. Sabiha Gökçene, Türk hava kuru- w tarafından, çok samimi bir törenle murassâ bir madalya verildi. İsmet İnön yüksek takdirleri S. Gökçen türk kızlarının ilk kahraman tayyarecisi olarak memleket karşısında mevcudiyet göstermiştir Türkkuşunun kuruluşunu ve i- ki plânörle başlayan çalışmalarını hatırlayanların gözleri önüne, Bn. Sabiha Gökçenin ciddi ve can- İ simasının gelmemesi imkânsız- dır. Türkkuşu alanında lâstik halatların narin gövdeli, narin havaya fırlattı e öğretmeni kanadlı plânöre, binip, ö eraber, birkaç zaman sonra yalnız ile başmna talimlerine devam eden Bü, Sa- biha Gökçenin, Kırandaki Koktebel mektebine gittiğini, oradan en iyi not- tatı alarak döndüğünü ve nihayet bir gün, tayyareciliğe başladığ fakiyetli uçuşlar — yaptığını Türkkuşunun yetiştiriciliğine ve türk kızının başarıcılığına karşı takdir his- leri duyuyorduk. Fakat dünkü toplantı- da okunan raporlardan öğrendiklerimiz biliyor, (Sonu 6. ıncı saylada) S ANDIMIZDIR nönü 4 İsmet ünün — Yüksek cemiyetin duygularına tercüman olarak Sabiha Gökçen' bugün kazandığı çok kıymetli madalyadan ve burada vesikaları oku- 'nan muvaffakiyetlerinden dolayı tebrik ederim. gösteri Yetişmesi tarzını ve hareketle: zin de dikkatinden kaçmamıştır hi çok cid. imirlerin vert bir surette takib ettikleri meslek inzibatının hiç dikkatli tereddüd edilmeden tatbik edildiğini İsmet Pnönü Ba. Sabiha Gökçen'i takdir ediyor vesikalar yüksek heyetini- lir. Bunların her birinde ve kendisinden şeref meydanında 5 KURUŞ istasyonunda kendini karşıla t İnönü d | şehrimize geldi İ 18 inci Yıl No, 5687 | Tel; Başmuharrir 1063 Yazı İşleri ün İngiltere kıralı Altıncı Corcun taç giyme t de Cumkuriyet hüküme- tini reisliğinde bulur heyetle tem- sil eden B İnönü ve Ba. usas? trenle asyonda Ka- Abdülhalik — Renda, i başyaveri, Hususl ka- ller, kurmay ikinçi imize dönmü itay — başkı Cumh lem matik, me Genel başkanı, mülki ve askeri ileri gelenleri, ve merkez kuman. kordiplo- slar, Ankara valisi, mev danlariyle emniyet müdürü tarafından buketler takdim halk sayın Başbakanımızı hara- alkışlamıştır. ERARARLALA AA LAT AAA N, B. Beneş 53 yaşında (Yazısı 8. inci sayfamızdadır) Büyük Türkolog Radlof'un yüzüncü doğum yıldönümü bugün kutlanıyor Türk Dil Kurumu, türk dil ve kültürüne büyük hizmetler etmiş olan bu büyük sovyet âlimi- nin değerli hâtırasını anmak için bugün An- kara Halkevinde bir toplantı tertib etmiştir. Türk Dil kurumu bugün saat 16 da Halkevinde büyük türkolog Kamutayda büdce konuşmaları Radlof.un hâtırasını anmak için bir toplantı tertib etmiştir. Doğumu- nun yüzüncü yıldönümü bu sene birçok yerlerde ve bilhassa Sovyet. ler birliğinde kutlanmış olan kıymetli lengistik âliminin türk dili ve kük. türüne yapmış olduğu büyük hizmetler göz önünde tutulunca, türk ilim âleminin bu kadirşinas teşebbüsünü takdirle karşılamak lâzımdır. dün de devam etti B. Celâl Bayar ve B. Muhlis Erkmen çok değerli nutuklar söylediler dün saat 14 de B. Tevfik Fikret Sılay (Konya) nın baş kanlığında toplanarak büdce görüşmelerine devam etti. Ruznamenin birinci maddesinde 936 yılı büdcesine bağlı cedvellerde değişi asına dair Maliye vekâleti tarafından hazırlanan bir kanun lâyi- Bu lâyihanm görüşülme sine başlanırken Maliye bakan- Kamutay pilm hası vardır. mız B. Fuad Ağralı kürsüye gelerek şumlar YA APAAP L P anrer aZ # — Ruznamenin birinci mad- desinde bulunan kanun lâyihası ( $ inci sayfada) zazlarına böğdu. Bu tezahürün Yunanistanda olduğu gibi, diğer müttefik memleketlerde dahi bü- tün değeri ile anlaşılmış ve ehemi- yeti ile karşılanmış olduğuna şüp- he yoktur. ik ya- rı söyledi: Dün Kamutayda Ekonomi Ba- kanımızın söylediği çok değerli nutkunun metni aynen 7 inci sayfamızdadır. B. Celâl Bayar bazı mebuslarımızın -suallerine delilli cevablar vermiştir Orta Anadoluda yer yer büyük endüstri kurulacağını söylemiş- tir ve 1837 de Berlinde doğmuş olan Radlof burada lengistik tahsil et- miş ve bilhassa öğretmen Şot'dan aldığı ilhamla Rusyada yaşayan kavimlerin lehçelerini yerinde tet- kik etmek istemiş ve Rusyaya gi- derek orada yerleşmiştir. Radlof Orta Asya ka n hepsini teker te tetkik ederek < Büyük türkolog Radlof