29 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Bütçe müzakeresi Maliye vekili, 300 milyon Jiralık istikraz akdi talebine cevap verdi — Iktisad vekâleti bütçes: kabul...
 Kahraman kadın tayyarecimiz Sabiha Gökçene murassa madalya verildi Başvekil güzel bir nutuk söyliyerek bu kahraman...
 Sancak statü ve anayasası Milletler cemiyeti konseyine verilen metinleri aynen neşrediyoruz Mütehassıslar komitesi tarafından

'TOPANE Türkiye Birinci TERAZİ ! FABRİKASI | ediniz. Her yerde arayınız ve : ÇE Devlet Nüshası X | A wi dikkat ediniz. OPR” Mukavemet ve zerafet mamulâtım tercih Sene 19 — No. 6685 — Fiati her yerde 5 Kuruş me CUMARTESİ 29 Mayıs 1937 Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Kilşe) Kahraman kadın tayyarecim Gökçene murassa madalya verildi Başvekil güzel bir nutuk söyliyerek bu kahraman tayyarecimizi tebrik etli “Bir memleket havasından emin olmak istiyorsa o memleket vatandaşlarının gençlikten itibaren havayı severek canlarını tehlikeye koyacak şökilde çalışmaları lâzımdır. Ankara 28 (Telefonla) — Bugün 'Türk hava kurumu merkez binasında yapılan bir çaylı toplantıda, - gerek “Türkkuşu kurslarında gerek Türk ha- ya ordusu mekteb ve kıtalarında bü- yük muvaffakıyetler gösteren ve son atışlı tatbikatta kahramanca hizmet eden ilk kadın uçmanı baş öğretmen Atatürk kızı bayan Sabiha Gökçene törenle bir murassa madalya verilmiş ve Sabiha Gökçenin hava ordusunda» ki uçmanlık haystını ve askeri tatbi- kattaki şerefli muvaffakıyet merha- lelerini gösteren resmi vesikalar oku- narak takdir ve alkışlarla karşılan- mıştır. Bu törende B. M. meclisi “başkanı Abdülhalik Renda, başvekil İsmet İnö- nü, genel kurmay başkanı Fevzi Çak- mak, mebuslar, orgöneral-Ali Saldı, korgeneral Asım Gündüz, fırka ku- mandanı goneral Kemal Gökce ve Sancak statü ve anayasası! Milletler cemiyeti konseyine verilen metinleri aynen neşrediyoruz Mütehassıslar komitesi tarafından hazırlanıb Milletler cemiyeti . konse- yine verilen Sancak statü anayasa- sının “birinci kısmını dün neşretmiş- tik. Bugün de ikinci kısmını neşredi- yoruz: VEL barici işler Madde 14 — Suriye hükümeti ta: rafından akdedilen beynelmilel itilâf- nameler 15, 16, 17 ve 18 inci maddele- rin kaydi ihtirazisile Sancakta tatbik olunur, Bu itilâfnameler Sancağa do- kunuzsa gerek akidleri ve geyek in- fazları bakımından 13 üncü maddede mevzuu bahsedilen menfaatı müşte- Tekeli maddelere bağlı telâkki edile- ceklerdir. Madde 15 — Suriye hükümeti ta- rafından akdedilmiş ve bu devletin istiklâline ve hâkimiyetine her hangi bir vecih ve suretle dokunacak ma- hiyette olan beynelmilel her hangi Sabiha Gökçen bunun muvaffakiyetli bir misalidir, Dün havacılığın ehemmiyetini bir kere daha anlatan başvekil İsmet İnönü Başvekil bugün mühim bir nutuk söyliyecek Ankara 29 (Telefon) — Baş vekil B. İsmet İnönü bugün öğ- Jeden evvel Büyük Millet mecli- sinde mühim bir nutuk söyliye- cektir. Nutuktan sonra başveki- lin, Meclisten itimad talebinde bulunmaları muhtemeldir. | İ general Naci ile başvekâlet müsteşarı, | vekâletler siyasi müsteşarları ve ileri İ gelenleri hazır bulunmakta idiler, bir itilâf ve aynı tesirleri yapacak | beynelmilel-her hangi bir karar, Mil- letler cemiyeti konseyinin evvelce res- mi muvafakati alınmadıkça, Sancak- ta tatbik edilmüyecektir. Madde 16 — Sancak “hükümeti, mahiyeti itibarile doğrudan doğruya kendi selâhiyetine aid bir işe taalluk eder ve Sancağın esaslı menfaatlerine mugayir addettiği beynelmilel her- hangi bir itilâfın imza edilmezden evvel zirde ziktedilen şartlar altında hususi bir tedkike tabi tutulmasını istemek hakkını haiz olacaktır, Madde 17 — Bu tedkik iki komi- sere tevdi edilecek ve bunlar müna- sib görecekleri eksperleri bu tedkike | iştirak ettirebileceklerdir. İki komiser arasında itilâf hasıl İ olmadığı takdirde bunlar Milletler cemiyeti delegesini müzakerelerine iştirek - etmeğe davet edeceklerdir. (Devamı 8 inci sahifede) İ larını nakletti. Atatürkün işareti üze- iz Sabiha Türk hava kurumu başkan, B. Fuad Buka © © Fuad Bulcanın nutku Bayan Sabiha Gökçene murassa madalyanın talikinden evvel Türk ha- va kurumu bâşkanı B, Fuad Bulca bir nutuk söyliyerek evvelâ Türkku- şunun ilk kurulduğu günlerin hatıra- rine Türk gençliğinin Türkkuşunda nasıl büyük bir şevk ve heyecanla çalıştığını, Sabiha Gökçenin Türkku- şunun ilk talebesi olduğunu, ve Rus- yaya tahsile gönderilen (talebelerin başında gittiğini, çok ihtimamla ye- tiştiğini ve onun hayatı istihkar eden kahramanlıklarını anlattıktan sonra lânörlerde, spor tayya- relerinde iyice yetiştikten sonra bu me- saiyi kâfi görmemiş, hava ordusuna gönüllü olarak girmiş, harb tayyare- lerinde savaş glinleri için hazırlanmış, (Devamı 9 uncu sahifede) "Ankara 28 (Telefon) — Büyük Mik let Meclisi bugün B. Tevfik Fikret liye vekilinin talebi üzerine 936 yılın» da temin edilen fazla varıdatın muay» yen dairelere tevzii hakkındaki kann, lâyıhasıni tercihen müzakere ve kâ- bul ettikten ve çarşamba günü he yeti umumiyesi üzerinde konuşu duktan sonra İktisad vekili B. Celâl Bayarın verdiği izahat üzürine bel mebusların söz almasi ve vaktin gö cikmiş olması yüzünden müzakeresi tehir olunan İktisad vekâleti bütçesi nin müzakeresine devâm olundu. | Fiat değiştiren fabrikatörler “uarda söz alan mebuslardan B. nü Kitapçı, İktisad vekâletine bağlı müesseselerin sıkı bir kontrole tabi tutulması hakkındaki noktaina- zarını tekrar etti, PFiati tesbi edilen bazı malların, verilen kararlar hilâfı- na olarak fabrikatörler tarafından de- Eiştirlidiğini söyledi. İktisad vekili B. Celâl Bayar bu fabrikatörlerin kimler olduğunu sordu. Bu münasebetle İk- tisad vekili ile B. Hüsnü Kitapçı ara- sında kısa bir münakaşa oldu. Amele meselesi B. Hüsnü Kitapçıdan sonra söz alan İ İzmir mebusu B. Halil Mentes, bizde |, bloke edilmiş paraların, paralarımı- zın bloke olmuş memleketlerle müba- delesinin çok faydalı olacağını ve bu- nun, mübadeleyi genişleteceğini söy- ledi. Amele işleri hakında mufassal izahat verdi. Ameleliğin bir tarihçe- sini yaptıktan sonra: — Demek istiyorum ki, dünyada amelenin geçirdiği safhalar bize bir ders olmalıdır. Sosyal kanunları ih- mal etmeliyim amelenin şariti sıhhiye ve hayatiyesiini ve istikbal emniyetle- rine aid kanunlarını hazırlıyalım. Esasen iş kanunu ile devlet bu çalış- malara da başlanmış o bulunuyor. Bununla beraber daha yapılacak şey- ler de vardır dedi. İstikraz akdi talebi Bu ismi unutmayınız. Bu ga- yet güzel bir anketin ismidir. Bir çocuğun en büyük emeli ne- dir? Nasıl çalışır? Gayesi nedir?, En korktuğu şey nedir? Nasıl pa- ra biriktirir. Hem büyük bir zevkle okuya- Cağınız, okuduktan sonra da size., Be Zengin hediyeler Kazandıracak bir yazı serisidir, Şimdilik hediyelerimizden bir kaçını söyliyelim: 25 lira,15 lira, 10'lira ve 10 tane İş Bankası kumbarası vesaire... Tafsilât yakında! Sılayın başkanlığında toplandı. Ma- B. Halil Menteş Avrupanın bugün- if — Terkosun adı Şehir suyu olmuş! — Bari bizim adımız da otomobü olsa da mesele kalmasat... a Bütçe müzakeresi Maliye vekili, 300 milyon liralık istikraz akdi talebine cevap verdi © Iktisad vekâleti bütçes' kabul edildi, bugün Milli Müdafaa bütçes müz. :- i İzmir mebusu ., Halil Menteş Maliye vekili Fuad Ağralı kü siyasi durumunu tahlil ederek, cihan vaziyetinin karışık olmakta de- vam ettiğini ve her an sürprizlerle karşılaşılması muhtemel bulunduğu- nu ve harb vaziyetine şahid ola- bileceğimizi söyledikten sonra u- zun vadeli bir istikraz akdi hakında bütçe heyeti umumiyesinin müzake- resi sırasında ortaya attığı noktai na zarını tekrar etti. B. Halil Menteş se- nede 30 milyon Itralık bir amortisman bedeli ayırarak konselite etmek surs- İ| tile 300 milyon liralık bir iş plânı ha- zırlanmasını istemiştir. iktisad vekilinin b i İktisad vekili B. Celâl Bayar kürsü- ye gelerek mebusların mütalâalarına cevab verdi. Teşviki snayi kanununun memlekete büyük hizmet ettiğinden bahsetti ve yerli iptidai maddeye veris len ehemmiyeti geçenlerde kanunun tadili hakkındaki teklifte sarahatten istifade edildiğini söyledi ve; — Bugünkü teşviki sanayi kanunu- nun 1941 senesine kadar aynen de vam edeceği için mükteseb haklara ilişmedik ve ilişmiyeceğiz. İktisad vekili, her endüstri gibi çi- mento sanaylihin de uğurlu bir hima- yeye tabi tutulacağını, Sıvasta bir fabrika tesis edilmek üzere olduğunu döyledi. (Devamı 9 uncu sahifede)